USB drive als Interne Hdd gebruiken, windoos ziet 'm niet?

Pagina: 1
Acties:

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:12
Hey beste Medetweakers,

Ik heb mijn WD Mybook opengemaakt zodat ik de harddisk in kan bouwen in mijn kast. Maar wat ik niet verwachtte was dat Windows de partitie met data niet meer ziet zodra de HDD aangesloten staat op een interne sata port. Windows ziet de disk wel via disk management. En in disk management vraagt Windows om de disk te initiëren met een MBR of GPT.
Na het initiëren zal de disk toch ook geformatteerd worden? Of kan de disk geinitieerd worden zonder dataverlies?

Kan iemand mij uitleggen waarom blijkbaar een Sata-Hardisk vanuit een usb behuizing niet klakkeloos kunt overzetten op een interne Sata-poort? Of kan dit toch wel?

Bedankt voor jullie hulp!

p.s. de data heeft netjes een backup, dus niks aan het handje verder.

Edit: vragen helderder gesteld.

[ Voor 11% gewijzigd door analogworm op 01-06-2013 23:30 ]

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-02 17:32
Normaal gesproken zou dat geen probleem moeten zijn, maar ik zie op de site van WD dat de HDD een hardwarematige versleuteling heeft.

http://store.westerndigit...31800/categoryID.13832200

• analogworm
En dat zou betekenen dat ondanks dat ik geen gebruik maak van de versleuteling, de Mybook de data toch versleuteld?

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
nee, wat waarschijnlijk aan de hand is, is dat de data op de schijf verschoven is.

simpel gezegd:
Windows laat de schijf beginnen bij blok 1. Dan komt de schijfindeling en later de data.
Je usb controller heeft ook nog wat eigen data (waarin bijvoorbeeld versleuteling info in kan komen te staan). Dat zet hij aan het begin van de schijf. De normale schijfindeling schuift dan een paar blokken op.

Zolang hij in de controller zit is dat geen probleem. Die controller weet dat hij bij blok x moet beginnen met lezen. Maar zodra je hem los je computer drukt, gaat windows zoeken bij blok 1. Waar geen schijfindeling staat (= lege schijf).

Je data is er wel, maar windows kijkt op de verkeerde plaats

• analogworm
Hmm en is er een manier om windoos Windows wel op de juiste plaats te laten kijken?

CiPHER: hier op GoT hebben we benamingen als Micro$oft en windhoos al zo vaak gehoord dat het niet grappig meer is. Bij deze het verzoek gewoon normale benamingen te gebruiken. Bedankt! :)

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2013 17:00 ]

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-02 15:30
Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:38 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als het alleen een veschuiving van de data is, zou je TestDisk kunnen gebruiken om de partitities op te zoeken en een nieuwe partitietabel aan te maken.

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-02 15:30
Verwijderd

[ Voor 82% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:38 ]

• analogworm
Dankjewel Uncle Mel!
Pagina: 1