Multi purpose systeem, gaming + rendering (1100 - 1200)

Pagina: 1
Acties:

• Daanoz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-11 12:40
Beste Tweakers,

Zoals de titel al vermeld, ik ben bezig met het bouwen van een multi purpose systeem. Toevallig zag ik net een ander topic voor bij komen met iemand die redelijk dezelfde build bedacht heeft, maar aangezien de wensen net iets anders zijn, toch even een eigen topic aangemaakt.

Het huidige systeem dat vervangen gaat worden is een AMD Athlon 4450e (uit 2008) met een AMD HD 5450 2GB. Met andere woorden, tijd voor vervanging. Met het nieuwe systeem wil ik proberen weer ongeveer zo lang mee te doen...

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Casual gaming. Niet snel uren achter elkaar een FPS, eerder allerlei genre's door elkaar, vaak early access games. Ik zou het overigens erg handig vinden als het mogelijk was om met in home streaming van Steam soms games (geen FPS natuurlijk, eerder RTS bijvoorbeeld) naar mijn 'simpele' laptop te streamen.
  • Rendering van interieur/exterieur van huizen (hobby). Dit is voornamelijk op basis van ray tracing, nu doe ik dit nog voornamelijk op CPU basis, maar het plan is om dit voornamelijk door de GPU te laten doen, waardoor het een stuk sneller zou moeten zijn.
  • Programmeren (werk/hobby). Minder relevant voor de specs, dat lukt eventueel zelfs op een CLI only systeem ;).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Begonnen met een bedrag van ongeveer 1000 euro, na het lezen van reviews en na het samenstellen van het systeem toch tot de conclusie gekomen dat het op een bedrag van 1100 a 1200 euro gaat uitkomen. Voor een echt goede reden zit hier nog wel een beetje rek in.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • 2 Schermen (1x 1080p, 1x 1050p), 2de scherm voornamelijk voor het programmeren, zal niet mee gegamed worden.
  • Toestenbord/muis
  • 1 Sata HDD (1TB)
  • Synology Nas
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Al een week of 3 aan het twijfelen tussen een AMD of een Nvidia kaart. Meeste reviews geven de Nvidia GTX970 een voordeel bij 1080p, en de AMD R9 390 bij hogere resoluties. In eerste instantie had ik de Nvidia dan ook in het visier voor de build, echter kwam ik deze week weer een aantal interessante benchmarks met DX12 tegen die de AMD een groot voordeel opleveren...

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wat formaat is er een limitatie: de kast mag maximaal 23 cm breed zijn, anders past de kast niet in de houder onder het bureau.

Ga je overklokken?
In eerste instantie niet, maar misschien over 2 a 3 jaar, als blijkt dat het systeem echt ergens te kort komt.

Wat verwacht je van ons?
Voornamelijk validatie van de build, ergens stomme keuzes gemaakt? Kunnen dingen beter voor een vergelijkbare prijs? Vooral bij de keuze van voeding en moederbord, die zijn soms lastig te vergelijken. Ik las bijvoorbeeld in het topic die ik hier boven al aanhaalde, eventueel wachten op de H170 chipset?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 6600K Boxed€ 258,95€ 258,95
1Gigabyte GA-Z170XP-SLI€ 138,-€ 138,-
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 355,-€ 355,-
1Cooler Master Silencio 452€ 59,80€ 59,80
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 109,51€ 109,51
1Cooler Master GM G650M€ 68,95€ 68,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 102,95€ 102,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.129,11

Alvast bedankt!

• dusty-2011
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Die behuizing (Cooler Master Silencio 452) is drie keer niks. Zie bijv:
http://nl.hardware.info/r...ooler-master-silencio-452
http://nl.hardware.info/r...sultaten-koeling-400-watt

Alternatieven:
pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black
pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart
Of een andere kast, er zijn nog zat betere alternatieven dan die Cooler Master Silencio 452. Het is niet goed voor je componenten als de temperatuur in de kast heel hard richting 50 graden Celcius gaat...

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ik zou niet al te veel waarde hechten aan zo'n 24 kasten test van HWI. Als ik naar de reviews op Tweakers kijk dan komen daar op belangrijke punten heel andere conclusies uit: pricewatch: Cooler Master Silencio 452 (reviews). Dat de Silencio serie niet uitblinkt in koeling is algemeen bekend, daar hebben ze gewoon teveel isolatiemateriaal en te weinig fans voor. Een Nvidia kaart kan een goed alternatief zijn als een stil systeem de prioriteit heeft, die gebruiken nu eenmaal een stuk minder dan vergelijkbare AMD kaarten. En een Define R5 is inderdaad een betere kast maar kost ook bijna het dubbele.

Of een dergelijke zware kaart als de R9 380 daadwerkelijk zin heeft zal er vooral vanaf hangen in hoeverre de gebruikte raytracing software van de GPU gebruik weet te maken en hoeveel voordeel dat biedt ten opzichte van renderen op de CPU. Bedenk wel dat je nu al van een stokoude AMD dual core naar de nieuwste Intel quad core gaat, en dat is een flinke sprong omhoog. Voor wat redelijk casual gamen heb je nu niet direct een kaart van die prijs nodig.

Als het goed is komen begin september de i5 processoren uit die niet te overklokken zijn en tevens de bijbehorende chipsets. Daarmee zou het ook mogelijk moeten worden om beter betaalbare systemen op basis van Skylake samen te stellen. Aan de andere kant kan het overklokken van de CPU misschien wel nut hebben om de maximale rendering prestaties te halen. Om later het systeem nog een boost te geven zou ik het niet doen. Waarschijnlijk is de meerprijs daarvoor te hoog, hoewel het nog even afwachten is wat de prijzen van de rest van de Skylake processoren gaan doen.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Daanoz
De R4 stond inderdaad ook al op mijn shortlist, vooral de montage met de schijven aan de zijkant vond ik een goede oplossing. Echter, de breedte is 23.2 cm... dat gaat hem net niet worden ben ik bang...

Misschien is de kast die ik gekozen heb wel een kast die wat te min is voor de setup die ik er in wil zetten, maar de vraag is dan eigenlijk wat wel een kast zou zijn die goed zou matchen zonder veel budget op te branden. Allerlei visuele toeters en bellen is niet belangrijk, zolang hij maar functioneel is (sd-card reader was een mooie plus).
Tribits schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 03:17:
...
Een Nvidia kaart kan een goed alternatief zijn als een stil systeem de prioriteit heeft, die gebruiken nu eenmaal een stuk minder dan vergelijkbare AMD kaarten.
...
Een stil systeem is altijd goed, maar ik slaap er niet naast ofzo + er staat altijd wel een muziekje op, een beetje herrie mag wel. Maar goed, geluidsisolatie in de kast en vervolgens meer herrie produceren is natuurlijk nogal contra-productief. Hoe verwachten jullie de adoptie van DX12 tussen de beide merken? Wat begrijp van bijvoorbeeld dit artikel is dat de setup van AMD met 'asynchronous compute engines' hierbij een goed vordeel gaat krijgen. Blijft natuurlijk nog afwachten tot de eerst echte implementaties met DX12.
...
Of een dergelijke zware kaart als de R9 3890 daadwerkelijk zin heeft zal er vooral vanaf hangen in hoeverre de gebruikte raytracing software van de GPU gebruik weet te maken en hoeveel voordeel dat biedt ten opzichte van renderen op de CPU. Bedenk wel dat je nu al van een stokoude AMD dual core naar de nieuwste Intel quad core gaat, en dat is een flinke sprong omhoog. Voor wat redelijk casual gamen heb je nu niet direct een kaart van die prijs nodig.
...
Raytracing op CPU vs GPU schijnt niet zo maar 1 op 1 te vergelijken, echter deze vergelijking gebruikt als basis ook de rendering software die ik gebruik, het resultaat is redelijk duidelijk.
GPU Rendering vs. CPU Rendering – A method to compare render times with empirical benchmarks. Op zich vind ik het niet erg om een keer te investeren in een wat duurdere kaart als ik daardoor elke keer tijd bespaar. Vooral omdat het renderen vaak een process is van: renderen > tweaken > renderen > tweaken > enz. Elke keer een kop koffie halen is ook niet goed ;).
..
Als het goed is komen begin september de i5 processoren uit die niet te overklokken zijn en tevens de bijbehorende chipsets. Daarmee zou het ook mogelijk moeten worden om beter betaalbare systemen op basis van Skylake samen te stellen. Aan de andere kant kan het overklokken van de CPU misschien wel nut hebben om de maximale rendering prestaties te halen. Om later het systeem nog een boost te geven zou ik het niet doen. Waarschijnlijk is de meerprijs daarvoor te hoog, hoewel het nog even afwachten is wat de prijzen van de rest van de Skylake processoren gaan doen.
Als ik naar de vorige generatie kijk, lijkt het verschil (voor de cpu, K vs non K) ongeveer 20 a 25 euro te zijn. Incl. moederbord zal het verschil misschien 50 euro zijn? Achteraf nog beslissen het toch te willen gaat niet natuurlijk, vandaar dat ik eigenlijk de keuze had gemaakt om het toch in de build mee te nemen.

Als je verhaal goed begrijp is het wellicht slim om nog een week of 2 a 3 te wachten? En dan de build nog eens te herzien.

[ Voor 12% gewijzigd door Daanoz op 24-08-2015 08:23 ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ik weet niet of die software van Boxxtech inderdaad de raytracing software is die jij gebruikt (het lijkt me een beetje prijzig voor hobby gebruik), maar als ik dat artikel zo lees dan krijg ik de indruk dat de betreffende software een Cuda compatible kaart nodig heeft en dus alleen met Nvidia kaarten werkt. Mocht je andere software gebruiken dan is het verstandig om op de website van de leverancier of de gebruikersforums van die software te kijken welke kaarten ondersteund worden, welke kaarten eventueel onofficieel te gebruiken zijn en welke kaart de beste prijs/prestatie verhouding levert. Daarnaast weet ik niet in hoeverre gaming benchmarks representatief zijn voor raytracing. Beide maken gebruik van de grafische kaart maar wel op een verschillende manier.

Wat betreft overklokken komt de meerprijs van een Haswell systeem op het moment rond de 100 euro uit als je het niet al te gek maakt. Een euro of 60 extra voor de processor en een euro of 40 voor het moederbord, even als vuistregel. Als je een extra zware luchtkoeler of waterkoeling neemt kan daar nog een bedrag van enkele tientallen tot meer dan honderd euro bijkomen. Er zijn goedkope Z97 moederborden (evenals goedkopere H170 moederborden) maar vaak zijn die weer minder geschikt om over te klokken door het ontbreken van koeling voor de VRMs of door een laag aantal VRMs. Daarnaast beschikken sommige duurdere modellen over betere voorzieningen om te overklokken als ik me niet vergis.

Punt blijft een beetje dat je nu redelijk wat moet investeren in de hoop dat die investering zich hopelijk over een jaar of vijf terugbetaalt. Risico is dat je tegen die tijd hele andere eisen of wensen hebt, de rest van je systeem verouderd is of inmiddels defect is geraakt. Als je kijkt naar systemen die nu een jaar of vijf oud zijn dan kom je uit bij de eerste generatie i5/i7. Die systemen kunnen met een overklok nog heel aardig mee, maar ik denk dat het gros ervan al aan de kant geschoven is of vervangen is door iets snellers.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Daanoz
Helder advies, bedankt.

Ik ga even de komende weken afwachten om te zien wat de komende i5/chipsets gaan doen, heb geen haast :). Daarnaast nog even de vraag m.b.t. de videokaart even uitgezet bij de software leverancier om te kijken wat deze eventueel adviseert.
Pagina: 1