Toon posts:

PC 750 euro Lightroom, Photoshop, Dreamweaver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoihoi,

Ik ben hier net nieuw, met als reden dat ik toe ben aan een nieuwe pc omdat mijn negenjarige laptop op sterven ligt.. Ik heb niet al te veel verstand van computers dus ik hoop dat er hier mensen zijn die me een beetje kunnen helpen!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk foto's bewerken via lightroom en photoshop, en werken aan mijn website via dreamweaver

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik weet niet of het helemaal realistisch is, maar rond de 750,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb echt werkelijk geen idee

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het belangrijkste vind ik een goed beeldscherm en snelheid qua foto's importeren en schakelen van lightroom naar ps etc.

Ga je overklokken?
Ik moest het even googlen, maar ik denk niet dat het voor mij relevant is

Ik heb mbv de guide uitgezocht wat ik denk dat voor mij goed zou passen bij mijn doel, ik hoor graag jullie mening hierover:

Processor: intel core i5-4460 boxen
Processorkoeling: gelid solutions tranquillo rev. 2
Grafische kaart: heb ik dit nodig?
Intern geheugen: 8GB
SSD: crucial BX100 250G
Interne harde schijf: WD blue WD10EZEX 1TB
Voeding: echt geen idee?
Moederbord: ASRock B85 pro4
-Heb ik RAID nodig?
Behuizing: cooler master N300
Optische drives: samsung SH-224DB
Netwerkkaart: TP-LINKTL-WN822N
Monitor: Dell ultrasharp U2414H
Overig: nas en schermkalibrator

Ik vind het vooral lastig om een monitor uit te kiezen, ik weet niet wat de belangrijkste eigenschappen zijn voor fotobewerking (inch, IPS, resolutie..)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, als jullie meer info nodig hebben dan hoor ik het wel!

Alvast bedankt,
Kim

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2015 11:31 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Aangezien dit ontbreekt sluit ik voorlopig je topic. Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente Best buy guide van januari, maart en juli.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje maken of naar je eigen profiel importeren en zelf gebruiken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Neem even contact op met me (pijltje naast mijn username, vervolgens "stuur bericht") als je een lijstje hebt, dan gooi ik je topic weer open, zodat je die erbij kan plaatsen.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik zie het inderdaad! Heb een lijstje toegevoegd aan mijn openingspost!
br00ky schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 22:19:
[mbr]Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.[/]

[...]

[mbr]Aangezien dit ontbreekt sluit ik voorlopig je topic. Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente Best buy guide van januari, maart en juli.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje maken of naar je eigen profiel importeren en zelf gebruiken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Neem even contact op met me (pijltje naast mijn username, vervolgens "stuur bericht") als je een lijstje hebt, dan gooi ik je topic weer open, zodat je die erbij kan plaatsen.

Succes![/mbr]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Hmm, als binnen de 750 euro ook de monitor, NAS en schermkalibrator moeten, dan wordt het wel vrij krapjes denk je niet? Zet je lijstje maar eens in een tabel met de Handleiding Pricewatch. Dat is overzichtelijker en weet je meteen op welk bedrag je zit.

Verwijderd

Topicstarter
Daar was ik ook al bang voor ja, 1000 is wel echt de max, maar dan moet alles er bij zitten..

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Zet het maar eens in een PW lijstje, dat praat een stuk makkelijker.

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
Dit dus ongeveer.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,95€ 182,95
1ASRock B85M Pro4€ 62,95€ 62,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 35,95€ 35,95
1TP-Link TL-WN822N€ 13,95€ 13,95
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 222,95€ 222,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,-€ 25,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 45,95€ 45,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,25€ 12,25
1Antec VPF Series 450W€ 51,61€ 51,61
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 787,46

Ik neem aan dat je ook een toetsenbord en muis nodig hebt? Misschien wijs om een NAS uit te stellen en voorlopig voor een grotere HDD te gaan.

Ik heb de voeding bewust op 450W gehouden omdat ik namelijk een vrij identiek lijstje al had staan en de GPU weg gehaald heb. Dit zou lager kunnen voorr zover ik weet heb je niet persee een GPU nodig.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:08
Hmm zelf hou ik me niet bezig met videobewerking, wel heb ik collega's die daarop zitten en hun hebben een ontiegelijk krachtige videokaart ( om dat te bewerkstellen.

Maar vrij logische is het ook, jij wilt video/foto bewerkingen doen, daar is een videokaart voor nodig want die zorgt ervoor dat je beeldverwerkingen goed lopen..

Met jou huidige systeem zul je heeel veel moeite krijgen met fotobewerkingen, ik neem aan dat zoiets vloeiend moet lopen en dat kan dankzij een videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,95€ 182,95
1ASRock B85 Pro4€ 67,95€ 67,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 222,95€ 222,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,-€ 25,-
1GeIL Black Dragon 8GB(2x4GB) DDR3 PC3-12800€ 44,-€ 44,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,25€ 12,25
1Datacolor Spyder 5 Express€ 114,99€ 114,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 853,89

Ik kom hier op uit zonder videokaart, voeding en nas..

Morocius: Toetsenbord en muis moeten er ook nog bij ja. Het voordeel van nas leek mij dat de data niet snel verloren kan gaan omdat er een soort cloud is, of zie ik dat verkeerd?

JeroenC: in de guide stond dat een videokaart nodig is voor games etc., dus ik wist niet zeker of ik dat ook nodig zou hebben, het moet vloeiend lopen ja, dus dan heb ik het wel nodig

• LopendeVogel
Ja een videokaart word gebruikt voor beeldverwerkingen, dat zijn onder andere games afspelen maar ook zeker video/foto bewerkingen waarvan je wilt dat het beeld vloeiend loopt.

Over je nas, ja het is zeker een voordeel. Zelf slijt ik regelmatig usb externe hdd's en die zijn gewoon zeer onbetrouwbaar indien je ze regelmatig ontkoppelt. Een nas schijf die laat je altijd op 1 plek staan ( meestal in de buurt van je modem ) en werkt goed als back-up maar of het een pré is? het is een leuke extra :)

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
JeroenC schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 12:04:
Hmm zelf hou ik me niet bezig met videobewerking, wel heb ik collega's die daarop zitten en hun hebben een ontiegelijk krachtige videokaart ( om dat te bewerkstellen.

Maar vrij logische is het ook, jij wilt video/foto bewerkingen doen, daar is een videokaart voor nodig want die zorgt ervoor dat je beeldverwerkingen goed lopen..

Met jou huidige systeem zul je heeel veel moeite krijgen met fotobewerkingen, ik neem aan dat zoiets vloeiend moet lopen en dat kan dankzij een videokaart.
Mwa, het is maar net wat je doet. GPU versnelling is ook niet heilig. Vaak is een 750ti al meer dan zat.

Vertel eens wat over je workload, Kimdegroot94?

• LopendeVogel
br00ky schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 12:18:
[...]

Mwa, het is maar net wat je doet. GPU versnelling is ook niet heilig. Vaak is een 750ti al meer dan zat.

Vertel eens wat over je workload, Kimdegroot94?
Een 750ti is beter dan niks ( zoals nu het geval is, en daar ging het om, ik heb niet gezegd je moet de duurste gpu hebben, maar wel een gpu ( en dan ook niet de slechtste ). Een 750ti is dan inderdaad genoeg denk ik om te beginnen ( weet niet hoeveel het allemaal nodig heeft van de gpu, maar GÉÉN gpu zal sowiesi niet aan te raden zijn lijkt mij??)

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Jij begint over een "ontiegelijk krachtige videokaart" (met neem ik aan dito prijs) ;). Zolang we nog niet weten wat TS gaat bewerken is hier weinig zinnigs over te zeggen.

• LopendeVogel
br00ky schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 12:33:
Jij begint over een "ontiegelijk krachtige videokaart" (met neem ik aan dito prijs) ;). Zolang we nog niet weten wat TS gaat bewerken is hier weinig zinnigs over te zeggen.
Ik geef aan dat ze het op mijn werk gebruiken, maar goed dan is het budget er ook naar.. Maar dat laat wel zien dat er wel een GPU vereist is indien je video / foto's wilt bewerken, en dat is waar het om ging: er is een gpu nodig.
Prijskaart ligt aan iedereen zijn budget toch? Ik zag toevallig dat er geen GPU toegevoegd was en dat er vraagtekens waren bij de TS of het uberhaupt nodig was.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Uiteraard heb je een GPU nodig, anders kun je niet zien wat je aan het doen bent. Maar of dat de iGPU van de processor moet zijn of een losse videokaart hangt af van wat topicstarter precies gaat doen. Voor photoshop/Lightroom kun je prima uit de voeten met de igpu van je processor. Photoshop en Lightroom maken maar zeer beperkt gebruik van open GL.

[ Voor 3% gewijzigd door Philpend op 18-08-2015 13:00 ]

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Topicstarter noemt alleen fotobewerking en geen videobewerking.

Photoshop is voornamelijk cpu/ram based. Slechts een handjevol bewerkingen en of handelingen vereisen Gpu power. Veel en ver inzoomen in grote(re) bestanden is daar een goed (veel gebruikt) voorbeeld van.
Of dat kan met de IGPU hangt af van de bestanden en bewerkingen. Aanvullende informatie van TS is wat dat betreft wenselijk in dit geval.
Het is ook mogelijk (budget wise)om gewoon de IGPU te proberen. Mocht het niet gaan dan schaf je over 2 weken alsnog een GPU aan. Deze prik je er zo bij, drivers erop en je bent klaar.
Schatting op basis van topicstart lijkt mij de 750ti ruim voldoende.

Wat betreft lightroom ben ik minder bekend met gebruik GPU.

Nas is (op basis van dataloss/cloud idee) niet nodig. Externe opslagmedia zijn inderdaad gevoeliger. Maar om daarom een NAS te gebruiken. Plaats dan een extra HDD in de kast.
Eventueel 2 HDD en raid gebruiken maar dan heb je een ander plankje nodig.

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:37
Qua componenten heb ik weinig recente ervaring, wél met Adobe-paketten:

Lightroom kan sinds kort wel gebruik maken van de GPU, maar ik heb er erg slechte ervaringen mee, dat ik die sowieso heb uitgezet. Ik denk inderdaad dat je prima kan zonder GPU voor Photoshop, Lightroom en Dreamweaver. In de toekomst zou je altijd nog een GPU kunnen aanschaffen.

Je monitor is prima, wel erg duur om een spider aan te schaffen. Je Harde schijf kan met 1 TB wel krap worden als je veel foto's maakt. Je geheugen van in totaal 8 GB is voldoende, zolang je niet heel veel Photoshop-bestanden naast elkaar open hebt staan.

Als je geen ervaring hebt met het bouwen van een computer, ga je deze dan toch zelf in elkaar proberen te steken? Zo niet, reken daar ook wat geld voor. En voor een eventuele Windows-licentie (kijk of je die gratis kunt krijgen als je studeert)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe eigenlijk alleen basisbewerkingen, dus dan zou een videokaart (in eerste instantie) niet nodig zijn?

Een kennis van mijn vader heeft wel vaker een computer in elkaar gezet, en die wil wel een handje helpen.

Windows licentie had ik nog niet aan gedacht, studeer wel, zal er eens naar kijken!

Ik twijfel of een 27 inch niet beter is voor het bewerken, heeft iemand daar ervaring mee?

Leijenaar; zou jij niet voor een NAS kiezen en dan meer geheugen in je pc stoppen? Ik heb onlangs meegemaakt dat drie dagen nadat m'n laptop kapot ging ook mijn externe harde schijf kapot ging en nu ben ik dus bijna alles kwijt, wat zo'n 1800,- kost om het terug te halen, dat wil ik dus heel graag voorkomen! Het belangrijkste vind ik dus eigenlijk snelheid, goede monitor en 'veilige' opslag!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels het budget iets ruimer genomen en een nieuw lijstje gemaakt, zouden jullie willen checken of jullie dit zouden adviseren, of ik niets mis en of het een goede combinatie is?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 177,95€ 177,95
1ASRock B85 Pro4€ 67,95€ 67,95
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 97,95€ 97,95
1Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 319,-€ 319,-
1Dell KM632€ 24,59€ 24,59
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 44,-€ 44,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,40€ 14,40
1Seasonic M12II Evo 520W€ 57,95€ 57,95
1Datacolor Spyder 5 Express€ 114,99€ 114,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.051,63

En daarbij wil ik dan nog een externe HDD of een personal cloud.

• XrN
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-11 12:29

XrN

Ik zie dat je in je lijstje een Spyder hebt toegevoegd.
Naar mijn idee (Weet niet in hoever je bent in fotobewerking) kan je met je gekozen beeldscherm (deze heb ik zelf nu ook al een half jaartje) die voorlopig wel weglaten. Het scherm is vanuit fabriek al goed gecalibreerd. Ben zelf met fotobewerking nog niet tegen het probleem aangelopen dat de kleuren te veel afwijken ten opzichte van gedrukte foto's.

Het geld voor de Spyder zou je dan bijvoorbeeld kunnen uitgeven aan een NAS/externe HDD.
Ik maak zelf gebruik van externe hdd's, ook omdat deze gemakkelijk zijn mee te nemen (Als ik bijvoorbeeld veel foto's moet maken op locatie, zet ik de foto's direct op een hdd).

Verder nog een tip, als je via je school je kan aanmelden bij Slim.nl kan je een gratis Windows 10 licentie aanvragen (Windows 10 Academic).

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt, dan is die misschien (nog niet) nodig! Ik wilde inderdaad ook kiezen voor een externe HDD er nog bij!

Windows 10 gratis als student had ik inderdaad van gehoord, maar verder wist ik niet hoe of wat, dus ook bedankt daarvoor!
Pagina: 1