Skylake systeem 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-11 13:08

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Ik heb op dit moment een systeem uit ~2008 wat gewoon niet meer vooruit te branden is. Ik heb 2 jaar vol verwachting op Skylake en Windows 10 gewacht en nu dit eindelijk uit is, wil ik ook mijn systeem zoveel mogelijk upgraden.

Mijn voornaamste doel, naast regulier gebruik (maar dat werkt op elk nieuw systeem prima), is veel foto bewerkingen uitvoeren, af en toe wat video's renderen en verder gamen met het oog op VR gaming.
Dit laatste is voor mij onbekend terein en ik heb weinig vertrouwen in de huidige videokaarten dat deze afdoende zullen presteren. Daarom heb ik besloten te wachten met een nieuwe videokaart tot hier meer real life testen mee zijn uitvoerd.

SSD en harde schijven heb ik al en mijn huidige voeding: Seasonic S12-II 500Watt is volgens mij voorlopig nog van afdoende kwaliteit.

Het idee wat ik heb over het systeem is het volgende: gallery: n00bs
Ik zit echter in dubio om nog te wachten. Het is mij compleet onduidelijk of er naast het enige i5 en i7 desktop model ook nog andere CPU's op korte termijn (binnen 2 maanden) uit gaat komen. Ik hoef niet perse over te clocken. Ik heb liever een snel, zuinig en betrouwbaar systeem. De noodzaak van een K serie CPU is er niet. Liever zou ik een S serie hebben (die gemiddeld net iets zuiniger kan zijn).

Ik gok ook dat de gekozen koeler wel op Skylake en bijbehorende mobo past.
Het mobo zelf lijkt mij een zeer goede keuze. Deze komt tot nu toe ongeveer het beste qua prestaties en energieverbruik uit de testen.

Met het geheugen heb ik mij een paar keer laten verlijden tot de duurdere 3GHz+ modules. Echter zie ik in geen enkele benchmark toegevoegde waarde voor snel DDR4 geheugen. Dit vind ik overigens echt bizar en had veel meer verwacht van Skylake........ iemand hier meer info over?

Wat is je budget?
Met videokaart erbij ~1000 Euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope, best bang for the buck.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie punt 1

• BramCS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-06-2024

BramCS

Random Schaap

Kun je alsjeblieft een pricewtch lijstje posten

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-11 16:48

Terrestraeon

END OF LINE

De door jou gekozen componenten zijn allemaal ok.
Zoals je zelf reeds zegt is "sneller" RAM zijn geld niet waard, de set die je zelf koos is prima.
Zelfde geld voor de CPU-koeler, goede prijs/performance ratio en voldoende voor de i5.

Wachten op extra Skylake-processoren is een keuze die je zelf moet maken. Initiële berichten hadden het over "september", maar niks is bevestigd en je dient rekening te houden met recente berichten over een mogelijke delay.

Zoals je lijstje al aangaf kom je zo dus op 700 euro uit, wat je nog 300 euro laat voor een grafische kaart. Een GTX960 of eventueel een GTX970 geven uitstekende prestaties voor hun prijsklasse. Je kan ook voor een AMD-kaart gaan maar aangezien hun kaarten in jouw prijsklasse (R9 380X, R9 290, R9 390) nog gebaseerd zijn op een oudere chip zijn ze misschien niet zo future-proof / DirectX12-proof als Nvidia's line-up. Maar dat is mijn mening :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

SchaapDeAap schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:16:
Kun je alsjeblieft een pricewtch lijstje posten
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 6600K Boxed€ 254,95€ 254,95
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 178,95€ 178,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 103,95€ 103,95
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,95€ 30,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 697,80
;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
haha thanks, ik wist even niet hoe dat moest :+

• michiel.686
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11 14:11
Terrestraeon schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:25:
Zoals je zelf reeds zegt is "sneller" RAM zijn geld niet waard, de set die je zelf koos is prima.
Zelfde geld voor de CPU-koeler, goede prijs/performance ratio en voldoende voor de i5.
En volgens legitreviews maakt sneller geheugen wel degelijk uit voor Skylake. Of je het in de praktijk ook gaat merken....

[ Voor 1% gewijzigd door michiel.686 op 27-08-2015 17:17 . Reden: typo ]

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
n00bs schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 15:53:

Ik zit echter in dubio om nog te wachten. Het is mij compleet onduidelijk of er naast het enige i5 en i7 desktop model ook nog andere CPU's op korte termijn (binnen 2 maanden) uit gaat komen. Ik hoef niet perse over te clocken. Ik heb liever een snel, zuinig en betrouwbaar systeem. De noodzaak van een K serie CPU is er niet. Liever zou ik een S serie hebben (die gemiddeld net iets zuiniger kan zijn).

Het mobo zelf lijkt mij een zeer goede keuze. Deze komt tot nu toe ongeveer het beste qua prestaties en energieverbruik uit de testen.

Met het geheugen heb ik mij een paar keer laten verlijden tot de duurdere 3GHz+ modules. Echter zie ik in geen enkele benchmark toegevoegde waarde voor snel DDR4 geheugen. Dit vind ik overigens echt bizar en had veel meer verwacht van Skylake........ iemand hier meer info over?
Ja, er komen nog meer Skylake i5 en i7 chips binnen nu en niet al te lange tijd. Er wordt al gesproken over 1 september, maar dat vind ik wel erg snel. Ik gok op een week of 3. Naar alle waarschijnlijkheid de rest van de Core series: nieuws: Site publiceert mogelijke foto's en line-up van Intel Skylake-chips. Zelf wacht ik op de i5 6600, scheelt een boel want dan kan ik ook een goedkoper (non-OC) moederbord pakken. :)

Moederbord is wel erg duur. Ga je dat echt allemaal nodig hebben?

Zoals michiel.686 al aangaf gaan de prestaties omhoog van RAM naar mate de snelheid stijgt, maar het is maar de vraag of je er in de praktijk wat van gaat merken. Zelf denk ik het niet...

Informaticus of vakkundig Googler?

• michiel.686
Ik ben zelf ook al een tijdje aan het kijken naar een Skylake setje. Aanvankelijk was mijn bedoeling een losse GTX 960 aan te schaffen voor een incidenteel spelletje (voornamelijk Cities Skylines), maar aangezien mijn 300W voeding dat waarschijnlijk nét niet gaat trekken en die ook vervangen moet worden, de wens eigenlijk al bestond om ook voor andere programma's ook te upgraden naar een i5 en er op dit moment wat budget is... Dan maar meteen kijken naar een geheel nieuwe set. Onderstaande had ik in gedachten, de MX100 uit de lijst heb ik op dit moment al in mijn bezit. Mijn bedoeling is we leen zo stil mogelijk systeem te bouwen :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 6600K Boxed€ 254,95€ 254,95
1Gigabyte GA-Z170X-UD3€ 144,95€ 144,95
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 207,50€ 207,50
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Corsair Carbide 200R Closed€ 60,25€ 60,25
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,-€ 39,-
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 129,-€ 129,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,40€ 14,40
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 69,95€ 69,95
1Crucial MX100 256GB€ 0€ 0
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 967,95

Kastje ben ik nog niet helemaal uit, ik had liever een NZXT S340 gehad, echter daar kan geen DVD meer in (en die heb ik wel nodig). Volgens mij bestaat de ideale kast voor niet al te veel geld, met de opties voor minimaal 2x 2.5" én 2x 3.5" (voor toekomstige uitbreidingen) en met stoffilters niet. :'(

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
michiel.686 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 17:15:
[...]

En volgens legitreviews maakt sneller geheugen wel degelijk uit voor Skylake. Of je het in de praktijk ook gaat merken....
De memory benchmarks ken ik al. Maar je moet voor de grap eens de synthetische benchmarks en de grote winsten daarmee afzetten tegen de minimale winsten in de praktijk. Het enige waar wel winst valt te behalen is bij gebruik van de onboard videokaart.

Daarom ook mijn opmerking. Ik vraag me dan ook af of het een fout of beperking is van het nieuwe platform of cpu beperkingen .

• michiel.686
n00bs schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 22:32:
[...]

De memory benchmarks ken ik al. Maar je moet voor de grap eens de synthetische benchmarks en de grote winsten daarmee afzetten tegen de minimale winsten in de praktijk. Het enige waar wel winst valt te behalen is bij gebruik van de onboard videokaart.

Daarom ook mijn opmerking. Ik vraag me dan ook af of het een fout of beperking is van het nieuwe platform of cpu beperkingen .
Ik twijfel nog of Skylake wel zo'n grote upgrade is of we het net zo goed -voor minder geld- bij een 4670 of 4690(K) kunnen laten... :+

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
michiel.686 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 23:06:
[...]

Ik twijfel nog of Skylake wel zo'n grote upgrade is of we het net zo goed -voor minder geld- bij een 4670 of 4690(K) kunnen laten... :+
Dat is zo. Maar er zijn meer voordelen dan enkel performance. Daarnaast om nu 50 euro te besparen en een systeem voor de komende jaren te kopen die niet meet upgradebaar is, vind ik persoonlijk zonde van mijn geld.

• michiel.686
Waarom zou dat niet upgradebaar zijn? Een nieuwe processor zal voor het 1150 socket inderdaad wel niet meer uitkomen, maar je koopt nu al een topmodel processor er bij. Daarnaast, hoe lang gaat Z170 + 1151 op de markt zijn? Waarschijnlijk hebben we over een jaar weer iets anders nieuws.

Op zich zou ik liever op Skylake overstappen, maar dan moet t wel een duidelijk voordeel opleveren en om eerlijk te zijn zie ik die nog niet zo goed..

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
TheTinusNL schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 19:13:
[...]

Ja, er komen nog meer Skylake i5 en i7 chips binnen nu en niet al te lange tijd. Er wordt al gesproken over 1 september, maar dat vind ik wel erg snel. Ik gok op een week of 3.
Biostar heeft hun twee H170/B150 borden al op de website staan hoor ;)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
michiel.686 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 23:26:
Waarom zou dat niet upgradebaar zijn? Een nieuwe processor zal voor het 1150 socket inderdaad wel niet meer uitkomen, maar je koopt nu al een topmodel processor er bij. Daarnaast, hoe lang gaat Z170 + 1151 op de markt zijn? Waarschijnlijk hebben we over een jaar weer iets anders nieuws.

Op zich zou ik liever op Skylake overstappen, maar dan moet t wel een duidelijk voordeel opleveren en om eerlijk te zijn zie ik die nog niet zo goed..
Dat is ook het verschil tussen iedereen. Zoals je in de OP kan zien, is mijn huidige systeem uit 2008. Die is nu echt niet meer vooruit te branden. Ik wil met een nieuw systeem toch minimaal 3 jaar doen en liever 5 jaar.

Ik heb mijn huidige systeem wel nog upgrades kunnen geven (nieuwe CPU, nieuw MEM, nieuwe GPU). DDR3 wordt straks erg duur, terwijl sneller DDR4 steeds goedkoper wordt. Meer CPU's die uit zullen komen voor de nieuwe socket en gebruik van de nieuwe features op het nieuwe platform. Ik zie geen reden om nu nog voor Haswell oid te kiezen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Heel systeem, schopje naar DAA.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
SmokingCrop schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 07:59:
[...]

Biostar heeft hun twee H170/B150 borden al op de website staan hoor ;)
Ja die had ik al gezien, maar ik had het over de processors. :)
Misschien had ik beter processoren kunnen noemen in plaats van chips. :+

Informaticus of vakkundig Googler?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
nieuws: Intel brengt 48 Skylake-processors voor laptops en desktops uit

Hopelijk is die i5 6600 (non K) snel verkrijgbaar. Een stuk lagere TDP dan de i6600K en ook gunstig voor de prijs.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

n00bs schreef op woensdag 02 september 2015 @ 13:57:

Hopelijk is die i5 6600 (non K) snel verkrijgbaar. Een stuk lagere TDP dan de i6600K en ook gunstig voor de prijs.
TDP & verbruik zijn niet direct aan elkaar gerelateerd... Je aanschafprijs ligt inderdaad wel lager maar dat is ook alles mee gezegd ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 13:59:
[...]

TDP & verbruik zijn niet direct aan elkaar gerelateerd... Je aanschafprijs ligt inderdaad wel lager maar dat is ook alles mee gezegd ;)
I know, I know. Betekent wel dat onder een lage belasting de energieverbruik een stuk lager ligt. 90% van de tijd is dat wel het geval. Alleen bij gaming/rendering/etc dan schiet je natuurlijk richting de Turbo clock en ga je gewoon over die max TDP heen.

• michiel.686
In Duitsland bieden ze de non-K versie inmiddels aan, 4x 3.30GHz, turbo 3.90GHz, TDP 65W, 4 euro onder de prijs van de K versie. Uiteraard niet uit voorraad en 't zal wel een voorlopige prijs zijn.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Die non K moet uiteindelijk zo een 30 Euro minder gaan kosten, zodra deze verkrijgbaar is.
Wel leuk deze specificatie vergelijking: http://ark.intel.com/comp...8,88183,88184,88187,88185

Opvallend dat de eerste release (6600K) een paar instructies ontbeert tov de nieuwere 6600, 6500.

Grappig trouwens dat van de 6600 de TDP dus 65W is ipv 91W voor de 6600K die dus instructies minder heeft, maar ook het type koeler wat geadviseerd wordt. Voor de K versie: 130W tov de non K 65W.

[ Voor 24% gewijzigd door n00bs op 03-09-2015 13:01 ]

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:33
Terrestraeon schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:25:

Wachten op extra Skylake-processoren is een keuze die je zelf moet maken. Initiële berichten hadden het over "september", maar niks is bevestigd en je dient rekening te houden met recente berichten over een mogelijke delay.

Zoals je lijstje al aangaf kom je zo dus op 700 euro uit, wat je nog 300 euro laat voor een grafische kaart. Een GTX960 of eventueel een GTX970 geven uitstekende prestaties voor hun prijsklasse. Je kan ook voor een AMD-kaart gaan maar aangezien hun kaarten in jouw prijsklasse (R9 380X, R9 290, R9 390) nog gebaseerd zijn op een oudere chip zijn ze misschien niet zo future-proof / DirectX12-proof als Nvidia's line-up. Maar dat is mijn mening :)
Volgens mij geeft de GTX960 juist helemaal geen uitstekende prestaties voor z'n prijsklasse. Als je in die prrijsklasse shopt kun je inderdaad beter naar AMD (of tweedehands?) kijken.

Verwijderd

En heb je al wat samengesteld? DDR4 lijkt me wel wat toekomstbestendiger, zeker als je er weer 6 of 7 jaar mee vooruit wilt.
Pagina: 1