Dubbele DSL aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-05 13:34
Ik wil de internet bandbreedte vergroten. Kabel en glasvezel zijn veel te kostbaar.Mijn idee is om een extra DSL lijn te nemen. Pair-bonding gaat bij mijn aansluiting niet op. Op een of andere manier moeten die twee lijnen dus als 1 lijn aan het LAN worden gekoppeld. De vraag is alleen: hoe?
Ik zie dat Draytek DSL modems heeft met 1 DSL aansluiting en 1 WAN aansluiting, waar je dan een tweede modem op aan kunt sluiten. De vraag is of zoiets wel lekker werkt?
Iemand ervaring met dit onderwerp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-05 14:09
Zelf geen ervaring, maar volgens mij gaat dat niet lekker werken.

Volgens mij is de 2 wan poort alleen voor back bedoeld en niet voor loadbalancen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-05 14:40
Met een Edgerouter kun je loadbalancing doen op 2 of meer interfaces. Dus dan sluit je beide modems aan op de router en hoppa.. good to go. Hetzelfde zal Mikrotik ook doen en zo zijn er nog wel een paar.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aangezien er in een bepaald postcode-gebied maar enkele xDSL-aanbieders zijn, heb je vast al gebeld met de betreffende provider(s) om jouw vraag te stellen. Ik zou het dan interessant vinden om te weten wat ze als antwoord hebben gegeven op jouw vraagstelling.

Als het al mogelijk is, vraag ik me ook af wat je van plan bent; wil je 50% van het verkeer over de linkerlijn laten lopen en 50% over de andere lijn? Of verwacht je, bijvoorbeeld, 2x 20Mbit naar binnen te halen als 1x 40Mbit?

/edit: gezien je recente posts, klinkt dit allemaal als een zakelijke vraag. Indien dit een correcte constatering is, wat raadt jouw huidige leverancier aan om een grotere bandbreedte te realiseren?

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 28-08-2015 12:53 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244766

klinkt dit allemaal als een zakelijke vraag. Indien dit een correcte constatering is, wat raadt jouw huidige leverancier aan om een grotere bandbreedte te realiseren?
Klopt. We hebben momenteel een DSL aansluiting van KPN (Zakelijk ADSL). En die is traag (8 Mbit down/ 700 Kbit up) en hapert. Dat trage gaat KPN niets aan doen. Althans, niet wat DSL betreft. Het haperen schijnt aan onze router (Smoothwall Express) te liggen. Glasvezel (KPN) kost 260 euro per maand voor een 10 Mbit up/down lijn. Voor kabel moet we de aanleg van de fysieke kabel zelf betalen, wat Ziggo op zo'n 4.000,- euro schat. Andere aanbieders voor glas / kabel zijn nog veel duurder.

Een extra DSL lijn geeft meer bandbreedte, maar niet meer snelheid - dat is duidelijk. We kunnen op ons adres alleen ADSL krijgen en die doet niet aan pair-bonding (zegt KPN). Wat ik wil is 1 internetaansluiting op ons LAN, waarbij de modem / router / etc. zorgt voor load-balancing? KPN raadde aan om te te kijken naar o.a. Draytek. Ik heb gekeken en zie dat Draytek routers heeft met twee WAN aansluitingen. Ofwel, bij twee DSL lijnen krijg je per lijn een modem en die sluit je aan op de router. Die zorgt vervolgens voor o.a. Load Balancing. Da's de theorie. Ben benieuwd naar de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-05 03:14
Voor zover ik weet zijn hiervoor weinig oplossingen.

Het goedkoopste is loadbalancing, dit kan simpel en ingewikkeld. Het simpelste zou zijn met 2 routers met elk een andere dhcp range waarbij een nieuwe client 2 dhcp antwoorden zal krijgen en de eerste/snelste zal accepteren. Meestal krijg je zo wel een 50/50 verdeling. Uitgebreider kan ook in een enkele router, dit zal uiteraard stabieler werken. Feit is dat je wel 1 lan hebt maar 2 wans en zo zal verkeer gesplitst verlopen maw. 1 client trekt max 1 lijn.

Het duurste is heel de boel virtualiseren, je zet een server aan beide kanten (bij jou thuis en ergens in het internet (vps/server). Je maakt dan inweze een VPN en je koppelt de 2 lijnen samen. Hierdoor zul je wel de volledige snelheid vanaf 1 client kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:30

Fiber

Beaches are for storming.

Waarom is glasvezel te duur? Je hebt al een glasvel aansluiting vanaf 30 Euro (XS4ALL 20/20) en een zakelijke variant vanaf 35 Euro per maand...

https://www.glasvezel-vergelijken.nl

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 16:55
Fiber schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 12:29:
Waarom is glasvezel te duur? Je hebt al een glasvel aansluiting vanaf 30 Euro (XS4ALL 20/20) en een zakelijke variant vanaf 35 Euro per maand...

https://www.glasvezel-vergelijken.nl
Volgens mij werd er in de post aangegeven dat glasvezel op dat adres alleen beschikbaar is voor € 260,- voor 10 Mbit up/down. Dit betekend meestal dat het nog aangelegd moet worden. Vaak ben je daar ook enkele duizenden euro's aan kwijt.
XS4All levert in dat soort gevallen helemaal geen verbinding dus het mooie verhaal dat je voor 30 euro klaar bent gaat gewoonweg niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

luxan schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 12:38:
[...]

Volgens mij werd er in de post aangegeven dat glasvezel op dat adres alleen beschikbaar is voor € 260,- voor 10 Mbit up/down. Dit betekend meestal dat het nog aangelegd moet worden. Vaak ben je daar ook enkele duizenden euro's aan kwijt.
XS4All levert in dat soort gevallen helemaal geen verbinding dus het mooie verhaal dat je voor 30 euro klaar bent gaat gewoonweg niet op.
Ik lees dat nergens... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-03-2024
Misschien een domme vraag, maar er komen genoeg adertjes binnen voor een 2e DSL?

En is pair-bonding iets anders dan stapelen? Bij mijn huidige werkgever hebben we een paar gestapelde lijnen. En als je een COAX verbinding hebt, daar kan Ziggo tegenwoordig ook diensten op leveren voor de zakelijke markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-05 13:40
Beter lezen.

Klopt. We hebben momenteel een DSL aansluiting van KPN (Zakelijk ADSL)

Daarnaast is "zakelijk" glasvezel van een paar tientjes niet te vergelijken met corporate glasvezel van KPN of Ziggo. Deze hebben namelijk SLA's en lijn garanties (met of zonder overboeking)

Een 10/10 entry (1:10?) van KPN kost je een paar honderd euro per maand.

On-topic; kun je geen initiatief met de buren starten om zo de graaf/eenmalige kosten op te hoesten? Vaak is er op een bedrijventrein geen COAX beschikbaar (net zoals hier) en is GLAS je enige optie.

@Naj_Geetsrev, dit is totaal iets anders. Je zult hardware op locatie moeten hebben (Cisco als voorbeeld) om de lijnen samen te voegen tot 1.

[ Voor 25% gewijzigd door tweakict op 31-08-2015 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Dan quote ik het even. In dikke letters en met een streepje eronder.
Anoniem: 244766 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 12:12:
[...]

Klopt. We hebben momenteel een DSL aansluiting van KPN (Zakelijk ADSL). En die is traag (8 Mbit down/ 700 Kbit up) en hapert. Dat trage gaat KPN niets aan doen. Althans, niet wat DSL betreft. Het haperen schijnt aan onze router (Smoothwall Express) te liggen. Glasvezel (KPN) kost 260 euro per maand voor een 10 Mbit up/down lijn. Voor kabel moet we de aanleg van de fysieke kabel zelf betalen, wat Ziggo op zo'n 4.000,- euro schat. Andere aanbieders voor glas / kabel zijn nog veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

luxan schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 12:48:
[...]

Dan quote ik het even. In dikke letters en met een streepje eronder.

[...]
Die quote is niet van de TS...

Maar als dat inderdaad zo is wordt dat inderdaad een wat grotere investering. Over het algemeen is glasvezel helemaal niet zo duur, maar als ze het speciaal voor jou moeten gaan aanleggen gaat dat inderdaad in de papieren lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sieking
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-12-2023

Sieking

Freelance ITer

Helaas kloppen die prijzen voor glas wel, bij ons op het industrieterrein ligt ook een glasvezelnetwerk, maar dat is van KPN en daar kunnen alleen KPN zakelijke glasvezelverbindingen op geleverd worden.

Coax is geen optie, er staat geen straatkast in de straat, aanleg daarvan doet Ziggo niet voor 1 gebruiken, de investering is rond de 30K€ dus ook niet rendabel om zelf te doen. Afstand van de ISRA aansluiting tot de wijkcentrale is ook te groot waardoor er maar tot 12Mbit DSL leverbaar is...

XS4all kan geen aansluiting over dat glasnetwerk leveren ondanks het feit dat ze gelieerd aan KPN zijn ;-(

If you can't take the heat, get burried!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Fiber schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 13:03:
[...]

Die quote is niet van de TS...
Simon Weel schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:17:
Ik wil de internet bandbreedte vergroten. Kabel en glasvezel zijn veel te kostbaar. Mijn idee is om een extra DSL lijn te nemen. Pair-bonding gaat bij mijn aansluiting niet op. Op een of andere manier moeten die twee lijnen dus als 1 lijn aan het LAN worden gekoppeld. De vraag is alleen: hoe?
Ik zie dat Draytek DSL modems heeft met 1 DSL aansluiting en 1 WAN aansluiting, waar je dan een tweede modem op aan kunt sluiten. De vraag is of zoiets wel lekker werkt?
Iemand ervaring met dit onderwerp?
Nope maar TS heeft al aangegeven dat kabel en glasvezel veel te kostbaar zijn. Daarnaast heeft TS aangegeven dat pairbonding niet mogelijk is (wat voor mij aangeeft dat er al enig vooronderzoek is gedaan) maar kan blijkbaar wel een tweede DSL lijntje krijgen. Met deze gegevens ben ik geneigd om te geloven dat TS geen bestaande glasvezelaansluiting heeft of deze niet voor een acceptabel bedrag aan kan laten sluiten.
Anoniem: 244766 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 12:12:
[...]

Klopt. We hebben momenteel een DSL aansluiting van KPN (Zakelijk ADSL). En die is traag (8 Mbit down/ 700 Kbit up) en hapert.
Aangezien de poster hier reageert op een comment/vraag van MAX3400 had ik het vermoeden dat het om dezelfde casus gaat. Derhalve heb ik het als extra informatie gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-05 13:40
Het consumenten glasvezel is gelukkig betaalbaar. Echter heb je hierop geen SLA en of een hoge overboeking.

Voor de zakelijke markt heb je naast de éénmalige aansluit of graaf kosten, wat in de tienduizenden euro kan lopen, een flink maand bedrag. Dit is mede opgebouwd uit de aansluiting op de glasvezel kabel (175-200 euro) en het daadwerkelijke internet per maand (minimaal 60 euro) per maand.

Zodoende kom je op mijn postcode voor 12 maanden uit op € 259,00 ex BTW voor 10/10 1:10

Vrij prijzig als je het mij vraagt.

[ Voor 13% gewijzigd door tweakict op 31-08-2015 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
wat je denk ik eerst moet controleren of er uberhaubt wel een tweede aderpaar beschikbaar is voor een tweede ADSL aansluiting. Met Scouting zitten we op een identieke lokatie alleen ADSL en het grappige is wel dat de snelheid beter werd toen overstapten van zakelijk KPN adsl over ISDN naar Internet en Bellen niet zakelijk over POTS de snelheid beter werd.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat zat 'm in het ISDN-deel, niet in het zakelijk deel.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ben zelf wel benieuwd naar het gebruik van die 10Mbit DSL lijn. Iets zegt me dat er op dit moment nog totaal niet gekeken is naar het beperken van het internetverkeer tot mail en de echte bare neccesities namelijk. Youtube: afsluiten. Webradio: afsluiten. Idem met de bekende nieuwssites en andere ongein. Niet leuk voor je collega's nee, maar als er geen andere optie is, dan is die er niet.Of ze moeten met zn allen willen schokken.

Enige andere alternatief is een businescase voor die 260 euro per maand optrekken. Maar dan zou ik eerst eens willen weten hoeveel gebruikers je hebt en wat die allemaal doen.

Sowieso zou ik voor je ook maar iets doet eens beginnen met QoS in te stellen op die lijn, dat kan al een hoop schelen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

larsg schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 12:22:
Voor zover ik weet zijn hiervoor weinig oplossingen.

Het goedkoopste is loadbalancing, dit kan simpel en ingewikkeld.
Dit kan maar op een manier, een systeem dat gebouwd is voor loadbalancing. Werken met twee routers in aparte DHCP ranges is amateuristisch geklungel, dat moet je nooit willen. Gewoon een router kopen die loadbalancing ondersteund.
Het duurste is heel de boel virtualiseren, je zet een server aan beide kanten (bij jou thuis en ergens in het internet (vps/server). Je maakt dan inweze een VPN en je koppelt de 2 lijnen samen. Hierdoor zul je wel de volledige snelheid vanaf 1 client kunnen trekken.
Ook hier moet je niet zelf gaan knutselen maar dit als een commerciële service afnemen, al dan niet met een lokale appliance. Broadband bonding is een goede zoekterm hiervoor.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-05 03:14
Tsurany schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 13:39:
[...]

Dit kan maar op een manier, een systeem dat gebouwd is voor loadbalancing. Werken met twee routers in aparte DHCP ranges is amateuristisch geklungel, dat moet je nooit willen. Gewoon een router kopen die loadbalancing ondersteund.

[...]

Ook hier moet je niet zelf gaan knutselen maar dit als een commerciële service afnemen, al dan niet met een lokale appliance. Broadband bonding is een goede zoekterm hiervoor.
Ik raad het uiteraard ook niet aan om met aparte routers te werken, ik zeg gewoon dat het kan en dat het ook niet stabiel werkt.

Voor broadband bonding zijn inderdaad diensten hoewel ik er nooit interessante heb gevonden qua veiligheid/performantie/datalimiet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:51
Wat is precies het verkeer dat over de lijn gaat en welk deel wil je versnellen? Gaat het om 'internetten', heb je een VPN naar een ander kantoor? Zit je met ICA-verbindingen naar een cloud en worden er regelmatig zaken afgedrukt?

Er is vaak behoorlijk veel mogelijk met de huidige lijn door simpelweg bepaald verkeer te blokkeren, te cachen en / of prioriteit te geven (QoS).

Technisch verhaal: Bij mijn vorige werkgever (dit speelde 5+ jaar geleden) 'maar' een 8/1 ADSL-lijn, met 20 medewerkers. In eerste instantie was dat niet voldoende om lekker met RDP en SSH naar klanten te verbinden, maar toen we eenmaal de diverse remoce access-technologiën en ACK's in één SFQ-queue hadden gegooid en de rest in een andere SQQ-queue, waarbij we de eerste queue prioriteit gaven over de tweede en beide in een rate-limiter zetten die net wat lager stond afgesteld dan de upload. Weg waren alle snelheidsproblemen. Ja, de webradio stotterde af en toe, en soms moest je wat langer bufferen bij Youtube, maar aangezien dat niet tot de core business hoorde (en de social media-medewerkers begrip hadden voor de situatie; zelfs die zaten zelden [zakelijk :P ] video te kijken) was dat helemaal niet erg.

Om terug te komen op de directe vraag ipv het achterliggende probleem :+ : Ja, zo'n Draytek of Edgerouter doet het uitstekend. Op de Edgerouter (en volgens mij ook op de Draytek, maar die is meen ik iets beperkter) kun je bovenstaande prioriteiten (QoS) ook regelen.

Draytek: http://www.draytek.nl/fun...ultiple-wanload-balancing
Ik heb op een Draytek persoonlijk alleen maar Policy Based Routing gebruikt (verkeer naar IP a.b.c.d over WAN 1, verkeer voor IP p.q.r.s over WAN 2, default is WAN 1, dat soort zaken) maar als ze verder helemaal niks anders kunnen, kun je toch een soort van load balancing maken door 0.0.0.0 - 126.255.255.255 over WAN 1 te sturen en 128.0.0.0 - 255.255.255.254 over WAN 2.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1