Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dual WAN MKB

Pagina: 1
Acties:

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-11 23:40
Hallo allemaal,

Voor een klein bedrijf (+/- 20 werknemers) is het idee een 2e ADSL lijn aan te vragen. Er is hier niets anders mogelijk dan ADSL 8Mbit.. Nu we Teamviewer vaker gebruiken loopt het internet snel vol met 1 lijn. Het idee is een tweede XS4All ADSL 8Mbit lijn aan te vragen en via een DUAL WAN router met load balancing meer bandbreedte te krijgen.

We hoeven niet het beste van het beste en het duurste van het duurste :)

Intern netwerk is allemaal 1Gbit.

De huidige modem is een FritzBox 7340, bij een nieuwe lijn krijgen we gratis een tweede Fritzbox.
Nu kan ik deze beiden verbinden met een DUAL WAN router, en die weer verbinden met de bedrijfsswitch:

ADSL1                ADSL2
    |                          |
FB7340               FBxxxx
    |                          |
    ---------------------------
                 |
          Dual WAN
             router
                 |
                 |
        bedrijfsswitch
        | | | | | | | | | | | |

Budget is +/- €150 ex btw

Drie vraagjes:
- Welke DUAL WAN oplossing kan ik het beste nemen (TP-Link TL-ER604W? Of een Draytek van V&A? o.i.d.?)
- Is het handiger om een modem+WAN poort in één te nemen, met 1 Fritzbox op de WAN poort?
- En hoe gaat het verkeer wanneer je verbinding maakt via de Wifi van een FritzBox modem? Is de load balancing dan nog wel actief? =Moet de DUAL WAN oplossing Wifi hebben?

Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 12% gewijzigd door O_Tiby op 28-08-2015 09:43 ]

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:40

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Is er geen mogelijkheid tot het stapelen van DSL lijnen om tot meer bandbreedte te komen?

KPN biedt hiervoor een 'ethernet-over-koper' oplossing aan waarbij er middels meerdere aderparen een hogere bandbreedte wordt verkregen, met maar 1 'logische' verbinding.

www.google.nl

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

allure

Titaan fase 2/3

Als je een beetje kennis hebt in netwerken zou je kunnen kijken naar een router van Mikrotik.

• O_Tiby
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:42:
Is er geen mogelijkheid tot het stapelen van DSL lijnen om tot meer bandbreedte te komen?

KPN biedt hiervoor een 'ethernet-over-koper' oplossing aan waarbij er middels meerdere aderparen een hogere bandbreedte wordt verkregen, met maar 1 'logische' verbinding.
Heb ik al naar gekeken, maar stapelen is (maandelijks) vele malen duurder dan een tweede lijntje erbij..

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:17
Zie ook dit topic Dubbele DSL aansluiting

Oogt me exact als dezelfde vraag namelijk

[ Voor 50% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 28-08-2015 13:03 ]

U+

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
kijk ook eens naar sonicwalls die doen ook aan dual wan met failover/loadbalance

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• O_Tiby
allure schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:54:
Als je een beetje kennis hebt in netwerken zou je kunnen kijken naar een router van Mikrotik.
Lijken me uitgebreide routers die het zeker kunnen bewerkstelligen.. Maar stel dit is iets te ingewikkeld en ik zou iets meer out-of-the-box oplossing willen?
Doel je dan op de EdgeRouter X aanschaffen?

Dan ben ik nog steeds benieuwd wat het antwoord is op:
- En hoe gaat het verkeer wanneer je verbinding maakt via de Wifi van een FritzBox modem? Is de load balancing dan nog wel actief? =Moet de DUAL WAN oplossing Wifi hebben?
AjDuLion schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:54:
kijk ook eens naar sonicwalls die doen ook aan dual wan met failover/loadbalance
Lijken me iets te prijzig..

[ Voor 34% gewijzigd door O_Tiby op 28-08-2015 13:02 ]

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:17
Oops... verkeerde link onder de knop... Ik pas m'n bericht even aan.

U+

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:06
Het is inderdaad wat prijziger dan veredelde consumenten hardware zakelijk inzetten, maar een sonicwall (of iets vergelijkbaars van andere aanbieders qua professionele hardware) hoeft voor de genoemde snelheden niet eens zo heel veel duurder te zijn, consumtenten hardware inzetten geeft lang niet altijd het gewenste resultaat, en zal regelmatig zelfs duurder is op de lange termijn dan direct iets goed aan te schaffen.

blindstaren op de prijs is een probleem wat ik vooral binnen klein zakelijke organisaties al regelmatig als drijfveer heb gezien voor het maken van niet volledig doordachte keuzes.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dit heeft allemaal geen zin, je zit met TeamViewer ook tegen je upload limiet aan, waarschijnlijk heb je nu iets van 500Kbps, daar zit je met keepalive, remote control en achtergrondservices van je OS zo tegen aan.

Verder zie ik ook niks waaruit blijkt dat je daadwerkelijk onderzocht hebt waar het door komt. Je kan dus gokken dat het aan je lage download ligt, maar het kan ook prima een combinatie zijn.

Je moet ook vooral niet vergeten dat je met een dual-WAN setup niet 8+8 Mbit gaat krijgen, je krijgt slechts een 2e kanaal van 'ook 8Mbit', waar je zelf mee kan bepalen wat daar overheen moet. Je zou in principe TeamViewer over WAN1 kunnen laten lopen en de rest over WAN2, maar het is dus niet zo dat je een enkele TeamViewer sessie over je beide WAN verbindingen kan laten lopen, dat is niet hoe het werkt.

Ik zou als je met een bedrijf zit en je internet nodig hebt niet proberen te rommelen met een vage oplossing waarvan je ten eerste niet weet hoe het werkt en ten tweede niet eens weet waar je probleem precies zit.

Ga kijken naar een POP in de buurt en zoek uit of je niet een privé wireless bridge kan opzetten met iemand die met die POP verbonden is. Of kijk anders of je niet kan pairbonden zoals aangegeven, of anders zelfs zelf glas of coax kan aanleggen. Zelfs als je alleen maar naar een POP of ander bedrijf gaat is dat al goedkoper, betrouwbaarder en sneller dan een 2x ADSL dual-WAN setup. Misschien niet in de aanleg, maar wel op termijn en ook verloren tijd die je nu zit te wachten op je verbinding.
Dennism schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:31:
[...]
maar een sonicwall (of iets vergelijkbaars van andere aanbieders qua professionele hardware) [...]
Ja, die SonicWall en 99% van de 'professionele' hardware is gewoon exact dezelfde SoC met hetzelfde RAM en Flash van een consumentenrouter. Het enige waar het zich in probeert te onderscheiden is de software, die op zichzelf ook weer op dezelfde Linux basis draait en dezelfde SDK gebruikt als waar de consumentenversie mee uitgerold wordt.

Alles wat je met een doorsnee SonicWall kan doen kan je ook met dezelfde hardware met OpenWRT doen om maar wat te noemen. En als je op x86 zit kan je met pfSense hetzelfde doen als je overpriced prosumer/SoHo/MKB appliance. In alle gevallen moet je weten hoe netwerken werken en daadwerkelijk kennis van zaken hebben, dus het is ook niet alsof het 'makkelijker' is met de grote commerciële vendors. In veel gevallen is het juist lastiger om dat je nooit alle informatie krijgt over je hardware en/of software.

[ Voor 25% gewijzigd door johnkeates op 28-08-2015 13:43 ]

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-11 13:55

Kek

3flix

een goedkope router waar openwrt op kan zou dit ook kunnen, ben je voor minder als 50e klaar...

• O_Tiby
@johnkeates

Ik begrijp je punt, maar glas en coax liggen gewoon nu niet binnen ons budget.. Dan ga je naar duizenden euro's om aan te leggen, en minimaal €250,- p/m. Dat is nu niet reëel voor ons.

Wat ik nu ervaar en zie in de FritzBox is dat wanneer er een Teamviewer sessie wordt gestart het internet echt volloopt en internet (radio) etc niet meer lekker loopt.
Het lijkt mij dan ook best een optie om een aparte lijn te gebruiken voor Teamviewer zodat de rest ontlast blijft..

Nogmaals, ik begrijp je punt en denk dat je daar ook gelijk in hebt, maar dat het nu niet voor ons haalbaar is / reëel.

En dat ik het nu nog niet weet is juist waarom ik dit draadje heb geopend natuurlijk (ben leergierig :))

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
johnkeates schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:39:
Je moet ook vooral niet vergeten dat je met een dual-WAN setup niet 8+8 Mbit gaat krijgen, je krijgt slechts een 2e kanaal van 'ook 8Mbit', waar je zelf mee kan bepalen wat daar overheen moet.
Zoals ik het lees begrijpt O_Tiby dat wel.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-11 17:46
Waar gebruiken jullie Teamviewer voor? Voor thuiswerken? Of support? Wellicht kan je de kwaliteitsinstellingen aanpassen waardoor de sessie minder troughput vraagt?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Juup schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:17:
[...]

Zoals ik het lees begrijpt O_Tiby dat wel.
Hoe lees jij dat dan? Ik lees alleen load balancing wat voor een sessie niet gaat helpen.

• O_Tiby
Wij gebruiken Teamviewer om onze systemen op afstand te besturen (support). Dus niet zo zeer voor thuiswerken o.i.d.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:40

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Is een goede firewall met VPN functionaliteiten dan geen betere oplossing?

www.google.nl

• hovemt
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-11 21:15
Je zou kunnen kijken naar een Draytek 2860 of diens voorganger, de 2850, zodat je het met 1 modem minder kan doen. Verder heb je dan ook een mogelijkheid tot een 3G/4G backup verbinding via een USB dongel.

[ Voor 7% gewijzigd door hovemt op 31-08-2015 11:12 ]

• O_Tiby
@hovemt

Daar zat ik ook naar te kijken, op V&A staan er een aantal. Oi oi oi.. keuzes..

• hovemt
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-11 21:15
Draytek heeft web demo's van de verschillende apparaten. Misschien handig om te kijken of er in de Draytek de mogelijkheden zit die je nodig hebt.

Voor de 2850 is dat http://eu.draytek.com:12850

Andere modellen zijn hier te vinden: http://www.draytek.com/in...d=2562&Itemid=302&lang=en

• O_Tiby
Ik ga een Draytek proberen, snap dat er betere oplossingen zijn, maar dit lijkt me wel de simpelste voor dit moment.
Pagina: 1