Waterkoelers zijn ontzettend duur maar presteren vrijwel niks beter als een goede luchtkoeler van zo'n 30-40 euro. Een 256GB SSD zoals de Crucial BX100 (prima ding, SSD speed, lage prijs) haal je al voor €85
http://www.bol.com/nl/p/c...NLTWE002013-HNJPBOTNLOICW
Dan heb je dus nog wat over voor een leuke, stille luchtkoeler.
Ik heb zelf ook een 4690k en overklokken blijft tamelijk nutteloos als je het bij gamen houd op normale resoluties (1080p/1440p). Sowieso is een 4690k eigenlijk véél te duur als je naar de prijs/prestatieverhouding kijkt van een i5 4460. Zo verschillen de chips €70 in prijs, maar wil je overklokken dan heb je ook een Z-chipset nodig die ook zeker €20-30 meer kost.
Ik game zelf echter op 4K, en heb twee AMD kaarten in Crossfire(die op DX11 sowieso meer CPU opeten, kan dus ook niet wachten op DX12). Dat zorgt in bijvoorbeeld GTA V voor redelijk wat GPU load waardoor de overklok in deze situatie wél nut heeft. Al blijft ook dat beperkt tot enkele fps, en iets minder drops.
Ik heb zelf ook een luchtkoeler, niks bijzonders. Vergelijkbaar met een Gelid Tranquillo van 25€ (misschien iets meer, het is een Xigmatek Aegir) en die weet de i5 4690k prima koel te houden op 4,4 Ghz (echt verder gaat die chip toch niet) zonder dat hij daarbij echt warm wordt.
Ter info: dat is dus 1 Ghz meer dan de 100 euro goedkopere i5 4460 (da's ~40%) voor ongeveer een 20% hogere klok.
Een simpel antwoord op je vraag: een SSD! Overklokken merk je echt haast niks van, een SSD is een must-have.
Once you go SSD...
[
Voor 11% gewijzigd door
Richh op 24-08-2015 14:49
]