Skylake DDR3 moederbord, hoe zal deze overclocken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhin
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 17:21
Hallo Tweakers! Na lang twijfelen tussen een Skylake 6600K build met duur DDR4 RAM en een 4690K met goedkoper DDR3 RAM kwam ik eindelijk op een mooie compromis terecht, dit moederbord met een LGA1151 socket en toch DDR3 RAM support. Hij heeft ook 6 audioports wat voor mij een vereiste is, en is toch wel behoorlijk goedkoop :*) Verder staat het kleurschema mij wel aan (ben eigenlijk bezig met een blauwe build, enorm veel Z97 borden zijn rood/oranje :( en geen enkele blauw. Maar dat terzijde).

Nou is er nog maar 1 punt waar ik wel over twijfel met dit bord: zou hij een beetje overclocken?

[ Voor 3% gewijzigd door Rhin op 16-08-2015 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sja, ik denk dat je de CPU gaat afknijpen door hem met lagere memory bandwidth te laten draaien.
Redelijk standaard DDR3 1600Mhz geheugen perst n goeie 12GB per sec door de bus, het traagste DDR4 geheugen wat ik kon vinden deed al 17GB/sec.

Ik wist t wel. Lekker investeren in DDR4.

Oh en als je blauw wil, kijk dan eens bij MSI. Die maken veel borden in zwart met blauwe accenten.

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 16-08-2015 01:03 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar OC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhin
McKaamos schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 01:02:
Sja, ik denk dat je de CPU gaat afknijpen door hem met lagere memory bandwidth te laten draaien.
Redelijk standaard DDR3 1600Mhz geheugen perst n goeie 12GB per sec door de bus, het traagste DDR4 geheugen wat ik kon vinden deed al 17GB/sec.

Ik wist t wel. Lekker investeren in DDR4.

Oh en als je blauw wil, kijk dan eens bij MSI. Die maken veel borden in zwart met blauwe accenten.
Is de 6600K dan toch zo veel sneller dan de 4690K? Ik dacht dat het verschil niet zo groot was. Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor games en was onder de indruk dat DDR4 geen enkele verbetering brengt over DDR3 in games. Verder is er nog maar 1 MSi LGA1151 bord beschikbaar in de pricewatch, en die voldoet niet aan mijn vereisten (te weinig audio ports) en is volledig zwart. ASRock had voor 1150 nog van die mooie blauwe moederborden, maar die zijn voor Skylake ook knaloranje geworden :X

Edit: Snap het schopje eerlijk gezegd niet, immers is een topic over aankoopadvies op het Overclockforum wel raar en gaat het hier meer om de keuze van de CPU, moederbord en RAM dan om het overclocken zelf... 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Rhin op 16-08-2015 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-09 09:10
Rhin schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 00:42:
Hallo Tweakers! Na lang twijfelen tussen een Skylake 6600K build met duur DDR4 RAM en een 4690K met goedkoper DDR3 RAM kwam ik eindelijk op een mooie compromis terecht, dit moederbord met een LGA1151 socket en toch DDR3 RAM support. Hij heeft ook 6 audioports wat voor mij een vereiste is, en is toch wel behoorlijk goedkoop :*) Verder staat het kleurschema mij wel aan (ben eigenlijk bezig met een blauwe build, enorm veel Z97 borden zijn rood/oranje :( en geen enkele blauw. Maar dat terzijde).

Nou is er nog maar 1 punt waar ik wel over twijfel met dit bord: zou hij een beetje overclocken?
Een 8GB ddr3 set is 50 euro en ddr4 55, niet echt een enorm prijsverschil.

Ook moet je eigenlijk ddr3l hebben (wat op 1.35V draait)

Of het zal klokken, waarschijnlijk wel, hangt meer af van de cpu, waar je geluk of pech mee kan hebben.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhin
Ik zie anders al 8GB setjes voor DDR3 voor 33 euro, dat is toch zeker wel een stuk goedkoper! (maar het gaat in mijn geval om 16GB. En ik vind het persoonlijk best belangrijk dat het er ook goed uit ziet :P dan loopt het prijsverschil al redelijk snel omhoog...)

Verder gebruikt het moederbord wat ik heb gelinkt geen DDR4/DDR3L maar gewoon DDR3 geheugen toch? Dat is het hele punt van dat bord.

Maar het gaat dus allemaal niet door, want het bordje wat ik gelinkt heb is plotseling 30 euro omhoog gegaan in prijs. Dan heeft het allemaal ook geen zin meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

skylake ondersteund alleen lowvoltage ddr3, is dus gewoon ddr3 maar dan op laag voltage! 1,5v en 1,65v ddr3 zijn uitgesloten.
The upcoming “Skylake-S” CPUs in LGA1151 packaging for desktops will only officially support DDR4 and DDR3L memory with 1.2V or 1.35V voltages, according to sources with knowledge of the matter. The new microprocessors will not support standard DDR3 memory with 1.5V or 1.65V voltages, which are used by today’s high-end desktop personal computers.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhin
Waarom ondersteunen deze en deze soortgelijke Skylake/DDR3 bordjes wel 1.65/1.5V geheugen dan?* Of staat het verkeerd op de website van Asus, en staan er 5 bordjes in de pricewatch onterecht aangegeven als DDR3 ipv DDR3L (1 sowieso, want het Biostar bord wat als zodoende staat aangegeven ondersteunt volgens de memory support page enkel DDR4 8)7 )?
Beetje tegenstrijdig allemaal... Wat klopt en wat klopt er niet? :9 Bedoelen ze niet juist dat je de DDR3L geheugenmodules in een DDR4 bord kan doen en deze dan gewoon prima werken? DDR3L geheugen is wel een ander formaat dan DDR3 toch en volgens mij passen ze niet eens op dit bord?

*Gek genoeg is de memory support list van het Gigabyte moederbord een lege pagina. Dit is wel vreemd!

[ Voor 20% gewijzigd door Rhin op 17-08-2015 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Nee het gaat om de geheugen controller die geen hogere voltages aan kan.. Ddr3L is ook gewoon ddr3 geheugen. Dus ddr3 support bij 1151 is ddr3l. Is overigens geen ander formaat hoor, is geen laptop geheugen ofzo.

[ Voor 19% gewijzigd door millman op 17-08-2015 18:53 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-09 09:10
Wel vreemd dat er 1.5V en zelfs 1.65V op de QVL staat, vraag me af of het goed is voor de cpu.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhin
Hmm, oke. Maar hoe zit het precies met die memory support lists? Foutje van Asus? Staat namelijk wel daadwerkelijk bij dat 1.5/1.6/1.65V RAM compatible is en het is wel echt een Z170 bord.

Ik weet in ieder geval genoeg, ik hoef hier niet in de praktijk mee te komen zitten 8)7 denk dat ik mooi een Z97/4690K koop ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Rhin op 17-08-2015 19:08 ]

Pagina: 1