Nieuwe zelfgebouwde PC doet niets ( zelf geen beeps)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deroderidder
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:35
Hallo,

Doordat mijn Voeding en Mobo/CPU de geest hebben gegeven ( zie: Pc is gecrashed en start niet meer op.), had ik enkele nieuwe onderdelen besteld. Na proper en gestructureerd inbouwen, wou ik voor de eerste keer aanzetten, maar hij deed niets ( geen shutdown, geen post-geluiden, niets.) Ik moet wel zeggen dat het de eerste keer is dat ik een volledig systeem opbouw ( wel al GPU, HDD en DVD-speler vervangen)

Mijn setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,50€ 179,50
1ASRock B85M Pro3€ 54,99€ 54,99
1Asus EAH5770 CuCore/2DI/1GD5€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master GM G450M€ 52,50€ 52,50
1Samsung 850 EVO 120GB€ 70,16€ 70,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 357,15

Ik heb ook nog 2*2 Gb ram ddr3 & CM silencio 500 case

Ik heb hem als volgt gebouwd: Moederbord op een stuk karton gelegd, en dan voorzichtig de processor en RAM geinstalleerd. daarna op het cardboard aan de voeding gehangen, en dan de Powerbutton pinnetjes, kortgesloten met zo'n stukje dat ik nog liggen had van de reset CMOS van een oud toetsenbord. hij startte niet op. Ik heb ook gekeken of er geen pinnetjes van de socket geplooid waren, maar dit was niet het geval.

Ik Heb de ( nieuwe) voeding getest in een andere pc, en met de papercliptest. Dus deze kunnen we uitsluiten. Ik heb vanzelfsprekend ook zowel de 24 pins Mobo connector als de Cpu connector aangesloten vanaf de voeding.

Iemand die weet wat ik verkeerd doe of wat het kan zijn?

Alvast bedankt,

Edit: processor toegevoegd.

[ Voor 5% gewijzigd door Deroderidder op 26-08-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:56

Esumontere

Floep, banaan.

Hang je moederbord in de kast en probeer het opnieuw. Goede kans dat, vanwege het gebrek aan aarding, het systeem niet werkt. Je moederbord wordt namelijk geaard via de afstandsbusjes die je in je kast hebt geschroefd.

Probeer hem de eerste keer ook op te starten zonder enige peripheral (HDD, optische drive, etc) erin. Ook geen GPU, gewoon enkel opstarten en kijken of je de BIOS in komt. Dan 1 voor 1 dingen gaan toevoegen, tussendoor steeds booten.

EDIT: Oh, en wat voor processor heb je?

[ Voor 4% gewijzigd door Esumontere op 26-08-2015 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Esumontere schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:08:
Hang je moederbord in de kast en probeer het opnieuw. Goede kans dat, vanwege het gebrek aan aarding, het systeem niet werkt. Je moederbord wordt namelijk geaard via de afstandsbusjes die je in je kast hebt geschroefd.
Op een stuk karton of een houten plank het spul in elkaar zetten is echter wel een van de eerste zaken die je probeert en dat heeft de TS al gedaan. Gebrek aan aarding is vrijwel nooit een issue.

@TS: Sluit enkel het hoognodige aan: 1 memory module, cpu, cpufan, en een VGA monitor aan de onboard video poort (ik zie dat je de CPU niet hebt opgegeven in je start post).

Probeer het daarna nog eens op een plank of kartonnen doos. De moederbord doos leent zich hier vaak goed voor.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

redfoxert schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:13:
[...]

Op een stuk karton of een houten plank het spul in elkaar zetten is echter wel een van de eerste zaken die je probeert en dat heeft de TS al gedaan. Gebrek aan aarding is vrijwel nooit een issue.
Gebrek aan aarding kan je volledige systeem frituren door opbouw van statische elektriciteit. Sommige (goed, ouderwetse, maar toch) moederborden gebruiken de kast zelfs als 0-draad. Je moet je systeem dus altijd aarden voordat je het probeert op te starten.

Er zijn stapels en stapels topics te vinden hier op Tweakers waar het grote probleem was dat een systeem niet geaard was.

[ Voor 9% gewijzigd door Esumontere op 26-08-2015 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deroderidder
De CPU is een intel I5 4460. ik ga het toevoegen aan men OP. Nadat ik hem op de doos gebouwd had, heb ik he met de voetjes & vijsjes ook eens vast gehangen. deze deed nog altijd niets. Ik heb de vijsjes ook eens vrij los gelaten, omdat ik al gelezen had dat dit een reden voor kortsluiting kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Deroderidder schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:18:
De CPU is een intel I5 4460. ik ga het toevoegen aan men OP. Nadat ik hem op de doos gebouwd had, heb ik he met de voetjes & vijsjes ook eens vast gehangen. deze deed nog altijd niets. Ik heb de vijsjes ook eens vrij los gelaten, omdat ik al gelezen had dat dit een reden voor kortsluiting kan zijn.
Ah, kijk, dat had je niet in je OP gezet. ;)

Haal eens alles los van je moederbord, en ga het dan 1 voor 1 toevoegen. Dus beginnen met de processor+koeler, 1 reepje geheugen en de 8- en 24-pins connector van je voeding. Wil hij dan nog steeds niet booten?

EDIT: Just a random thought: Wellicht draadbreuk in je start-draadje? Pak eens een paperclip? Of beter nog: De powerbutton van je behuizing?

[ Voor 10% gewijzigd door Esumontere op 26-08-2015 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Nu online
Deroderidder schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:03:
en dan de Powerbutton pinnetjes, kortgesloten met zo'n stukje dat ik nog liggen had van de reset CMOS van een oud toetsenmoederbord.
Weet je zeker dat "zo'n stukje dat ik nog liggen had van de reset CMOS van een oud moederbord" hetzelfde doet als het indrukken van de Power knop?
Met zo'n koppelstukje zet je een constante verbinding op, doet een Power knop dat ook of is dat eenmalig even om een signaaltje door te geven?

Leg het cardboard eens op je kast zodat je de power knop gewoon aan kunt sluiten en probeer het nog eens.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deroderidder
Hij wil niet booten als ik enkel moederbord + CPU & koeler installeer. Dus aan het ram ( al 2 allebei de latjes geprobeerd in al de sloten :p)

Mag ik men moederbord alleen onder stroom zetten zonder CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Deroderidder schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:23:
Hij wil niet booten als ik enkel moederbord + CPU & koeler installeer. Dus aan het ram ( al 2 allebei de latjes geprobeerd in al de sloten :p)

Mag ik men moederbord alleen onder stroom zetten zonder CPU?
Zonder CPU zal het bijzonder weinig uitvoeren.

Weet je zeker dat je 24-pins en je 8-pins connector goed zitten? Zo ja, dan lijkt het bijzonder veel op een DOA moederbord.

EDIT: Als je geen beeps hoort; heb je wel een speakertje aangesloten op de speaker-connector van je moederbord? :+

[ Voor 24% gewijzigd door Esumontere op 26-08-2015 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10 10:15

E-Vix

Nu met sneeuw!

Zo'n koppelstukje voor een CMOS reset heet een jumper. Als je een jumper op de pins voor power on zet, dan blijft er dus constant een signaal terwijl een moederbord er vanuit gaat dat er kortstondig een signaal is.

Haal de jumper er eens af en verbind de pinnetjes eens kortstondig door er bijvoorbeeld een schroevendraaier tegenaan te houden. Werkt het nu wel?

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deroderidder
Ik heb het getest zoals Nnoitra zei en ik had geen resultaat. wel heb ik gemerkt dat de kast precies redelijk zwaar onder stroom stond.Ik weet niet of dit normaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:41
Als je kast geaard is, dan hoort ie niet onder stroom te staan ;) Gaat de voeding wel aan? (gaat de fan draaien)?

[ Voor 26% gewijzigd door borft op 26-08-2015 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Nu online
Deroderidder schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:26:
wel heb ik gemerkt dat de kast precies redelijk zwaar onder stroom stond.Ik weet niet of dit normaal is?
Hoe heb je dat gemerkt?
borft schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:27:
Als je kast geaard is, dan hoort ie niet onder stroom te staan ;) Gaat de voeding wel aan? (gaat de fan draaien)?
Een kast hoort sowieso niet onder stroom te staan.

[ Voor 31% gewijzigd door Nnoitra op 26-08-2015 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deroderidder
De fan van de voeding gaat niet draaien ( wel met de papercliptest of in een andere computer). ik heb het maar eens in een andere stopcontact geprobeerd.geprobeerd, en daar ook geen beweging of zo. de spanning op de kast ging wel weg. ik hoop dat het andere stopcontact deftig geaard is! met een schroevendraaier ook geprobeerd maar er gebeurd niets.

Ik heb wel een kleine beschadiging gevonden aan het moederbord onderaan. ik weet niet of dit een probleem is? de lak is weg bij een van de circuits( het blinkende op de foto, ,naast het gaatje.) kan dit de oorzaak zijn van het niet opstarten? en ik ben er echt heel voorzichtig mee geweest dus het zou me verbazen dat dit door mij komt!
Edit: foto https://www.dropbox.com/s...150826_153246956.jpg?dl=0
Edit: ik raakte hem aan en en ik voelde precies een schok ( ik had me op voorhand geaard)

[ Voor 11% gewijzigd door Deroderidder op 26-08-2015 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Deroderidder schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:56:
De fan van de voeding gaat niet draaien ( wel met de papercliptest of in een andere computer). ik heb het maar eens in een andere stopcontact geprobeerd.geprobeerd, en daar ook geen beweging of zo. de spanning op de kast ging wel weg. ik hoop dat het andere stopcontact deftig geaard is! met een schroevendraaier ook geprobeerd maar er gebeurd niets.

Ik heb wel een kleine beschadiging gevonden aan het moederbord onderaan. ik weet niet of dit een probleem is? de lak is weg bij een van de circuits( het blinkende op de foto, ,naast het gaatje.) kan dit de oorzaak zijn van het niet opstarten? en ik ben er echt heel voorzichtig mee geweest dus het zou me verbazen dat dit door mij komt!
Edit: foto https://www.dropbox.com/s...150826_153246956.jpg?dl=0
Edit: ik raakte hem aan en en ik voelde precies een schok ( ik had me op voorhand geaard)
Dat zou heel goed kortsluiting kunnen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deroderidder
Jammer dat ik het niet gezien heb bij ontvangst. ( of kan ik dit ook veroorzaakt hebben? ik denk dat ik met een mankerend moederbord zit en ga in elk geval de winkel eens bellen, van hoe het nu zit met garantie.

[ Voor 3% gewijzigd door Deroderidder op 26-08-2015 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Nu online
Als ik zou moeten gokken, zou ik ook zeggen: dood moederbordje.

Kun jij het veroorzaakt hebben? Ja.
Hoe exact; geen idee, we waren er niet bij.
Maar waarschijnlijk toen je 'm voor de eerste keer in de kast geplaatst hebt.

Je kunt altijd claimen dat je het board uit de verpakking haalde en bij de eerste inspectie de beschadiging zag en het nu niet aandurft om 'm in gebruik te nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Nnoitra op 26-08-2015 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Deroderidder schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 16:08:
Jammer dat ik het niet gezien heb bij ontvangst. ( of kan ik dit ook veroorzaakt hebben? ik denk dat ik met een mankerend moederbord zit en ga in elk geval Alternate eens bellen, van hoe het nu zit met garantie.
Heb je m niet ergens tegenaan getikt (bijvoorbeeld tegen het afstandsbusje in je behuizing) toen je hem erin schroefde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Nu online
Esumontere schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 16:14:
[...]

Heb je m niet ergens tegenaan getikt (bijvoorbeeld tegen het afstandsbusje in je behuizing) toen je hem erin schroefde?
Dat is vaak waar het fout gaat, maarja.. Dan moet je 'm wel ergens inschroeven en dat heeft de TS niet gedaan (als we 'm moeten geloven) :)

[ Voor 0% gewijzigd door Nnoitra op 26-08-2015 16:20 . Reden: Ik moet meer lezen :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Nnoitra schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 16:17:
[...]
Dat is vaak waar het fout gaat, maarja.. Dan moet je 'm wel ergens inschroeven en dat heeft de TS niet gedaan (als we 'm moeten geloven) :)
Deroderidder schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:18:
Nadat ik hem op de doos gebouwd had, heb ik he met de voetjes & vijsjes ook eens vast gehangen. deze deed nog altijd niets. Ik heb de vijsjes ook eens vrij los gelaten, omdat ik al gelezen had dat dit een reden voor kortsluiting kan zijn.
Oh nee? :+

[ Voor 60% gewijzigd door Esumontere op 26-08-2015 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Nu online
Die post had ik gemist.. Ik ga mij schamen :'( en mijn excuses aanbieden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Nnoitra schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 16:19:
[...]
Die post had ik gemist.. Ik ga mij schamen :'( en mijn excuses aanbieden :)
Haha no harm done. De TS had het ook niet in de OP vermeld... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-10 13:58
Deroderidder schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 16:08:
Jammer dat ik het niet gezien heb bij ontvangst. ( of kan ik dit ook veroorzaakt hebben? ik denk dat ik met een mankerend moederbord zit en ga in elk geval Alternate eens bellen, van hoe het nu zit met garantie.
Hopelijk voor jou wisselt alternate hem voor je om. Daar ooit eens een doa monitor gekocht en wel 3 keer moeten terug sturen uiteindelijk de moed opgegeven en als defect doorverkocht. Hopelijk heb jij meer geluk ;)

const { signature } = await fetchProfile()

Pagina: 1