RDP performance verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWtjuhh
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-09 10:20
Hoi Tweakers,

Voor de zwaardere computertaken maak ik regelmatig met mijn laptop op school verbinding met een computer thuis.
Op deze computer draai ik vooral virtuele machines in VMware.
De connectie verloopt via een extern bureaublad sessie.
Internetverbinding thuis is 120Mbps/12Mbps down/up, al haal ik dat echt niet.

De performance van RDP valt mij tegen. Het vernieuwen van het scherm duurt erg lang, vaak kan ik de "horizontale strepen" zien opbouwen. Deze situatie doet zich vooral voor in de virtuele machines.

Ik heb in de RDP sessie alle visuele opties al uitgevinkt, zoals animaties.

De WiFi is niet altijd even betrouwbaar, dus hangt er nu een Devolo powerline adapter in het stopcontact.
Dit model is al (erg) verouderd, en biedt dus een langzame (maar stabiele!) verbinding.
In de speedtest haal ik rond de 4Mbps vanaf de computer.
Na research op internet kom ik tot de conclusie dat een snellere internetverbinding weinig tot geen invloed zal hebben op de performance, want RDP verbruikt niet zo veel bandbreedte. (nog geen 20Kbps voor internet...?)

Toch vraag ik mij af of een snellere internetverbinding hier een performance verbetering mogelijk kan maken?
Of heeft iemand andere tips voor betere performance?

Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Je internetverbinding is snel zat en RDP werkt doorgaans prima. Zeker als je > Win7 gebruikt.
Prima mogelijk om via RDP naar Win 8.1 vlekkeloos te werken en zelfs films fullscreen af te spelen.

20Kbps is dikke onzin. RDP heeft veel meer nodig voor een vloeiende werking. Maar je zou wel voldoende moeten hebben. 12Mbps is genoeg. Denk daarom eerder dat er in je verbinding zelf iets niet goed is.

Wat voor latency haal je en wat is je werkelijk uploadsnelheid vanaf de machine waar je een RDP connectie naar opbouwt?

Edit: je vermeld niet wat die 4Mbps precies betekend. Is dat up- of download?
Het lijkt er sterk op dat je echt een probleem met de verbinding hebt. Als speedtest zegt dat je 4Mbps haalt dan heb je dus enorm veel last van packetloss en als gevolg daarvan een trage verbinding met erg hoge latency (meer tijd tussen pakketten die wel succesvol aankomen)

[ Voor 25% gewijzigd door Dysmael op 18-08-2015 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
RDP je wel direct naar de VM en niet via de console?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mijn laptop op school
En buiten de school? We hebben het over een school met veel kinderen die allemaal internetten ..

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
wagenveld schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:27:
Dat is niet nodig. Ik RDP ook direct naar console en werk dan remote in diverse VM's. Ook op de console sessie van die VM's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

wagenveld schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:27:
Je gaat ervanuit dat zijn VM's allemaal RDP-aware zijn? Wat nogal lastig is als het Unix-VM's zijn.

@TS: meten is weten; ik mis volledige metingen van het RDP-protocol hoeveel jouw PC thuis denkt te moeten versturen, kan versturen en hoe dat jouw performance lijkt dwars te zitten. Daarnaast, maar dat is stap 1: heb je al op school aan de beheerders gevraagd waarom je zo'n rare performance hebt omdat je RDP naar buiten open hebt staan? Want ook school kan limieten op connecties/protocollen hebben geimplementeerd.

Ik mis daarnaast gewoon een aantal basiszaken aan info: welke resolutie, welke bit-depth, welke certificaten, etc. Zo is de aanname "20Kbps is toch genoeg" eenvoudig na te zoeken bij Microsoft en had je die vraag zelf al kunnen beantwoorden alvorens te posten.

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 18-08-2015 20:35 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
[quote]MAX3400 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:31:
[...]

Je gaat ervanuit dat zijn VM's allemaal RDP-aware zijn? Wat nogal lastig is als het Unix-VM's zijn.

[/quote]

Het is iemand die (vrijwillig) VMWare gebruikt en (vrijwillig) RDP gebruikt... 99% kans dat die niet weet wat Unix is (of Linux, of BSD) of wat SSH is om maar wat te noemen >:)

Met de gegevens die we nu hebben is het lastig te bepalen wat je probleem is... er is genoeg te meten en te testen om er achter te komen wat er mis is.

- Werkt RDP thuis wel snel?
- Werkt RDP via een random WiFi hotspot ergens wel snel?
- Werken andere protocollen dan RDP wel snel?
- Gebruik je een VPN, Proxy of Tunnel?
- Werkt een verbinding naar een ander systeem wel snel?
- Wat zegt iperf? (thuis, op school, ergens anders, overal, allebei de kanten op meten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik doelde meer op een console sessie binnen een rdp sessie, dat wil nog wel eens trager zijn. Net zoals geneste dingen, encryptie, tunnels etc. Met hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Weinig mensen die lijken te vallen over potentiële obvious issues, ipv. te duiken in de gebruikte protocollen:
JWtjuhh schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:09:
Internetverbinding thuis is 120Mbps/12Mbps down/up, al haal ik dat echt niet.

De WiFi is niet altijd even betrouwbaar, dus hangt er nu een Devolo powerline adapter in het stopcontact.

Dit model is al (erg) verouderd, en biedt dus een langzame (maar stabiele!) verbinding.
In de speedtest haal ik rond de 4Mbps vanaf de computer.
Mijn ervaring met powerlines is de hoge latency, iets wat me van veel belang lijkt. Met RDP hebben we ervaring dat sites met 50ms latency toch merkbaar trager werken dan sites met 40ms.

Ik zou dus ook eerst eens kijken wat de roundtrip latency is en daar eens een onderzoek naar te doen. Packet loss, hoge latency en beperkte bandbreedte lijken me realistische oorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWtjuhh
Dank voor jullie reacties en het meedenken.

RDP connectie is van een Windows 7 laptop naar een PC met Windows 7.

Zojuist drie keer een speedtest gedaan via RDP op de PC (dus nog zonder virtuele machine), met erg wisselende resultaten.
Snelheid ging van 50/2 in test 1 naar 2/0,7 in test 2 en weer rond de 40 in test 3...
Maar dit zou het Devolo apparaat helemaal niet moeten kunnen verwerken dacht ik.
Ook de grafiek in de speedtest gaat helemaal alle kanten op... snelheid verspringt continu met grote hoeveelheden tijdens het testen.

RDP verbinding loopt van de laptop naar de PC thuis, en dan kan ik in Windows VMware Workstation starten.
Daar krijg ik dan gewoon mijn VM zichtbaar in een venster.
Vanaf huis heeft de RDP verbinding naar de PC geen betere performance.
Een klasgenoot had ook een RDP sessie naar zijn computer thuis geopend, performance was aanzienlijk beter (op schoolnetwerk).
Ook in virtuele machines.
Daarom heb ik het vermoeden dat het probleem niet in het schoolnetwerk zit, al zal ik dit wel even onthouden.

Naast de langzame schermopbouw in een RDP sessie blijft ook regelmatig het scherm zwart als ik RDP had geminimaliseerd.
Soms komt de verbinding terug, soms is een reconnect nodig.

Resolutie wordt geschaald naar die van de laptop, 1366x768. 32 bits kleuren.
Ik weet ik niet wat je met certificaten bedoelt?

Die 20Kbps heb ik van een msdn blog gehaald. Leek me al erg weinig bandbreedte, maar wou toch laten weten wat ik had gevonden.

Op school tests uitvoeren zal even moeten wachten totdat ik daar weer heen ga.
File transfer en dergelijke gaat ook niet snel (voor exacte resultaten zou ik dat nog even moeten testen).
Ik gebruik geen VPN, proxy of tunnel.
verbinding naar een ander systeem wil ik wel testen, maar niet tot mijn beschikking momenteel.
Bij het iperf tooltje moet ik een server/client kiezen, maakt het uit welke van deze 2 ik aan de PC toe ken?

Bij de pingtest, via RDP op de PC, zie ik steeds in het scherm 1167ms tijdens het zoeken naar de beste server.

Test1:
Packet loss 0%
Ping 71 ms
Jitter 52 ms

Test2:
Packet loss 0%
Ping 22 ms
Jitter 1 ms

Test3:
Packet loss 0%
Ping 22 ms
Jitter 0 ms

Ik heb zo mijn vraagtekens bij die 1167ms aan het begin van de test...
De test deed er ook veel langer over dan mijn laptop toen ik die dezelfde test liet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christoforius
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-11-2021
Als je een upgrade doet naar Windows 8.1 of 10 krijg je een nieuwere versie van RDP welke veel sneller is en minder data verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

JWtjuhh schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:38:
Zojuist drie keer een speedtest gedaan via RDP op de PC (dus nog zonder virtuele machine), met erg wisselende resultaten.
Snelheid ging van 50/2 in test 1 naar 2/0,7 in test 2 en weer rond de 40 in test 3...
Dit lijkt er al op te wijzen dat je je RDP niet hebt afgebakend en dat je dus toestaat dat de maximale upload wordt gebruikt om beeld van thuis naar extern te sturen. Zeker als je maar 0.7Mbit upload overhoudt, ben je dus niet goed bezig met RDP.
RDP verbinding loopt van de laptop naar de PC thuis, en dan kan ik in Windows VMware Workstation starten.
Daar krijg ik dan gewoon mijn VM zichtbaar in een venster.
Vanaf huis heeft de RDP verbinding naar de PC geen betere performance.
Een VM in een venster zegt me niks; over welk grafisch protocol hebben we het dan? Maar als het op je interne netwerk ook al slecht werkt, moet je beginnen daar te troubleshooten. Ik kan thuis over RDP rustig via drive-mapping over RDP met 90MB/s nog files kopieren.
Een klasgenoot had ook een RDP sessie naar zijn computer thuis geopend, performance was aanzienlijk beter (op schoolnetwerk).
Ook in virtuele machines.
Daarom heb ik het vermoeden dat het probleem niet in het schoolnetwerk zit, al zal ik dit wel even onthouden.
En jouw klasgenoot heeft dezelfde internet-provider, hetzelfde abonnement, dezelfde PC thuis, dezelfde resolutie, dezelfde Windows 7 versies etc. etc.? Ik durf hier aan te twijfelen dus alleen jouw constatering dat het mogelijk (!!!!) niet aan school ligt, kan waarheid zijn.
Naast de langzame schermopbouw in een RDP sessie blijft ook regelmatig het scherm zwart als ik RDP had geminimaliseerd.
Soms komt de verbinding terug, soms is een reconnect nodig.
Zoals ik net aangaf: intern troubleshooten op je eigen netwerk.
Ik weet ik niet wat je met certificaten bedoelt?
Dat is wel lastig aangezien RDP uitgaat van certificaten.
verbinding naar een ander systeem wil ik wel testen, maar niet tot mijn beschikking momenteel.
Bij het iperf tooltje moet ik een server/client kiezen, maakt het uit welke van deze 2 ik aan de PC toe ken?
IPerf kan je 2 kanten op testen, desnoods in 2 tests. Maar als jij pings van meer dan 70ms op een intern netwerk hebt, gaat er structurueel iets fout.

In het algemeen: Powerline adapters zijn zo betrouwbaar als de dunste schakel in het hele netwerk. Als in 1 stopcontact toevallig gebruik is gemaakt van een andere bekabeling dan in het volgende stopcontact, kan dat al een factor zijn. Ook de "oudheid" van de meterkast & groepen kunnen een uitdaging vormen, zeker als je Powerline over verschillende groepen wil routeren.

Test: RDP intern gewoon eens bekabeld (leen 2 UTP-kabels en een switch) en laat die resultaten eens zien.
christoforius schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:44:
Als je een upgrade doet naar Windows 8.1 of 10 krijg je een nieuwere versie van RDP welke veel sneller is en minder data verstookt.
Half waar; ook met Windows 10 kan ik gewoon Gbit dichttrekken over RDP; net zoals ik dat met Windows 7 of Server 2016 kan. Een nieuwere versie wil niet per definitie zeggen dat de werking beter is en door iedereen begrepen wordt

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 21-08-2015 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
christoforius schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:44:
Klopt maar dat zal in dit geval niet de doorslag geven lijkt mij. Zoals eerder vermeld zijn er duidelijke aanwijzingen dat het een lokaal snelheidsprobleem is. Speedtestresultaten bevestigen dat.

Sluit de PC maar eens rechtstreeks met kabel aan op de router. Ik acht de kans groot dat alles dan goed gaat.

[ Voor 28% gewijzigd door Dysmael op 21-08-2015 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
RolfLobker schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:21:
[...]

Klopt maar dat zal in dit geval niet de doorslag geven lijkt mij. Zoals eerder vermeld zijn er duidelijke aanwijzingen dat het een lokaal snelheidsprobleem is. Speedtestresultaten bevestigen dat.

Sluit de PC maar eens rechtstreeks met kabel aan op de router. Ik acht de kans groot dat alles dan goed gaat.
Precies.

Als je gewoon thuis direct op de desktop een snelheidstest doet.. wat voor resultaten haal je dan?
Als je verbinding thuis om wat voor reden dan ook slecht is, hoe wil je dan met willekeurig welke versie RDP, wel een fatsoenlijke verbinding naar huis maken?

Zorg eerst voor een optimale situatie thuis, voordat je gaat zoeken in RDP en Windows versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWtjuhh
Zojuist een speedtest gedaan met een directe kabelverbinding tussen modemrouter en PC. (Cat5e)
Via RDP de speedtest in de browser gestart.
Resultaten zijn 121 Mbps download en 12 Mbps upload.
RDP connectie werkt bijna vloeiend, ook met verschillende visuele aspecten ingeschakeld!

Hoe kan ik deze snelheid / performance verkrijgen zonder directe kabelverbinding?
Zo'n kabel is niet echt praktisch over de vloer :)
Zou bijvoorbeeld een nieuwe Devolo dit kunnen, of krijg ik dan zoals marcop82 aangeeft een hoge latency? (= slechtere RDP performance?)

Ik weet dat er heel veel info op internet te vinden is over deze vraagstelling, maar ik hoor graag ook ervaringen van mensen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

JWtjuhh schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 20:18:
Zou bijvoorbeeld een nieuwe Devolo dit kunnen, of krijg ik dan zoals marcop82 aangeeft een hoge latency? (= slechtere RDP performance?)

Ik weet dat er heel veel info op internet te vinden is over deze vraagstelling, maar ik hoor graag ook ervaringen van mensen...
Aangezien ik nog steeds de vraag open heb staan of je over verschillende groepen gaat, is je vraag slecht te beantwoorden. Heb je ook al geprobeerd om de Powerlines in 2 naastgelegen stopcontacten te stoppen in dezelfde kamer en dan je test nogmaals te proberen? Dan zit je namelijk bijna zeker op dezelfde groep in de meterkast en kan je ook uitsluiten of het aan de Devolo ligt of aan de groepen.

Ikzelf werk zeer regelmatig met RDP over allerlei wazige verbindingen (inclusief WiFi, geknepen VPNs etc) en met minder dan 5Mbps elke kant op, blijft het vloeiend op resoluties tot 1080p (vanzelfsprekend wel op iets lagere bit depth).

Ik weet echt te weinig verder dan Powerline-verbindingen maar op Got lees je veel goede en evenzoveel slechte berichten; ik ken je huishouden verder niet en kan ook geen advies geven over bijvoorbeeld een WiFi-router (want investering en mogelijk geen verbetering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Zoals MAX3400 al zegt, test eerst een aantal voorgestelde zaken.

Voordat je blindelings kosten maakt, zou je grote oorzaken kunnen uitsluiten door de powerline-devices aan te sluiten in een "ideale" opstelling, dwz. in een kamer waarvan je weet dat het eenzelfde circuit is. Ook zeker niet op stopcontactdozen, maar rechtstreeks in de muur !
1. Resultaat beter: beperking van de power-lines of storing op het stroomnet. Overweeg betere powerline-adapters of nog beter: trek een netwerkkabel naar je router rechtstreeks.
2. Resultaat hetzelfde: het probleem ligt elders. Probeer met een tijdelijke rechtstreekse LAN kabel naar je router en test opnieuw.
Pagina: 1