Korte stroomonderbrekingen

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 15:18
Sinds gisteravond heb ik last van korte stroomonderbrekingen. Gisteravond en nacht is me de stroom 3x kort uitgevallen. De 1e en 2e keer duurde maar 1 seconde, de 3e keer duurde zelfs 10 seconden. De stroomuitval gaat kort van te voren gepaard met een paar keer geknipper van de lampen en dan bam.

En nu vanmiddag opnieuw. Ik heb bij de buren gevraagd of zij er ook last van hadden. Dit was niet het geval. Dus ligt het probleem ergens bij mij in huis.

De zekeringen vliegen er niet uit en ook de aardlekschakelaar blijft aan.

Dit huis is al vrij oud (1938) en de meeste stopcontacten hebben geen randaarde. In het begin toen ik hier kwam wonen vlogen er wel regelmatig stoppen uit als ik sommige apparaten aanzette. Oa. de stofzuiger. Die heb ik opgeborgen en minstens een half jaar geen problemen gehad met stroom.

Morgen komt er een elektricien van de woningbouw langs.

Wat kan de reden zijn van korte stroomonderbrekingen?

Mijn YouTube Channel

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:27

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Slechte contacten in lasdoppen of op rails. Wat dan ook weer een belangrijke oorzaak voor brand is, om je even bang te maken.

Heb je het op al je groepen? Er kan een fase los liggen dan in je meterkast.
Is het niet op alle groepen, zet die dan uit tot er iemand naar kijkt met verstand.

Hier stond een dode link.

• Snowwie
Het gebeurt op alle groepen, alles gaat ineens uit.

Slechte contacten in lasklemmen heb ik al zitten denken. Ik heb in de schuur wel een aantal elektrische uitbreidingen gemaakt om daar voldoende stroom te hebben, ook voor de wasmachine. Daar heb ik inderdaad lasklemmen gebruikt (icm v-draad). Maar die 'installatie' heb ik daar al een half jaar, zou ineens vreemd zijn dat het nu moeilijk gaat doen. De wasmachine heeft er altijd prima op gedraaid.

Overigens, als je puur kijkt naar stroomdoorvoer, als een lasklem slecht contact zou maken, dan zou er toch simpelweg geen stroom doorheen gaan, maar geen effect moeten hebben op de andere groepen?

[ Voor 27% gewijzigd door Snowwie op 01-03-2013 10:41 ]

Mijn YouTube Channel

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is vast geen softwarematig probleem dus Client Software Algemeen => harde meuk.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

In een jaren-50 woning hebben wij hetzelfde probleem gehad. We hadden nog zo een oude stoppenkast, met smeltzekeringen en draaischakelaars. Eén van de draaischakelaar maakte slecht contact, waardoor een vonkboog ontstond. Ik zat niet op die groep en had dat in eerste instantie niet door, totdat huisgenoten zich er over beklaagden. Na het openen van de meterkast hoorde ik direct een zoemend / knetterend geluid en de stoppenkast was ontzettend heet aan de bovenkant waar de betreffende groep zat. Wat strandbal zegt dus, je kunt er brand van krijgen.
Je huurt, dus de woningbouw is verantwoordelijk voor de installatie. Vermoedelijk zal de elektricien constateren dat er inderdaad ergens een slecht contact zit.
Oude installaties worden gedoogd, om het zo te zeggen. Dit houdt in dat de installatie - ook al voldoet die niet aan de huidige normen - prima kan blijven zitten, totdat er werkzaamheden aan plaatsvinden. Op dat moment moet de hele installatie vanaf het punt van de werkzaamheden tot aan de stoppenkast up-to-date gebracht worden. In dit geval betekent dat hoogstwaarschijnlijk dat je hele stoppenkast vervangen gaat worden (ook omdat er al lang geen onderdelen meer te krijgen zijn voor die oude dingen). Je krijgt dan - even uit mijn hoofd - een hoofdschakelaar en aardlekschakelaar(s) met achter elke aardlek maximaal 4 groepen. Ben je ook gelijk van die vervelende smeltzekeringen af :)
Snowwie schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 16:29:
Overigens, als je puur kijkt naar stroomdoorvoer, als een lasdop slecht contact zou maken, dan zou er toch simpelweg geen stroom doorheen gaan, maar geen effect moeten hebben op de andere groepen?
Dat hangt er natuurlijk van af waar het slechte contact zit. Als het voor je groepen zit, dan heeft je hele huis er last van. En slecht contact maken betekent niet dat er geen stroom doorheen gaat, maar dat er warmteontwikkeling plaatsvindt, eventueel gecombineerd met een vonkboog en inzakkende spanning (waar je apparatuur dan weer raar van kan doen).

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Snowwie
real[B]art schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:16:
In een jaren-50 woning hebben wij hetzelfde probleem gehad. We hadden nog zo een oude stoppenkast, met smeltzekeringen en draaischakelaars.
Ik heb exact zo'n kast, met smeltzekeringen en draaischakelaars. Echter de kast is totaal niet warm aan de bovenkant waar de draaischakelaars zitten, zelfs niet eens lauw.

Wat ik wel weet is dat de vorige bewoners ook regelmatig problemen hadden met de elektriciteit.

Is er ook een methode om te kijken of lasklemmen goed contact maken zonder ze daarbij 'open' te maken? V-draad eenmaal in een lasklem gedrukt zit vaak goed vast, dus ik kan me niet voorstellen dat daar een los contact in zit. In de schuur heb ik nog direct toegang tot de doppen omdat ik daar het plafond nog niet heb dichtgemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Snowwie op 01-03-2013 10:42 ]

Mijn YouTube Channel

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:48
Geen risico willen lopen. De verhuurder bellen en laat hem die oude meuk eruit trekken. Je wil niet 's-nachts wakker worden door en brandaralrm of erger, niet wakker worden.....

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Snowwie schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 16:29:
Het gebeurt op alle groepen, alles gaat ineens uit.
Snowwie schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:57:
Is er ook een methode om te kijken of lasdoppen goed contact maken zonder ze daarbij 'open' te maken? V-draad eenmaal in een lasdop gedrukt zit vaak goed vast, dus ik kan me niet voorstellen dat daar een los contact in zit. In de schuur heb ik nog direct toegang tot de doppen omdat ik daar het plafond nog niet heb dichtgemaakt.
Ik vermoed niet dat je op zoek hoeft in de schuur. Aangezien het probleem op alle groepen tegelijk optreedt, verwacht ik dat de oorzaak in je stoppenkast zit, ergens tussen het punt waar de stroom binnen komt en de individuele groepen. Zonder de verzegeling te verbreken kun je echter enkel het stuk na de elektriciteitsmeter bekijken. En het deel voor de hoofdschakelaar - als je die al hebt - kun je ook niet stroomloos maken. Dus ik zou lekker de elektricien afwachten, die komt toch morgen al. Die is ook bevoegd om het eerste deel van de meterkast open te maken en opnieuw te verzegelen. Als je zelf de verzegeling verbreekt heb je de poppen aan het dansen.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Probleem (hoogstwaarschijnlijk) achterhaald:

De fase draad (zwart) zat niet goed verbonden met de aardlekschakelaar en heeft behoorlijk lopen vonken, zoals duidelijk te zien op onderstaande foto. De draad is door de installateur vast gezet en hiermee is hopelijk het probleem verholpen. :)

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/33vjj87.jpg

Overigens haalde ik ook twee termen door elkaar:

Lasdop : Afbeeldingslocatie: http://www.koopjespakker.nl/imgp/resized_mini/1971/575064_LASDOP_3_12MM_Q_u0.jpg
Lasklem : Afbeeldingslocatie: http://aro-elektrowebshop.nl/data/articles/images/mini/m_94.jpg

In de schuur gebruik ik lasklemmen. De installateur adviseerde me overigens, zeker waar de wasmachine staat, voortaan lasdoppen te gebruiken.

[ Voor 36% gewijzigd door Snowwie op 01-03-2013 10:45 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik neem aan dat de situatie op de foto degene was voordat de monteur vertrok? ;)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
spone schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:42:
Ik neem aan dat de situatie op de foto degene was voordat de monteur vertrok? ;)
Ja, hij was even wat gereedschap aan het halen uit z'n bus toen ik even snel deze foto kiekte :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:53
Hij heeft toch wel die schakelaar ook vervangen?

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ehh nee?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik zou als monteur toch zeker aanraden een nieuwe aardlek te monteren! (ben elektricien geweest en heb dit ook wel vaker gezien)
Vooral omdat die Schupa aardleks vaker niet meer functioneren! Die krengen slaan gewoon niet meer uit bij een aardlek :S Ook omdat er waarschijnlijk door de hitte binnenin wat aan elkaar is gebakken waardoor hij kan weigeren...
De zwarte draad zou ik ook even opnieuw geisoleerd hebben...
De aardlekschakelaars van nu zijn trouwens de helft kleiner (voor 1 fase) en hebben geen draaiknop meer, maar een hendeltje dat omlaag valt als er een aardlek is.
Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektrocomfort.nl/WebRoot/StoreNL2/Shops/61736767/4984/2167/AD4A/2DF0/887D/C0A8/28B8/AA4C/CDA540G,_0020_Hager,_0020_aardlek,_0020_aardlekschakelaar,_0020_16A,_0020_groepenkast,_0020_meterkast.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik zou het prima vinden, mits de woningcorporatie er ook open voor staat.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:53
Woningcorporatie dient een elektrische installatie te bieden die betrouwbaar is zonder brand gevaar. Nu de behuizing stuk is, is de schakelaar onbetrouwbaar (ja, muggen ziften maar, brandverzekering kan hier ook over klagen).

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19
Snowwie schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:38:
De installateur adviseerde me overigens, zeker waar de wasmachine staat, voortaan lasdoppen te gebruiken.
Wat een onzin argument, sorry dat ik het zeg. lasklemmen zijn gewoon geschikt voor een hele huisinstallatie en een stuk eenvoudiger te monteren dan de draai lasdoppen. Je moet namelijk zorgen dat die veer goed om het strekgedraaide draad komt te zitten.

Ik heb heel wat huizen geinstalleerd en nog nooit draailasdoppen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Hij stelde dat lasklemmen maar beperkt contact maken en los kunnen raken. Ik heb zelf nooit problemen ondervonden met lasklemmen. Ze zijn makkelijk in gebruik. V-draad er indrukken, checken en vast zit het. Daar gebeurt niet zoveel mee in een gesloten installatie.

@Steefph: Ik kan de woningcorperatie verzoeken een nieuwe aardlekschakelaar te laten plaatsen met de argumenten die jij aanvoert, argumenten die, zoals ik ze nu ook zie, redelijkerwijs zijn.

edit: hmm en nu heb ik internetstoringen, het zou me niets verbazen als het een en het ander met elkaar gerelateerd is. Modems houden er niet van dat ze ineens snel aan en uit gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Snowwie op 01-03-2013 12:06 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ach onzinargument, het is gewoon een monteur geweest van het oude stempel. Velen van hen hadden in het begin bedenkingen tegen deze verbindingen die ook in ander installatiemateriaal zoals schakelaars worden toegepast. Begrijpelijk, maar onterecht. Ze zijn gewoon in alle landen door de bevoegde instanties goedgekeurd. En dat gebeurde niet zomaar achteloos.

Snelmontage is het begrijpelijke motief tot ontwikkeling van deze verbindingen geweest. Maar wat blijft is de zorgvuldigheid van de vakman. Dat is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb ook wel eens fotos gezien van lasklemmen, waarin dan een draad was gestoken, en dan getest onder hoge stroom. Gevolg was dat de isolatie van de kabel al verbrand was, en de lasklem nog in orde was.
Theoretisch zou een lasdop beter zijn, omdat je meer contact maakt, maar in de praktijk is een snel en eenvoudig systeem veiliger dan een lasdop, die je als n00b niet zomaar gebruiken kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nog beter, een n00b zou eigenlijk helemaal moeten afblijven van zoiets, veel te link. Een noob heeft nl. volstrekt geen benul van waar hij of zij mee bezig is, er zijn er bij die het verschil niet eens weten tussen stroom en spanning of vermogen en energie. Bovendien, een een flinke dosis handvaardigheid gepaard aan wat ik al eerder noemde zorgvuldigheid blijft gewoon gewenst. Wat dat betreft is er niet zoveel verschil tussen de twee. Het moderne systeem werkt alleen maar sneller, dat is alles.
Eén kleinigheid, wat heeft dit met electronica te maken?

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 01-03-2013 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 21:23
@strandbal eindelijk eens iemand die het zegt zoals het is.

Op het (Belgisch) journaal kan ik mij redelijk druk maken wanneer men weer aanhaald dat de 'brand vermoedelijk is ontstaan door kortsluiting'.
Het gebeurd meestal door een slecht contact en niet door kortsluiting want dan gaat je zekering er gegarandeerd door.

Hoeveel ik al van die kleine bijna brandjes heb gezien is onvoorstelbaar. Volgens mij loont het om, als je een beetje technische opleiding hebt genoten, eens alle stekkerdozen in de muur te openen en alles nog eens goed aan te draaien.

Trouwens had ik overlaatst een verlengsnoer met alle beveiligingen op dat niet lekker meer werkte.
Het ding had alle TUV, CE certificaten etc op het ding gedrukt en een boel beveiligingen, maar de vonken sprongen zo uit de aan/uitknop.
Mijn eerste gevoel was dat de schakelaar defect was.
Toen ik hem had geopend zag ik dat het schroefje waarmee de draad aan de schakelaar verbonden was, dus niet gesoldeerd, gewoon los stond en alles daar rond gewoon zwart zag.
Nu dat zwart kan verkoolde troep zijn dat elektrisch kan beginnen te geleiden en dus een brand kan veroorzaken.
Dit verlengsnoer heeft 10 jaar statisch ergens gelegen, dus ik vraag mij af door welke trillingen dat schroefje losgekomen is omdat ik hem slechts 1 maal per jaar met de vakantie uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 17:56
Luke-san schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 14:42:

Dit verlengsnoer heeft 10 jaar statisch ergens gelegen, dus ik vraag mij af door welke trillingen dat schroefje losgekomen is omdat ik hem slechts 1 maal per jaar met de vakantie uitzet.
waarschijnlijk de TÜV treiter kaboutertjes.

waarschijnlijk is het al in de fabriek niet goed gegaan en kwam je er pas na een tijd achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-06 11:15
Snowwie schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:58:
Ik zou het prima vinden, mits de woningcorporatie er ook open voor staat.
Je zou die foto kunnen laten zien aan de woningcorporatie en vragen als ze zelf thuis z'n aardlekschakelaar in de groepenkast hebben zitten of ze dan nog lekker slapen.?

Ik hoop dat deze dan ook vervangen gaat worden, grote kans dat de aardlekfunctie niet eens meer werkt.

Wat mij ook opvalt aan de afbeelding is dat de kleurcodering van je installatie ook niet helemaal klopt, de oude en nieuwe kleuren gaan door elkaar heen.
Zwart als faseleiding en rood voor de nulleiding het heeft uiteraard geen invloed op de werking maar het creëert wel verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-06 11:15
Bartjezz schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:53:
Ik zou als monteur toch zeker aanraden een nieuwe aardlek te monteren! (ben elektricien geweest en heb dit ook wel vaker gezien)
Vooral omdat die Schupa aardleks vaker niet meer functioneren! Die krengen slaan gewoon niet meer uit bij een aardlek :S Ook omdat er waarschijnlijk door de hitte binnenin wat aan elkaar is gebakken waardoor hij kan weigeren...
De zwarte draad zou ik ook even opnieuw geisoleerd hebben...
De aardlekschakelaars van nu zijn trouwens de helft kleiner (voor 1 fase) en hebben geen draaiknop meer, maar een hendeltje dat omlaag valt als er een aardlek is.
Zoiets dus:
[afbeelding]
De aardlekschakelaar die jij bedoelt hierboven is van een 230 eindgroep en de aardlekschakelaar die snowwie heeft is een hoofdschakelaar 40A met aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Ik mag hopen dat de elektricien op zijn minst de automaat nog even getest heeft? Zo niet, doe dat dan zelf even. Schakelt het ding niet af, dan even vragen bij de woningbouw of ze dit keer iemand langs kunnen sturen die de reparatie ook afmaakt.
Los van wat normen voorschrijven, persoonlijk zou ik die automaat niet hebben laten zitten. Het ding is al stokoud en ziet er zo gehavend uit aan de buitenkant, dat ik me bijna niet voor kan stellen dat het binnenwerk nog als nieuw is. Maar dat kun je niet controleren, dus is vervangen imho de enige optie.

Pagina: 1