Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs m'n ramgeheugen van 8 naar 32gb geupgrade, dit ongeveer tegelijk dat w10 beschikbaar kwam. Nu is het echter zo dat hij constant meer als de helft van dit geheugen in beslag neemt zonder dat er ook maar iets openstaat... (http://i.imgur.com/MQWYRkv.png) Eerst was dit enkel als m'n pc al even aanstond, maar nu is het al vanaf dat ik hem opstart. Weet iemand toevallig aan wat dit kan liggen en hoe ik het zou kunnen oplossen? Alvast bedankt!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
We hebben meer aan de processen tab, bovendien niet gesorteerd op geheugengebruik,
daarnaast hebben we ook meer aan de prestaties tab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Kijk dit YouTube: EP5, Tracking RAM and Page File Exhaustion: How IT Pros (SHOULD) Troubleshoot Slow PC's and Servers maar eens.

En wees blij dat ie ram gebruikt. Is gewoon preload en maakt je systeem alleen maar sneller. Je hoeft je geen zorgen te maken.

[ Voor 25% gewijzigd door Wim-Bart op 27-08-2015 04:32 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-08 03:28
Als je niet zoveel ram wil gebruiken kan je altijd wat ram verwijderen..

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Gebruik je Google Chrome? :)

Afbeeldingslocatie: http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/qmr44tmwp7ag8q83gnwd.gif

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstart met weinig aanknopingspunten.

Maar, als je toch niets te doen hebt, lees even CMD-Snake in "[Windows 10] Ervaringen & Discussie - Deel 2" & Pagefile vs Ram en mogelijk kom je iets verder.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:07

TheBorg

Resistance is futile.

Ik gebruik ook ook Windows 10 met 32GB geheugen en met Photoshop, Chrome en Visual Studio open gebruikt mijn systeem 6GB geheugen.
Wim-Bart schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 04:31:
Kijk dit YouTube: EP5, Tracking RAM and Page File Exhaustion: How IT Pros (SHOULD) Troubleshoot Slow PC's and Servers maar eens.

En wees blij dat ie ram gebruikt. Is gewoon preload en maakt je systeem alleen maar sneller. Je hoeft je geen zorgen te maken.
De video's van hem zijn echt heel goed. Ik heb er 10 minuten doorheen gekeken en al geleerd dat er heel veel oorzaken kunnen zijn.De OP is echter veel te summier om conclusies te trekken.

Er wordt hier vaak geroepen dat het cache is en juist de bedoeling is maar dat is nogal kort door de bocht.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:40
De cache wordt overigens daar niet getoond. Zie:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Abn5egK.png

Van mijn 16GB wordt 5,8GB als cache gebruikt.

Overigens zou ik me eerst afvragen of je last hebt van het huidige gedrag van Windows. Het kan in principe geen kwaad tenzij je meldingen krijgt dat er geheugentekort is. Windows zal geheugen vrijgeven als dat nodig is.

[ Voor 42% gewijzigd door Ramon op 27-08-2015 08:51 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Ram is er toch ook om zoveel mogelijk gebruikt te worden.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:48

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Windows weet dat je veel ruimte hebt en maakt daar gebruik van. Als er andere applicaties veel gebruik er van moet maken, dan zal Windows dat toewijzen aan die apps. Zo wordt er optimaal gebruik gemaakt van je geheugen. Zelf ook 32 gig, en ik vind het heerlijk dat er zoveel beschikbaar is :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:10:
Ram is er toch ook om zoveel mogelijk gebruikt te worden.
Tuurlijk, helemaal mee eens. Krijg ook wel eens vragen van klanten; mijn CPU is 87% druk, help!!! Een tactisch antwoord is dan: het zal wel nodig zijn en ondertussen is er nog 13% kapitaalvernietiging :>

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Wow, bedankt voor de vele reacties! :D

Heb alles even overlopen, maar het is niet dat m'n pc traag wordt ofzo, het is meer afvragen waar dat geheugen ineens naartoe gaat. Nu ben ik er achter gekomen dat het m'n niet-wisselbare pool was die boven de 15 GB lag (vergeten screenshot te nemen :/), doch nu ik hem nog eens opnieuw heb opgestart heb ik alles ineens weer 'terug' (http://i.imgur.com/Tae376i.png). In m'n huidige computersamenstelling (gallery: Konschu) heb ik een vrij trage 500 GB HDD zitten waar m'n besturingssysteem en andere software opstaan en een merkbaar snellere 3 TB HDD voor games/muziek/films. Kan het zijn dat omdat m'n primaire HDD zo traag is dat hij dit soms probeert goed te maken met de niet-wisselbare pool?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:52

Shunt

Boe

Waarom 32gb geheugen en dan geen SSD voor je OS?
Aan zo veel geheugen heb je voor snelheid gevoel geen zak als je werkt vanaf een oude trage harde schijf.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik zo'n vier jaar geleden m'n eerste pc bouwde had ik er 4 GB ram @1600MHz ingestoken. Twee jaar geleden kocht ik er nog vier bij, toen ben ik er echter (na m'n aankoop) achtergekomen dat m'n pc al die tijd maar op 1066MHz liep omdat dit eerste ram-geheugen standaard maar op 1600MHz loopt bij een spanning van 1.85v, terwijl m'n BIOS standaard op 1.5v ingesteld stond. Daardoor heb ik deze vakantie besloten m'n ram-geheugen te upgraden naar latjes die wel gewoon op 1600MHz (of hoger) kunnen lopen bij een spanning van 1.5v, en aangezien 32 GB relatief niet veel duurder uitkwam als de 16 GB ben ik maar voor de 32 gegaan. Ik ben sowieso van plan om binnenkort ook een SSD kaart aan te schaffen, maar aangezien ik alles van een studentenjob betaal probeer ik de upgrades een beetje te spreiden. :p

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hier zijn na een paar minuten gebruik in Windows 10 ongeveer 2 van de 32GB in gebruik (en nog ongeveer 6GB cached) volgens Resource Monitor, dus constant bijna de helft is in dat licht wel wat vreemd.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 27-08-2015 14:41 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:07

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 14:05:
Konschu[/URL]) heb ik een vrij trage 500 GB HDD zitten waar m'n besturingssysteem en andere software opstaan en een merkbaar snellere 3 TB HDD voor games/muziek/films. Kan het zijn dat omdat m'n primaire HDD zo traag is dat hij dit soms probeert goed te maken met de niet-wisselbare pool?
Dit is dan ook de reden waarom er bij jou zoveel gecached wordt en bij andere mensen veel minder. Deze mensen hebben dan een SSD.

Althans, dit is wat ik uit de video's heb begrepen waar hierboven heen wordt gelinkt. Het cache systeem van Windows is best wel slim en de snelheid van de schijf bepaald ook de grootte van de cache.

Ik ben dan ook benieuwd of het geheugen gebruik er straks anders uit ziet als je een SSD hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 14:05:
Wow, bedankt voor de vele reacties! :D

Heb alles even overlopen, maar het is niet dat m'n pc traag wordt ofzo, het is meer afvragen waar dat geheugen ineens naartoe gaat. Nu ben ik er achter gekomen dat het m'n niet-wisselbare pool was die boven de 15 GB lag...
Je hebt dus een memory leak in je non-paged pool.
Google even op die keywords dan vind je wel tooltjes om dat te troubleshooten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:13
No need, dat moederbord heeft een Killer (tm) netwerkkaart. Bekende veroorzaker van non-paged pool leaks.

Snap niet dat 'ze' nog steeds brakke drivers in omloop hebben; vrijwel zonder uitzondering betreffen de topics over kernel memory leaks hier zo'n kansloze 'gaming' NIC.

Met andere woorden: probeer de drivers van het ding even te updaten, of disable de NDU service (schijnt een workaround te zijn).

En iedereen hierboven die roept dat het simpelweg page caches zijn moet zich nog eens goed inlezen; die worden niet meegenomen in het gebruikspercentage op de Processes tab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:36

3DDude

I void warranty's

Windows 10
Op mijn laptop (laatste insider build) 16GB:
5,6GB in use,
6.3GB/18.8GB commoted

en
10GB cached,

Kijk ik op mijn desktop:
5,6GB in use (toevallig)
7,6GB/64,9GB committed en 21.6GB cached.

Hij cached een hoop..PC langer aan = meer gecasht.
Ik moet wel zeggen op mijn PC draai ik de final -> daar heeft die edge browser wel een geheugenlek.

https://twitter.com/joepv...35374623752908800/photo/1

Heb je alles al nagelopen?
Bij miij gaf die vrolijk aan, je firefox gebruikt teveel ram, zullen we die sluiten.. --> terwijl het edge was met een blank website.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:19:
[...]

Tuurlijk, helemaal mee eens. Krijg ook wel eens vragen van klanten; mijn CPU is 87% druk, help!!! Een tactisch antwoord is dan: het zal wel nodig zijn en ondertussen is er nog 13% kapitaalvernietiging :>
Dat is natuurlijk een beetje kort door de bocht argument. Natuurlijk is het handig als een CPU en het RAM continue op 100% zouden werken, maar welke ruimte blijft er dan over om het RAM en de CPU te gebruiken waarvoor de gebruiker kiest of waarvoor Windows 10 kiest?? Je hebt daarvoor een keus of IO's opgaan aan achtergrondprocessen of aan applicaties waarvoor de gebruiker kiest en waardoor gebruikers hun geld investeren in een capaciteit die zij willen.
Het is bijvoorbeeld niet fijn als een game niet 100% tot zijn recht kan komen omdat Windows 10 CPU tijd zit te eten.
Je koopt immers niet voor niets een rig omdat Windows 10 deze claimt. En daarbij is een CPU die niet op 100% draait een stuk energiezuiniger. Windows 10 draait ook op tablets (lichte CPU en weinig RAM), dus dan zou Windows 10 op een zware desktop het heel makkelijk moeten hebben.
No offense bij deze, maar daar kom je niet mee weg ;)
Pagina: 1