Nieuwe groep of nieuwe stoppenkast?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 02:15
Ik sta voor een dubio. Mijn nieuwe garage is bijna klaar en nu zit ik te denken hoe ik het beste stroom in de garage kan krijgen.

Mijn stoppenkast heeft maar 3 groepen en al die 3 groepen zijn al redelijk zwaar belast. De keukengroep alleen al bevat de wasmachine, de diepvries, de senseo, de magnetron, het koffiezetapparaat en de koelvriescombinatie. De diepvries en koelvriescombinatie staan altijd aan, de andere apparaten willekeurig.

Op de 1e groep zit zowat al m'n computer apparatuur en op de 2e groep alle woonkamerapparatuur.

De stoppenkast zelf is ook oud, zie onderstaande foto:

Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/p00p6m43p/stoppenkast.jpg

Ik heb al eerder problemen gehad met deze stoppenkast, zie Korte stroomonderbrekingen

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/33vjj87.jpg

Kan ik de woningbouw verzoeken deze stoppenkast te vervangen?
Zo niet, in hoeverre is het mogelijk een 4e groep toe te voegen?

[ Voor 9% gewijzigd door Snowwie op 25-08-2015 18:31 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1) geen idee, het wordt iig lastig, het is namelijk een goed werkende kast.
2)
kan wss wel
Maar wat voor hoofdzekering heb je ?
houdt rekening met de dikte van de draden. Je hebt uitbreidingen waar je een kast ernaast kan zetten

maar ik zou die hele kast er uit trekken en opnieuw doen. zoveel is het niet

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Voor een 4e groep moet het bovenste deel vervangen worden, en gezien het incident met de aardlek zou ik dat ook vervangen.
Ik heb geen idee hoever een woningbouw daarin mee gaat, qua ouderdom zou je zeggen dat dit wel min of meer afgeschreven is?
Voor 4 groepjes+aardlek+behzuing ben je pakweg 100€ kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Fish schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 18:40:
Geen idee :?
Je hebt uitbreidingen waar je een kast ernaast kan zetten
Een extra groep die fysiek buiten deze kast hangt?
maar ik zou die hele kast er uit trekken en opnieuw doen. zoveel is het niet
Ik ben geen electricien, dus kom ik ook niet aan dat ding.
_ferry_ schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 18:42:
Voor 4 groepjes+aardlek+behzuing ben je pakweg 100€ kwijt.
Dat bedrag is dan zeker excl. arbeidsloon?

[ Voor 19% gewijzigd door Snowwie op 25-08-2015 18:54 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 19:55
Snowwie schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 18:54:
Dat bedrag is dan zeker excl. arbeidsloon?
Uiteraard.

Zelf ben ik voorstander van het up-to-date houden van de elektrische installatie. Scheelt stabiliteit en als een moderne kast eenmaal is geïnstalleerd is het ook véél eenvoudiger om 'even een groepje bij te prikken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-04 17:25

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Volgens de NEN 1010 moet je sowieso bij o.a. wijzigingen aan de groepenkast de gehele groepenkast up-to-date brengen.

Daarnaast ben je voor het bijplaatsen van een groep al een automaat + aardlekschakelaar + behuizing kwijt:
  • automaat voor de groep
  • aardlekschakelaar omdat je bij >2 groepen de groepen moet verdelen over 2 aardlekschakelaars
  • behuizing omdat nieuw spul niet past in die oude behuizing
Ik zie dus geen enkele reden om niet de gehele meuk te vervangen. Dan kom je op behuizing + hoofdschakelaar (verplicht sinds '05) + 2x aardlek + 4x automaat.

Het lijkt mij onredelijk dat vervanging van de meterkast zou vallen onder de kleine herstellingen die huurders zelf worden geacht te (laten) verrichten. Dus ik zou gewoon even contact opnemen met je verhuurder, gezien de leeftijd van de stoppenkast heb je best kans dat ze daar niet moeilijk over doen.

Puntje van aandacht, mocht je besluiten om zelf een losse groep bij te (laten) plaatsen zonder de gehele meterkast te vervangen heb je kans dat de verhuurder hier moeilijk over gaat doen (bij oplevering of eventuele problemen). De installatie voldoet door jouw toedoen dan immers niet meer aan de normen.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
real[B]art schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:12:
Volgens de NEN 1010 moet je sowieso bij o.a. wijzigingen aan de groepenkast de gehele groepenkast up-to-date brengen.

Daarnaast ben je voor het bijplaatsen van een groep al een automaat + aardlekschakelaar + behuizing kwijt:
  • automaat voor de groep
  • aardlekschakelaar omdat je bij >2 groepen de groepen moet verdelen over 2 aardlekschakelaars
  • behuizing omdat nieuw spul niet past in die oude behuizing
Ik zie dus geen enkele reden om niet de gehele meuk te vervangen. Dan kom je op behuizing + hoofdschakelaar (verplicht sinds '05) + 2x aardlek + 4x automaat.

Het lijkt mij onredelijk dat vervanging van de meterkast zou vallen onder de kleine herstellingen die huurders zelf worden geacht te (laten) verrichten. Dus ik zou gewoon even contact opnemen met je verhuurder, gezien de leeftijd van de stoppenkast heb je best kans dat ze daar niet moeilijk over doen.

Puntje van aandacht, mocht je besluiten om zelf een losse groep bij te (laten) plaatsen zonder de gehele meterkast te vervangen heb je kans dat de verhuurder hier moeilijk over gaat doen (bij oplevering of eventuele problemen). De installatie voldoet door jouw toedoen dan immers niet meer aan de normen.
toon volledige bericht
Het reparatieverzoek is inmiddels verstuurd naar de woningbouw. Bovenstaande gegevens kunnen zeer nuttig zijn in het overhalen van de woningbouw om de stoppenkast daadwerkelijk te vervangen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Er mogen 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar. (Een kookgroep telt ook als 1 groep)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

AllesKan schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:06:
[...]

Er mogen 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar. (Een kookgroep telt ook als 1 groep)
Klopt, maar bij meer dan 2 groepen totaal moet je de groepen gaan verdelen over 2 aardlekschakelaars. Achter die 2 aardlekschakelaars kun je vervolgens max 2x4 groepen hangen.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Bij een nieuwe groepenkast wel. Hier mag door TS best een groep bijgeplaatst worden.

TS bouwt kennelijk zelf een garage bij zijn huurhuis, dus ik vermoed dat de verhuurder geen zin heeft in extra kosten daarvoor. En de oude installatie funktioneert nog gewoon en is niet onveilig dus kun je vervanging niet 'eisen' lijkt me. (Die aardlek moet wel door de verhuurder vervangen worden, dat gaat nergens over.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

AllesKan schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 14:44:
Bij een nieuwe groepenkast wel. Hier mag door TS best een groep bijgeplaatst worden.
Alles mag, totdat het problemen geeft, dan mocht het toch opeens niet - NEN normen hebben dan geen wettelijke status, maar verzekeraars grijpen elk excuus aan om niet uit te hoeven keren (om maar een voorbeeld te noemen).

Je hoeft je als particulier niets aan te trekken van de NEN 1010 normen, maar TS heeft al aangegeven niet zelf aan de stoppenkast te gaan sleutelen. En elke installateur die zijn vak eer aan doet zal zeggen 'hele kast vervangen'.

Kan ook zeker geen kwaad, met een aardlek uit het jaar kruik, geen hoofdschakelaar, draaiknoppen (die bij langdurige (over)belasting nog wel eens een vonkboog tussen hun contacten gaan trekken) en smeltzekeringen die toch niet dezelfde mate van veiligheid bieden als een automaat. Vandaar mijn advies om het simpelweg te vragen aan de verhuurder. Best kans dat ze daar geen enkel probleem van maken gezien de leeftijd van het huidige spul. En als verhuurder er geen oren naar heeft, kwestie van een gebrek vinden (bijvoorbeeld een vonkende draaiknop), dan moeten ze alsnog een monteur langs sturen en ik kan je garanderen dat die monteur de hele kast dan vervangt. Los van de norm zijn er toch al lang geen onderdelen meer te krijgen voor dit model. Eventueel schuift TS die monteur dan een paar tientjes toe om direct een vierde automaat er in te prikken en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
De verhuurder wil de stoppenkast niet vervangen.

Ik kreeg onderstaand bericht van Acantus:

Goedemorgen heer *,

Bedankt voor uw e-mail. Er zijn nog zeer veel woningen van ons die voorzien zijn van een meterkast met 3 groepen. Dit is voor ons helaas geen reden om de meterkast te vervangen. Zolang deze technisch in goede staat is en geen gebreken vertoont zal deze niet vervangen worden. Mochten er echter op dit moment concrete problemen/defecten zijn met de meterkast, dan kan er een monteur bij u langs komen voor de herstelwerkzaamheden.

P.S. indien u graag een extra groep bij geplaatst wilt hebben in de meterkast, kunt u dit aanvragen bij ons. Hiervoor kunnen wij u een aanvraag formulier toesturen. Indien u hiervoor toestemming krijgt mag u deze werkzaamheden op eigen kosten door een erkend installateur laten uitvoeren.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 21:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Euhm die aardlek moet toch vervangen worden en dat is op de kosten van de WB, de rest zal op je eigen kosten zijn vrees ik.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
Wij hadden zelf een groepenkast met 4 groepen in het huis toen mijn ouders het kochten. 1 daarvan ging nergens heen en de andere drie waren onhandig verdeeld.

Nu hebben wij er een met 12 groepen (deze specifiek https://www.sandervunderi...-groepenkast-vks444l.html) en het werkt heel handig. Wij moesten ook een groep voor de oven omdat dat een grote energiegebruiker is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 13:27
Damic schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 17:26:
Euhm die aardlek moet toch vervangen worden en dat is op de kosten van de WB, de rest zal op je eigen kosten zijn vrees ik.
Moet het bij werkzaamheden aan het systeem niet naar de huisige regels gebracht worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Voor zover ik weet moet als er ingrijpende wijzigingen plaatsvinden aan de elektrische installatie je groepenkast (en de rest) aan de nieuwste normen voldoen.

Maar het bijplaatsen van een groep kun je m.i. geen ingrijpende wijziging noemen. Althans, niet met droge ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Normaal wel maarja NL loopt elektrisch wat achter op België vooral met al die verhuur maatschappijen die niet willen investeren ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Fish schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 18:40:
Die zit toch meestal verborgen achter een verzegeld klepje? Hier iig wel.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Vaak wel, sommige mensen weten het gewoon (zij het door schade en schande)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Als het goed staat het op je energierekening. Bv 1 x 25A, of 1 x 35A, of 3x25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je captar is iets anders dan je fysieke aansluiting !!
(hou daar rekening mee)

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 26-08-2015 21:58 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Als het goed is, is dat gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Niet altijd ;)

Al helemaal bij gasmeters. die worden nog wel eens naar beneden gesteld. een eenvoudige gezinswoning met een G25 meter en bijbehorend tarief wordt bijv wel eens gecorrigeerd

[ Voor 86% gewijzigd door Fish op 26-08-2015 22:04 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:06
Doe mij even het desbetreffende citaat uit de NEN1010 want volgens mij is dit niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 19:55
@jbhc
Op het moment dat er ingrijpende wijzigingen plaatsvinden aan de
elektrische installatie ben je verplicht om de nieuwste normen toe te
passen. Vaak ontstaat dan de situatie dat de bestaande groepenkast
dusdanig aangepast wordt dat het is aan te bevelen om de gehele
groepenkast te vervangen.
* De aardlekschakelaars van 500 mA mogen niet meer worden
gebruikt en alle aardlekschakelaars van het type AC zijn niet
meer toegestaan.
* In installaties na 1996 en sinds 1 september 2005 is het
verplicht, om in woningen waarvan de bouwvergunning is
afgegeven na deze datum, alle eindgroepen in de groepenkast
verdeeld achter twee aardlekschakelaars van 30 mA te plaatsen
(bij meer dan twee eindgroepen).
* Bij het aanpassen van de groepenkast ben je verplicht de nieuw
te plaatsen eindgroep achter een aardlekschakelaar van
maximaal 30 mA (=0,03 A) te plaatsen.
* In huisinstallaties mogen maximaal 4 groepen worden
aangesloten achter één aardlekschakelaar.
bron

[ Voor 8% gewijzigd door WK100 op 26-08-2015 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:47
Snowwie schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 17:09:
Zolang deze technisch in goede staat is en geen gebreken vertoont zal deze niet vervangen worden. Mochten er echter op dit moment concrete problemen/defecten zijn met de meterkast, dan kan er een monteur bij u langs komen voor de herstelwerkzaamheden.
Kun je ze niet dat tweede foto'tje sturen en aangeven dat je bang bent voor brandgevaar? Misschien is er technisch niet zoveel aan de hand, maar zo'n iets zwart geblakerde hoofdschakelaar zet zo iemand van de woningbouw misschien ook wel aan het denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:06
Ik vroeg om het citaat uit de NEN1010 en niet om een citaat uit de verkoopfolder van een groepenkastenboer.

Als je niet meer dan zoveel procent (Ik weet het exacte percentage niet) wijzigt in een installatie mag je je volgens mij gewoon aan de norm houden zoals die er was toen de installatie werd aangelegd.

Voor de zekerheid zou je als extra groep een alamat kunnen plaatsen.

Die aardlekschakelaar zou ik wel laten vervangen. Ik kan me niet voorstellen dat de klem waar die draad in zit nog schoon is en contact maakt zoals die bedoelt is.

[ Voor 17% gewijzigd door jbhc op 26-08-2015 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Nielson schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 22:23:
[...]
Kun je ze niet dat tweede foto'tje sturen en aangeven dat je bang bent voor brandgevaar? Misschien is er technisch niet zoveel aan de hand, maar zo'n iets zwart geblakerde hoofdschakelaar zet zo iemand van de woningbouw misschien ook wel aan het denken.
Nee, want die foto is van 2013, en is gemaakt vlak VOOR reparatie. Ik had toen steeds last van stroomuitval doordat één van de kabels niet goed verbonden was, vandaar die donkere brandkleuren. Dat probleem speelt nu niet meer en het gaat al 2 jaar goed verder.

Mijn YouTube Channel

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:56
Volgens mij heb je voor 39 euro een ABB 30mA 1f aardlek, die kan de installateur die je laat komen voor een extra groep ook meteen even vervangen toch? Paar tientjes heb je toch weer wat veiligheid. Slechte monteur trouwens, wilde zeker naar huis.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:13
Snowwie schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 22:43:
[...]

Nee, want die foto is van 2013, en is gemaakt vlak VOOR reparatie. Ik had toen steeds last van stroomuitval doordat één van de kabels niet goed verbonden was, vandaar die donkere brandkleuren. Dat probleem speelt nu niet meer en het gaat al 2 jaar goed verder.
Maar zoals ik uit je andere topic begrijp is de schakelaar dus nog steeds aanwezig omdat hij destijds niet vervangen is, maar alleen de draad opnieuw is vastgezet?

Als je nog van plan bent om hier jaren te blijven wonen zou ik gewoon zelf wat geld erin steken, een kastje met 4 groepen, aardlek, hoofdschakelaar is ook niet extreem duur: https://www.sandervunderi....html?dir=asc&order=price
Even toestemming vragen van de verhuurder en dan een installateur laten komen om het kastje te monteren. Verhuurder stuurt dan waarschijnlijk nog iemand langs om het even te checken en klaar.

Wellicht kun je nog een vergoeding krijgen van de verhuurder (het is een verbetering aan de woning immers), maar die kans acht ik klein, er komt nu immers ook gewoon stroom uit het stopcontact ;)

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 28-08-2015 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
ThinkPadd schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:21:
[...]

Maar zoals ik uit je andere topic begrijp is de schakelaar dus nog steeds aanwezig omdat hij destijds niet vervangen is, maar alleen de draad opnieuw is vastgezet?

Als je nog van plan bent om hier jaren te blijven wonen zou ik gewoon zelf wat geld erin steken, een kastje met 4 groepen, aardlek, hoofdschakelaar is ook niet extreem duur: https://www.sandervunderi....html?dir=asc&order=price
Even toestemming vragen van de verhuurder en dan een installateur laten komen om het kastje te monteren. Verhuurder stuurt dan waarschijnlijk nog iemand langs om het even te checken en klaar.

Wellicht kun je nog een vergoeding krijgen van de verhuurder (het is een verbetering aan de woning immers), maar die kans acht ik klein, er komt nu immers ook gewoon stroom uit het stopcontact ;)
Dat lijkt me inderdaad de meest zinvolle optie, aangezien ik nog wel van plan ben hier langere tijd te blijven wonen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-05 17:38

painkill

Pain(k)(ill)

Tja, je kunt de verhuurder niet dwingen. Ook niet als er iets defect is (zoals de aardlekschakelaar)
Ze mogen er dan gewoon een nieuwe in plaatsen zonder dat ze verder iets moeten.

Ik raad je aan om een nieuwe meterkast te nemen als je echt serieus wat wilt. Kost €200 met 4 eindgroepen, 2 aardlekschakelaars en 1 hoofdschakelaar.
Enige probleem wat ik zie is het feit dat ik geen buizen zie, en er een plankje uitsteekt boven de meterkast. De huidige draden kunnen ook te kort zijn, in dat geval moeten er lasdozen geplaatst worden.

Als je het laat doen dan zal het op iets van €400-500 uitkomen. Maar ik bepaal de prijzen niet, dus ik kan er best naast zitten :P

Mijn SNES verzameling!

Pagina: 1