WD USB2.0 3TB schijf intern op SATA aansluiten...

Pagina: 1
Acties:

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Ik heb een Western Digital USB2.0 schijf van 3TB.
De snelheid waarmee bestanden van en naar de schijf lopen zijn nogal langzaam, zeker omdat ik deze schijf via een servertje deel met de rest van mijn netwerk.

Nu wilde ik deze schijf intern plaatsen. Het betreft een Windows Vista OS, een oude pc die niets stond te doen. Werkt verder prima als file-server alleen de snelheid waarmee ik de usb schijf kan benaderen is ronduit slecht. Een flac bestand afspelen gaat nog net, een filmpje kan ik vergeten. De interne schijf van deze pc is wel (redelijk) vlot te benaderen.

Ik heb de USB schijf dus uit zijn behuizing gehaald en intern aangesloten op een vrije SATA poort. Ook andere vrije poorten geprobeerd. Maar telkens kan ik de schijf wel zien in schijfbeheer van Windows. Maar daar staat de schijf bekend als een circa 700GB schijf welke niet gelezen kan worden. Ik kan deze schijf waarschijnlijk wel activeren via schijfbeheer maar ik heb zo'n vermoeden dat dan al mijn data weg is en ik vraag me af of daarna wel de volle 3TB gezien wordt.

Ik heb geen ruimte om de data op deze schijf tijdelijk te parkeren. Nu is dit niet slim want als de schijf defect raakt dan ben ik alles kwijt. Nuja, ik heb de cd's en dvd's nog wel op de plank staan maar dat is natuurlijk een werkje van uren/dagen/maanden om dat weer in te lezen.

Momenteel heb ik de schijf nog steeds intern in een bay geschroefd (de behuizing is gesneuveld tijdens het gevecht om de schijf eruit te krijgen. Maar ik heb de usb-controller weer in de schijf zitten en met een usb kabel in een poort gedrukt en natuurlijk de voeding aangesloten. Nu heb ik dus een interne-usb schijf die nog steeds rete traag is maar waarvan ik de inhoud wel kan lezen/schrijven. :P

Nu heb ik met de zoekfunctie dit topic gevonden.
USB drive als Interne Hdd gebruiken, windoos ziet 'm niet?
Daar lees ik dat ik wellicht de partitie weer zichtbaar en bruikbaar kan maken met TestDisk. Het programma is up to date want in april is de meest recente versie uitgekomen. Ik kan dus proberen om de schijf hiermee aan de praat te krijgen. Maar ik weet niet of ik alsnog het risico loop dat ik mijn data kwijt ben.

Financieel heb ik even niet de mogelijkheid om een extra hdd te kopen om de data veilig te stellen. Hoewel dit natuurlijk wel raadzaam is. Maar de data staat dus nog als zilver kleurige schijfjes in mijn kast, Echt kwijt raken doe ik het dus niet, alleen die tijd die nodig is om het allemaal weer opnieuw in te lezen he...

Heeft iemand bruikbare tips voor mij? Gewoon testdisk proberen of gaat dat waarschijnlijk niet lukken? En wanneer de schijf toch met de start-sector verschoven leesbaar wordt in deze pc, kan dit dan zo blijven. Of loop ik weer tegen hetzelfde probleem aan wanneer ik deze schijf in een andere pc probeer in te bouwen?

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:56
Welk type moederbord zit in je server, en wat geeft de handleiding hiervan aan wat de maximale schijfgrootte is die deze aan kan? Het kan namelijk goed zijn dat je sata controller niet overweg kan met een 3 TB harde schijf, waardoor deze alleen de eerste blokken ziet (en dus 700 GB aan geeft).

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Aragnut schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 12:18:
Welk type moederbord zit in je server, en wat geeft de handleiding hiervan aan wat de maximale schijfgrootte is die deze aan kan? Het kan namelijk goed zijn dat je sata controller niet overweg kan met een 3 TB harde schijf, waardoor deze alleen de eerste blokken ziet (en dus 700 GB aan geeft).
Ah okay bedankt voor je reply. Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid. Ik zal eens moeten kijken welk mainboard er in zit. Het is een oude HP pc van mijn werk met een AMD cpu. Rond de begintijd van Windows Vista, er is terug windows XP opgezet maar momenteel draait Vista er weer op met de OEM-sticker product-key. Omdat het rond de begintijd van Vista is, zal de kans groot zijn dat mainboard deze grote schijven nog niet zien kan?

Ik heb ook een win10 pc waar mijn mediaplayer op draait. Daar kan ik hem ook in testen. Maar dat ding is nu geruisloos, Met die 3TB schijf erin ga ik me weer kapot ergeren aan dat geluid. Maar dan weet ik wel of het mainboard het probleem is. En ik kan altijd een HDD silencer kopen...

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:56
Als hij het wel doet op de nieuwere controller kun je ook nog altijd kijken naar een PCI(e) sata controller die wel dergelijke schijven aan kan. De controller zit doorgaans in de chipset van het moederbord, dus als de handeleiding van het systeem weinig/niets toe voegt kun je wellicht wat vinden op basis van de chipset.

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Aragnut schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 12:43:
Als hij het wel doet op de nieuwere controller kun je ook nog altijd kijken naar een PCI(e) sata controller die wel dergelijke schijven aan kan. De controller zit doorgaans in de chipset van het moederbord, dus als de handeleiding van het systeem weinig/niets toe voegt kun je wellicht wat vinden op basis van de chipset.
Thanks, zo'n controller zal inderdaad een mooie optie zijn. Het mainboard heeft volgens mij geen PCIe slot maar ook standaard PCI is verkrijgbaar zie ik. Maar bij geen van de controllers onder de 50€ kan ik vinden of deze 3TB schijven aan kan. Maar goed, laat ik eerst eens kijken of mijn mainboard wellicht toch over een PCIe slot beschikt...

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-01 00:26
Ik zou niet te hard van stapel lopen, het ligt gewoon aan de sector size in de partitietabel...

Daarmee zit het topic dat TS linkt er ook naast, het gaat niet om 'gereserveerde ruimte' door de controller, maar het feit dat de controller de schijf met sectors van 4k aanbiedt, terwijl hij direct aan SATA 512 rapporteert.

Daardoor is de sector count in de partitietabel een factor 4 te klein en wordt hij gerapporteerd als 2.4 TB / 4 = 700 GB.

Testdisk zou dat best wel eens kunnen oplossen, maar dan moet het wel wat gissen. Maak in ieder geval een backup van de partitietabel voor je wijzigingen aanbrengt, nog veiliger is een gehele backup.

Met het handje zou je eerst met fdisk/gdisk -l (boot een Ubuntu live image) kunnen kijken wat deze rapporteren. Mogelijk loop je wel tegen het probleem aan dat de disk MBR-partitioned is, en dan ga je 3 TB niet redden met een sector size van 512. Maar GPT verwacht weer een backup header aan het eind van de disk, en dat moet ook maar net passen.

Lastig. Misschien is het handig om eerst even vast te stellen hoe de partitietabel er nu uitziet (type, en sector offsets)...

How to correct 512-byte sector MBR on a 4096-byte sector disk?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:15

D4NG3R

kiwi

:)

Bovenstaande neemt trouwens niet weg dat veel oudere controllers niet fatsoenlijk met GPT / GUID overweg kunnen en alsnog aan de ouderwetse 2.2TB limiet komen van MBR.

Als bootschijf that is. :F

Een HDD reallignen kan erg lang duren zeker bij zo'n formaat.

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 01-09-2015 18:55 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-01 00:26
Juist. De limieten liggen op 137 GB (24-bit iets) en 2 TB (32-bit addressable). Met een partitie van 700 GB zit je toch echt met een malformed partitietabel.

Bijkomend euvel zou inderdaad alignment kunnen zijn, goed dat je dat noemt. Maar dat lijkt me ook meer een shift in de partitietabel, on-disk moet het wel goed staan. Denk ik.
Pagina: 1