Een snelle mening! Waterkoeling VS. SSD

Pagina: 1
Acties:

• ItsFlokkie
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-02 11:45
Hallo allemaal,

Ik heb een PC build al zelf samengesteld en kom er zelf niet uit. Ik neem de i5 4690k wat een overclocker puur sang is. Echter wil ik graag binnen mijn budget blijven. Ik heb nog zn 110 euro over of voor een waterkoeler om de processor over te clocken of om er een SSD van 250 GB in te bouwen. Ik kom er niet uit!

Ik zal zeggen drop jullie meningen hieronder!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:19
Heb je nu een HDD of een 120 GB SSD?

Draadloos laden op onze Zon

• scaper
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-01 20:55

scaper

the leGend

voor snelheid zou ik sowieso kiezen voor een SSD. De overgeclockte processor weegt niet op tegen de snelheid van de SSD.

i9 9900K @ 5.0 Ghz @ NZXT x72 | ASUS ROG MAXIMUS XI HERO | 32 GB DDR4 G.Skill Trident-z @ 3200 Mhz | ASUS RTX 2080 8GB OC | Samsung Evo 840 | Crucial MX300 | Corsair Crystal 460X

Verwijderd

SSD.
Een overclock ga je niet merken, de extra prestaties doen eigenlijk bijna niets, het is meer voor de lol.
Zeker een ssd kiezen, dat merk je heel heel heel erg goed. Zou niet meer zonder kunnen.
Eerst een ssd, dan een koeler. Maar waarom per se een waterkoeler? Er zijn ook prima koelers voor rond de 30 euro. Koop dat dan samen met een ssd. Heb je beide. Die paar graden verschil met een waterkoeler maakt toch niet zo gek veel uit.
Dit zijn een aantal goede koelers voor weinig geld:
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
pricewatch: Cooler Master Hyper 412S
pricewatch: be quiet! Pure Rock
Samen met deze: pricewatch: Crucial BX100 250GB
En je bent helemaal klaar voor ongeveer 110 euro.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2015 07:51 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Op zich een moeilijke keuze omdat een SSD vs waterkoeling niet echt te vergelijken zijn.

Ik zie, dat je OC een vurige wens is. En het is ook leuk om te prutsen en er hoge GHz uit te slepen. De benchmarks zullen ook hoger uitkomen, en dat is voor overklokkers gewoon een heerlijke gedachte.
Koeling kan je net zo goed met een goede luchtkoeler krijgen, maar een waterkoeler heeft een meerwaarde: het ziet er hartstikke tof uit.

Dan heb je een SSD. Hiermee zal je computer vele malen sneller aanvoelen, en ook veel sneller zijn. Maar het aantal fps in games blijven gelijk. Levels laden wel stukken sneller.

Zie dan maar eens een keuze te maken.
Ik zelf zou voor snelheid gaan en er meteen een 250 GB SSD inhangen en een goede luchtkoeler zodat je minder geluid van de fan hebt als je de cpu op zijn staart trapt.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:37

Croga

The Unreasonable Man

Ik zou eens denken aan de toekomst.....

Als je nu een HDD installeert en later over wilt op een SSD kun je helemaal opnieuw beginnen met installeren.
Als je nu een luchtkoeler er op zet en later naar water wilt hoef je alleen maar de koeler te vervangen.

Ofwel; Nu gaan voor een SSD zodat je later je koeling kunt vervangen is eenvoudiger dan nu gaan voor waterkoeling en later je PC helemaal opnieuw moet installeren.

Verwijderd

Reepje schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 07:01:
Op zich een moeilijke keuze omdat een SSD vs waterkoeling niet echt te vergelijken zijn.

Ik zie, dat je OC een vurige wens is. En het is ook leuk om te prutsen en er hoge GHz uit te slepen. De benchmarks zullen ook hoger uitkomen, en dat is voor overklokkers gewoon een heerlijke gedachte.
Koeling kan je net zo goed met een goede luchtkoeler krijgen, maar een waterkoeler heeft een meerwaarde: het ziet er hartstikke tof uit.

Dan heb je een SSD. Hiermee zal je computer vele malen sneller aanvoelen, en ook veel sneller zijn. Maar het aantal fps in games blijven gelijk. Levels laden wel stukken sneller.

Zie dan maar eens een keuze te maken.
Ik zelf zou voor snelheid gaan en er meteen een 250 GB SSD inhangen en een goede luchtkoeler zodat je minder geluid van de fan hebt als je de cpu op zijn staart trapt.
Voor de duidelijkheid, overclocken gaat in games ook niet echt meer prestaties geven. Misschien 1 of 2 fps meer, maar het gaat echt niet voor merkbare verschillen zorgen.

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 07:32:
[...]

Voor de duidelijkheid, overclocken gaat in games ook niet echt meer prestaties geven. Misschien 1 of 2 fps meer, maar het gaat echt niet voor merkbare verschillen zorgen.
Ligt natuurlijk ook aan de specifieke game en de rest van de hardware. En al deze gegevens hebben we niet.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

(jarig!)
Eenvoudige keuze: wil je betere prestaties op de PC, dan kies je een SSD met degelijke luchtkoeling voor de CPU. Dan kun je al zien hoe ver je komt met over klokken.

Verwijderd

Reepje schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 07:35:
[...]

Ligt natuurlijk ook aan de specifieke game en de rest van de hardware. En al deze gegevens hebben we niet.
Mwa, vooral aan de game. Maar over het algemeen is het een paar fps hooguit. Tenzij je een game hebt die heel erg van 1 core gebruik maakt. Dan kan het inderdaad meer schelen. Maar dat zijn vooral de wat oudere spellen.

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 07:38:
[...]

Mwa, vooral aan de game. Maar over het algemeen is het een paar fps hooguit. Tenzij je een game hebt die heel erg van 1 core gebruik maakt. Dan kan het inderdaad meer schelen. Maar dat zijn vooral de wat oudere spellen.
Natuurlijk, maar je moet je ook verplaatsen in de TS. Hij heeft al een beperkt budget, maar heeft toch al bijna 100 euro extra uitgegeven aan een overklokbare CPU en moederbord.
Dus het overklokken is voor hem belangrijk.

Verwijderd

Reepje schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 07:42:
[...]

Natuurlijk, maar je moet je ook verplaatsen in de TS. Hij heeft al een beperkt budget, maar heeft toch al bijna 100 euro extra uitgegeven aan een overklokbare CPU en moederbord.
Dus het overklokken is voor hem belangrijk.
True, en dat snap ik hartstikke goed, vind het zelf ook erg leuk om te overclocken. Daarom raad ik aan om een gewone luchtkoeler van rond de 30 euro te kopen voor even, samen met een ssd. Oke, word niet zo koel als een waterkoeler, maar echt heel veel scheelt het niet. En met die luchtkoelers kan je ook al een leuk stukje overclocken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2015 07:50 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Mee eens, luchtkoelertje van 25-35 euro en een BX 100 250GB van 8 tientjes.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,-€ 25,-
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 143,90

[ Voor 90% gewijzigd door mitsumark op 24-08-2015 09:00 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:44

Umbrah

The Incredible MapMan

SSD en een >DEGELIJKE< luchtkoeler. Een waterkoeler van €120 koop je omdat hij stiller is, niet zodanig omdat hij koeler is. Zeker die closed loop koelers zijn niet noodzakelijk koeler (en veel ook niet stiller...). Ze zien er wél strak uit.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:55
Ik ben het eens met Umbrah!

Waterkoeling moet je alleen willen als hobby. In de praktijk valt er met een degelijke luchtkoeler 90% te bereiken wat met een custom waterkoeler loop te doen is. Die kant en klare cpu waterkoelers zijn vrij duur prestatiewise.

Dus haal een SSD, en koop een zo'n goed mogelijke luchtkoeler met de rest van je budget! Daar ga je het meeste uit je geld mee halen.

Verwijderd

Cflokkie schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 00:54:
Hallo allemaal,

Ik heb een PC build al zelf samengesteld en kom er zelf niet uit. Ik neem de i5 4690k wat een overclocker puur sang is. Echter wil ik graag binnen mijn budget blijven. Ik heb nog zn 110 euro over of voor een waterkoeler om de processor over te clocken of om er een SSD van 250 GB in te bouwen. Ik kom er niet uit!

Ik zal zeggen drop jullie meningen hieronder!
Ben wel benieuwd naar de rest van je systeem.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-02 23:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

SSD is tegenwoordig een must en waterkooling niet

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom kan dit niet gewoon verder in Game PC Build ?

Ik lees namelijk nergens in dit topic dat de spullen al besteld zijn, vandaar de vraag of er waterkoeling mee kan of een SSD mee kan. Snelle meningen tellen niet op GoT zoals br00ky in "Game PC Build" weet te melden ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:10
Waterkoelers zijn ontzettend duur maar presteren vrijwel niks beter als een goede luchtkoeler van zo'n 30-40 euro. Een 256GB SSD zoals de Crucial BX100 (prima ding, SSD speed, lage prijs) haal je al voor €85 http://www.bol.com/nl/p/c...NLTWE002013-HNJPBOTNLOICW
Dan heb je dus nog wat over voor een leuke, stille luchtkoeler.

Ik heb zelf ook een 4690k en overklokken blijft tamelijk nutteloos als je het bij gamen houd op normale resoluties (1080p/1440p). Sowieso is een 4690k eigenlijk véél te duur als je naar de prijs/prestatieverhouding kijkt van een i5 4460. Zo verschillen de chips €70 in prijs, maar wil je overklokken dan heb je ook een Z-chipset nodig die ook zeker €20-30 meer kost.
Ik game zelf echter op 4K, en heb twee AMD kaarten in Crossfire(die op DX11 sowieso meer CPU opeten, kan dus ook niet wachten op DX12). Dat zorgt in bijvoorbeeld GTA V voor redelijk wat GPU load waardoor de overklok in deze situatie wél nut heeft. Al blijft ook dat beperkt tot enkele fps, en iets minder drops.

Ik heb zelf ook een luchtkoeler, niks bijzonders. Vergelijkbaar met een Gelid Tranquillo van 25€ (misschien iets meer, het is een Xigmatek Aegir) en die weet de i5 4690k prima koel te houden op 4,4 Ghz (echt verder gaat die chip toch niet) zonder dat hij daarbij echt warm wordt.
Ter info: dat is dus 1 Ghz meer dan de 100 euro goedkopere i5 4460 (da's ~40%) voor ongeveer een 20% hogere klok.

Een simpel antwoord op je vraag: een SSD! Overklokken merk je echt haast niks van, een SSD is een must-have. Once you go SSD... ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Richh op 24-08-2015 14:49 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• ItsFlokkie
Ha allemaal, thanks voor jullie reacties.

Ik heb t er net ook al overgehad met mijn pa en we zijn idd tot de conclusie gekomen dat overclocken leuk is en uitdagend maar je haalt er niet zoveel uit. Vooral als je een HDD blijft gebruiken omdat deze juist dan gaat bottlenecken. Ik denk dat ik dan een minderen processor neem bijv. een i5 4590. Is niet overclockbaar maar wel €40,- goedkoper. Kan ik dat geld weer stoppen in andere componenten.

Ook zag ik dat er mensen geintresseerd waren in de build die ik nu heb samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 241,-€ 241,-
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 51,-€ 51,-
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 355,-€ 355,-
1Corsair Carbide SPEC-01 Red Led€ 51,49€ 51,49
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3N169ES4CEU€ 53,49€ 53,49
1XFX ProSeries 750W€ 94,97€ 94,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 846,95

Note: De voeding is van Coolermaster GM750 750 Watt, stond niet tussen de pricewatch hier op Tweakers. Ook is nu dus de twijfel gevallen over de i5 4690k. Voor de slimmerikken die hier tussen geen harde schijf zien staan. Daar heb ik er hier nog genoeg van liggen ;)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Mja, als je overklokken laat vallen is een 4460 al dikke prima. Scheelt je behoorlijk in de prijs. Past er meteen een SSD bij (of is die lopende dit topic inmiddels in huis gehaald?).

Waar ga je verder 750W voor gebruiken? Ga je 390's in CFx draaien (wat helemaal niet kan op dat moederbord)?

• MAX3400

MAX3400

br00ky schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:15:
Mja, als je overklokken laat vallen is een 4460 al dikke prima. Scheelt je behoorlijk in de prijs. Past er meteen een SSD bij (of is die lopende dit topic inmiddels in huis gehaald?).

Waar ga je verder 750W voor gebruiken? Ga je 390's in CFx draaien (wat helemaal niet kan op dat moederbord)?
Je was weer te snel; zat hetzelfde te typen. Met 450 tot 550W Gold/Platinum kan je uit de voeten (en mogelijk goedkoper). CPU is snel zat bij de GPU dus zet de goedkopere CPU erin en investeer het bedrag wat overblijft in een SSD.

• ItsFlokkie
br00ky schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:15:

Scherp! ;) Hele goede helemaal niet over nagedacht! Toch ben ik meestal bang dat ik te weinig vermogen heb zodadelijk. Dus 500 is meer dan genoeg? Waar kan je dat eigenlijk allemaal vinden?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Zoek een willekeurige review van de videokaart en je hebt gevonden wat je nodig hebt. Daarbij is er sowieso de stelregel dat elke GPU makkelijk met een 450w voeding af kan.

• ItsFlokkie
Dus tussen de 4460 & 4590 zit haast geen verschil qua performance. Al heb ik wel benchmarks gezien dat de 4590 per core wel sneller is?Dus tussen de 4460 & 4590 zit haast geen verschil qua performance. Al heb ik wel benchmarks gezien dat de 4590 per core wel sneller is?

• MAX3400

MAX3400

Cflokkie schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:28:
Dus tussen de 4460 & 4590 zit haast geen verschil qua performance.
http://cpuboss.com/cpus/I...590-vs-Intel-Core-i5-4460 ?

Het is niet zo heel lastig om je vragen even simpel op te zoeken op Google of op andere bronnen, zoals de Reviews van Tweakers zelf. In bovenstaande URL zie je dat er zo goed als 0.0 verschil is tenzij je hele specifieke taken 24/7 wil draaien. Jij (zeg, even als gemiddelde gebruiker/gamer) gaat die 100MHz verschil echt niet merken.

• ItsFlokkie
OKee bedankt, had zelf ook al gekeken op die site inderdaad.
Pagina: 1