Tot het hier natuurlijk ook een keer goed mis gaat. Het verwijt dat dat China is, daar de regels aan de laars gelapt worden (indien ze er sowieso al zijn), en de brandweerlieden op diverse Nederlandse fora als een soort onwetende wordt afgeschilderd is natuurlijk erg makkelijk.
Maar de realiteit is en blijft dat een noodlottig ongeluk zich ook in Nederland kan afspelen. Zie de vuurwerkramp in Enschede, zie de brand in bij Chemie Pack in Moerdijk. En hoewel de rampen rondom Pernis dusver altijd klein gebleven zijn (1968 2x, 1998 1x), zou ik er persoonlijk niet willen wonen. Calamiteiten zijn er in groter aantal. En hoewel het dus vaak beperkt blijft tot een 'bijna-ramp', kan de volgende toch zomaar ineens een echte ramp betreffen.
Rampen van deze schaal zijn namelijk niet beperkt tot landen als China. Denk bijv. terug aan de BP raffinaderij in Texas, 2005, de grote brand in de olie opslag in Hertfordshire, Engeland eveneens 2005, of de amonium nitraat explosie in een mest opslag in de VS in 2013.
Het risico blijft namelijk toch altijd aanwezig. Zeker indien je er voor lange termijn aanwezig bent.
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:57:
[...]
Dat was alleen wel buskruit. Een relatief zwak explosief maar de schade was niet niks. Overigens vraag ik mij af of dit de discussie gaat openen of plaatsen zoals Pernis of Moerdijk niet gewoon opgegeven moeten worden. Het gevaar is enorm als het goed misgaat met een grote zoals een raffinaderij of chemische fabriek.
Toch denk ik niet dat dit snel zal gebeuren. Van wie uit zou deze discussie namelijk aangewakkerd moeten worden? De industrie? De industrie die er zit kent hoofdzakelijk een financieel belang. Het is voor hun niet interessant om bewoners in de omgeving kwijt te raken alvorens een eventuele ramp op treedt.
Vanuit de politiek? Het opheffen van dit soort locaties gaat met hoge kosten gepaard. In 2013 is de vraag nogmaals belicht of Moerdijk mogelijk niet beter opgeheven zou kunnen worden. De geschatte kosten welk hiermee gepaard zouden gaan zou liggen tussen de 120 en 150 miljoen euro. Pernis telt 4x zoveel inwoners als Moerdijk. Het kostenplaatje zal daarmee dan ook zeer zeker niet lager uitvallen. Vanuit de rest van de provincie en land zullen dat soort uitgaven niet op veel sentiment hoeven te rekenen.