Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:00
Inmiddels heb ik zo'n beetje alles met betrekking tot cv-ketels hier doorgespit, maar ik heb het idee dat ik het nog steeds niet helemaal snap, dus toch maar even een eigen topic. O-)

Situatie is als volgt:

- Ik heb een nieuwe ketel nodig, aangezien mijn oude Nefit Ecomline Classic HRC22 CW3 aan het eind is.
- Mijn huis is vrijstaand, van 1954, 400m3 bruto, met HR++ glas, muur- en dakisolatie.
- Badkamer heeft een ligbad van 1,90m en een douche.
- Op meerdere plekken in huis tegelijk warm water is voor mij niet noodzakelijk. Kan nu ook niet en ik mis het niet.

Ik heb nu twee installateurs gehad die mij allebei aan de Remeha CW5 willen hebben, hetzij een 40c Calenta, hetzij een 35c Avanta. Die CW5 zou moeten om mijn bad vol te krijgen en dat hoge cv-vermogen maakt niet uit, want pendelen zou met een combi van zo'n ketel met een iSense thermostaat niet meer gebeuren. Remeha ben ik zelf wel van gecharmeerd, maar volgens mij zijn de mij aangeboden ketels zwaar overkill.

Overal op GoT lees ik namelij dat essentieel is dat een ketel zover mogelijk terug kan moduleren. Dat zou bij de CW5 opties die me aangeboden zijn pleiten voor de Avanta, want die zit dan op 6,6 en de Calenta op 7 (correct me if I'm wrong). Tapwater is dan 19,5 resp. 15 liter/minuut bij 40 graden, maar dat bad komt nu met de 10 liter/minuut van mijn Nefit ook wel vol. Duurt alleen iets langer en de temperatuur valt wat terug als het voorraadvat van de ketel leeg is en ik de warme kraan vol open heb staan. Ook bij douchen mis ik niet echt iets, tenzij mijn vrouw de warme kraan in de keuken open zet. Maar goed, dat komt vrijwel niet voor.

Nu heb ik zelf nog even verder geneusd en kwam toen uit bij de Calenta 28c CW4, die op 5,6 zit. Qua tapwater zit ik dan bij 40 graden op 13,7 liter per minuut, wat nog altijd 3,7 liter meer is dan mijn huidige ketel levert en maar 1,3 liter minder dan de CW5 Avanta, en hij moduleert flink verder terug dan de CW5 ketels.

Is mijn redenatie nu correct dat ik dat lagere cv-vermogen wel ga merken in minder gasverbruik en het niet pendelen van de ketel en die 1,3 liter/minuut minder aan tapwater niet echt qua comfort? Als ik alles wat ik hier gelezen heb zou ik zeggen van wel, maar als niet echt ervaren tweaker wil ik het toch graag even bij de experts heir verifiëren. :)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-06 10:22
met een cw3 ketel krijg je een bad ook vol.
geen probleem, het is wel dat het dan wat langer duurt.
een cw3 levert ongeveer 6l/min van 60 graden.
6l/m 60Graden = +/- 10l/min op 38 graden.
dat is dan 10 minuten voor een bad om vol te lopen (100liter bad).
een cw5 doet 7,5l/min op 60 graden.
dat is dan 6,5 minuten voor een bad om vol te lopen (100liter bad).
dat is een indrukwekkend verschil.(lol een beetje sarcasme)
heb jaren lang een bad gevuld met een cw3 en geen problemen mee gehad. ;)
je kunt gerust als het bad pas half vol is er ook in gaan liggen en de kraan door laten lopen.

het huis warm stoken doe je vaak maar met +/-5kW (laagste modulatie stand voor bijna iedere ketel)
terwijl het totaal vermogen van de ketel van een CW3 al snel 20kW is maar dat is voor het tap water.
en dat kan iedere cw3 tot cw6 ketel eigenlijk wel.
het scheelt wel een beetje per merk en type, maar verwacht geen wonderen of grote verschillen met moderne ketels.

de grote verschillen zitten vaak eerder in het warm houden van een voorraad vat.
zie je meer bij cw6 modellen, maar ook de lagere modellen houden soms de warm water spiraal(warmtewisselaar) warm voor sneller warm tap water te kunnen leveren, maar dat is vaak wel uit zet baar.

echt grote verschillen zijn er niet tussen een cw3 of cw5.
alleen het verkeert gebruiken word met die grotere ketels wel iets makkelijker.
dus gebruiker bepaalt meer als de ketel ;)

zelf heb ik nu een remeha tzerra cw4 met isense.
(werkt wel oke, maar ook de isense geeft wel eens problemen, is de ketel stroomloos geweest ben ik ook het programma kwijt op de isense, irritant maar niet erg voor mij, gebruik het eigenlijk niet veel.)
is nog een vrij pittig keteltje en kan al snel douchen met 14l/m (ja ik heb een regendouche met een max van 17l/m, is zeker niet zuinig te noemen.)
uiteindelijk is mijn gebruik met 2 personen een +/-600m3 per jaar.

edit:
de tzerra regelt met mijn isense (ingesteld op vloerverwarming) wel dat het stoken automatisch niet warmer hoeft te zijn als 50 graden, dit heb ik nog even gemaxt tot 45 graden, maar hoefde eigenlijk verder niks in te stellen.
hij deed alle bijna alle optimalisaties die ik met mijn oude ketel moest doen van zelf. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 11-08-2015 12:45 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:08

houthakker

Poehé

Hoeveel vermogen je nodig hebt kan je uitrekenen aan de hand van de gewenste temperatuur in de vertrekken de inhoud van deze vertrekken en hoe goed geïsoleerd de boel is. Voor de warm water voorziening hangt het af wat voor comfort je wil hebben. Dit is persoonlijk, ik heb een Calenta 40C CW5 en zou niet minder willen. Persoon hierboven denkt hier anders over ;-).

Als je gaat voor een ketel zonder voorraad vat, dan moet je wel even kijken naar de omschakeltijd (tijd die nodig is voordat de ketel warm water gaat maken), dit bepaald hoe lang het duur voordat de eerste hoeveel warm water uit de kraan komt lopen (samen met de leidinglengte uiteraard), deze kan bij sommige ketels erg lang zijn en ik vind dat persoonlijk erg vervelend.

Er zijn nog andere parameters waar je nog naar kan kijken:
- type pomp wat gebruikt word (modulerend, aan/uit 2 of 3 standen).
- warmwater rendement

en wat al genoemd is:
- modulatie bereik (liefst zo groot mogelijk en laagste beginwaarde).
- warmwater opbrengst

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:43
@Aziraphale: HR ketels stoken het meest efficient bij een temperatuur regime onder de 50 graden (b.v. 50 graden naar de radiator en 40 retour of nog mooier 40 naar de radiator en 30 retour). hoe lager de temperatuur, hoe beter de condensatie plaatsvindt (De "HR" functie).
om op zo'n lage temperatuur te kunnen verwarmen moet je CV ketel een laag vermogen kunnen leven.

Dus als je je huidige warm water comfort voldoende goed vind en je vindt weinig energie verbruiken belangrijk dan kan je het beste een kleine CV ketel nemen.

voordeel van de remeha (ik heb een 40kw Calenta omdat ik toen niet beter wist) is dat de Isense thermostaat het toelaat om een maximale cv water temperatuur in te stellen icm met een buiten thermometer. dan kan je langdurig stoken op een lage stand forceren.

Overigens is dit het beste toepasbaar als je je huis continu op temperatuur wil houden (b.v. omdat er altijd iemand thuis is)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:08

houthakker

Poehé

Idd lagere verwarmingswatertemperatuur is beter, maar dan heb je ook grotere radiatoren nodig om de ruimtes te verwarmen. Er zijn op internet overigens zat websites te vinden om het benodigde vermogen te berekenen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
houthakker schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:01:
Hoeveel vermogen je nodig hebt kan je uitrekenen aan de hand van de gewenste temperatuur in de vertrekken de inhoud van deze vertrekken en hoe goed geïsoleerd de boel is. Voor de warm water voorziening hangt het af wat voor comfort je wil hebben. Dit is persoonlijk, ik heb een Calenta 40C CW5 en zou niet minder willen. Persoon hierboven denkt hier anders over ;-).
lol, iets beter lezen, of misschien zeg ik het niet goed dat kan ook.
maar voor 12x per jaar dat het bad word gebruikt, bespaart een zwaardere ketel je een half uur wachten per jaar, en dan kun je ook nog even een tijdje in een bad gaan zitten dat half vol is, lol.
het kan en is geen echt probleem, maar ik heb nu ook een cw4 maar dat is puur voor de douche ;)
(de cw3 trok het net niet comfortabel)
Als je gaat voor een ketel zonder voorraad vat, dan moet je wel even kijken naar de omschakeltijd (tijd die nodig is voordat de ketel warm water gaat maken), dit bepaald hoe lang het duur voordat de eerste hoeveel warm water uit de kraan komt lopen (samen met de leidinglengte uiteraard), deze kan bij sommige ketels erg lang zijn en ik vind dat persoonlijk erg vervelend.
pas bij cw6 heb je echt een voorraad vat nodig.
daar onder kun je makkelijk zonder nog doen. ;)
maar je hebt ook nog de warm houd functie van de wisselaar (erg vergelijkbaar me een voorraadvat maar dan erg klein).
als ik die functie aan zet heb ik een extra gebruik van +/-65m3 per jaar. (elke dag een beetje x 365 dagen)
terwijl ik maar 125m3 gebruik voor bad en douch, ik vind dat iets te veel van het goede.
natuurlijk is het op het totaal gebruik niet veel.

maar goed dit is erg persoonlijk, ik heb een vaatwasser, dus warm water gebruik in de keuken is zo minimum, dat ik dat niet erg vind dat het iets langer duurt.
(verschil tussen een cw4 en cw5 is in principe 0, maar de meeste cw5 modellen kunnen wel iets meer als cw4).
Er zijn nog andere parameters waar je nog naar kan kijken:
- type pomp wat gebruikt word (modulerend, aan/uit 2 of 3 standen).
- warmwater rendement

en wat al genoemd is:
- modulatie bereik (liefst zo groot mogelijk en laagste beginwaarde).
- warmwater opbrengst
helemaal mee eens, maar verschillen vandaag de dag zijn zo klein dat het snel mieren seksueel mishandelen word (mierengeneuk).
persoonlijk gebruik en bepaalde luxes doen meer. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:54
Cw5 heeft een hoger rendement op WW dan cw4 daarom zie je ivm epc- normen meer cw5 ketels in nieuwbouw

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 21:09

Snappie88

Mr. Hollywood

Hey wat leuk, een topic die behoorlijk dicht komt bij mijn situatie. Ik chip even in :)

Van mijn Nefit CV is de driewegklep vorige week overleden. Gelukkig nu eventjes de centrale verwarming niet nodig, dus kan rustig op zoek naar een nieuwe ketel. Dat is helaas nodig, want deze uit 2006 heeft ondertussen al een (kleine) lekkage, de defecte driewegklep, en de pomp blijft ook al draaien. Tijd voor een nieuwe dus. Ik woon alleen. Geen bad. Wel een vaatwasser, douche, en centrale verwarming (uitsluitend van november tot maart) als grootgebruikers. Voor de rest dubbel glas, en buren aan alle kanten, dus behoorlijk energie zuinige woning - wat bij mij dus ook voorop staat. Mijn CV-service meneer raadt een Intergas ketel aan (ideale prijs-kwaliteit verhouden, aldus deze meneer), en raadt aan naar CW5 te gaan (huidige is CW4). HRE is natuurlijk wel zo fijn, maar zie geen reden voor een CW5 ketel (geen bad die snel vol moet :p).

Ik kom uit op een Intergas Kombi Kompact HRE 28-24 ketel. Kan iemand vertellen of dit een verstandige keuze voor mijn situatie is?

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik denk dat we een ander topic gaan dupliceren, maar goed:
1/ maximaal nuttig CV vermogen wordt bepaald door je radiatoren. hiervoor zijn inderdaad allerlei tabellen te vinden (Bij radiator verkopers) die aangeven hoeveel Watt de radiator levert bij een temperatuur regime (b.v. 60-80 graden)
-> dit gegeven is verder handig om te weten hoe snel je je huis kan opwarmen
2/ minimaal CV vermogen: is bepaald door de ketel en op basis van dit vermogen EN de thermostaat wordt je feitelijke stook regime bepaald. b.v. je huis is op temperatuur en gaat de ketel nu af en toe aan om op 60-80 graden je huis bij te warmen OF blijft de ketel continu op 30-50 graden je huis warm houden (het tweede is efficienter en comfortabeler)

3/ Tapwater capaciteit: bepaald of je een regendouche kan gebruiken en hoe snel je bad vol is.

Een CV zwaarder dan punt 1 heeft alleen zin voor punt 3

Een kleinere CV zal efficiënter draaien, en dan moet die groot genoeg zijn voor punt 3 en voldoende snel je huis opwarmen (zie punt 1, maar dat is puur een maximum

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Mijn conclusie is dan in ieder geval dat ik goed zat met mijn redenatie dat ik met een Calenta 28c CW4 goed zit. Dan heb ik net even wat mee qua tapwater ten opzichte van mijn huidige ketel en hij kan behoorlijk verder terugmoduleren voor de CV. Dank, allen, voor het meedenken! :-)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Aziraphale: waarom naar een zwaardere ketel dan je nu hebt? was de capaciteit onvoldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ja en nee. Hij houdt het huis prima op temperatuur, dus wat dat betreft hoeft hij niet zwaarder. De tapwatervoorziening is echter kantjeboord, want in de winter lukt het hem soms gewoon niet om voldoende warm water naar de douche te krijgen. Je merkt dan dat het vat leeg is en eigenlijk moet je dan de kraan een paar minuten dicht doen om hem weer voorraad te laten maken. In bad vind ik dat geen punt, maar onder de douche is het iets minder als je van een hete douche houdt.

Vandaar dat ik een stap hoger wil gaan zitten qua cw, maar dat heeft als consequentie een zwaardere ketel. Zelf denk ik dat die 3,7 l/m meer van de Calenta CW4 daar wel voldoende voor moet zijn, zeker als je in aanmerking neemt dat mijn huidige ketel niet echt best meer is. Wanneer je dan ook nog meeneemt dat de Calenta 28c CW4 een stuk verder terug kan moduleren dan mijn huidige Nefit, dan denk ik dat ik een mooie middenweg heb tussen een niet te hoog vermogen en een aardige hoeveelheid tapwater. Ik zou natuurlijk ook voor de 40c kunnen gaan, maar ik heb dan wel een enorme overkill aan cv capaciteit en ik vraag me af of ik de 19,5 l/m nodig heb. De badkamer zit dan wel aan de andere kant van het huis, maar als de huidige ketel het net niet redt dan lijkt me het bijna verdubbelen van de opbrengst wat veel van het goede. Maar ik hoor het graag als ik het mis heb! :)

[ Voor 16% gewijzigd door Aziraphale op 11-08-2015 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Snappie88 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 17:51:
Hey wat leuk, een topic die behoorlijk dicht komt bij mijn situatie. Ik chip even in :)

Van mijn Nefit CV is de driewegklep vorige week overleden. Gelukkig nu eventjes de centrale verwarming niet nodig, dus kan rustig op zoek naar een nieuwe ketel. Dat is helaas nodig, want deze uit 2006 heeft ondertussen al een (kleine) lekkage, de defecte driewegklep, en de pomp blijft ook al draaien. Tijd voor een nieuwe dus. Ik woon alleen. Geen bad. Wel een vaatwasser, douche, en centrale verwarming (uitsluitend van november tot maart) als grootgebruikers. Voor de rest dubbel glas, en buren aan alle kanten, dus behoorlijk energie zuinige woning - wat bij mij dus ook voorop staat. Mijn CV-service meneer raadt een Intergas ketel aan (ideale prijs-kwaliteit verhouden, aldus deze meneer), en raadt aan naar CW5 te gaan (huidige is CW4). HRE is natuurlijk wel zo fijn, maar zie geen reden voor een CW5 ketel (geen bad die snel vol moet :p).

Ik kom uit op een Intergas Kombi Kompact HRE 28-24 ketel. Kan iemand vertellen of dit een verstandige keuze voor mijn situatie is?
je hebt echt een reden nodig om voor een cw5 te gaan.
(al het volgende is met tap water van +/-38 graden gemengd water en geen 60/65 graden ketel water)
mijn douche kan 17l/min aan + ik heb nog 2 zij strallers van 4,5l/m.
(kan ook nog de hoofddouche switchen naar een straal douche van 9l/m)
maar ik heb ook een mengkraan die het ook nog aan kan ook.
dus ik zou kunnen voeden met een cw5 ketel ;)
best een lux systeem, lol.

alleen mijn douch putje kan maar 27l/m aan, dat klinkt veel, maar er is ook nog een marge nodig voor wat vet en vast zittend haar lichte verstoppingen etc etc..
dus in de praktijk kan ik niet meer als een 19l/m verwerken.
dus die cw5 ketel laat maar, dat is te veel tapwater voor mijn systeem ;)
met mijn cw4 heb ik wel dat als er iemand warm water pakt in de keuken, ik wel erg weinig water heb onder de douche (maar door de mengkraan word het water er niet koud. dus eigenlijk geen ramp.)

ik zelf vond de laagste modulatie stand voor het stoken van die intergas eigenlijk veel te hoog voor mijn huis.
daarom viel die voor mij wel af. (ik kan mijn huis warm houden met 2,5kW en de ketel die ik heb doet 5,5kW, concessies altijd nodig zijn nodig)
ik wil hem verder niet aan of af raden. ;)

eigenlijk als je het goed bekijkt is de hoeveelheid gas die je gebruikt voor warm tap water.
erg klein, het meeste gaat op naar stoken van het huis. ;)

edit:
moest het ook weer even opzoeken, wist het ook niet meer uit mijn hoofd.
voor het maken van tap water om te douchen heb ik dus 27kW nodig. (cw4)
het verwarmen van het het huis heb ik 5,5kW ketel vermogen, en dat is eigenlijk al 2x te veel, maar is gewoon bijna niet lager te krijgen.

edit2:
zie Proton_ zijn opties hier onder, die zijn super!!!!!

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 12-08-2015 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Aziraphale schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:15:
Ja en nee. Hij houdt het huis prima op temperatuur, dus wat dat betreft hoeft hij niet zwaarder. De tapwatervoorziening is echter kantjeboord, want in de winter lukt het hem soms gewoon niet om voldoende warm water naar de douche te krijgen. Je merkt dan dat het vat leeg is en eigenlijk moet je dan de kraan een paar minuten dicht doen om hem weer voorraad te laten maken. In bad vind ik dat geen punt, maar onder de douche is het iets minder als je van een hete douche houdt.
Een douche die je met minder water natmaakt (goedkoopste optie) of warmte-terugwinning (voor meer comfort, zoek in dit forum op DWTW) uit het afvalwater zijn dan ook een overweging.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
^^^ met Proton. Zorgen dat je minder warm tapwater gebruikt maakt dat wanneer er een tweede warme kraan wordt opengedraait er een kleinere daling is van de douchetemperatuur. Een thermostaatkraan is dan wel aan te raden. Douchewaterterugwin + spaardouchekop is zeker een flinke tapwaterbespaarder waardoor de ketel lichter kan worden uitgevoerd.

Deze kwam ik toevallig net tegen: https://www.kickstarter.c...-experience-70-less-water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Die thermostaatkraan en een spaardouche heb ik uiteraard, die zijn 4 jaar terug bij het plaatsen van de badkamer al geïnstalleerd. Een dwtw had ik ook al naar gekeken en is bij mij door de constructie van de afvoer helaas niet mogelijk. Kortste klap (en enige zinnige optie) is dus volgens mij iets meer warmwaterproductie realiseren, wat gezien de noodzakelijke vervanging van de ketel nu mooi kan.

Het is trouwens ook niet zo dat de temperatuur alleen terugvalt als er nog een kraan opengedraaid wordt, want dat is voor mij absoluut geen reden om een zwaardere ketel te kopen. De temperatuur valt sowieso terug als het voorraadvat van de ketel leeg is, wat volgens de toenmalige installateur van de badkamer al wel te verwachten was door de combi van deze ketel met de afstand tussen de ketel en de badkamer. Dat hoop ik dus met een ketel die iets meer warm water kan leveren te ondervangen. Wat Migjes zegt speelt bij mij ook wel een rol, namelijk dat het laagste modulatievermogen van de ketel eigenlijk al te hoog is voor mijn verwarming, maar dat lager eigenlijk niet te krijgen is. Je moet dan een compromis sluiten en volgens mij is de Calenta 28c dat compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als je een spaardouche hebt moet elke CW3 ketel het ruim trekken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:23
Let wel op dat je huidige toestel een voorraadtoestel is (met boiler dus) en de Calenta een doorstromer. Op zich geeft het niet, maar de wachttijd voor warm water is altijd langer, en bovendien is de temperatuur de eerste 10 seconden niet constant. Geen ramp, maar mijn ervaring is dat mensen die een voorraadtoestel inruilen voor een doorstromer, dit altijd tegen vinden vallen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
I know, maar als ik zie hoe vaak die boiler nu aanslaat wacht ik liever iets langer. :-) Ik ga dus waarschijnlijk ook de warmhoudfunctie van de ketel uitzetten, scheelt weer iets.

@Proton, ik geloof je direct en in de zomer is dat ook wel zo, maar in de winter niet. En ja, mijn huis is volledig geïsoleerd. Ik heb gewoon iets meer vermogen nodig voor het comfort dat ik wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honolulu
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
hier kost die stomme warmhoudfunctie nu zo'n 2 kuub per drie dagen. En dat als het buiten 25 graden is en de zon op de zolder staat te branden.

Ik vraag me wel af of het zinnig is om een CW3 te kiezen en niet een CW4 als het minimumvermogen gelijk is.

Ach, laat maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Een CW3 doorstroomtoestel valt niet terug in temperatuur zoals een CW3 met voorraadvat als het vat bijna leeg is.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Bij een CW3 met voorraadvat, zoals de Nefit, hoort het vat ook niet leeg te raken. Maar vaak worden de ketels hoger dan 6L/min afgesteld, dan krijg je inderdaad dit euvel. Vooral in de winter, als het aangevoerde water kouder is.

Meet maar eens hoeveel heet water je per minuut kunt tappen, zal vast meer dan 6 zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door hesselbeertje op 12-08-2015 19:06 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat moet ook niet uitmaken omdat een spaardouche minder dan 4 liter per minuut heet water vraagt... de ketel lijkt idd aan vervanging toe :)
Of hij begint te laat weer met bijstoken, dat kan ook.

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 12-08-2015 19:16 ]

• Aziraphale
Hou het maar op het eerste. Vorig jaar had de monteur al zoiets van 'zolang hij het doet, doet hij het.' 😁

• migjes
Aziraphale schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 00:04:
Hou het maar op het eerste. Vorig jaar had de monteur al zoiets van 'zolang hij het doet, doet hij het.' 😁
toch kan dat een gevaarlijke opmerking zijn. ;)
mijn ouders hebben nu 3 jaar een nieuwe ketel.
en voor de 3de keer op een rij hebben ze 700m3 bespaart op hun stookkosten.
(oke is natuurlijk een groot huis + oude vr ketel, wat dit een erg extreem voorbeeld maakt)
een bierviltje berekening voor hun geeft een TVT van >10 jaar.
en dat hadden ze toch niet verwacht, nu hebben ze zoiets van hadden we dat niet beter 7 jaar geleden moeten doen.

dit gekoppeld met een vette pv installatie die ik daar op dak heb gelegd.
is hun maand bedrag gezakt van 220€ naar een 110€.
nu is zelfs mijn vader aan het rekenen is geslagen om eens te kijken naar een warmte pomp.
want het kan altijd nog beter. >:)

(luister trouwens naar anderen als ik, als het om de douche gaat.
het douchen is een heilig huisje voor mij, ik bezuinig op alles behalve dat, ook ik ben niet perfect. ;) )

• Aziraphale
Dat laatste geldt ook voor mij - don't come between me and my shower! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88

Snappie88

Mr. Hollywood

migjes schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:41:
[...]

edit:
moest het ook weer even opzoeken, wist het ook niet meer uit mijn hoofd.
voor het maken van tap water om te douchen heb ik dus 27kW nodig. (cw4)
het verwarmen van het het huis heb ik 5,5kW ketel vermogen, en dat is eigenlijk al 2x te veel, maar is gewoon bijna niet lager te krijgen.
Hoe kom je precies aan die waarden? Ik heb berekend dat ik circa 14,4kW nodig heb om mijn huis te verwarmen, maar hoe kom je dan precies aan 2,2kW? Heb je een dermate goed geïsoleerd huis?

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Als je de bekende berekening uitvoert - Inhoud huis x bepaald getal, kom je altijd (veel) te hoog uit. De enige manier om het goed te berekenen, is met een warmteverliesberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als je gedetailleerd je gasverbruik weet van een winter (op dag of week niveau) kan je ook een aardige schatting maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88

Snappie88

Mr. Hollywood

Al gelezen dat het te maken heeft met het gemoduleerd op pijl houden van de temperatuur in je huis. Dan hoeft je ketel natuurlijk niet vol te stoken. Vraag ik mij alleen af in hoeverre het gemoduleerd is, iets wat niet bij de ketels op internet staat. Wel al gelezen het modulatiebereik tussen 67.5% tot 80.8% kan liggen. Zegt alleen zo weinig...

Stookkosten wilde ik zojuist ophalen bij NLE, maar dat account hebben ze mooi al geblokkeerd (klant tot april 2015). Pannenkoeken...

Edit: ik zie nu ook dat sinds 01/01/2015 een A-label pomp verplicht is, waardoor mijn eerste keuze dus sowieso niet meer leverbaar is.

[ Voor 12% gewijzigd door Snappie88 op 14-08-2015 13:10 ]

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06 18:44
Honolulu schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 18:21:

Ik vraag me wel af of het zinnig is om een CW3 te kiezen en niet een CW4 als het minimumvermogen gelijk is.
Dit vraag ik mij ook af, als het ondervermogen van een CW3 ketel gelijk is aan dat van de CW4 heeft de CW4 toch geen nadelen buiten een evt. hogere aanschafprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:52
Snappie88 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:58:
[...]
Stookkosten wilde ik zojuist ophalen bij NLE, maar dat account hebben ze mooi al geblokkeerd (klant tot april 2015). Pannenkoeken...
[...]
Voortaan zelf bijhouden op www.mindergas.nl :) Die data zegt veel meer dan alleen het verbruik wat je van je energieleverancier krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06 12:20

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Beste Tweakers,

Kan iemand mij helpen met het maken van een keuze tussen 2 ketels? Het gaat om een Nefit Trendline CW4 of CW5.

De situatie in punten:
- nieuwbouwhuis conform eisen 2015 (EPC norm 0.4)
- 2 onder 1 kap
- overal 3 dubbel glas.
- 60 m2 vloerverwarming beneden
- 1x verwarming voor 20 m2 garage (isolatie rc 2,5), nog later te plaatsen en is puur bedoeld om de kou er uit te halen.
- 3x lage temperatuur radiator boven + 1 badkamer radiator
- warm tapwater in de keuken + garage (i.v.m. vuile handjes)
- enkele wastafel
- ligbad 80-180cm
- douche met stortmogelijkheid, 8L water van 60gr benodigd (de 40gr specs heb ik niet).

Belangrijk vind ik het dat je er onder de douche weinig tot niets van merkt als je in de keuken de kraan een tijdje op heet laat lopen.

Ik neig naar de CW5, omdat het dan altijd voldoende is. Echter omdat het huis zo goed geïsoleerd is, zal de ondergrens van de ketel er voor zorgen dat ik (vooral in de zomer) niet zuinig uit ben, klopt dat? Zo ja wat zou dat in harde euro's ongeveer schelen..

Als ik het bericht van migjes zo lees, kom ik aan een CW4, maar ik wil daar later geen spijt van krijgen.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Waarom wil je een gasketel in zo'n goed geïsoleerd huis? De kans is groter dat het te warm is in de zomer dan te koud in de winter :)

Ik denk dat een luchtbron warmtepompboiler (Daikin Altherma bijvoorbeeld, geschikt voor verwarming en koeling) een betere match is.
Duurder in aanschaf maar meer comfort en goedkoper in gebruik.

Overigens mis ik de douche-WTW in je lijstje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
frankwopereis schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:52:
Beste Tweakers,

Kan iemand mij helpen met het maken van een keuze tussen 2 ketels? Het gaat om een Nefit Trendline CW4 of CW5.

De situatie in punten:
- nieuwbouwhuis conform eisen 2015 (EPC norm 0.4)
- 2 onder 1 kap
- overal 3 dubbel glas.
- 60 m2 vloerverwarming beneden
- 1x verwarming voor 20 m2 garage (isolatie rc 2,5), nog later te plaatsen en is puur bedoeld om de kou er uit te halen.
- 3x lage temperatuur radiator boven + 1 badkamer radiator
- warm tapwater in de keuken + garage (i.v.m. vuile handjes)
- enkele wastafel
- ligbad 80-180cm
- douche met stortmogelijkheid, 8L water van 60gr benodigd (de 40gr specs heb ik niet).

Belangrijk vind ik het dat je er onder de douche weinig tot niets van merkt als je in de keuken de kraan een tijdje op heet laat lopen.

Ik neig naar de CW5, omdat het dan altijd voldoende is. Echter omdat het huis zo goed geïsoleerd is, zal de ondergrens van de ketel er voor zorgen dat ik (vooral in de zomer) niet zuinig uit ben, klopt dat? Zo ja wat zou dat in harde euro's ongeveer schelen..

Als ik het bericht van migjes zo lees, kom ik aan een CW4, maar ik wil daar later geen spijt van krijgen.
de CW systemen zijn niet zo heel handig om naar te kijken.

voor je huis heb je maar 5kW nodig om hem warm te krijgen. (waarschijnlijk kun je het al met 2,5kW, maar geen gas ketel die dat kan)
om een gewone douche te pakken heb je een 20kW(+/- CW3) nodig.
wil je iets luxer douchen heb je een 25kW(+/-CW4) nodig of als je het belangrijk vind dat er op 2 plaatsen tegelijk warm water is in je huis(vind ik totale onzin, mijn partner wacht wel even met warm water pakken als ik onder de douche sta, en al gebeurd het per ongeluk, dan regelt de thermostaat kraan van de douche dat ik niet koud sta te douche, allen even minder water.)
(dit is een beetje grof aangegeven, maar verhaal is simpel, je koopt geen gasketel vermogen om te stoken, maar de hoeveelheid warm tapwater wat je wil hebben ;) )

het verschil tussen CW3-4-5(en 6 soms) is allemaal niet heel groot.

maar als je een voorraad vat hebt ga je wel aardig wat meer gas gebruiken. ook als je het systeem zo instelt dat er een kleine hoeveelheid water warm word gehouden(in de warmte wisselaar) gebruik je meer gas.
als je dat systeem uit zet wat een voorraad vat of warmte wisselaar warm houd, dan bespaar je je zelf meer gas als de keuze CW3-4 of 5. ;)
wil je zuinig stoken dan is elke gas ketel al te zwaar. (en Proton_ zegt de rest al.)

edit:
Proton_ en ik kunnen natuurlijk erg makkelijk praten ;)
wij hebben al jaren pv op ons dak liggen, energie is niet echt een probleem voor ons.
hier mijn elektra rekening van de afgelopen jaren.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/energie%204%20jaar.jpg
je kunt goed zien in welke 2 weken ik een heb geprobeerd met een elektra kacheltje van 1,5kW mijn huis warm te maken.

(het is jammer dat ik zoveel experimenteer anders zou mijn energie(gas+elektra) elk jaar onder de 500€ zitten.maar goed experimenteren is ook leuk.)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 14-10-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06 12:20

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Bedankt allen. Ik denk dat ik dan toch voor de CW5 ga, en voor de luxe qua tapwater.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Pagina: 1