Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ik heb trouwens 3,597 op een SE3000....en dat draait prima... maar 3,5 op een SE4000 is misschien wat weinig of niet?
3,5 kWp is inderdaad ietsje te klein voor de SE 4000, maar ik heb bewust een grotere gekocht om later nog wat op te schalen. Ooit in 2002 begonnen met 8 stuks 110 Wp, nu 20 keer 175 Wp en wellicht uitbreiden naar 4,8 kWp. De optimizer is de P350, dus die kan 72 cel panelen aanmiel schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:55:
Kun je dat niet zien in de Solaredge designer?
Ik heb trouwens 3,597 op een SE3000....en dat draait prima... maar 3,5 op een SE4000 is misschien wat weinig of niet?
[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 28-08-2015 18:24 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Bij mijn SE2200 staat 2200VAC, maar die zie ik regelmatig rond de 2300 en soms zelfs korte tijd iets meer doen. (Heb 2650kWp liggen)
In de datasheet staat wel maximaal 22A voor de SE4000, dat zou vertalen naar maximaal 5060W (22A*230V) Aanbevolen max DC is overigens weer 5000W
En dan komt het hele onder en over dimensioneren verhaal om de hoek kijken.
Hoe vaak zijn de omstandigheden optimaal dat je boven de 4200W uit gaat komen.
Ik monitor ook het DC voltage via PV Output en het lijkt er op dat als ik boven de max van mijn omvormer uit kom het DC voltage iets oploopt, en dit is niet vaak en ook zeker voor langere periodes. Mede omdat het meestal toch behoorlijk warm is/wordt als je ideale instaling hebt (bij mij zit ik overigens met 10 grade helling op zuid west) en dan gaan je panelen toch al minder doen.
10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput
Die hoge vermogens kunnen ook zeer kortstondig zijn. Bij mijn Effekta (2300 Watt per string) heb ik wel eens beide stringen op 1 string aangesloten tijdens volle zon. Gevolg is kortstondig 3,3 kW waarna binnen 1 a 2 seconden het vermogen op 2,3 kW zit. Zo haal ik bij normaal bedrijf wel eens >5600 Watt uit een 4600 Watt omvormer....leuk om een hoge piek te zien, maar qua kWh doet het niet zoveel. Ik verwacht niet dat de omvormer langdurige over z'n max kan wil gaan.
[ Voor 17% gewijzigd door Dre op 28-08-2015 21:02 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Mijn SE2200 geeft ook 2,3 net als bij jouThijs8472 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:57:
@Robinski, maar wat roept je SE2200 zelf op het schermpje? Dat is volgens mij leidend, ik heb het idee dat het gewoon een parameter is en niet zozeer wat het ding aankan.
10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput
Dre, dat heb ik hier natuurlijk ook.Dre schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 19:49:
Vanwaar deze vraag Gasschuif?
Die hoge vermogens kunnen ook zeer kortstondig zijn. Bij mijn Effekta (2300 Watt per string) heb ik wel eens beide stringen op 1 string aangesloten tijdens volle zon. Gevolg is kortstondig 3,3 kW waarna binnen 1 a 2 seconden het vermogen op 2,3 kW zit. Zo haal ik bij normaal bedrijf wel eens >5600 Watt uit een 4600 Watt omvormer....leuk om een hoge piek te zien, maar qua kWh doet het niet zoveel. Ik verwacht niet dat de omvormer langdurige over z'n max kan wil gaan.
De paneeltjes die ik op het oog heb hebben een + tolerantie van 3 % en ook behoorlijk vlak in temperatuur, -0,29 % vermogen.
Dan kom ik al op 4900 Wp. Mijn Kingsuns knallen makkelijk naar +15 % over hun flash vermogen, bij langere periodes ook naar + 8 %.
Het is al goed om te lezen dat Thijs8472 korte pieken van 2800/2200 is +27 % voorbij ziet gaan.
Klaarblijkelijk grijpt of de interne temp, of anders de software (na een tijdje) in om te gaan knijpen.
Denk dus ook wel dat ik zeer weinig ga verliezen, maar de ervaringen van de forum leden hier zijn welkom
@ Robinski, dat de spanning wegloopt is denk ik het gevolg van het terug regelen in vermogen, het MPP proces wordt verlaten, om het afgegeven vermogen terug te regelen. Heb dit zelf nog nooit op de SE gezien, wellicht in de toekomst. (Zeker weten doe ik dit niet, het MPP proces vindt immers plaats in de optimizers) Mijn oude steca 500 inverters kwamen nooit een streep over de 5A, de spanning liep dan wel weg omhoog.
[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 28-08-2015 22:00 ]
Wil eigenlijk de configurtatie houden zoals ie is. (scheelt heel veul werk) All black staat ook vast.Erasmo schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 09:43:
Je zou de uitbreiding op oost/west kunnen plaatsen om de piek uit te smeren.
Maar, bedankt voor de tip.
Verwijderd
ik heb nu sungrow en aeg, beide kennen overlaod functie van 10% extra tot de derating temperatuur.
en dat maakt bij kingsun wel uit, dat zijn namelijk geen panelen, maar leipe shit panelen.
of dit :
http://www.solaredge.us/f...r_dc_oversizing_guide.pdf
@dre pieken kunnen ook 15 minuten duren, bij 5kWp is dat 1kWh extra, en dat maakt wel uit,
per lokatie of soort paneel.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2015 21:46 ]
Eric, er is in de power mode heel veel in te stellen, maar dat is behoorlijk complexe materie.Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 21:24:
heeft de se geen overload fiunctie ?
ik heb nu sungrow en aeg, beide kennen overlaod functie van 10% extra tot de derating temperatuur.
en dat maakt bij kingsun wel uit, dat zijn namelijk geen panelen, maar leipe shit panelen.
of dit :
http://www.solaredge.us/f...r_dc_oversizing_guide.pdf
@dre pieken kunnen ook 15 minuten duren, bij 5kWp is dat 1kWh extra, en dat maakt wel uit,
per lokatie of soort paneel.
Voorlopig ga ik eerst es kijken wat er gebeurt, 2 stuks ampere meters in de 2 stringen van 10 panelen elk.
0-6,3 A.
Er vind in ieder geval terug regelen plaats op temperatuur intern. Bij mij hangt ie in de garage beneden, lekker koel. dT tov omgeving en bovenzijde heatsink is c.a. 10 K.