Kosten verbruik gas/elektra

Pagina: 1
Acties:

• sbierman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-04 00:43
Beste Tweakers,

Onlangs ben ik verhuisd van een oud flatje uit de jaren 60 naar een redelijk nieuwe woning uit het jaar 2000. Mijn verwachtingen qua energieverbruik iets naar boven bijgesteld omdat ik groter ben gaan wonen. Ik woon er nu een aantal maanden en heb inmiddels via de Toon wat inzicht in mijn verbruik. Vermoedden dat het iets hoger uit zou vallen had ik wel voordat ik ging verhuizen. Maar als ik er over nadenk nu weet ik totaal niet waarop dat was gebaseerd. Tot dusver heb ik nog geen enkele keer de verwarming aan gehad en qua stroomverbruik zou ik juist minder moeten gaan verbruiken. Ik had namelijk een groot aquarium waarvan de pomp en de verwarming altijd aanstonden. Dat aquarium is niet meeverhuisd. Dus je zou denken dat ik minder ben gaan verbruiken, want ik heb net zoveel apparatuur en dergelijken in dit huis aangesloten als in mijn vorige woning. (gewoon dezelfde apparaten) Toch betaal ik bijna het dubbele? Ik had voorheen voorschotbedragen welke bij elkaar opgeteld op een totaal van €50 per maand kwam. Ondanks dit lage bedrag (ja ik ben maar in me eentje en werk fulltime) kreeg ik nog geld terug aan het einde van het jaar, dus realistisch zat ik eerder op €40 p/mnd. Nu betaal ik ongeveer €80 per maand (niet ingeschat, dit is wat mijn toon aangeeft.) Het rare is dat als ik alles uit heb staan, ik geen abnormaal verbruik zie op de toon.

Het enige apparaat waar ik vraagtekens bij heb is de CV ketel. Dit is een 15 jaar oud beestje wat nog steeds goed zijn werk doet. Al verklaart het volgens mij alleen een hoger gasverbruik en dus nog steeds niet het hogere stroomverbruik. Een investering in een nieuwe vind ik het nog niet waard, want voordat ik dat eruit heb zijn we 10 jaar verder.

Wat het vermeldden waard is, is dat ik ben overgestapt van oxxio naar eneco gelijktijdig met verhuizing. Maar ik heb ook eneco op mijn oude adres gehad en had toen geen hogere kosten dan bij oxxio.

Daarnaast had ik in de oude woning een geiser. Misschien is dat een groot verschil met een CV ketel?

Naja ik heb dus geen idee waarom mijn kosten zo goed als verdubbeld zijn. Ik lig er niet van wakker, maar misschien heeft hier iemand nog een goeie tip? Als ik een paar honderd euro per jaar kan besparen, wil ik het in ieder geval uitzoeken.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:36

Fiber

Beaches are for storming.

Meten is weten. Koop zo'n energiemetertje van een tientje en plug die eens een paar dagen tussen je verdachte apparaten. En ga zelf handmatig de meterstanden bijhouden.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:42
Precies. Vergeet het voorschotbedrag aangezien dat niet meer is dan een aanname/schatting. Richt je op het energieverbruik in kWh, m3, GJ.

Sowieso geldt voor gas dat het overgrote deel in maar een paar wintermaanden wordt gebruikt. Daar valt dus nog niets over te zeggen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
Gas zegt nu niks. Mijn verbruik is grofweg 1 kuub/dag aan warm water en douchen in de zomermaanden, maar kan oplopen tot 12 kuub/dag in de winter.

Wat verbruikte de vorige eigenaar? En anders voorschot laag houden en het geld zelf op een spaarrekening reserveren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• sbierman
Tot zover bedankt voor de tips allen! Ik ga denk ik inderdaad zelf maar eens meten en bijhouden in een excelsheetje. Misschien draagt mijn plasmascherm ook wel bij aan meer stroomverbruik naarmate deze ouder wordt. (gok maar wat)

Voor wat betreft de voorschotbedragen, tja het is maar een schatting gebaseerd op een 1persoons huishouden. Overigens helemaal geen gekke schatting. Maar dat staat los van mijn werkelijke verbruik. Ik geef dus ook helemaal niks om die voorschotbedragen, zolang deze niet een te groot verschil hebben met het realistische verbruik. Want ik zit niet op een grote afrekening te wachten. Betaal liever iets te veel maandelijks. Maja persoonlijke voorkeur....

Vorige eigenaar had een huurder erin zitten met kinderen en is denk ik dus ook niet echt goed vergelijkingsmateriaal. Overigens kan ik verder niet zoveel met die informatie. Enige wat daaruit is op te merken is of er sprake is van abnormaal verbruik. En opzich loopt het niet de spuigaten uit in mijn geval, dus denk niet dat het zin heeft om na te gaan wat de historie van het verbruik is geweest. Ik denk dat het probleem eerder ligt in apparatuur of de meters.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
Als de meters nooit vervangen zijn:
Meterstanden delen door bouwjaar en op dat jaarlijkse verbruik je voorschot instellen. Als er geen leegstand is geweest is het wel een veilige aanname voor het verbruik.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:31
Geeft je toon niet een actueel verbruik aan in Watt? Kijk eens wat dit doet als alles uit staat. Bij mij is dit 60-70 watt continu.

Hierbij moet je denken aan:
De modem
De router
Heb je een horizonbox van UPC/Ziggo?
De elektrische deurbel
De centrale afzuiging
De toon zelf

Let wel op dat je op het juiste moment meet. Je koelkast en vriezer schakelen namelijk ook eens in de zoveel tijd in (om het kwartier en om de twee uur bij mij).

Kijk wat je de afgelopen maanden aan gas hebt gebruikt, dit geeft je een mooi overzicht van je tapwater en kookgasverbruik. (100-250 m³ per jaar). Ik heb zelf een woning uit 2001-2002, twee onder één kap met alleen de woonkamer en badkamer verwarmd in de winter. Verbruik is ca. 800-850 m³ per jaar.

edit:
Verbruik Horizon
Aan Maximaal 59 Watt
Stand-by Hoog (actief) 56 Watt
Stand-by Hoog (passief) 38,3 Watt
Stand-by Midden 27,5 Watt
Stand-by Eco <0,5 Watt

Een asociaal hoog standby verrbruik, met name als je wifi ermee gebruikt. Ik heb hem standaard op ECO staan. dit duurt ongeveer 1 minuut met opstarten van je TV, maar hoe vaak doe je dat nou per dag?

[ Voor 19% gewijzigd door StecaGrid op 17-08-2015 15:02 ]

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:01

Nakebod

Nope.

Is het ook niet zo dat het huidige voorschotbedrag ook gebaseerd is op de vorige bewoners?
Mijn buurvrouw heeft dat namelijk ook, vorige bewoners hadden een hoger verbruik, "dus" kreeg ze dat ook. En met wat moeite wel naar beneden gekregen.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:42
Zie ook: Wat is jouw actuele energieverbruik?
sbierman schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 12:48:
[...]
Als ik een paar honderd euro per jaar kan besparen, wil ik het in ieder geval uitzoeken.
Serieus elektriciteit besparen
Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Gegarandeerd dat je daarmee een besparing kan realiseren.

[ Voor 89% gewijzigd door ThinkPad op 17-08-2015 15:05 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:35
Heb je toevallig vloerverwarming? Dan staat de hele dag de pomp continu te pruttelen. Hier zijn hele mooie apparaatjes voor te koop die hem uit en inschakelen, heb hem hier op tweeakters eerder voorbij zien komen, verdien je binnen een jaar terug.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:42
ybos schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:10:
Heb je toevallig vloerverwarming? Dan staat de hele dag de pomp continu te pruttelen. Hier zijn hele mooie apparaatjes voor te koop die hem uit en inschakelen, heb hem hier op tweeakters eerder voorbij zien komen, verdien je binnen een jaar terug.
Been there, done that: ThinkPad's Tweakblog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft
Halfjaar terugverdientijd zelfs in mijn geval.

• sbierman
Nakebod schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:02:
Is het ook niet zo dat het huidige voorschotbedrag ook gebaseerd is op de vorige bewoners?
Mijn buurvrouw heeft dat namelijk ook, vorige bewoners hadden een hoger verbruik, "dus" kreeg ze dat ook. En met wat moeite wel naar beneden gekregen.
Nee dat is niet het geval. Je moet/kan wat informatie doorgeven waarop ze het bedrag baseren. Bij mij kwam het voorschotbedrag wat daaruit rolde ietwat hoger uit dan in me vorige woning, daarbij ging ik er vanuit dat het wel goed was.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Denk ook aan bijv. een inbouw boiler of een ketel met reservoir en temp instelling daarvan.
Weet je al of je kosten voornamelijk in elektra of gas liggen ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• sbierman
ybos schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:10:
Geen vloerverwarming... ;)

• sbierman
DukeBox schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:12:
Denk ook aan bijv. een inbouw boiler of een ketel met reservoir en temp instelling daarvan.
Weet je al of je kosten voornamelijk in elektra of gas liggen ?
Net nog eens even gekeken via de app van eneco. Vooral het stroomverbruik is hoger! En ook eens nagerekend wat ik voorheen betaalde. Dat was slechts €35 p/mnd voor het werkelijke verbruik aan gas en stroom. Nu zit ik enkel met stroom al aan dat bedrag.

• sbierman
sbierman schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:15:
[...]

Net nog eens even gekeken via de app van eneco. Vooral het stroomverbruik is hoger! En ook eens nagerekend wat ik voorheen betaalde. Dat was slechts €35 p/mnd voor gas en stroom. Nu zit ik enkel met stroom al aan dat bedrag.
Waarschijnlijk in vergelijking met andere erg weinig wat ik voorheen betaalde. Maar ik werk fulltime en eet vaak buitenshuis. Kosten zitten in douchen en beetje tv kijken.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
sbierman, heb jij de wijzigknop rechtsboven al jouw berichten al ontdekt? Dan hoef je niet telkens een nieuw bericht aan te maken ;) Er staat ook ergens in het beleid dat als je binnen 24u na je laatste bericht je eigen topic kickt, dit niet op prijs wordt gesteld.

[ Voor 54% gewijzigd door Raven op 17-08-2015 15:30 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

sbierman schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:15:
Nu zit ik enkel met stroom al aan dat bedrag.
Oude mechanische ventilatie ? De eco systemen (3/7/15 i.p.v. 60/120/180 Watt) zijn pas van de laatste 10 jaar.

• sbierman
DukeBox schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:41:
[...]

Oude mechanische ventilatie ? De eco systemen (3/7/15 i.p.v. 60/120/180 Watt) zijn pas van de laatste 10 jaar.
Dat zou ook best eens kunnen.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:36

Fiber

Beaches are for storming.

DukeBox schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:41:
[...]

Is een goeie. Gelukkig wel vrij eenvoudig en relatief goedkoop te vervangen als dat het echt is.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Heb je nu al gekeken wat je verbruik is met alle apparaten uit ?
Ik denk aan sluipverbruik van je modem/router/tv-box en meet ook het stroomverbruik van je cv eens. KAn zijn dat ie teveel pompt door verkeerde afstelling.

Een ketel van 15 jaar oud is HR en hoef je dus niet te vervangen als er niks mis mee is.
Sterker nog, ik heb een goede Nefit waarvan de installateur na de jaarlijkse beurt altijd zegt: lekker laten zitten, goede ketels extra besparing is het niet waard.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

KillerAce_NL schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:59:
lekker laten zitten, goede ketels extra besparing is het niet waard.
Dat is sterk afhankelijk van het gebruik en het gewenste comfort.
Dat soort opmerkingen hoor ik vaan van monteurs die ook de thermostaat met fabrieks instellingen ophangen.... |:(
Daar valt nog heel wat te fine-tunen, sterker nog er zijn heel wat 'verplichte' instellingen bij de meeste HR ketels en thermostaten om het modulaire gedeelte goed te laten werken, zeker in een 1 persoons (=stabiel) huishouden.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Tuurlijk, kun je nog veel doen met inregelen, kun je dat zelf niet, dan is het kosten baten.... En dan valt het meestal wel mee met de besparing tov ingestoken tijd.
Thermostaten van 15 jr oud valt niet zoveel aan in te stellen, me dunkt.

• sbierman
KillerAce_NL schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:59:
Heb je nu al gekeken wat je verbruik is met alle apparaten uit ?
Ik denk aan sluipverbruik van je modem/router/tv-box en meet ook het stroomverbruik van je cv eens. KAn zijn dat ie teveel pompt door verkeerde afstelling.

Een ketel van 15 jaar oud is HR en hoef je dus niet te vervangen als er niks mis mee is.
Sterker nog, ik heb een goede Nefit waarvan de installateur na de jaarlijkse beurt altijd zegt: lekker laten zitten, goede ketels extra besparing is het niet waard.
Ben niet thuis op het moment, ik zal vanavond eens alles eruit gooien. En dan één voor één er weer aan gooien. Overigens als ik nu op me app kijk zie ik een actueel verbruik van 57 watt. Dat is denk ik heel normaal verbruik? Maar om het uur gaat die naar 180 ongeveer. Dus dat is iets wat aanslaat.... koelkast of cv ketel is dan het eerste waar ik aan denk.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Simpel energiemetertje van een tientje halen bij de kijkshop en inpluggen bij je verbruikers.

• sbierman
KillerAce_NL schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:09:
Simpel energiemetertje van een tientje halen bij de kijkshop en inpluggen bij je verbruikers.
Zoals Fiber al aangaf.... maar ga ik zeker doen!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:27

Theo

moederbord

Even wat suggesties waar het in kan zitten:

Bij de CV ketel kan een pomp zitten welke 24/7 aanstaat. ( 50 watt continu, 40 KWH/maand, 8 euro/maand) OOk als er vloerverwarming aanwezig is dan staat deze pomp 24/7/365 aan met dezelfde kosten en verbruik.

Jouw huis heeft een mechanische ventilatiebox hangen (waarschijnlijk op zolder), jouw flat had deze niet. Gezien het bouwjaar van je huis zal dit geen ecomodel zijn maar een gewoon model, en deze verbruikt ook gemiddels 50 watt continu (8 euro/maand, 40KWh/maand)

Heb je ook je eigen koelkast meegenomen naar je nieuwe woning, of zat deze al in de keuken?

Een buitenlampje welke je altijd aan heb staan.

heb je apparaten in huis die stroom gebruiken en aan het huis vast zitten? (elec rolluiken, alarminstallatie, elec poortopener, extra boiler in keukenkast, elec garagedeur, sproeiinstallatie, stofzuigsysteem)

Andere router/modem en settopbox voor internet/televisie.

7400 Wp op het dak

• AMDFreak
  • Laatst online: 11-11 10:35

AMDFreak

Intel is zo..

Kijk ook eens naar de meganische ventilatie. Wellicht dat deze op de hoogste stand de hele dag staat te draaien?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Pagina: 1