Ecoflo tapwater warmtewisselaar voor rookgasafvoer?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
In het verleden ben ik al verschillende keren over de website van Ecoflo (www.ecoflo.nl) heen gestruikeld. Het idee achter een warmtewisselaar voor de rookgassen ligt erg voor de hand en alhoewel de gevraagde €485 niet super goedkoop is, lijkt het een logische aanvulling van een combi ketel.

Ik heb gezien dat de Ecoflo hier in het forum af en toe wordt genoemd maar dat er verder niet echt diep op wordt ingegaan. Wat is jullie mening over de Ecoflo en heeft iemand wellicht al positieve of negatieve ervaringen met de Ecoflo?

Zou het bijvoorbeeld zin hebben om een ecoflow tussen een ketel en een boiler te plaatsen?

[ Voor 13% gewijzigd door janser01 op 11-08-2015 10:50 ]

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Ik denk dat de aanschafprijs te hoog is om een gunstige TVT op te kunnen leveren. Zeker omdat je gasverbruik voor tapwater een stuk lager is dan voor verwarming. Duurt jaren om terug te verdienen.

Ga maar eens rekenen met je gasverbruik voor alleen warm tapwater, de aanschafprijs van zo'n Ecoflo en de besparing per jaar die het zou moeten opleveren.

Zie ook de reacties in dit topic: Gas besparen door middel van CV tuning
En posts in andere topics over de Ecoflo: http://gathering.tweakers...d%5B%5D=71&keyword=ecoflo

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 11-08-2015 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:12
Ecoflo geeft zelf een terugverdientijd aan van 5 jaar, maar dat is vast aan de korte kant. Ik ben zelf aan het kijken naar een nieuwe ketel en daar komt er zeker een op. Ik heb verschillende duurzaamheidsmogelijkheden met de installateur doorgesproken en daar kwam eigenlijk alleen de Ecoflo als (voor mij) interessante optie uit.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:29
Lijkt me toch wel interessant; in eerdere topics werd melding gemaakt dat hij alleen zin heeft bij tappen warm water. Maar bij aanspringen ketel voor Cv warmt hij de voorraad in de ecoflow toch alvast op? Heeft wel alleen zin als je die snel weer gebruikt, anders koelt het zo af.

Maar, ik vind hem interessant; toch eens nader onderzoeken. Alle kleine beetjes helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
thunder68 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:47:
Lijkt me toch wel interessant; in eerdere topics werd melding gemaakt dat hij alleen zin heeft bij tappen warm water. Maar bij aanspringen ketel voor Cv warmt hij de voorraad in de ecoflow toch alvast op? Heeft wel alleen zin als je die snel weer gebruikt, anders koelt het zo af.

Maar, ik vind hem interessant; toch eens nader onderzoeken. Alle kleine beetjes helpen.
De 'voorraad' in het ding is dus maar 2,8L aldus 'Oxellaar'. En bij CV-gebruik is de rookgastemperatuur een stuk lager dan bij het maken van warm tapwater, als je tenminste je CV-ketel een beetje getweaked hebt volgens dat gasbespaar topic ;)

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 11-08-2015 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
2,8 liter is maar beperkt. Vandaar ook mijn opmerking of het wellicht handig is om hem tussen de ketel en een boiler te zetten (ik heb een Nefit ketel + 80L voorraadboiler).

Maar ja het meerendeel van het gas gaat (bij mij) toch naar de verwarming en dan wordt de t.v.t. toch wel wat langer zoals werd aangegeven. (Ik kan althans geen fout in die logica zien).

[ Voor 3% gewijzigd door janser01 op 11-08-2015 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 23:06
33% van bij mij 130 kuub is ca 43 kuub a 65ct. (€30,-) bij bijna alle ketels is een adaptersetje nodig a €120,- dus totaal €600,-/€30= tvt 20 jaar.
Idee vind ik wel heel leuk.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De Ecoflo zorgt dat de rookgassen ook condenseren bij tapwatergebruik.

Een beetje moderne ketel doet dat zelf al, de ecoflo heeft dan geen enkel nut.
http://www.installatie.nl...dement-boven-100-procent/

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 12-08-2015 12:52 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 15:08
Probleem is dat die ecoflo idd enkel nut heeft als je tapwater verbruikt, want van CV gebruik is hij allang weer afgekoeld als je warm water tapt. En daar komt dan nog eens bij dat een goeie ketel al flink kan gaan condenseren bij tapwater-aanmaak. Mss wel nut als je heel regelmatig in een ruim bad gaat?

Ik denk dat je voor het geld van een ecoflo beter een douche-wtw kan installeren, het afvoerwater van je douche (water op 38°) bevat denk ik meer energie dan het rookgas van je ketel ('lucht' op 50°).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:17

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Hoe zit dit legionella-technisch? Als je 2 weken op vakantie bent en de cv stookt ieder keer het water in dat ding warm?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
blitzkrieg schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:06:
Hoe zit dit legionella-technisch? Als je 2 weken op vakantie bent en de cv stookt ieder keer het water in dat ding warm?
Als ik op vakantie ben staat de CV uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:17

blitzkrieg

Whoop Whoop!

janser01 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:08:
[...]

Als ik op vakantie ben staat de CV uit :)
Ook als je op wintersport gaat? In februari terwijl het 15 graden vriest?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hij werkt als voorverwarmer op je ketel.
Het water wordt dus altijd 60 graden gestookt voordat het de ketel uit komt, dus het legionellaspook mag terug in de kast :)
Je spoelt je leidingen toch wel als je lang weggeweest bent?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 23:06
ATAG heeft dit systeem trouwens in sommige ketels verwerkt, wat nou patent voor de ecoflow?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 07:19
Maar als je dit echt wilt (idee is natuurlijk briljant simpel) dan wikkel (of laat je dat doen) toch even wat koperleiding met toevoer water om je CV schoorsteen? Verder maakt het mij wel nieuwsgierig in hoeverre CV makers dit al voor warmwater zelf inbouwen in het apparaat, want zelf (oude - net HR - intergeas) heb ik mij ook dikwijls verbaasd hoe warm die pijp is. Enige wat ik mij kan bedenken dat rookgassen ook een bepaalde temperatuur moeten hebben om voldoende trek naar boven te kunnen genereren?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
De ecoflo is een leuk dingetje maar de inzetbaarheid is toch redelijk beperkt.

Indien je ketel het huis al verwarmt in condenserend gebied, dan koel je de rookgassen al dusdanig af dat het opwarmeffect gering is en de investering dermate langer duur eer je quitte speelt. Natuurlijk hoeft dat ook niet altijd te gebeuren en het te investeren bedrag is te overzien, maar voor dat bedrag zijn er ook alternatieven die een groter gasbesparend effect hebben zoals een douche WTW.

Aan de andere kant, als je niet een douche WTW kan plaatsen en je ketel is al iets ouder (welke een lager rendement hebben op tapwater opwarmen) dan is dit geen slechte keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Rhaelak schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:49:
[...]

Aan de andere kant, als je niet een douche WTW kan plaatsen en je ketel is al iets ouder (welke een lager rendement hebben op tapwater opwarmen) dan is dit geen slechte keuze.
Vind ik wel, zie: technopeuter in "Ecoflo tapwater warmtewisselaar voor rookgasafvoer?"
Zelfs met een hoger warmwater-gasverbruik/CV-gasverbruik gaat de TVT al gauw richting de 10(+) jaar denk ik.

Die 4-500 euro kun je beter in extra isolatie steken, daar bespaar je meer gas mee. Of stop het in een potje voor de aanschaf van een warmtepomp ofzo.

[ Voor 55% gewijzigd door ThinkPad op 03-03-2016 21:52 ]

Pagina: 1