Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wifi netwerk uitbreiden lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer mijn wifi netwerk uit te breiden maar tot op heden zonder succes..
Op dit moment heb ik op de Ziggo modem een Apple airport extreme aangesloten. Vanaf deze Airport Extreme loopt een kabel naar een Linksys WAP300N en naar een ethernet switch. Dit werkt allemaal naar behoren. Echter wil ik nu aan de ethernet switch nog een Linksys WAP300N hangen om ook boven een goed bereik te hebben. Op de een of andere manier krijg ik dit niet werkend...

1. Apple airport Extreme
SSID: WiFi 1
DHCP: Aan
IP: 10.0.1.1
Status: Werkend

2. Linksys WAP300N
SSID: WiFi 2
DHCP: Aan
IP: 10.100.1.1
Status: Werkend

3. Linksys WAP300N
SSID: WiFi 3
DHCP: ?
IP: ?
Status: Niet werkend

Nummer 3 krijg ik niet werkend. Na verschillende handleidingen gelezen te hebben heb ik al verschillende dingen geprobeerd. Zo heb ik DHCP al aan en uit gehad. Het IP adres gezet op 10.0.1.xxx buiten de range van de Apple maar toch lukt het op de een of andere manier niet. Iemand een idee hoe ik dit werkend kan krijgen.

Alvast bedankt!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-11 11:22
Welk netmask heb je ingesteld?

Verwijderd

Topicstarter
255.255.255.0

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:52
Waarom draait er DHCP op 2? Waarom verzorgt 1 niet de DHCP van het gehele netwerk? Mede daardoor zit twee ook in een ander subnet...

Een accespoint draait normaliter geen DHCP en hoort in het zelfde subnet te zitten als de router

Verwijderd

Topicstarter
nooberke schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 14:26:
Waarom draait er DHCP op 2? Waarom verzorgt 1 niet de DHCP van het gehele netwerk? Mede daardoor zit twee ook in een ander subnet...

Een accespoint draait normaliter geen DHCP en hoort in het zelfde subnet te zitten als de router
Dit is ooit zo ingesteld en meer vanuit het oogpunt het werkt goed dus niks meer aan doen is dit nog steeds zo. Kan dit een oorzaak zijn van het probleem met accesspoint nummer 3?

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 14:30:
[...]

Dit is ooit zo ingesteld en meer vanuit het oogpunt het werkt goed dus niks meer aan doen is dit nog steeds zo. Kan dit een oorzaak zijn van het probleem met accesspoint nummer 3?
man,man,man...ga je eerst eens inlezen in de tig topics die hier over gaan voordat je iets post:

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

meerdere routers aansluiten

[ Voor 5% gewijzigd door Breezers op 14-08-2015 14:36 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Verwijderd

Topicstarter
Breezers schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 14:35:
[...]

man,man,man...ga je eerst eens inlezen in de tig topics die hier over gaan voordat je iets post:

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

meerdere routers aansluiten
De link die je plaatst heb ik al verschillende keren doorgelezen. Echter wil ik liever niet de hele boel gaan resetten voordat ik zeker weet dat accesspoint 3 niet in deze huidige setup kan functioneren. Wanneer dat niet het geval is zal ik de hele boel opnieuw instellen aan de hand dat topic.

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-11 11:22
in het geval van een 10.x.x.x netwerk is het netmask vaan 255.0.0.0. Indien de netmasks op verschillende apparaten niet overeen komen, kan het zijn dat ze elkaar niet kunnnen 'zien'. Controleer je netmasks dus eens.

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 13:58:
Ik probeer mijn wifi netwerk uit te breiden maar tot op heden zonder succes..

[..]
Je moet om alle apparaten te kunnen bereiken maar 1 DHCP server gebruiken op een apparaat, dus bijvoorbeeld de Airport Extreme alle DHCP verzoeken af laten handelen.
Dus op nummer 2 en 3 zet je DHCP uit en voer je als Gateway 10.0.1.1 in. Ook verbind je bij nummer 2 en 3 niet de WAN poort maar de LAN poorten.

of zie de vorige post om de netmask naar 255.0.0.0 te veranderen ipv 255.255.255.0

Dus wat je kunt doen is het volgende:

1. Router: (airport)
LAN ip: 10.0.1.1
dns: ziggo modem ip of een openDNS of Google server: 8.8.8.8
subnet mask: 255.255.255.0
WAN ip/Gateway: ziggo modem ip (192.168.178.1 bijvoorbeeld, dit moet je even checken, als het een dom modem is of als hij in bridge staat moet je dit op automatisch of DHCP laten staan)
DHCP: aan, range 10.0.1.100-200
kabel vanaf modem in WAN poort van router

2. Accesspoint
LAN ip: 10.0.1.2
DNS: 10.0.1.1
Gateway: 10.0.1.1
DHCP: uit
Alle kabels in de LAN poorten

3. Accesspoint
LAN ip: 10.0.1.3
DNS: 10.0.1.1
Gateway: 10.0.1.1
DHCP: uit
Alle kabels in de LAN poorten

[ Voor 81% gewijzigd door Whatson op 14-08-2015 15:24 ]

• keesroeiboot
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-11 13:06
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 14:44:
[...]

De link die je plaatst heb ik al verschillende keren doorgelezen. Echter wil ik liever niet de hele boel gaan resetten voordat ik zeker weet dat accesspoint 3 niet in deze huidige setup kan functioneren. Wanneer dat niet het geval is zal ik de hele boel opnieuw instellen aan de hand dat topic.
Als je nou eerst de derde router installeert als accesspoint dus zonder DHCP en deze met de switch verbindt (via de LAN poort, de WAN pport blijft altijd leeg) dan zal de DHCP van de Airport de apparaten die via dit derde accesspoint verbinden gaan regelen.

Als dat werkt dan kan je de tweede router op dezelfde manier installeren en dan heb je één heel netwerk waarin ook meteen alle apparaten in het hele netwerk elkaar kunnen vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door keesroeiboot op 14-08-2015 15:30 ]

• nooberke
De gebruikte wap300n is een multifunctioneel accespoint met maar 1 poort erop, dus lan/wan speelt niet eens mee

Verder inderdaad wat hierboven al aangeven is

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel allemaal. Ik ga dit gelijk testen en zal laten weten of het lukt.

Update: Alles ingesteld zoals hierboven gesuggereerd werd en het werkt als een trein _/-\o_. De airport extreme als DHCP en de overige accesspoints zonder DHCP.
Het subnetmask van de Apple airport extreme staat standaard op 255.255.252.0 maar dit lijkt niet uit te maken.

Bedankt allemaal

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2015 16:29 ]

• nooberke
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 15:40:
Dankjewel allemaal. Ik ga dit gelijk testen en zal laten weten of het lukt.

Update: Alles ingesteld zoals hierboven gesuggereerd werd en het werkt als een trein _/-\o_. De airport extreme als DHCP en de overige accesspoints zonder DHCP.
Het subnetmask van de Apple airport extreme staat standaard op 255.255.252.0 maar dit lijkt niet uit te maken.

Bedankt allemaal
Als goed is zou het wisselen tussen de wifi netwerken nu ook wat soepeler moeten verlopen

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:10
Weet niet of je dit al gedaan hebt maar je kunt alle AP dezelfde SSID geven, dan kun je namelijk seamless roamen tussen de verschillende Access Points

Verwijderd

Topicstarter
sir_huxley schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 17:17:
Weet niet of je dit al gedaan hebt maar je kunt alle AP dezelfde SSID geven, dan kun je namelijk seamless roamen tussen de verschillende Access Points
Ga ik binnenkort eens naar kijken. Eerst even aankijken of het netwerk stabiel blijft de komende dagen.

Thanks voor de tips :)
Pagina: 1