Lagere internetsnelheid ondanks snel genoege connectie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post hier en waarschijnlijk is de titel wat verwarrend dus laat ik deze wat ophelderen.
Ik ben in het bezit van een aantal Devolo dLAN 650+ en een aantal 500 modules. In de garage zit een 650+ die verbonden is aan de Telenet modem, en in de kamer erboven staat een 650+ die aan mijn pc hangt.
De internetsnelheid die ik krijg van Telenet, rechtstreeks aan de modem gemeten, bedraagt ongeveer 190Mb/s. De snelheid tussen het powerline toestel aan mijn pc naar die aan de modem bedraagt volgens Devolo Cockpit ongeveer 420Mb/s, in de andere richting ongeveer 290. Beide snelheden liggen ver boven mijn internetsnelheid, maar als ik op mijn pc boven een speedtest doe kom ik slechts 110Mb/s uit, terwijl ik zoals gezegd direct aan de modem toch wat meer krijg.
Is er een reden voor dit verschil? Aangezien de verbinding tussen de powerline toestellen zelf hoog genoeg ligt om de volledige snelheid door te sturen zou je verwachten dat dit dan ook het geval is?
Zou het kunnen liggen aan het feit dat ik met zowel 650 als met 500 toestellen in het netwerk zit?
Indien het blijkt onoplosbaar te zijn, zouden Devolo 1200 modules wel de volledige snelheid kunnen geven?

Dank bij voorbaat,
bonnygator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:31
Waarschijnlijk is de snelheid die 'Devolo Cockpit' rapporteert wat aan de optimistische kant. Wat voor snelheid haal je als je bestanden uitwisselt over twee machines die via de powerlines met elkaar verbonden zijn?

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiestor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 19:17
Volgens mij ben je bij die powerline adapters ook afhankelijk van de kwaliteit van je stroomnet en de verschillende groepen etc? Dus: heb je een oud huis/stroomnetwerk of is dit nieuw? Over hoeveel verschillende groepen wordt de verbinding verdeeld?

Heb je tevens gekeken naar de doorvoersnelheden uit praktijktests? Zijn die vergelijkbaar met de snelheden die jij hier opnoemt? Meestal komt de werkelijke doorvoersnelheid niet overeen met hetgeen de fabrikant vermeld.

"Be brave, don't shave"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden! Ik ben op dit moment niet in staat de doorvoersnelheid tussen 2 machines te testen, dat zal voor morgen zijn. Het deel waar zowel ik als de modem in zitten is ongeveer 15 jaar geleden aangelegd, geen idee wat je met groepen bedoelt :s er zitten in het totaal 6 dLAN toestellen in het netwerk, waarvan 3 650+ en 3 500. Morgen zal ik de snelheid tussen 2 pc's eens testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zie ook even RDP performance verbeteren waarin de topicstarter ook al enkele zaken getest heeft (en nog moet testen) maar waar het erop lijkt dat snelheden "binnen het huis" en snelheden "buiten het huis" volledig los gezien van elkaar moeten worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• playon1955
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-08 01:32
De snelheden die via Cockpit worden gemeten zijn Full Duplex. In theorie - dicht bij elkaar en over één groep gemeten - bereik je met je Devolo's 650+ zo rond de 400 tot 500 mbps. Deel dit door 2 en de snelheid bedraagt in dit geval 200 tot 225 mbps. Hier houdt het allemaal nog niet mee op. Zodra je bestanden via het Devolo netwerk gaat transporteren treedt er vanwege het stroomnetwerk nog een aardig verlies op.
Ik heb de Devolo's ook. Helaas niet op één groep de de snelheid die ik meet ligt rond de 270 mbps. Deel dit door 2 en dan houd ik daar nog maar de helft van over: maximaal 65 mbps. Goed genoeg om films te streamen, maar in geen verhouding het de snelheden die je met Devolo Cockpit meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal! Ik heb zoals gevraagd eens gekeken wat de transfersnelheid van een pc aan de Devolo bij de modem naar mijn pc is en ik kom bij een bestandentransfer uit op een snelheid van rond de 14MB/s, wat ongeveer overeenkomt met de hoogste internetsnelheid die ik al gemeten heb op mijn pc. Blijkt dat Cockpit het er inderdaad allemaal wat rooskleuriger laat uitzien :( . Nu de laatste vraag dus, ik heb naar reviews gekeken van de Devolo 1200 modules en die zouden blijkbaar toch wat sneller zijn dan die van 650 die ik nu heb, zou een upgrade naar 1200 helpen of zal er bv door storing in het stroomnet weinig verschil te merken zijn? Ik weet dat dit nogal moeilijk te bepalen is uit de positie van een derde partij maar hebben jullie bijvoorbeeld snelheidswinsten gemerkt na de aanschaf van 1200 modules?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je het over 14Mb/s of 14MB/s. 14MB/s = 112Mb/s. Dat laatste klinkt erg goed voor PLC, dat eerste helaas wat typischer. Netwerkbandbreedtes meet je doorgaans in Mb/s (=Mbps), dus ik ben bang dat jouw hoofdletter misplaatst is.

Prik even door alle marketingblaat.

Bij PLC gaat het vooral om drie dingen:

1) bandbreedte
2) modulatie
3) MiMo (aantal streams)

1 en 3 geven zowel meer snelheid als betere dekking, 2 geeft alleen bij goed signaal een snelheidsboost.

Alle AV 1.1 500, AV 2.0 600 en AV 2.0 1200 apparaten die nu op de markt zijn gebruiken 2-68MHz, dus dat gaat niets uitmaken.
AV500 gaat tot max 256QAM, 600 en 1200 tot 4096QAM, dus 1200 gaat tov 600 geen boost opleveren, bovendien zit je met 14Mbps ver onder SNR waar je met >256QAM kunt werken, dus zou AV 1.1 niet eens slechter zijn. Heb je het wel over 14MBps dan haal je wel het voordeel van 4096QAM.

Tenslotte de streams. Daar zit het verschil tussen 600 en 1200. 600 stuurt alleen data over fase-nul. 1200 stuurt daarnaast ook data over aarde-nul. Gevolg is dat je onder ideale omstandigheden exact 2x de throughput gaat halen. Onder slechte omstandigheden kun je zelfs meer winnen, want storingsbronnen op de fasedraad zijn vaak niet aanwezig op de aardedraad. Omgekeerd: heb je geen randaarde op een van de twee of zelfs beide stopcontacten, dan ga je uitermate weinig meerwaarde ervaren.

Dus: heb je randaarde op beide locaties? Zo ja, dan is AV 2.0 1200 zinnig. Zo nee niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De hoofdletter bij 14MB/s was intentioneel :) , de twee powerline adapters zitten niet zo ver van elkaar en gezien de internetsnelheid die speedtest.net mij geeft (+-110Mb/s) lijkt dit ook te kloppen. Alle stopcontacten in huis zijn normaal gezien geaard, dus een upgrade naar 1200 zou wel degelijk baat hebben :D

Dank jullie wel allemaal! Heb intussen een antwoord gekregen van Devolo support op een mail die ik 4 dagen geleden heb verstuurd met een pdf over waar ik mijn powerline toestellen wel en niet moet steken, dus echt bedankt dat jullie me wel met nuttige informatie konden voorzien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 16:58:...over waar ik mijn powerline toestellen wel en niet moet steken
En, waar mag je ze van Devolo in steken? :+

En dan zonder gekkigheid; wat is op basis van alle info, inclusief de mail van de support, nu het volgende voor jou om een beter/fijner netwerk te realiseren? Misschien dat anderen ook meelezen en met hetzelfde probleem zitten maar niet kunnen/willen posten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:31
dion_b schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:24:
Bij PLC gaat het vooral om drie dingen:

1) bandbreedte
2) modulatie
3) MiMo (aantal streams)
dion_b, uit nieuwsgierigheid, wat als je zowel AV 1.1 500, AV 2.0 600 en AV 2.0 1200 apparaten door elkaar gebruikt? Wordt het hele netwerk dan teruggezet op de laagste snelheid, of enkel wanneer met het langzame apparaat gecommuniceerd wordt?
Oftewel, als je een bestaand netwerk wilt uitbreiden, heeft het dan zin om dat te doen met de betere apparaten, of moet je dan alles vervangen?

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 09:40
Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:02:
Bedankt allemaal! Ik heb zoals gevraagd eens gekeken wat de transfersnelheid van een pc aan de Devolo bij de modem naar mijn pc is en ik kom bij een bestandentransfer uit op een snelheid van rond de 14MB/s, wat ongeveer overeenkomt met de hoogste internetsnelheid die ik al gemeten heb op mijn pc. Blijkt dat Cockpit het er inderdaad allemaal wat rooskleuriger laat uitzien :( . Nu de laatste vraag dus, ik heb naar reviews gekeken van de Devolo 1200 modules en die zouden blijkbaar toch wat sneller zijn dan die van 650 die ik nu heb, zou een upgrade naar 1200 helpen of zal er bv door storing in het stroomnet weinig verschil te merken zijn? Ik weet dat dit nogal moeilijk te bepalen is uit de positie van een derde partij maar hebben jullie bijvoorbeeld snelheidswinsten gemerkt na de aanschaf van 1200 modules?
Ik ben eigenlijk al verbaasd dat je deze snelheden haalt met powerline modems.
Als je een sneller netwerk wilt. Leg kabels. Verspil je geld niet aan nog meer powerline modems omdat ze misschien 1Mbit/s sneller zijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ShadowLord schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 18:41:
[...]

dion_b, uit nieuwsgierigheid, wat als je zowel AV 1.1 500, AV 2.0 600 en AV 2.0 1200 apparaten door elkaar gebruikt? Wordt het hele netwerk dan teruggezet op de laagste snelheid, of enkel wanneer met het langzame apparaat gecommuniceerd wordt?
Oftewel, als je een bestaand netwerk wilt uitbreiden, heeft het dan zin om dat te doen met de betere apparaten, of moet je dan alles vervangen?
De communicatie tussen apparaten gebeurt altijd op basis van kleinste gemene veelvoud van elk van de drie punten die ik noemde.

Stel dus AV 1.1 500 praat met AV 2.0 1200:
- bandbreedte in beide gevallen 2-68MHz, dus dat gaat prima
- modulatie max 256QAM. Of je daar last van hebt hangt af van kwaliteit van je verbinding. Met de genomde 14MB/s ga je dat merken ja, maar bij slechter signaal maakt het weinig tot niets uit. Sterker nog, mijn ervaring is dat AV 1.1 500 robuuster is dan AV 2.0 600 (wat ik niet theoretisch kan verklaren, want AV 2.0 zou gewoon op lagere modulatie terug moeten schakelen bij slecht signaal)
- aangezien de AV 1.1 500 maar een enkele radio heeft, heb je niet direct wat aan de twee streams van AV 2.0 1200. Indirect wel, want via overspraak kan er wat van het signaal terechtkomen op de aardedraad en via antenna diversity kan dat leiden tot een betere SNR aan de kant van de AV 2.0 1200 aparaat. Dat betekent dat je in deze situatie dus beter je beste adapter bij je client kunt zetten, niet bij de router :o

Hoe het werkt bij twee AV 2.0 adapters en een enkele AV 1.1 geval heb ik niet grondig onderzocht, dus of die twee 2.0 gevallen onderling 4096QAM praten of blijven steken op 256QAM weet ik niet. Is ook niet zo relevant, het verschil qua modulatie is vooral luxeprobleem bij zeer goed signaal.

Kanttekening bij bovenstaande is dat het met name opgaat voor Qualcomm/Atheros (QCA) chipsets. De hele 1.1 500 'standaard' is feitelijk een proprietary QCA extension van de AV 1.1-standaard die eigenlijk maar tot 30MHz gaat en dan "200Mbps" levert. Als je dus met andere vendors (Broadcom, Sigma Designs) gaat mixen riskeer je dat die alleen met de "500" dingen op 200 snelheid kan praten, dus niet 2-68MHz maar 2-30MHz. Gelukkig is overgrote meerderheid van PLC-adapters die je retail kunt kopen voorzien van QCA chips. Vermijd alleen "1000Mbps" en "2000Mbps" gevallen, die hebben Broadcom chipsets en werken dus niet samen met de proprietaty QCA extensions.

Maar goed, interop is sowieso een mijnenveld, zelfs adapters van exact zelfde vendor met exact zelfde chip erin werken niet altijd goed met elkaar samen, dus ik zou vooral afraden om met verschillende types apparaat samen in een netwerk te werken.
RocketKoen schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 18:45:
[...]

Ik ben eigenlijk al verbaasd dat je deze snelheden haalt met powerline modems.
Als je een sneller netwerk wilt. Leg kabels. Verspil je geld niet aan nog meer powerline modems omdat ze misschien 1Mbit/s sneller zijn.
Ja en nee.

Volkomen eens dat GbE goedkoper, sneller en betrouwbaarder is. Maar als TS met AV 2.0 600 110Mbps haalt is het geheel aannemelijk dat hij in zelfde situatie - met geaarde stopcontacten - ruim 220Mbps met AV 2.0 1200 gaat halen, aangezien het verschil simpelweg een tweede stream naast de huidige is. Of het de EUR 90 ofzo die je daarvoor moet betalen waard is, tov EUR 10 aan CAT5e/6 en worst-case EUR 25 voor huren boorhamer, is een tweede.

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 26-08-2015 19:07 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal waarschijnlijk eens contact opnemen met de electricien die de bedrading van het huis gedaan heeft, om te kijken of hij toevallig lege buizen zou gestoken hebben om daar dan internetkabels in te trekken.
Is dit niet het geval dan zal ik waarschijnlijk de moeilijke keuze moeten maken tussen op een andere manier een kabel daar te krijgen, en een setje Devolo 1200 aanschaffen in de hoop dat ze ook effectief sneller zijn :)
Nogmaals allemaal bedankt voor de hulp, terwijl Devolo mij enkel kon zeggen dat ik mijn bakjes niet in een stekkerdoos mocht steken :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er wordt ongelofelijk geheimzinnig gedaan over PLC, en dan vooral over gebruikte chipsets en technieken. Deels begrijpelijk aangezien de realiteit kilometersver van de torenhoge verwachtingen van marketing ("1200Mbps!!!!!") ligt, maar dat geldt voor WiFi net zo, maar het is een stuk makkelijker daar info over te vinden.

Advies van Devolo is trouwens desondanks erg goed - verlengsnoeren zijn een crime voor PLC om verschillende redenen:
- de dunnere kabel tov installatiedraad geeft extra hoge demping
- de extra metaal-lucht-metaal overgang voegt ook demping toe en riskeert reflecties van het signaal (=niet goed)
- evt interferentie van andere apparaten op stekkerblok krijg je op volle sterkte binnen

Om je een idee te geven:
DLAN 1200+ set in m'n vorige huis, van woonkamer naar studeerkamer boven.

Situatie 1: boven direct in muur - 100Mbps
Situatie 2: boven via verlengsnoer, geen andere apparaten aangesloten - 50Mbps
Situatie 3: boven via verlengsnoer, PC aangesloten op zelfde verlengsnoer stekkerblok - 25Mbps

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1