Skylake met DDR3, goed idee of zonde?

Pagina: 1
Acties:
  • 560 views

• Rhin
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-01 23:26
Hallo Tweakers!

Ik ben van plan een build samen te stellen met een Z170 mobo met DDR3 geheugen. In hoeverre maakt het verschil of je DDR3 of DDR4 gebruikt? Ik wil mijn setup vooral gebruiken voor games (Fallout 1/2/3/NV/4, Arma2/3 en TES3/4/5), maar ook wel voor Photoshop. Ik had altijd de indruk dat de snelheid van het geheugen voor eigenlijk bijna alle games niks uitmaakt (toevallig wel voor Arma 3, maar dat is me geen extra geld waard eerlijk gezegd).

Is het compleet zonde om voor een i5 6600K te gaan met DDR3 geheugen, of is het nog altijd beter dan een i5 4690K met DDR3 geheugen? Want qua kosten scheelt het niet zo veel, en het Z170 bordje waar ik naar zat te kijken, lijkt me best wel een mooi ding. Een bord met DDR4 is duurder en het geheugen zelf al helemaal, dus dat scheelt wel een hele hoop en dan kom ik eigenlijk over mijn budget heen. De 6600K draait toch sowieso al ietsje minder warm dan de 4690K, doordat ze de voltage regulator naar het moederbord hebben verplaatst? Verder vraag ik me af of het bord wat ik hier kies een beetje goede kwaliteit is. Snap dat dat moeilijk te beoordelen is aangezien er nog geen reviews voor zijn.

Ten slotte zal ik even mijn parts lijstje posten, voor het gemak.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 246,-€ 246,-
1Gigabyte GA-Z170-HD3 DDR3€ 116,20€ 116,20
1NZXT H440 Zwart/Blauw€ 115,80€ 115,80
1Kingston HyperX Fury blu HX318C10FK2/16€ 85,-€ 85,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 563,-

Ik had al eerder iets dergelijks gepost, maar dat werd verplaatst naar Overclock & Tweaking, waar het toch echt niet hoorde vind ik eerlijk gezegd want het gaat me totaal niet om het overclocken zelf, dat is compleet terzijde. Het gaat me vooral om de keuze voor DDR3 of toch DDR4 geheugen en de kwaliteit van het moederbord.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je bij Anand kijkt boeit ddr4 weinig, je zal weinig tot niets laten liggen lijkt me;

http://www.anandtech.com/...ddr3-ipc-6th-generation/8

Het voordeel is er nu vooral als je op de iGPU draait, en mogelijk in de toekomst als ddr4 met hogere mhz rating betaalbaarder wordt, maarja je wilt nu kopen.

specs

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

maratropa schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 19:33:
Als je bij Anand kijkt boeit ddr4 weinig, je zal weinig tot niets laten liggen lijkt me;

http://www.anandtech.com/...ddr3-ipc-6th-generation/8

Het voordeel is er nu vooral als je op de iGPU draait, en mogelijk in de toekomst als ddr4 met hogere mhz rating betaalbaarder wordt, maarja je wilt nu kopen.
Intressant artiekel, voor het gamen hoef ik mijn 3770 dus niet te gaan upgraden :9

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Rhin
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-01 23:26
Mooi om te horen :) en bedankt voor je reply.
Dit moederbord gebruikt toch "normaal" DDR3 geheugen?
Ik las ergens dat de Z170 borden "compatible zijn met DDR4 en DDR3L geheugen". Hiermee bedoelen ze zeker dat de DDR4 borden ook compatible zijn met DDR3L, en niet dat er aparte DDR3L borden zijn? Of moet ik juist voor dit moederbord zorgen voor DDR3L geheugen?

Ik zag ook nog dat hij eigenlijk geen 1866MHz geheugen kan gebruiken, maar dat zal geen probleem zijn omdat dat geheugen ook prima op 1600MHz draaien kan. Hoe moeilijk is het om het alsnog op 1866MHz te laten draaien? Kan je dat gewoon in het BIOS selecteren?

Verder was de prijs van dit bordje vanochtend omhoog gesprongen naar 145 euro 8)7 toen dacht ik, laat maar zitten. Maar ik zie dat hij inmiddels nog maar 116 euro kost.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twee topics over hetzelfde is nogal veel van het goede:
Skylake DDR3 moederbord, hoe zal deze overclocken?

Bovendien is dit een aankoopadviesvraag en is dit niet de plek ervoor - lees dit (staat er niet voor niets bij...):
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Dicht

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.