Beste mensen,
Ik ben bezig met het bouwen van een home cinema.
Ik zoek een HD Beamer die geschikt is voor het kijken van films.
De crux zit hem in de opstelling.
Het projectiescherm is 150cm diagonaal (60″). Ik wil het scherm niet heel hoog wil hebben hangen, omdat dat niet prettig kijkt (en het ruimtelijk effect van de geluidsinstallatie dan compleet verkeerd komt).
In eerste instantie heb ik gekeken naar de Optoma HD141X.
Deze heeft echter op deze beeldgrootte een throw van slechts 2m een offset van 12 cm tussen onderkant beamer en onderkant scherm. Het streven is om de onderkant van het scherm op maximaal 120cm (~ooghoogte zittend) van de grond te plaatsen. Dit brengt de bovenkant van het scherm op 173cm en daarmee de beamer op 180cm midden in de ruimte. Dat is helaas geen optie want dan loopt iedereen er constant tegenaan.
Nu heb ik dus deze opties:
Beperkingen: Beamer moet HDMI-CEC ondersteunen en minstens 1920×1080p projecteren.
Prijs zo laag mogelijk (of geef een doorslaggevend argument om door te sparen voor een duurdere)
In de uiteindelijke opstelling wordt de beamer gekoppeld via HDMI aan een Raspberry Pi v2 B + HiFiBerry systeem met OSMC.
Ik ben bezig met het bouwen van een home cinema.
Ik zoek een HD Beamer die geschikt is voor het kijken van films.
De crux zit hem in de opstelling.
Het projectiescherm is 150cm diagonaal (60″). Ik wil het scherm niet heel hoog wil hebben hangen, omdat dat niet prettig kijkt (en het ruimtelijk effect van de geluidsinstallatie dan compleet verkeerd komt).
In eerste instantie heb ik gekeken naar de Optoma HD141X.
Deze heeft echter op deze beeldgrootte een throw van slechts 2m een offset van 12 cm tussen onderkant beamer en onderkant scherm. Het streven is om de onderkant van het scherm op maximaal 120cm (~ooghoogte zittend) van de grond te plaatsen. Dit brengt de bovenkant van het scherm op 173cm en daarmee de beamer op 180cm midden in de ruimte. Dat is helaas geen optie want dan loopt iedereen er constant tegenaan.
Nu heb ik dus deze opties:
- Een long-throw beamer die aan de achterwand (hoogte speelt geen rol) gemonteerd kan worden en op 4-5m nog een beeld van slechts 150cm kan projecteren.
- Een beamer met een hoge offset (zo'n 50-90cm schat ik)
- Een beamer die ik zelf kan ombouwen tot long-throw (Ik heb een paar hele goede long-throw (4-12m) lenzen uit oude analoge long-throw beamers liggen. Waren ooit waarschijnlijk fl.10,000 per stuk.)
Beperkingen: Beamer moet HDMI-CEC ondersteunen en minstens 1920×1080p projecteren.
Prijs zo laag mogelijk (of geef een doorslaggevend argument om door te sparen voor een duurdere)
In de uiteindelijke opstelling wordt de beamer gekoppeld via HDMI aan een Raspberry Pi v2 B + HiFiBerry systeem met OSMC.
[ Voor 0% gewijzigd door Ghostbird op 29-08-2015 00:27 . Reden: Ik kan niet tellen. ]