Toon posts:

Advies nodig bij zelfbouw server/nas

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga de server gebruiken voor opslag van films en series. En deze via Plex afspelen op verschillende apparaten als Smart Tv en iOS devices. Dit zal komen te draaien op een nog te bepalen linux distributie.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet meer dan 1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vanwege het transcoden van de video bestanden is een sterke processor nodig. Het zal gaan om meerdere 1080p films tegelijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf het onderstaande samengesteld. Aangezien dit het eerste keer is dat ik helemaal vanaf nul iets zelf ga bouwen zou ik graag van jullie kennis gebruik maken. Ik heb het systeem zo proberen samen te stellen dat ik in de toekomst makkelijk de opslag mogelijkheden kan uitbreiden

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 178,95€ 178,95
1MSI H81I€ 67,-€ 67,-
1WD Green WD30EZRX€ 96,50€ 96,50
1Cooler Master Elite 110€ 36,95€ 36,95
1be quiet! Shadow Wings PWM, 80mm€ 9,75€ 9,75
1Adata Premier AD3U1600W4G11-2€ 45,85€ 45,85
1be quiet! System Power 7 450W€ 54,95€ 54,95
1Samsung 850 Pro 128GB€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 579,90

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Je geeft aan dat je het apparaat zo samen hebt gesteld dat je in de toekomst de opslag nog makkelijk kan uitbreiden maar dat valt volgens mij slecht te combineren met een CM Elite 110. Die biedt ruimte aan nog één extra schijf maar dan zit de kast ook wel compleet vol. Als die server alleen gebruikt wordt om te streamen en niet direct in het zicht staat is een wat grotere kast wel een logische optie. Bouwt wat makkelijker en je kan tevens ook een microATX moederbord nemen, die zijn doorgaans wat goedkoper dan miniITX bordjes.

Daarnaast heb je een vrij dure SSD, aangezien die bij een NAS/HTPC alleen gebruikt wordt om van op te starten zal dat weinig nut hebben en moet een pricewatch: Crucial BX100 120GB of eventueel de 250GB uitvoering (lagere prijs per GB, maar je hebt de capaciteit waarschijnlijk niet nodig) daarvan ook wel voldoen.

Een enkele RAM module is een goede keuze als je een bord met twee slots gebruikt maar voor hetzelfde geld kan je ook 8GB krijgen: pricewatch: Crucial CT102464BA160B. De meningen over de WD Green schijven zijn overigens nog al wisselend. Ze zijn vooral stil en zuinig maar de betrouwbaarheid wordt nog wel eens bekritiseerd. Eventueel zou je ook nog een after-market cooler kunnen overwegen om het systeem wat stiller te krijgen.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:53

br00ky

Moderator Harde Waren

Dit topic is gesloten.