ZFS-NAS: Hoe best beginnen met oog op uitbreidingen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-10-2021
Beste mede-tweakers,

Ik ben aan het nadenken om zelf een NAS te bouwen (waarschijnlijk met de BBG als basis) en ik heb voornamelijk wat vragen over hoe ik deze het beste ga configureren. Ik ben namelijk nog een student en mijn budget laat mij niet direct toe om in één keer al mijn wensen uit te voeren. Bovendien is het voor mij niet noodzakelijk dat alle data even secuur wordt bijgehouden.
Om deze post zo overzichtelijk mogelijk te houden is het misschien best dat ik eerst even uitleg waarvoor ik de NAS zou gebruiken.

Eerst en vooral wil ik de NAS gebruiken zodat ik draadloos back-ups kan maken van zowel mijn MacBook Pro als mijn (windows) desktop.
Ernaast zou ik de NAS ook willen gebruiken als mediaserver, vooral dus om een centrale opslagplaats te hebben voor mijn series en films. Muziek en foto's eventueel ook maar hier later meer over.
Als bijkomende extra lijkt het mij wel leuk om mijn eigen cloud-opslag te voorzien met een pakket zoals Owncloud bijvoorbeeld. Dit lijkt mij vooral handig zodat wanneer ik mijn MBP zou willen vervangen ik niet per se hoef te kiezen voor een model met veel opslag maar de meeste data zo kan opslaan.
Na het lezen van Het grote ZFS topic denk ik dat ZFSguru hiervoor misschien wel in aanmerking komt.

Zoals ik al eerder heb aangehaald staat mijn budget mij niet toe om in een keer 4 grote schijven aan te kopen om dit allemaal te realiseren.
Ik dacht eerst en vooral om te beginnen met één schijf die de back-ups voor beide computers verzorgt. Ik ben echter niet zeker hoe dit in zijn werk gaat, momenteel heb ik één schijf met een HFS+ partitie voor de MBP en een NTFS partitie voor de desktop. Hoe zou dit werken als de schijf in ZFS formaat is?

Daarna dacht ik om uit te breiden met één schijf voor de opslag van mijn series en films. In alle eerlijkheid is deze data niet zo kritisch, of in mijn ogen niet kritisch genoeg de schijf te mirroren of in RAID-Z te plaatsen. Als ik erna wil uitbreiden en mijn eigen cloud-opslag opzetten vind ik het wel belangrijker dat deze data veiliger opgeslagen wordt. Vooral als ik deze oplossing ook zou gebruiken om mijn foto's en muziek op te slaan.

Nu ben ik niet echt vertrouwd met ZFS of ZFSguru maar ik vroeg mij af of dit allemaal haalbaar is met één systeem en beginnende met 1 harde schijf? Zijn er voor de rest nog zaken waar ik op moet letten of die ik over het hoofd zie?

Ik ben van plan om zelf nog wat zaken te onderzoeken en uit te dokteren maar misschien kunnen jullie wat ervaring delen of de juiste weg aanduiden.

Alvast bedankt.

Mijn thuis is waar mijn Stella staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Oke, dus je wilt:
  • ZFS NAS die via het netwerk bestanden kan delen via een protocol wat werkt met Windows (Samba) en Apple (AppleShare).
  • Owncloud
  • Beginnen met één schijf en later uitbreiden
Ik denk dat dit prima kan. Wat betreft je schijven: je kunt gewoon met één schijf beginnen. Ik raad je wel aan om grote schijven te nemen. 6TB WD Green bijvoorbeeld is een heel goede schijf waar ik bijzonder tevreden ben - mijn beste schijven tot nu toe en ik doe dit toch al een tijdje. Enorm goede aankoop geweest.

Stel je begint met één schijf, dan kun je later uitbreiden door meer schijven bij te kopen. Je kunt ze dan gewoon bij je pool plakken zodat het een RAID0 wilt, maar ik raad aan dat je wat anders doet: van je ZFS pool met één disk maak je dan een 3-disk RAID-Z door twee schijven bij te kopen. Dit kan zonder dataverlies: je maakt de nieuwe 3-disk RAID-Z aan met slechts twee schijven dus degraded. Dan kopiëer je de data van je single disk pool naar de nieuwe pool. Vervolgens vernietig je de single disk pool en de disk die vrijkomt geef je aan de nieuwe pool zodat deze met 3 disks weer compleet is. Dan heb je netto 12TB opslag (10TiB moet je op rekenen) maar is die wel met parity beschermd.

Voordeel van grote schijven is dat je minder schijven hebt. En dat is gunstig voor energieverbruik, ruimte maar ook het feit dat je heel goedkoop DC-DC voeding kunt gebruiken. Dat maakt je setup extra zuinig! Compleet aan het stopcontact zou je dan op 18W zitten, zonder spindown. Dat is enorm goed zonder speciale tweaks en dergelijke. Voorwaarde is wel dat je een zuinig bordje neemt, bijvoorbeeld met J1900 processor. Dit is een heel zuinige 10W quadcore 2GHz chip van Intel die ook passief wordt gekoeld.

Bijvoorbeeld dit bord kun je overwegen: pricewatch: ASRock Q1900DC-ITX.

Daar heb je dan nog nodig een power brick (50-80W), één reepje 8GiB geheugen non-ECC, een hardeschijf en een behuizing zonder voeding. Dan ben je al klaar eigenlijk. :)

Qua software zijn er meerdere keuzes. Maar wat jij wilt is heel goed mogelijk met ZFSguru. FreeNAS heeft waarschijnlijk ook Owncloud en AppleShare, maar dat weet ik niet 100% zeker. Ik raad je aan dat je eerst eens wat dingen probeert met Virtualbox bijvoorbeeld, zodat je je kunt oriënteren wat voor jou het fijnst werkt.

Misschien kun je een hardwarelijstje maken en deze hier posten? Als je dat via de T.net pricewatch doet, kun je je winkelwagen omzetten naar RML-code en hier posten, dan komt er automatisch zo'n mooi tabelletje uit rollen.

Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
Dank je voor de reactie. Ik had deze al samengesteld (weliswaar zonder schijf) maar zoals ik al zei is deze eigenlijk gewoon de thuisserver van de laatste BBG (met 1 extra RAM latje).
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 34,50€ 34,50
1ASRock B85M Pro4€ 67,-€ 67,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 38,90€ 38,90
2Crucial CT51264BA160BJ€ 21,01€ 42,02
1be quiet! System Power 7 300W€ 34,49€ 34,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 216,91

Wat jij voorstelt lijkt dan eerder op dit: (behalve dan dat de voeding veel te zwaar zou zijn als ik het goed lees?)
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900DC-ITX€ 101,49€ 101,49
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 38,90€ 38,90
1Crucial CT102464BF160B€ 40,50€ 40,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 34,49€ 34,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 215,38

En dank je voor de tip van het degreded aanmaken van de nieuwe pool. Dat leek mij vooral wat onhandig aan heel dat ZFS verhaal. En als ik het goed heb begrepen raad jij mij aan om via virtualbox ZFSguru of FreeNAS te draaien om te zien of ik alles naar wens ingesteld krijg en dat dan herhalen voor de NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 09:12
Een Celeron G1840 is sneller dan een Q1900. Dus als de prijs het toe laat, zou ik daar voor gaan.
Ook met het oog op uitbreidingen kan je op zo'n bordje misschien makkelijker extra schijven aansluiten (door een extra controllertje te plaatsen).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
FireDrunk schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 18:15:
Een Celeron G1840 is sneller dan een Q1900. Dus als de prijs het toe laat, zou ik daar voor gaan.
Ook met het oog op uitbreidingen kan je op zo'n bordje misschien makkelijker extra schijven aansluiten (door een extra controllertje te plaatsen).
De prijs laat het zeker toe aangezien het zelfs iets goedkoper is (zeker als ik daar ook voor 1x8GB RAM ga ipv 2x4GB.
Ik denk dat ik voor de komende jaren met 6 SATA aansluitingen wel genoeg zal hebben. En tegen die tijd is het waarschijnlijk ook tijd voor een upgrade van MB en CPU.

Een beetje off-topic (langs de andere kant het is mijn topic dus is alles dan niet on-topic 8) ) hoe weten jullie dat die ene processor met wat cijfertjes en lettertjes als modelnummer al dan niet sneller is dan de andere processor met wat cijfertjes en lettertjes als modelnummer? Hier is de G1840 wat sneller maar kloksnelheid zegt toch niet alles? Of is het gewoon uit ervaring en jarenlang die modelnummers in je achterhoofd houden?

Edit: Het voordeel van de 2de samenstelling is wel dat de voeding een power brick kan zijn, waardoor ik voor een kleinere behuizing zou kunnen gaan. Alleen vraag ik mij dan wel weer af hoe de schijven gevoed worden?

[ Voor 8% gewijzigd door sw3ex op 16-08-2015 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De combinatie van ATX voeding met een DC-DC bord gaat niet werken. Je hebt juist een power brick nodig, zoals deze: pricewatch: Jetway Power adapter 80W. Dat snoept ook weer 20 euro van de prijs af, en maakt het bovendien zuiniger én stiller. Met ATX voeding verbruikt een low-power moederbord soms tot 50% meer. Zie daarvoor mijn metingen in het verleden: Stroomverbruik Processor+Moederbord+Geheugen.

Altijd voor 1x 8GiB gaan; niet voor 2x4. Eventueel kun je nog kijken voor CAS9 ipv CAS11. Soms scheelt het anderhalve euro, dan is dat wel leuk voor ZFS wat juist geheugenintensief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
Dat die combinatie niet werkte was ik ook achter gekomen. maar worden de harde schijven dan gewoon gevoed via het moederbord of moet hier nog iets voor voorzien worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Via het moederbord ja. Een soort SATA power stekker met speciaal kabeltje. Je kunt met splitter kabels meer schijven aansluiten; maar niet oneindig natuurlijk. Ik heb ergens een post staan waarmee ik getest heb dat je veel meer schijven kunt aansluiten dan dat er poorten aanwezig zijn. Dus het opspinnen trekt hij wel.

Maar de J1900 route is vooral leuk met grote schijven zodat je met max 3 of 4 een superzuinig en passief gekoeld systeem kunt bouwen. De klassieke route kan ook prima en misschien dat die dualcore net iets sneller is dan de quadcore, maar veel verschil zal er niet mogen zijn. Dualcore 2,8 tegen quadcore 2,0. En die laatste heeft Turbo Core terwijl de G1840 dit niet heeft. Dus of die echt zoveel sneller is, ben ik wel benieuwd naar. Ik denk dat dit alleen geldt voor UP-workloads (single threaded) en niet zozeer voor multi-threaded workloads zoals je op een ZFS server vooral hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 09:12
Hier staat wel een redelijk goede vergelijking.

http://www.anandtech.com/...3v-asus-j1900i-c-review/8

Een G1840 is vergelijkbaar met een G2030.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:50
Anoniem: 15758 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 18:53:

Altijd voor 1x 8GiB gaan; niet voor 2x4.
Waarom voor 1x8 ? met 2x4 draai je toch in dual channel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelli
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-07 23:35

Michelli

LL.M

jbhc schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 22:50:
[...]

Waarom voor 1x8 ? met 2x4 draai je toch in dual channel?
1x8 is vooral beter met het oog op een latere uitbreiding, gezien je dan slechts 1 nieuw latje hoeft te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

J1900 is single channel; voor de reguliere chips zou het wel iets uitmaken. Maar 4GiB modules is zonde. Liever één keer 8GiB en dat je de mogelijkheid tot uitbreiding nog openlaat.
Pagina: 1