Toon posts:

KRK Rokit 6 G3 ruist enorm op laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag twee KRK Rokit 6 G3 speakers gehaald. Helaas ruizen ze allebei ontzettend als ik ze op de laptop (Samsung) aansluit. Ik heb beide speakers met een XLR-kabel via een splitter direct op mijn laptop aangesloten.
Als ik de computer aan heb, klinkt er een harde ruis en een hoge piep. Als de computer op stand-by is, hoor ik alleen een hoge toon.

Als ik de stekker in de telefoon doe om muziek te spelen, is er echter geen probleem.

Iemand een idee hoe dit te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Maak de adapter van de laptop eens los, en werk op batterij. Is het dan weg?

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 16-08-2015 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 13:34
Zit er een volumeregeling op die speakers? Zo ja zet die dan een stuk terug en zet volume in Windows hoog (of max). Scheelt ook een stuk. En line in muten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jaaa de adapter loshalen helpt! Nu hoor ik geen ruis meer. Wat kan ik hiertegen doen? Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 21:35:
Jaaa de adapter loshalen helpt! Nu hoor ik geen ruis meer. Wat kan ik hiertegen doen? Dankjewel!
Dat betekent eigenlijk niets meer dan dat de DAC in je laptop slecht afgeschermd is. Daar kun je vrij weinig tegen doen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 21:35:
Mijn suggestie al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 13:37

SaN

Misschien een externe usb geluidskaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Compizfox schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 21:40:
[...]

Dat betekent eigenlijk niets meer dan dat de DAC in je laptop slecht afgeschermd is. Daar kun je vrij weinig tegen doen.
Heeft niet zoveel met afscherming te maken, wel met ruis op de voedingslijn. Maar je kan de signaal/ruis verhouding ook enorm verbeteren door de gains optimaal in te stellen. Dus zo weinig mogelijk gain na de computer, en zoveel mogelijk signaal uit de computer. Dus volume in windows max, en daarna volume regeling speakers gebruiken om gewenste niveau te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Wikipedia, ground loop

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
De adapters van laptops zijn vaak zo bagger slecht dat de enige oplossing een externe (geïsoleerde) geluidskaart is, of werken op batterij.

Dit probleem heb je ook als je analoog meetapparaatuur, picoscopes of andere analoge circuits voed vanaf USB. Oplossing: laptop op batterij, of de USB isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 16:29
Bekend probleem bij audio-installaties (niet alleen met laptops). Bij laptops ligt het inderdaad aan de aarde van de adapter. Zodra je die los haalt van de aarde in het stopcontact heb je er geen last mee van. Ik heb voor mezelf een verloopkabeltje gemaakt voor de adapter. Niet de meest nette oplossing, maar wel effectief.

Mijn ervaring is dat het ook niet te regelen is met de Windows volume control. Zodra je het schuifje ook maar een beetje open zet, is de brom aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:49

timovd

Voorsprong door techniek

Een mooi KRK-setje direct op de geluidskaart van je laptop aansluiten is natuurlijk zonde. Het klinkt inderdaad als een ground-loop. Hierboven wordt aangenomen dat je een geaard stopcontact hebt. Klopt dat?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Brom is wat anders dan ruis wat mij betreft. Maar voor een ground loop zijn andere oplossingen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timovd schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 09:11:
Een mooi KRK-setje direct op de geluidskaart van je laptop aansluiten is natuurlijk zonde.
Ook mijn mening. Als je een leuke monitor set aanschaft, moet je ook meteen investeren in een degelijke geluidskaart, het verschil is meteen hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Lijkt me niet. Een ground loop resulteert in een brom, TS hoort ruis. Dat is toch echt wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Compizfox schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:02:
[...]

Lijkt me niet. Een ground loop resulteert in een brom, TS hoort ruis. Dat is toch echt wat anders.
My thoughts exactly :P, maar sommige mensen omschrijven een brom wel eens als ruis :) (ook denk ik omdat je soms vooral de boventonen hoort).
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 09:54:
[...]

Ook mijn mening. Als je een leuke monitor set aanschaft, moet je ook meteen investeren in een degelijke geluidskaart, het verschil is meteen hoorbaar.
Mhoaw, daar valt wel wat op af te dingen op die uitspraak :o

Als je stelt met een externe geluidskaart heb je een betere signaal/ruis verhouding: ja, waarschijnljik meestal wel. Maar als je denkt dat de muziek beter klinkt met een andere geluidskaart: vind maar eens een correct uitgevoerde luistertest waar dat uit blijkt. Ik ken ze niet. Hoorbare verschillen tussen DACs horen in het hoekje van de pseudowetenschap, en dat is een hoek waar je denk ik beter uit kan blijven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het enige dat voor mij telt zijn mijn eigen ervaringen, en ik heb mijn externe geluidskaart een maand moeten missen wegens reparatie en toen ik die aansloot en het nummer beluisterde waar ik al een week aan bezig was (zelfde speakers maar dan via de onboard geluidskaart) was het voor mij een heel duidelijk verschil! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Kijk ik weet niet wat jij precies gehoord hebt. Het kan ook een software iets geweest zijn, ik wil niet meteen zeggen dat het niet kan kloppen. Maar een geluidskaart is geen Rocket science. Daar zit ook gewoon een dac op. En dikke kans dat er dezelfde chip in zit als dac als een dure externe. De response is als alles rechtstaat kaarsrecht, vervorming ultralaag. Waarom zou dat nou anders klinken, das toch niet logisch als het hetzelfde meet? Dit zijn gewoon gevoelsdingen en zaken die we elkaar aanpraten. Maar volgens mij moeten we elkaar dit niet aanpraten maar richten op zaken die er echt toedoen, die zijn er namelijk ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 23:08:
Kijk ik weet niet wat jij precies gehoord hebt. Het kan ook een software iets geweest zijn, ik wil niet meteen zeggen dat het niet kan kloppen. Maar een geluidskaart is geen Rocket science. Daar zit ook gewoon een dac op. En dikke kans dat er dezelfde chip in zit als dac als een dure externe.
Nou goed, wou gewoon nog even melden dat ik echt niet de enige ben die wel degelijk verschil hoort: http://www.techspot.com/a...uld-you-buy-a-sound-card/

Vandaar dat ik de TS nog steeds een goede externe geluidskaart aanbeveel, zullen zijn ruis problemen ook meteen verleden tijd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 23:32
I didn't spend much time adjusting software effects so both the onboard chip and the Xonar DX ran with a preset "rock" equalizer
Sja..... :/

D/A conversie is niet zo duur meer tegenwoordig en voor weinig geld goed uit te voeren. Het is meer de rest er omheen wat roet in het eten gooit. Je kunt prima een onboard d/a converter gebruiken, maar als je storing hoort zodra je je muis beweegt of je cpu intensief gebruikt wordt is dat toch irritant. Als dat kan worden opgelost met een externe geluidskaart dan lijkt me dat prima. Maar zo te lezen heeft het met de voeding of aarding te maken, wellicht is het beter daar eerst eens naar te kijken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:24:
[...]

Nou goed, wou gewoon nog even melden dat ik echt niet de enige ben die wel degelijk verschil hoort: http://www.techspot.com/a...uld-you-buy-a-sound-card/

Vandaar dat ik de TS nog steeds een goede externe geluidskaart aanbeveel, zullen zijn ruis problemen ook meteen verleden tijd zijn.
Dus eigenlijk beveel je een lapmiddel aan, i.p.v. het oorspronkelijke probleem op te lossen?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Nou ik denk niet dat als je storing hebt van bewegende muizen / harde schijf activiteit dat een externe geluisdkaart een lapmiddel is. Wel kan je de invloed van dat soort storing ook verminderen door je gains gunstig te zetten, dus volume op de speakers zo laag mogelijk. Als het een ground loop is, dan moet er gewoon een ground loop insulator tussen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Je kunt het probleem niet oplossen. Het probleem is een slecht ontwerp van de laptop. En lage kwaliteit van de voeding.
De oplossing is een externe geluidskaart. Je kunt wel het effect verminderen door de laptop op 100% zetten en de versterker te gebruiken om het volume te regelen. Ruis is er nog steeds, maar minder hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank, allen. Dus het probleem ligt in mijn laptop en kan alleen verholpen worden met een externe geluidskaart?

Omdat het ik draaien ook weer wil oppakken, ga ik ook een mengpaneel kopen. Is het dan ook mogelijk dit mengpaneel als externe geluidskaart te gebruiken? Dat scheelt me dubbele kosten.

*EDIT*
Welke ingang moet het mengpaneel/externe geluidskaart hebben om een goed geluid uit mijn KRK's te blijven houden zonder ruis?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2015 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Nee iets beter lezen :P. Eerst even vertellen of je brom of ruis hebt. Brom kan wijzen op groundloop, en dan helpt externe geluidskaart niet. Ruis kan je soms verhelpen door volumes goed te zetten, dus volume in windows max, en dan volume regeling op KRK speakers gebruiken. Eerst dat even rapporteren.

Een mengpaneel heeft alleen gewoon een lijn ingang nodig, en dat hebben ze allemaal. Een mengpaneel is geen externe geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een combinatie van een brom en een ruis ;). Deze wordt dus verholpen als ik de stekker uit mijn laptop haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Een groundloop dus. Word de ruis toon hoogte hoger met hoger wordende activiteit van je harddisk?

[ Voor 67% gewijzigd door Lip op 19-08-2015 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, deze is vrij consistent geloof ik.

*EDIT* ik hoor wel een beetje verschil als ik bezig ben met scrollen e.d.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2015 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Hoe staat Windows volume

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op het allerlaagste.. als ik vanmiddag thuis ben, draai ik die speakers zo laag mogelijk (volgens mij kan ie maar -2dB omlaag) en Windows volume omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Hangen je KRK's en je laptop aan een geaard stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:54:
Op het allerlaagste.. als ik vanmiddag thuis ben, draai ik die speakers zo laag mogelijk (volgens mij kan ie maar -2dB omlaag) en Windows volume omhoog.
Als er geen volumeregeling op de speakers zit, dan zou ik eerst een mengpaneel er tussen zetten voordat je iets anders koopt. Gaat voor je ruis helpen iig. Want als die krks helemaal full pull open staan, dan hoir je elk ruisje kraakje van je computer natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Jag op 19-08-2015 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overtones
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02:26
Jag schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 09:36:
Nee iets beter lezen :P. Eerst even vertellen of je brom of ruis hebt. Brom kan wijzen op groundloop, en dan helpt externe geluidskaart niet. Ruis kan je soms verhelpen door volumes goed te zetten, dus volume in windows max, en dan volume regeling op KRK speakers gebruiken. Eerst dat even rapporteren.

Een mengpaneel heeft alleen gewoon een lijn ingang nodig, en dat hebben ze allemaal. Een mengpaneel is geen externe geluidskaart.
Er zijn wel degelijk mengpanelen(ts heeft het over draaien dus mixers) met ingebouwde externe geluidskaart, zorg voor een mixer met balanced outputs, ik ga zelf altijd het liefst voor XLR, maar mijn Rokits zijn nu aangesloten op de balanced TRS 6.3mm Jacks.

|| iPhone 17 Pro 256GB CO || Apple Watch Ultra 1 || iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi || AirPods Pro 3 || AirPods Max USB-c || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lip schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 13:36:
Hangen je KRK's en je laptop aan een geaard stopcontact?
De laptop en mijn KRK's zitten beiden in een stekkerdoos met metalen clipjes (ik neem aan dat dat geaard is). Deze loopt naar een geaarde contactdoos, die met een plug in een niet-geaarde wandcontactdoos zit.

Overigens helpt het volume van de speakers omlaag draaien niet.

Wat ik trouwens hoor, is meer een soort continue gekraak.. -kkkkkkkgggg-

Dank allen voor jullie hulp tot dusver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update: ik stop de stekker van de laptopadapter net in een ander stopcontact (van de woonkamer) en hij geeft geen ruis meer! Ik heb maar één wandcontactdoos in deze kamer en dit is helaas geen goede oplossing.. wat kan ik nu doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ground loop isolator kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Waarschijnlijk ground loop dan :). Als je in een niet geaard stopcontact zat, was het dus eerder niet geaard. Mooi dat het opgelost is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Waarschijnlijk? Zo goed als zeker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeLighting
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-10 16:16

FreeLighting

Heel de dag up's en down's!

GEEN Groundloop isolator! Dan zou je beter naar een externe geluidskaart met groundLIFT kunnen gaan zoeken. Isolators lossen 90% van de tijd een combinatie van brom en ruis niet op.

Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FreeLighting schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 18:28:
GEEN Groundloop isolator! Dan zou je beter naar een externe geluidskaart met groundLIFT kunnen gaan zoeken. Isolators lossen 90% van de tijd een combinatie van brom en ruis niet op.
Wat houdt dat in? Heb je een voorbeeld?

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

FreeLighting schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 18:28:
Op basis van N=1?

• FreeLighting

FreeLighting

Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 19:03:
[...]

Wat houdt dat in? Heb je een voorbeeld?
Groundlift is hetzelfde principe als de aarde van je adapter afplakken / verloopje maken zonder aarde. Dit leert de praktijk bij mij. Op diverse klussen van mijn werk (freelance geluidstechnicus) heeft een isolator nog nooit gewerkt, waar een groundlift het probleem wel verhielp. Hetzelfde bij audio-installaties in auto's en boten. Maar daar trekken we meestal een extra min direct naar de accupool, en niet naar het chasis

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Jag schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 17:36:
Waarschijnlijk ground loop dan :). Als je in een niet geaard stopcontact zat, was het dus eerder niet geaard. Mooi dat het opgelost is
TS zegt dat hij het aansluit op een niet-geaarde WCD. Een groundloop lijkt me dan dus niet mogelijk.

• FreeLighting

FreeLighting

Compizfox schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 14:44:
[...]

TS zegt dat hij het aansluit op een niet-geaarde WCD. Een groundloop lijkt me dan dus niet mogelijk.
Een niet geaarde WCD, maar wel een stekkerblok met randaarde. Een ground-loop kan dus wel voorkomen tussen de apparaten op het stekkerblok.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

FreeLighting schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 14:53:
[...]

Een niet geaarde WCD, maar wel een stekkerblok met randaarde. Een ground-loop kan dus wel voorkomen tussen de apparaten op het stekkerblok.
Een ground loop ontstaat toch doordat er een een lang 'geleidend pad' wordt gevormd door de aarde en door de grond heen? Nou, het lijkt me dat dit niet kan ontstaan als de apparaten helemaal niet in contact staan met de grond.

Ik dacht trouwens ook dat je een groundloop kon voorkomen door simpelweg de apparaten in kwestie op het zelfde stekkerblok aan te sluiten. De aarde van de apparaten staan dan direct (via het stekkerblok) met elkaar in verbinding. Aangezien die 'korte route' een veel lagere weerstand heeft dan de route via de grond, ontstaat er dan geen groundloop.

[ Voor 15% gewijzigd door Compizfox op 20-08-2015 15:14 ]

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ground Loops
Almost all cases of noise can be traced directly to ground loops, grounding or lack thereof. It is important to understand the mechanism that causes grounding noise in order to effectively eliminate it. Each component of a sound system produces its own ground internally. This ground is usually called the audio signal ground. Connecting devices together with the interconnecting cables can tie the signal grounds of the two units together in one place through the conductors in the cable. Ground loops occur when the grounds of the two units are also tied together in another place: via the third wire in the line cord, by tying the metal chassis together through the rack rails, etc. These situations create a circuit through which current may flow in a closed "loop" from one unit's ground out to a second unit and back to the first. It is not simply the presence of this current that creates the hum -- it is when this current flows through a unit's audio signal ground that creates the hum. In fact, even without a ground loop, a little noise current always flows through every interconnecting cable (i.e., it is impossible to eliminate these currents entirely). The mere presence of this ground loop current is no cause for alarm if your system uses properly implemented and completely balanced interconnects, which are excellent at rejecting ground loop and other noise currents. Balanced interconnect was developed to be immune to these noise currents, which can never be entirely eliminated. What makes a ground loop current annoying is when the audio signal is affected. Unfortunately, many manufacturers of balanced audio equipment design the internal grounding system improperly, thus creating balanced equipment that is not immune to the cabling's noise currents. This is one reason for the bad reputation sometimes given to balanced interconnect.

...

The potential or voltage which pushes these noise currents through the circuit is developed between the independent grounds of the two or more units in the system. The impedance of this circuit is low, and even though the voltage is low, the current is high, thanks to Mr. Ohm, without whose help we wouldn't have these problems. It would take a very high resolution ohm meter to measure the impedance of the steel chassis or the rack rails. We're talking thousandths of an ohm. So trying to measure this stuff won't necessarily help you. We just thought we'd warn you.
bron : http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=97963

Een lapmiddel, zoals een USB-geluidkaart is geen oplossing. Hier mee verminder je allen de interferentie tussen de PSU en de geluidchip. M.a.w je maakt de weg wat langer en je lost het oorsponkelijke probleem hier mee niet op.

[ Voor 4% gewijzigd door Lip op 20-08-2015 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeLighting

FreeLighting

Compizfox schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 15:12:
[...]

Een ground loop ontstaat toch doordat er een een lang 'geleidend pad' wordt gevormd door de aarde en door de grond heen? Nou, het lijkt me dat dit niet kan ontstaan als de apparaten helemaal niet in contact staan met de grond.

Ik dacht trouwens ook dat je een groundloop kon voorkomen door simpelweg de apparaten in kwestie op het zelfde stekkerblok aan te sluiten. De aarde van de apparaten staan dan direct (via het stekkerblok) met elkaar in verbinding. Aangezien die 'korte route' een veel lagere weerstand heeft dan de route via de grond, ontstaat er dan geen groundloop.
De hele functie van aarde, is dat lekstromen niet in andere apparaten terugvloeien, maar naar een aardepen de aarde in gaat.
De brom ontstaat door lekstroom, die niet naar de aarde kan wegvloeien en tussen de apparaten in stand blijft.
Een goedkope oplossing is om vanaf een leeg stopcontact op het stekkerblok een kabel van de randaarde naar een verwarmingsbuis te trekken. Zo hoef je je laptop voeding niet aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

FreeLighting schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 11:24:
[...]
De hele functie van aarde, is dat lekstromen niet in andere apparaten terugvloeien, maar naar een aardepen de aarde in gaat.
Dat klopt.
De brom ontstaat door lekstroom, die niet naar de aarde kan wegvloeien en tussen de apparaten in stand blijft.
.. en dat klopt dan weer niet helemaal. De brom ontstaat niet door een 'lekstroom' die afkomstig is vanuit de apparaten zelf, zoals jij zegt. Die brom ontstaat door de invloeden van elektromagnetische velden op de 'lus' die gevormd wordt door het systeem van aarde+audiokabel. Die elektromagnetische velden komen voornamelijk van het lichtnet zelf, wat zorgt voor een kenmerkende brom op 50 Hz.

Er ontstaat een gesloten stroomkring over de aardedraden, omdat de aarde van de apparaten via twee wegen met elkaar verbonden is. Aan de ene kant via de shielding van de geluidskabel, aan de andere kant via de aardedraad van het netsnoer. Je krijgt dan dus zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.prosoundweb.com/images/uploads/BBHumRFIFigure3.jpg

Hoe groter het oppervlakte van deze 'onbedoelde antenne' is, hoe meer 'brom' het zal opleveren. Je kunt dus twee dingen doen om de brom te verhelpen/verminderen:
  • Oppervlakte van de lus kleiner maken. Dit kan bijvoorbeeld door de twee apparaten direct op hetzelfde stekkerblok aan te sluiten, zodat de verbinding niet door je halve huis gaat.
  • Eén van de twee, of zelfs beide, apparaten niet geaard aansluiten. Dit zorgt ervoor dat de lus geheel verbroken wordt, maar daarmee verlies je natuurlijk wel de aarding.
Een goedkope oplossing is om vanaf een leeg stopcontact op het stekkerblok een kabel van de randaarde naar een verwarmingsbuis te trekken. Zo hoef je je laptop voeding niet aan te passen.
Dat is een goedkope (en slechte) oplossing om een stekkerblok te aarden, ja. Echter, daar ga je geen aardlus mee oplossen.

Pagina: 1