Pc is gecrashed en start niet meer op.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deroderidder
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:35
Hallo,

vanmiddag is thuis de computer van de ouders en de kinderen gecrashed. de computer viel uit me een soort knal, en er kwam verbrande geur uit. Ik heb zelf al eens wat zitten uitzoeken, maar kan niet met zekerheid zeggen wat het precies is.

SPECS:

Moederbord: Asus P7P55D
Processor: intel I5 660
GPU: Asus Radeon HD 5770
voeding: Cooler Master Extreme Power plus 500w
RAM: 2 x 2gb DDR3

De computer doet dus niets. als ik de kast opendoe, brand het lampje van het moederbord. als ik dan op de aanknop duw, draait de CPU een halve toer, en brand het CPU_LED lampje rood.

- Ik heb alles losgekoppeld behalve het moederbord en de CPU.
- De voeding heb ik dan getest met de paperclip-test. de fan van de voeding begon niet te draaien, de casefan kan ik niet aanschakelen, want ik heb geen driepins Molex --> fanconnector kabel.
- ik heb de latjes ram getest, deze werkten nog.
- de gpu heb ik vervangen door een oude (Nvidia geforce G9100) die in een andere pc wel werkte.
- Ik heb de voeding in een andere PC gestoken, en deze startte proper op.
- ik heb de voeding met paperclip in aan de 8 pins voedingsstekker stoken ( dit was een foutje, want ik had de stroom per ongelijk te vroeg aangesloten, terwijl de stekker van het Mobo niet inzat.) de Cpu-fan draaide proper.

Ik heb nog een voeding liggen van de andere pc, maar deze heeft jammer genoeg maar een 4pins cpu connector. dus ik zou morgen anders achter twee verloopstukjes gaan, en dan nog testen of het nu het moederbord/processor of de voeding is.

Ik weet niet of ik dingen vergeten ben? of dat er misschien al conclusies getrokken kunnen worden? kan het ook alle 3 zijn omdat men voeding uitgevallen is?

Terwijl ik dit topic opendoe zou ik ook al direct om wat aankoopadvies vragen ( als dat mag ;) ).
Als vervanger van de eventuele CPU/mobo is men keuze op dit gevallen:

pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed
pricewatch: ASRock B85M Pro4

Voor de voeding weet ik het eigenlijk zo niet? dus tips mogen altijd.

en dan zou ik er direct ook nog een ssd bij kopen :

pricewatch: Crucial BX100 120GB

Ik weet dat het een beetje een lange tekst geworden is, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen. alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
Hallo, Ik heb zelf in mijn nieuwe pc van 2 weken oud ook een ASRock B85M Pro4 zitten, ik ben er erg tevreden over, zeker voor die prijs. Ook heb ik dezelfde SSD als je wilde aanschaffen, ook deze doet het prima. Ik zou zeker een voeding pakken die een bronze certificaat heeft

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deroderidder
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:35
Even een update:

de papercliptest werkt ook niet met een ventilator, waaruit ik dus concludeer dat men voeding kapot is. Ik heb ook het moederbord & CPU getest met een andere voeding, en ook deze startte niet op. Men vermoeden is dus dat men Voeding uitgevallen is en de twee andere meegenomen heeft. Ik ga nu een nieuwe voeding gaan halen, en dan eens kijken of het moederbord & de CPU wel al iets doen.

Mvg,