intel core 2 quad Q8200 met cm hyper tx3 evo word idle warm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxanoxe
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-09 14:00
Ik heb een intel core 2 quad Q8200 en wat losse onderdelen waar ik een project pc van heb gebouwd voor 2de pc. Deze pc had altijd heel erg last van overheating problemen (met een avc koeler 60 graden celcius |:( ). Ik heb toen de cm hyper tx3 evo gekocht omdat ik wist dat dit een goede koeler was en heb alles echt perfect geinstalleerd. Ik draaide toen cputemp om te kijken hoe heet de pc werd en het bleek dus dat de cpu 50 graden celcius was. Toen ik dirt 3 ging spelen werd de cpu zo'n 70 graden celcius. Ik snap echt niet hoe dit komt want alles is perfect geinstalleerd en nog word deze cpu zo heet. Ook heb ik geen ervaringen met water koeling als het ooit zo ver gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

70 graden is goed warm maar niet over de grens voor een Core2 CPU.
En een CPU koeler is slechts zo goed als de lucht waarmee hij de CPU kan afkoelen. Kortgezegd: als er geen frisse lucht de kast in komt en warmte lucht niet naar buiten wordt afgevoerd, dan kan je koeler de meest geweldige op de markt zijn, maar dan koelt hij alsnog niet voldoende.

Dus, wat heb je verder aan ventilatoren in je PC zitten en hoe heb je ze geplaatst? Hoe ziet de doorstroming er uit?
Maak desnoods even een foto en geef met pijltjes aan welke kant de ventilatoren op blazen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxanoxe
McKaamos schreef op maandag 25 mei 2015 @ 13:52:
70 graden is goed warm maar niet over de grens voor een Core2 CPU.
En een CPU koeler is slechts zo goed als de lucht waarmee hij de CPU kan afkoelen. Kortgezegd: als er geen frisse lucht de kast in komt en warmte lucht niet naar buiten wordt afgevoerd, dan kan je koeler de meest geweldige op de markt zijn, maar dan koelt hij alsnog niet voldoende.

Dus, wat heb je verder aan ventilatoren in je PC zitten en hoe heb je ze geplaatst? Hoe ziet de doorstroming er uit?
Maak desnoods even een foto en geef met pijltjes aan welke kant de ventilatoren op blazen.
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/z67mu9ij5/IMG_20150525_135333.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/rc718vaq9/IMG_20150525_135350.jpg

De koeler blaast tegen heatsink. vanwege de start kabel die te kort is laat ik de kast altijd open.
Ook heb ik de cooler master koeler eruit gehaald vanwege 700 rpm en heb de chassis koeler erop gedaan en aangesloten op chassis fan slot omdat deze 2000 rpm constant doet en heb ik op het moederbord fan op performance mode staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ok, ik zou eens beginnen om de ventilator naar de andere kant van de CPU koeler te verhuizen en naar achteren te laten blazen.
En dan een 120mm fan aan de achterkant die naar buiten blaast.
Je hebt dan een push-pull configuratie en dat zou best moeten schelen.
De warme lucht die normaal kan blijven hangen, voer je dan actief weg uit de behuizing.

En een open kast is niet ideaal. Je kan beter de kast dicht hebben. Dat creeert een soort windtunnel en dat is beter voor de koeling.

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 25-05-2015 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxanoxe
McKaamos schreef op maandag 25 mei 2015 @ 14:04:
Ok, ik zou eens beginnen om de ventilator naar de andere kant van de CPU koeler te verhuizen en naar achteren te laten blazen.
En dan een 120mm fan aan de achterkant die naar buiten blaast.
Je hebt dan een push-pull configuratie en dat zou best moeten schelen.
De warme lucht die normaal kan blijven hangen, voer je dan actief weg uit de behuizing.

En een open kast is niet ideaal. Je kan beter de kast dicht hebben. Dat creeert een soort windtunnel en dat is beter voor de koeling.
Ik heb de fan aangepast en een case fan aan de voorkant gedaan en de cpu werd in dirt 3 maximaal 64 graden. Ik heb ook de kast dicht gemaakt. Is er nog een mogelijkheid om de cpu koeler te krijgen of is dit een goede temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Het kan nog wel koeler, ja.
64 graden is niet teveel, dus opzich hoef je er niks aan te veranderen, maar als je een zo laag mogelijke temperatuur wil halen, zou ik ook de achterkant van de kast voorzien van een ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-07 04:01
De videokaart zit onder de CPU zit en bij een spelletje kan deze aardig wat warmte produceren die stijgt en daardoor je CPU mede opwarmt.

Een ventilator aan de achterkant zoals McKaamos voorstelt is een mogelijkheid, dan heb je push-pull. Een andere mogelijkheid is een ventilator aan de voorkant plaatsen, die dan de warme lucht van de videokaart naar achteren, en dus de kast uit verplaatst i.p.v. naar boven waardoor deze de CPU opwarmt. Aan de foto kan ik zien dat de luchtstroom dan ook over de chipset gaat, die ook warmte produceert.

[ Voor 10% gewijzigd door Eldee op 25-05-2015 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-10 13:08
70 graden met een tx3 is behoorlijk veel, zelfs voor een Q8200.

Als ik je foto's zo bekijk dan is het een combinatie van Cable management, open kast, verkeerde montage voor fans en te weinig fans in het algemeen. Wat ik eens zou proberen:

1. Controleer de hoeveelheid koelpasta, het bijgeleverde tubetje is genoeg voor 3 of 4 PC's
2. Zorg dat de koelpasta netjes in het midden zit (niet zelf uitsmeren, zeker niet bij direct contact heatpipes).
3. Draai de fan om (zoals eerder ook al geopperd)
4. Hang er een outtake achter die meer lucht kan verplaatsen dan de fan op het blok (overhead zodat je negatieve druk kan maken).
5. Cable management is in dit geval niet heel erg, maar er zitten een aantal kabeltjes tussen GPU en HDD bracket die de flow van voor af kunnen blokkeren.
6. Plak er een extra intake fan aan de voorkant bij.
7. Verwijder de PCI brackets onder je videokaart (eventueel kan je een 80mm fan op de bodem van je kast plakken net naast je gpu)
8. Doe de kast dicht (!!) Dit gaat waarschijnlijk de grootste verschillen opleveren als je 2 extra fans hebt omdat je dan geen "koele" buitenlucht meetrekt door je outtake en daarmee je graka en chipset niet meer efficiënt koelt.
Pagina: 1