• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:15
Hoi allemaal,

voor mijn huidige set Eneloop AA batterijen ben ik op zoek naar een fatsoenlijke (snel)lader.
Minimaal 4 stuks, maar bij voorkeur 8 stuks tegelijk.

Ik gebruik nu de Sanyo Eneloop lader, maar dit duurt me veel te lang. Verder heb ik het idee dat hij niet alle batterijen even vol laadt, ook al zitten ze er een hele nacht aan.

Ik lees ook op internet dat sommige van deze laders stoppen met laden zodra 1 van een 'paar' vol zit. Dus als van de linker twee batterijen de linker vol zit, hij stopt met laden van de tweede. Ik heb dit niet gemeten, maar dit vermoeden heb ik dus.

Welke gebruiken jullie?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:50
Een Nitecore lader is volgens mij wel een goed dingetje, aantal keren voorbij zien komen hier op het forum o.a.
Intelligent charging circuitry selects the optimal charging mode (CC, CV and dV/dt) for a given battery and each of the D4’s four microcomputer-controlled charging slots then monitors and charges the battery independently
Volgens mij kan hij ook 'mixed' laden, dus in de ene klem een Lithium cel en in een andere een NiMh o.i.d.

Je kunt hem ook zelf uit China importeren als je daar vaker spullen koopt, scheelt weer wat centen.

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 18-08-2015 15:08 ]

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:53
Via nkon kan je hele goede laders vinden. Geen ervaring met deze modellen, wel met de website, en die zijn heel goed.

Ik gebruik zelf echter gewoon een normale snellader voor mijn eneloops. Nadeel hiervan is dat ze vaak per tweetal worden opgeladen. Maar ik heb al mijn eneloops als duo van een kleurtje voorzien, zodat ze altijd in het zelfde duo worden opgeladen en ontladen. Maar met de duurdere laders kun je individuele batterijen testen en opladen, en bekijken wat de status is.

Overigens is het beter om een batterij niet al te snel op te laden.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:50
Zie ook [Ervaringen] Oplaadbare Batterijen overigens, daar wordt de Nitecore ook genoemd. Maar misschien zijn er inmiddels ook wel weer betere modellen.

• PdeBie
ah top, dat topic kende ik nog niet. Die ga ik even doorspitten :)

@inquestos:
Ik weet dat het niet goed is om ze te snel op te laden, maar 300mA per uur is niet heel veel. Zeker niet met een set Eneloops van 2000mA ben je dan even bezig voordat ze vol zijn. En als je dan twee / drie setjes van 4 stuks moet opladen.... :P

[ Voor 10% gewijzigd door PdeBie op 18-08-2015 15:16 ]

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-11 02:35

TNW

Ik heb al jaren een Maha Powerex C401FS. Deze heeft 4 schachten voor AA/AAA en kan AA's met 1000 mA laden. Deze lader is compact, werkt snel en is van goede kwaliteit.

Ik heb als echte tweakert zijnde er ook twee DC chassisdelen ingezet zodat ik het apparaat extern D cellen kan laten opladen :)

Weblog | Straling!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 16:23
PdeBie schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:16:

@inquestos:
Ik weet dat het niet goed is om ze te snel op te laden, maar 300mA per uur is niet heel veel. Zeker niet met een set Eneloops van 2000mA ben je dan even bezig voordat ze vol zijn. En als je dan twee / drie setjes van 4 stuks moet opladen.... :P
300mA is zelfs behoorlijk weinig (het is geen 300mA per uur trouwens, maar gewoon 300mA en de capaciteit van een batterij/accu wordt uitgedrukt in mAh, dus niet mA ;) ). Vaak wordt aangeraden om in ongeveer 2 a 3 uur je acc's vol te laden. Dus met 700mA laden zou prima passen bij je Eneloops. Dit doe ik namelijk zelf ook altijd en dat gaat prima.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

PdeBie schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:16:
Ben na een Maha/Memorex avontuurtje toch weer terug bij mijn Ansmann Powerline 5 LCD's.
Individuele en snelle acculading (1000mA voor AA), delta peak detectie, ontladen, het zit er allemaal op en zonder dat omslachtige Maha gedoe, met als pluspunt dat echt al je batterijen worden geladen. ;)

De Maha/Memorex range is ronduit irritant kieskeurig en veel van mijn NiMH's willen daar niet in laden.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/44746938#44746938

• PdeBie
Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:15:
[...]

Ben na een Maha/Memorex avontuurtje toch weer terug bij mijn Ansmann Powerline 5 LCD's.
Individuele en snelle acculading (1000mA voor AA), delta peak detectie, ontladen, het zit er allemaal op en zonder dat omslachtige Maha gedoe, met als pluspunt dat echt al je batterijen worden geladen. ;)

De Maha/Memorex range is ronduit irritant kieskeurig en veel van mijn NiMH's willen daar niet in laden.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/44746938#44746938
Ik las het inderdaad in het andere topic. Ansmann laders had ik vroeger volgens mij ook voor mijn RC model auto's. :P
Pagina: 1