video kaart te luid en heeft last van overheating

Pagina: 1
Acties:

• daxanoxe
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01 14:33
Beste Tweakers.

Ik heb een computer van 3 jaar oud en sinds laatste tijd valt het me op hoe heet de videokaart wordt. Als ik gta 5 draai op medium settings zonder fan control wordt mijn videokaart 80+ graden. Met Rocket League op max heb ik met 100% fan 70 graden.
De videokaart is daardoor heel erg luid. Mijn videokaart is een Asus hd 7870-DC2-2GD5.
Er is ook een DC2-2GD5 v2. Waarschijnlijk is het daar gefixt. Mijn kast is een aerocool GT-RS. Ben van plan een top fan te gaan kopen want de zijkant moet eraf anders overheat mijn videokaart (90+ graden) en mijn cpu is een i5 2550K die ook last heeft van te heet worden. Bij rocket league 70 graden, bij gta 5 90 graden. Kan ik mijn videokaart fixen met bijvoorbeeld een custom cooling systeem of is mijn videokaart defect?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je CPU ook heet wordt, vraag ik me af waar het probleem zit. Ik durf niet te zeggen of de warme GPU direct invloed heeft op de warmte van de GPU. Heb je al iets gedaan om de CPU te belasten en niet de GPU en binnen "minuten" constateren of de CPU onwerkbaar wordt met bijvoorbeeld Prime95 of iets vergelijkbaars.

Pas als duidelijk is dat de CPU minder dan 70 graden wordt/blijft in de eerste tests, kunnen we veilig zeggen dat de GPU mogelijk warmte over straalt. Een slimme, goedkope test is dat je de zijkant van je kast eraf haalt, gaat gamen en dat er een gewone ventilator even op vol vermogen de kast inblaast. Blijft de machine koel/koeler, dan is er iets niet goed met de eigen/interne koeling. Gaan de temperaturen alsnog de hoogte in, zou ik bijna zeggen dat er dingen defect zijn/raken maar dat is een hele gevaarlijke uitspraak.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Tvern
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-01 16:54
Koelproblemen worden meestal veroorzaakt doordat de koelefficiëntie afneemt, niet doordat er meer warmte geproduceerd wordt.
Een aantal mogelijke oorzaken:
- slechte airflow in de kast
- matje stof op koelelement onder ventilator
- slecht contact van koeler op cpu/gpu door verschoven koeler, of oude koelpasta.

Misschien kan iemand wat specifieker antwoorden als je een fotootje toevoegt van het geheel en een close-up van de cpu/gpu + koelers.

• daxanoxe
[url][url=http://postimg.org/image/is469clzn/]Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/is469clzn/IMG_20150829_093518.jpg[/url] [url=http://postimg.org/image/cd55cof9v/]Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/cd55cof9v/IMG_20150829_093530.jpg[/url] [url=http://postimg.org/image/l1wvxukb7/]Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/l1wvxukb7/IMG_20150829_093551.jpg[/url] [url=http://postimg.org/image/9hs25tb9v/]Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/9hs25tb9v/IMG_20150829_093621.jpg[/url][/url]

• MAX3400

MAX3400

Twee dingen: ik zie de stofnesten al rond de base van je CPU-cooler zitten oftewel, er lijkt niet voldoende te zijn schoongemaakt? En, waarom staat je PC op zijn kop en zie ik 0 fans die voor "outtake" zorgen oftewel de lucht van binnen naar buiten blazen?

Wat er nu gebeurt: CPU wordt warm, warme lucht stijgt op, komt tegen PCB van GPU, die warmt op, GPU gaat zelf werken maar GPU-fans voeren alleen warmte van GPU af en niet PCB. Dichte kast, zonder outtake-fans (lijkt het), warme lucht bouwt bovenin op en hierdoor wordt alles langzaam maar zeker steeds warmer.

[ Voor 37% gewijzigd door MAX3400 op 29-08-2015 09:47 ]

• daxanoxe
Ik heb de kast 1 week en bij de gt-rs moet het moederbord er op zijn kop in. Verder dacht ik er aan om mijn meegeleverde fan te mounten op mijn side panel omdat deze kast een gaas side panel heeft en een glas side panel. De koeler is goed maar alleen om de koeler (op het moederbord) zitten beetjes stofresten

edit: heb ook nog een 80 mm fan liggen die ik kan gebruiken voor outtake maar weet niet of het effectief is want is een oude avc hydro bearing koeler

[ Voor 35% gewijzigd door daxanoxe op 29-08-2015 09:54 ]

• Tvern
Stof lijkt me nog mee te vallen, al zit er wel wat.
Ik maak me niet zo veel zorgen om het gebrek aan outtake-fans. De voeding zal dat deels voor zijn rekening nemen en door de overdruk in de kast zal de lucht vanzelf afgevoerd worden en zorg je dat stof maar op één plek binnen kan komen. Als er veel open roosters aan de voor-, of zijkant zijn zou het wel kunnen dat er veel koele lucht weer de kast uit geblazen wordt, terwijl de warme lucht blijft hangen.

Ik zou in ieder geval proberen de kabels achter de intake-fan zo veel mogelijk weg te binden, maar verdenk vooral het contact tussen chip en koeler.

Als je toch overweegt de koelers te vervangen zou ik eerst eens proberen de koelpasta onder beide koelers te vervangen. Eventueel eerst even inlezen. Het is niet moeilijk, maar moet wel goed gedaan worden.

• daxanoxe
Beste Tvern.

Ik heb de koelpasta van de gpu 2 maanden geleden vervangen. De koelpasta was extreem hard en kon niet met een simpel papiertje eraf gehaald worden. Toch is het na 2 uur gelukt met alcohol en met veel papier.

• MAX3400

MAX3400

daxanoxe schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 10:17:
Beste Tvern.

Ik heb de koelpasta 2 maanden geleden vervangen. De koelpasta was extreem hard en kon niet met een simpel papiertje eraf gehaald worden. Toch is het na 2 uur gelukt met alcohol en met veel papier.
Ja maar blijkbaar leer je niet van je vorige vragen? Ook in intel core 2 quad Q8200 met cm hyper tx3 evo word idle warm had je in een andere PC van jezelf temperaturen van boven de 70 graden. Ik zie dan niet helemaal in hoe we in dit huidige topic eigenlijk dezelfde vragen moeten stellen puur en alleen omdat het over een andere GPU/CPU gaat?

Wil je de snelste test? Stap op de fiets/auto, rij naar de stad, haal bij de Action een ventilator van een tientje, zet die op je PC en kijk of de temperaturen dalen. Nee? Dan zijn de componenten waarschijnlijk te vies/oud/versleten en zal je daar op onderzoek moeten. Ja? Kast dichtbouwen en voldoende fans/cooling regelen.

• daxanoxe
Heb absoluut geleerd van mijn vorige vragen. Maar dit topic gaat over een ander soort probleem.
Ten eerste werd de intel core 2 quad 64 graden idle. Mijn i5 wordt 40 idle. Ten tweede zit er een koeler van 10 euro op mijn i5. Ik ben gewoon aan het experimenteren met mijn computer. Ik probeer om mijn computer koel te krijgen zonder gelijk een koeler van 20 euro te kopen en mijn i5 koeler maken was niet echt de kern van dit topic. Dat was namelijk om mijn videokaart wat koeler te maken. Ik heb net een outtake fan geinstalleerd en ga mijn computer zometeen benchmarken. Over de intel core 2 quad, die zit nu in een grotere kast met aan de achterkant een outtake en de cpu koeler is naar de rechterkant van het koelblok gegaan waar die nu tegen blaast zodat de warmte gelijk word afgevoerd. Ook is er onder de gpu een 100 mm fan schuin geinstalleerd zodat de koeler tegen de gpu aan blaast en koel houdt. Als laatste is er nu een 500watt psu geinstalleerd

• Tvern
..Ik heb de koelpasta van de gpu 2 maanden geleden vervangen..
Oh dat was toch wel mijn hoofdverdachte. En in twee maanden zal de nieuwe pasta denk ik niet slecht geworden zijn.
Hoe waren de temperaturen direct na het vervangen en in de weken daarna? Is de temperatuur plots slechter geworden na het inbouwen in de nieuwe kast? Het zou nog kunnen dat de koelers niet goed aansluiten op de chips, bijvoorbeeld omdat ze bij het inbouwen iets verschoven zijn, of niet alle schroefjes even strak aangedraaid zijn.

Ik sluit me in ieder geval aan bij MAX3400. Uitsluiten dat de ventilatie van de kast het probleem is door tijdelijk een ventilator in de kast te laten blazen.

Overigens is een GPU temperatuur van 80+ graden onder load niet zorgwekkend, 90+ met de kast dicht is wel weer een teken dat het aan de airflow van de kast kan liggen.

• daxanoxe
Ik heb net rocket league met kast dicht gespeeld na het installeren van een outtake fan. De temperaturen van de videokaart zaten rond 65 graden en dat is een immense verbetering want de gpu zit niet meer boven of op de 90 graden. Verder had ik een kast van meer dan 15 jaar oud en daar was bij de gpu na het vervangen van de koelpasta minimaal verschil. Ik heb ook na de koelpasta alles goed dichtgedaan en de videokaart goed in elkaar gezet. Ik ga nu kijken of het aan de airflow ligt door een ventilator bij de kast te zetten.

• daxanoxe
Heb net een tower fan horizontaal voor de pc gezet en de gpu werd gemiddeld 60 graden.
Pagina: 1