@TS,
Ik zal een poging voor je doen. In mijn opzet heb je nog 1 extra router of accesspoint nodig en moet sowieso 1 van deze routers 4 lan poorten hebben.
Het allermakkelijkst (ook voor het overzicht) is om op een centraal punt je HOOFDrouter te hebben staan. Dat is bij jou je meterkast. Laat je modem maar lekker in bridge staan, sluit daarna 1 router (ook in de meterkast) aan op de modem. Deze noemen we even router1. Vergeet de andere routers even, begin hiermee, dit is je basis! Dat doe je door een utp kabel van het modem in de WAN poort van 1 van de mainrouter te stoppen. Zet de Wifi van die router eventueel uit, maar je mag het ook aan laten staan. Op de WAN poort van de router krijg je nu het externe ip. Zet de LAN van de router op 192.168.0.1. Op deze router stel je een DHCP pool in zodat je clients een IP krijgen (bijvoorbeeld 192.168.0.11 t/m 192.168.0.250) met de juiste GW en DNS (gaat meestal automatisch, maar GW zal 192.168.0.1 zijn en DNS ook in de meeste gevallen.
Als je nu met Wifi op deze router connect zal je client 192.168.0.x krijgen, GW 192.168.0.1 en DNS ook 192.168.0.1 (of een publiek dns, weet niet hoe die TP-link routertjes werken) en internet hebben. Dit is dus gewoon basic networking, zoals je thuis ook de boel aansluit op 1 routertje.
Ik weet niet wat voor routers je hebt, maar je mainrouter MOET dus 4 LAN poorten hebben. Want we gaan nu verder met het volgende stuk:
Configureer router2 met een IP 192.168.0.2, zet DHCP uit, zet Wifi aan met SSID router2
Configureer router3 met een IP 192.168.0.3, zet DHCP uit, zet wiFi aan met SSID router3
Configureer router4 met een IP 192.168.0.4, zet DHCP uit, zet WiFi aan met SSID router4
Configureer router5 met een IP 192.168.0.5, zet DHCP uit, (dit is dus de extra router, mag ook een AccessPoint zijn), zet WiFi aa met SSID router5.
Uiteraard ook (vooral!) de gateway en dns goed instellen op bovenstaande extra routers
Nu het belangrijkste punt:
Verbind Router2 met Router1 door LANpoort1 te gebruiken op Router1 en LANpoort1 op router2 (niet de WAN poort van router2).
Verbind Router3 met Router1 door LANpoort2 te gebruiken op Router1 en LANpoort1 op router3 (niet de WAN poort van router3).
Verbind Router4 met Router1 door LANpoort3 te gebruiken op Router1 en LANpoort1 op router3 (niet de WAN poort van router3).
Verbind Router5 met Router1 door LANpoort4 te gebruiken op Router1 en LANpoort1 op router4 (niet de WAN poort van router4).
Op deze manier gaat het werken. Je kan eventueel de SSID's nog gewoon overal hetzelfde instellen, ik heb daar echter goede en slechte ervaringen mee. Het is maar net wat je wil.. Deze manier geeft je iets meer controle over op welke router je connect. Als je echter hetzelfde SSID gebruikt op alle routers zou je moeten kunnen roamen (lees: je device gaat automatisch over op een ander accesspoint.
Op deze manier zou het moeten lukken. Probeer het eerst even met router1 in de meterkast en routers 2,3 en 4. Als het dan goed werkt weet je wat je moet doen voor router5 (en dat mag ook gewoon een simpel accesspoint zijn

)
Ik hoop dat je begrijpt wat ik met die IP's gedaan heb, maar zoniet, hier even in het kort:
DHCP pool ingesteld voor je clients
De overige routers een IP gegeven in HETZELFDE subnet maar BUITEN de dhcp pool. Dit voorkomt IP conflicten.
Erover nadenkende, ik denk dat ik ook wel weet wat er fout gaat bij jou. Je hebt je modem in bridge staan, dan mag je dus maar 1 router op je modem aansluiten. Jij hebt er 4 aangesloten (waarschijnlijk allemaal op de WAN poorten van deze router), dus ik gok dat de ene keer router1 je WAN oppakt, en dan weer eens router2...
TL:DR:
Je hebt een extra router nodig met 4 poorten. Deze zet je in je meterkast en sluit je aan op je modem (LAN poort op modem naar WAN poort van deze router) en wordt je main router. Daarop DHCP pool aanmaken, op overige routers DHCP uitzetten en IP geven buiten scope maar in zelfde subnet en aansluiten via LAN poorten van de main router op 1 van de LAN poorten van deze routers. Bij de overige routers dus NIET de WAN poorten gebruiken.
/edit
Ben het op zich eens met andere posters dat routers overkill zijn, maar het is ook weer geen rocket science. Zolang je dhcp uitzet en niet de wan poorten gebruikt zijn het gewoon access points. Zelfs al hebben ze een verkeerd ip werkt het nog, je kan ze alleen lastiger beheren.
[
Voor 22% gewijzigd door
FreakNL op 09-08-2015 19:05
]