Deze discussie is afgesplitst van [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6
Eerst nog wat plaksels uit andere berichten, die voor deze post kwamen maar wel bij de discussie horen:
Ik neem aan dat de meeste MFT's wel ergens een instelling hebben om de foto's in een 3:2 verhouding te schieten.
Eerst nog wat plaksels uit andere berichten, die voor deze post kwamen maar wel bij de discussie horen:
ICT Consultant schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 19:43:
MFT camera's zijn ook goede camera's, maar ik snap de keuze voor de kleinere sensor in de verkeerde verhouding niet. Als je daarmee kunt leven, dan zijn het prima camera's.
B64 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:24:
Wat de één een verkeerde verhouding vindt, vind de ander juist de enige goede. 3:2 is ook maar een verhouding die door de industrie is verzonnen toen de 35mm film werd geïntroduceerd. Daar zijn hele generaties nu aan gewend geraakt, maar mensen die middenformaat gewend zijn hebben er nooit aan kunnen wennen, die willen 1:1, 5:4, 6:7 of welk formaat ze dan ook gebruikten. En snijden de foto's uit hun moderne DSLR nog steeds bij...
En de 4:3 verhouding van M4/3 heeft met name te maken met het feit dan digitale compactcamera's al jaaaaren die 4:3 verhouding hebben. Net als de beeldbuis-tv's van vroeger trouwens, en toen wist je ook niet beter.
Kwintessens schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:10:
Je hebt weinig kennis van de historie van fotografie blijkbaar. De 4:3-verhouding bestaat langer dan de 3:2 verhouding. De 3:2 verhouding kennen we doordat Oskar Barnack de Leica-camera bedacht en daarin film voor bewegende beelden gebruikte. In filmcamera's werden beeldjes van 24x18mm belicht en in de Leica werd dit 36x24. Dus 2 beeldjes met een 4:3 verhouding naast elkaar.
De 4:3 verhouding werd (en wordt) veel gebruikt in middenformaat camera's. Het is maar net wat je prettig vindt. Ik ken mensen die alleen maar in 16:9 willen fotograferen, omdat dat beter oogt op de tv. (Nope, geen portretten dus.) Ik vind zelf de 4:3 verhouding een mooie verhouding voor zowel liggende als staande foto's.
ICT Consultant schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 20:17:
De ouderwetste tv bestaat langer dan de breedbeeld tv. Dat wil niet zeggen dat de ouderwetse tv beter is!
Landschappen zijn mooier als ze breder zijn, portretten als ze minder vierkant zijn. Deels smaak, grotendeels feit.
Ik neem aan dat de meeste MFT's wel ergens een instelling hebben om de foto's in een 3:2 verhouding te schieten.
[ Voor 91% gewijzigd door Universal Creations op 13-08-2015 20:40 ]