Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Extra router slaapkamers

Pagina: 1
Acties:

• Kevin85
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-11 12:23
Beste,

Ik zie door de bomen het bos niet meer in de wereld van het kopen van een nieuwe router.
Mijn huidige router/modem is de Horizon box van Ziggo, vreselijk wifi bereik en daarom opzoek naar een extra router voor in de slaapkamers. Ik had tijdelijk mijn oude Belkin N vision opgezet en als hij functioneerd dan is het bereik is de slaapkamers prima te doen. Helaas reset hij zichzelf de hele tijd waarna het netwerk onbeveiligd is.

Bij mijn zoektocht naar een nieuwe router heb ik rekening gehouden met het volgende:
- Woon in een appartement met 40 wifi netwerken om mij heen, 2.4Ghz is drama
- 2.4 & 5.0 ghz
- 1 Gbps Ethernet
- 2+ Ethernet poorten
- Liefst met 2 USB poorten, 1 voor Printer, 1 voor hardeschijf
- DLNA support zou handig zijn, films streamen naar de tv
- prijs max 125

De volgende routers vallen daar volgens mij onder, alleen DLNA kan ik niet vinden:

TP Link Archer C9
Sitecom X8 AC1750
Zyxel NBG6716
TP-LINK Archer C7 V2
KPN WiFi Versterker DualBand

Wat raden jullie aan?

Bijvoorbaat dank,
Kevin

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-10 09:59
Wellicht is het beter om je eens te gaan verdiepen in Access Points i.p.v. te denken aan een extra router, b.v. \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur

• Kevin85
Zit er tegenwoordig niet in de meeste routers een optie om hem om te zetten als Access point?
Ik had naar beide gekeken en zag qua prijs ook niet echt een groot verschil tussen een Router of een Access point. Ik dat geval is het kopen van een router dan toch beter?
Edit: ik heb daarnaast ook een Ethernet aansluiting erbij nodig voor de PC in de slaapkamer.

[ Voor 15% gewijzigd door Kevin85 op 26-08-2015 13:04 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kevin85 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 12:19:
Beste,

Ik zie door de bomen het bos niet meer in de wereld van het kopen van een nieuwe router.
Mijn huidige router/modem is de Horizon box van Ziggo, vreselijk wifi bereik en daarom opzoek naar een extra router voor in de slaapkamers. Ik had tijdelijk mijn oude Belkin N vision opgezet en als hij functioneerd dan is het bereik is de slaapkamers prima te doen. Helaas reset hij zichzelf de hele tijd waarna het netwerk onbeveiligd is.
Je bent met andere woorden niet op zoek naar een router (iets wat twee aparte IP-netwerken verbindt) maar naar een Access Point (AP) - iets wat een bestaand bedraad netwerk op een extra plek draadloos uitbreidt.

Hoe heb je die Belkin ingesteld? Als router of AP?

Zie: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Dat is voor jou extra relevant, aangezien je DLNA wilt doen en dus apparaten elkaar moeten kunnen contacteren. Dat gaat met een router niet lukken :o
Bij mijn zoektocht naar een nieuwe router heb ik rekening gehouden met het volgende:
- Woon in een appartement met 40 wifi netwerken om mij heen, 2.4Ghz is drama
- 2.4 & 5.0 ghz
Doe daar nog eentje bij: DFS support. DFS is een vereiste om 15 van de 19 5GHz kanalen te kunnen gebruiken. Zonder heb je dus max 4 kanalen, en 90% van 5GHz AP's doet geen DFS, dus zit in dezelfde 4 kanalen. Daar wil je niet zitten. Bovendien zitten alle high-power (1W ipv 200mW) 5GHz kanalen in het DFS-domein.
- 1 Gbps Ethernet
Gelukkig volledig standaard in de prijscategorie die je zoekt.
- Liefst met 2 USB poorten, 1 voor Printer, 1 voor hardeschijf
- DLNA support zou handig zijn, films streamen naar de tv
Hier heb je een probleem. Dit zijn typisch functionaliteiten die alleen werken als je apparaat in router mode werkt, maar een router wil je hebben waar het netwerk je huis binnenkomt, niet boven ergens...
- prijs max 125
Moet lukken, zelfs een stuk minder.
De volgende routers vallen daar volgens mij onder, alleen DLNA kan ik niet vinden:

TP Link Archer C9
Sitecom X8 AC1750
Zyxel NBG6716
TP-LINK Archer C7 V2
KPN WiFi Versterker DualBand

Wat raden jullie aan?

Bijvoorbaat dank,
Kevin
Hoeveel wil je hobbyen?

Die KPN is de enige die out-of-the-box doet wat nodig is, incl DFS-support. En het is goedkoop.

De Archer C7v2 is met DD-WRT erop een prima oplossing die allicht iets beter presteert dan de KPN, maar dan moet je happy zijn met de beperkte (non-DFS) TP-link firmware te vervangen. Sitecom is vergelijkbaar maar er is geen DD-WRT voor beschikbaar, dus die zou ik afraden. De Archer C9 biedt geen zinnig voordeel boven de C8 of trouwens C7 (ja, beam forming in 2.4GHz... maar daar wil je in jouw situatie toch niet zitten). En de Zyxel ken ik niet dus kan ik weinig over roepen.

Ik zou iig inzetten op competente AP en je USB/DLNA zaken op een apart (bedraad) kastje elders in je netwerken regelen. Dat kan binnen budget en maakt het een stuk flexibeler.

Oslik blyat! Oslik!

• Kevin85
Dank je wel Dion voor je reactie, ik was niet bekend met DFS, goed om te weten.

De Belkin stond ingesteld als Access Point echter na de reset zet hij zichzelf terug naar Router waarna indd de DLNA niet meer werkte en mijn Wifi onbeveiligd werd.

Dus volgens jou zou ik voor de KPN moeten gaan? Wat bedoel je precies met een apart kastje voor mijn USB/DLNA zaken, heb je daar een voorbeeld van?

Groet,
Kevin

edit: de bedoeling is trouwens dat de Router/Accespoint aangesloten word via de Ethernet (direct aangesloten op de Ziggo Horizon box) om daarna met een kabel mijn PC van internet te voorzien en een extra Wifi signaal te geven.

[ Voor 21% gewijzigd door Kevin85 op 27-08-2015 10:35 ]