Toon posts:

Condensator-microfoon gebruiken bij buiten opnames

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een "probleem".
Ik heb een sennheiser MKH-416P48 condensator microfoon over kunnen nemen voor weinig en deze wil ik gebruiken tijdens opnamen in de buitenlucht (vogels etc).

Bij het aansluiten op mijn kleine audiorecorder (olympus LS-14) bleek er geen geluid door te komen.
Nu blijkt dat ik een 48volts fantoomvoeding nodig heb. dat is op zich ook niet zo'n probleem want die kan je voor een paar tientjes al krijgen. Het probleem is dat ik buiten rondloop en ik ergens stroom uit moet halen waar de fantoomvoeding etc op werkt.

-Weet iemand wat de oplossing is voor dit probleem. Op deze manier heb ik natuurlijk niets aan deze aandschaf. Het is echt puur en alleen voor buitenopnames bedoeld.

Ik hoor het graag!

Joost

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 22:59
Er zijn portable fantoom voedingen die op een 9v batterij werken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 14:51:
Daar zou ik wel mee oppassen, heb die een aantal keren gebruikt om geluid van een mkh-416 op een 5D te krijgen en dat was niet altijd even succesvol.

Je zou ook kunnen kijken naar een gebruikte zoom H4n of een tascam recorder. dan kun je vanaf daar fantoom voeding geven en zal je opname kwaliteit ook verbeteren, omdat je xlr direct in de recorder zit en niet via via via waardoor ruis kan optreden.

• ShittyOldMan
Het is enkel een fantoom voeding, het blijft een mic signaal wat er uit komt. Het kan best dat dat niet lekker werkt met de recorder/camera waar je het op aansluit.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor de zomer een opnamesessie van een dag gedaan met dit apparaat, een Marantz PMD661.

Ding hield het op 4 penlites meer dan genoeg vol, we hadden nog wel een dag kunnen opnemen volgens mij. Geluidskwaliteit is prima, ook met condensatormicrofoons. Omdat we buiten en in rumoerige omgevingen opnamen hadden we wel richtmicrofoons, dat kon buiten zelfs zonder een bontjas er omheen.

Verwijderd

http://nl-nl.sennheiser.com/mza-14-p-48-u

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZrjHCCcm.png

The MZA 14 P 48 U is designed to supply phantom-powered condenser microphones. A voltage transformer increases the voltage of a 9 V IEC 6 LF 22 (PP3 size) battery to 48 V (phantom powering). The unit is fitted with XLR connectors. Operating time approx. 25 hours.

Okee, dan nog een XLR > 3,5mm Jack adapter om het phantom power kastje aan de Olympus te hangen.

Geen idee of er op die Olympus de gevoeligheid v/d externe microfoon is in te stellen.

Ik kom prijzen variërend van ~€150 (gebruikt) tot ~€500 (nieuw) tegen. Wellicht is het passender een nieuw opnameapparaat aan te schaffen, welke af-fabriek phantom power ondersteunt.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2015 20:16 ]

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01 21:04
Meeste condensors weken vanaf zo'n 12 volt. Maximale SPL kan bij een lagere spanning dan 48 volt wat afnemen maar gezien de toepassing zal je daar geen last van hebben.
Je kunt een fantoom voeding ook prima zelf bouwen als je een beetje handig bent.

• ShittyOldMan
Een Rycote windkap is trouwens ook wel verrekte fijn voor buiten, dan heb je meteen een handvat om de mic aan vast te houden (mocht dit niet bij de aankoop er bij hebben gezeten).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 19:01:
http://nl-nl.sennheiser.com/mza-14-p-48-u

[afbeelding]

Ik kom prijzen variërend van ~€150 (gebruikt) tot ~€500 (nieuw) tegen. Wellicht is het passender een nieuw opnameapparaat aan te schaffen, welke af-fabriek phantom power ondersteunt.
Zijn iderdaad schreeuwend duur maar wel wat ik nodig heb, zou dit dan echt de enige zijn die hier voor gemaakt is? Ik zie ook iets van AKG-B23L. Maar is die dan voor alleen de AKG-microfoon gemaakt of kan je alles aalsluiten (ik ben een rookie hoor!)

Verwijderd

Topicstarter
Jappo112 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 20:49:
Meeste condensors weken vanaf zo'n 12 volt. Maximale SPL kan bij een lagere spanning dan 48 volt wat afnemen maar gezien de toepassing zal je daar geen last van hebben.
Wil je hiermee zeggen dat mijn richtmicrofoon het ook zou doen als ik er een 12volts fantoomvoeding tussen zet? Zijn die wel te krijgen voor een redelijk bedrag?

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 14:51:
heb je hier buiten de genoemde sennheiser hieronder ook een voorbeeld van want ik vind ze zo niet.. :-(

Verwijderd

Ik ben ook niet thuis in condensator microfoons en phantom power.

Persoonlijk zou ik je doorverwijzen naar een winkel met kundige medewerkers, a la Rock Palace in Den Haag.

• ShittyOldMan
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 17:03:
[...]

heb je hier buiten de genoemde sennheiser hieronder ook een voorbeeld van want ik vind ze zo niet.. :-(
http://www.bax-shop.nl/audio-randapparatuur/fantoomvoeding
en
http://www.thomann.de/nl/...ter_en_voedingsdelen.html

Sommige hebben naast een adapter input ook een batterij, zoals bijv. http://www.bax-shop.nl/fa...tom-ii-pro-fantoomvoeding

Persoonlijk heb ik enkel ervaring met die Sennheiser, maar dat is niet de goedkoopste nee. Sommige mics kunnen met minder dan 48V, ik geloof dat de ME serie van Sennheiser met 12-48V werkt, maar van de MKH serie durf ik het niet te zeggen. Maar ik zou het gewoon op een 48V fantoom houden. Maar een recorder met XLR input en 48V is helemaal handig.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt heren. Hier kan ik mee verder!
Pagina: 1