Tweede NAS-systeem, oude netgear vervangen. synology ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not2secure4u
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-08 21:07
Mijn vraag is eigenlijk dubbel: zowel wat vragen naar nieuw systeem, maar ook naar welke software of plugins in dien te installeren.

In mijn netwerk zit een:
- een 4-poorts modem
- digitale TV (belgacom TV) decoder
- toekomstige potentiële HTPC (Boxee box momenteel, welke aan vervanging toe is)
- NAS netgear (welke dus aan vervanging toe is)
- Mac welke windows 7 draait
- Ipad
- Chromecast
- Iphone 6 en Samsung S4

Mijn gebruik vandaag is dat ik bestanden overzet naar mijn NAS om dit daarna meestal via de boxee box af te spelen op mijn TV. Voor youtube gebruik ik chromecast. Dit moet uitgebreider en automatischer kunnen, las ik reeds.
Ik sta op het punt om zowel de boxee box als de NAS te vervangen.

Ik zoek een?

NAS systeem dat automatisatie's kan brengen aan de manier waarop ik zaken deel en/of afspeel (zie verder)

Wat is je budget?
400 euro zonder HDD, max

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb zowel over de synology DS215+ als DS214play goede dingen gelezen?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Volgende dingen zijn van belang:

Groot belang:
1) - Makkelijk bestanden op de NAS kunnen zetten, liefst quasi automatisch. Subtitles automatisch downloaden en naar alle apparaten in mijn netwerk kunnen streamen.

Een mooie bonus:
2) - Automatisch kunnen streamen naar ipad
3) - Is het ook een mogelijkheid om via 3G/4G in het buitenland aan je bestanden te kunnen om deze te streamen en dat de NAS deze automatisch scaled naar mijn verbindingssnelheid ?

4) Iemand enig idee welke plugins ik me moet beginnen inlezen wil ik dit kunnen gaan opzetten ?

NUC I5 256GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not2secure4u
Iemand ?

NUC I5 256GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:02
Zie je het zitten om zelfbouw te doen? Er zijn zeker een aantal voordelen daar te winnen. Als je voor ZFS opteert zit je ook een pak veiliger met je data...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• not2secure4u
Goh, op zich iets meer interesse in een gewoon prefab systeem!

NUC I5 256GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:02
Ok, even een aantal bedenkingen bij die keuze:

Door te kiezen voor een kant-en-klare NAS betaal je relatief veel voor eigenlijk "weinig" objectieve performance of functionaliteit (in mijn ogen dan toch). Met dat geld en wat inzet kan je performantere en ruimer inzetbare hardware aanschaffen waarmee je zelf een NAS kan bouwen...
Nu ja, ik ben ook ooit gestart met een QNAP (een grote concurrent van Synology) maar ben overgeschakeld naar zelfbouw.

Dat gezegd zijnde.
not2secure4u schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 20:03:

- toekomstige potentiële HTPC (Boxee box momenteel, welke aan vervanging toe is)
Lees je dan even in in Kodi (aka XBMC), prima mediacenter software, zeker in combinatie met OpenELEC.
- NAS netgear (welke dus aan vervanging toe is)
- Mac welke windows 7 draait
- Ipad
iPad kan standaard geen films of series afspelen tenzij je zogenaamd gaat transcoderen (films omzetten on the fly of op voorhand zodat de iPad ze kan weergeven)
- Chromecast
- Iphone 6 en Samsung S4
Chromecast geen ervaring mee, iPhone zie iPad
Mijn gebruik vandaag is dat ik bestanden overzet naar mijn NAS om dit daarna meestal via de boxee box af te spelen op mijn TV. Voor youtube gebruik ik chromecast. Dit moet uitgebreider en automatischer kunnen, las ik reeds.
"bestanden", "uitgebreider en automatisch". Wat bedoel je daarmee?
Ik sta op het punt om zowel de boxee box als de NAS te vervangen.
Zeker eens kijken naar OpenELEC of Kodi (al dan niet op een Windows PC, dan is het wel geen OpenELEC)
Ik zoek een?

NAS systeem dat automatisatie's kan brengen aan de manier waarop ik zaken deel en/of afspeel (zie verder)

Wat is je budget?
400 euro zonder HDD, max
Ruim budget.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb zowel over de synology DS215+ als DS214play goede dingen gelezen?
Hoeveel disks wil je kunnen plaatsen? Of een betere vraag: hoeveel netto capaciteit wil je overhouden? Wil je redundantie? Je backupt toch, right? :>
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Volgende dingen zijn van belang:

Groot belang:
1) - Makkelijk bestanden op de NAS kunnen zetten, liefst quasi automatisch. Subtitles automatisch downloaden en naar alle apparaten in mijn netwerk kunnen streamen.
Bestanden? Welke bestanden?
Subtitles automatisch downloaden kan je hier wat meer info opdoen [Ervaringen] Auto-Sub Bootstrap Bill . Nu kan ik daar wel bij zeggen dat Kodi/XBMC prima plugins aanbieden om als je een media-bestand afspeelt met 3 klikken je een eigen subtitle kan kiezen, hij die ineens afhaalt, netjes een naam geeft en onmiddellijk weergeeft. Ik heb ook altijd naar dingen gekeken zoals jij deed met je Boxee maar dan een ander apparaat en moest ook altijd rommelen met subtitle-afhaalsoftware... Vaak unsynced ondertitels, moest ik toch weer handmatig gaan zoeken, en met Kodi is dat gewoon vanuit je luie stoel te doen _/-\o_
Een mooie bonus:
2) - Automatisch kunnen streamen naar ipad
Dan moet je dus gaan transcoderen. Transcoderen is een behoorlijk CPU intensieve taak. De meest populaire software hiervoor is Emby en Plex. Plex was er eerst maar is betalend voor de apps. Daar kan je je wat in inlezen...
3) - Is het ook een mogelijkheid om via 3G/4G in het buitenland aan je bestanden te kunnen om deze te streamen en dat de NAS deze automatisch scaled naar mijn verbindingssnelheid ?
Zowel Plex als Emby bieden dat aan afaik...
4) Iemand enig idee welke plugins ik me moet beginnen inlezen wil ik dit kunnen gaan opzetten ?
Ik vermoed dat je het eigenlijk had over automatisch films en series downloaden, zie hiervoor
Sonarr (series)
Couchpotato (films)
SabNZBd (downloadmotor)