daar gaat het alweer fout
Dat is het probleem dus. Je gaat als een cowboy wat hardware bij elkaar zoeken zonder een idee te hebben wat er komt kijken bij het bedrijfsmatig beheren van systemen en het assembleren van systemen in een serverbehuizing.Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:05:
[...]
Nee joh, ik kan het wel.
Moet alleen weten welke rackmount ik nodig heb, dat in een patchkast kan zitten.
Dan koop ik zelf de hardware, goeie en grote koeler, DDR4 aansluiten, 500GB SSD.
Sata kabel etc.
Hoe betrouwbaar moet het systeem zijn? Wat is de maximaal te veroorloven downtime? Hoe snel moeten onderdelen vervangen worden? Hoeveel warmte kan er afgevoerd worden?
Systemen inbouwen is de snelste manier om warmte problemen te veroorzaken.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
De OP heeft geen flauw benul van wat er allemaal komt kijken in een professionele omgeving maar doet alsof 'hij dit wel even kan'.CFC-Mathijs schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:08:
Jij hebt duidelijk ook geen intentie om de OP te helpen.

Alsof je een kind van achter het stuur zet van een raceauto omdat hij goed is in fietsen. Je kan er nog zoveel vertrouwen in hebben, zonder ervaring gaat het snel mis en wil je niet weten wat de gevolgen zijn.
[ Voor 27% gewijzigd door D4NG3R op 10-08-2015 16:17 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ik zie dat die intentie er wel is, maar dat de OP de adviezen veelal negeert. Lastig om op die manier iemand te helpen.CFC-Mathijs schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:08:
[...]
Jij hebt duidelijk ook geen intentie om de OP te helpen. Hij heeft er kennelijk wel vertrouwen in verder, laat hem lekker z'n gang gaan dan...
Klopt, al vraag ik me dan af hoe 'professioneel' die werkomgeving dan daadwerkelijk isD4NG3R schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:12:
[...]
De OP heeft geen flauw benul van wat er allemaal komt kijken in een professionele omgeving maar doet alsof 'hij dit wel even kan'.
Bedankt, maar ik zal ook denken aan de wattage.Yerap schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:09:
[...]
daar gaat het alweer foutsucces met een grote koeler in een server behuizing plaatsen.
Dus niet te weinig en niet te veel. Gewoon net goed, en misschien iets overhouden.
Ik ga voornamelijk meer kleine fans draaien 2 of 4.
PC moet gewoon 24/7 draaien.Tsurany schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:10:
[...]
Dat is het probleem dus. Je gaat als een cowboy wat hardware bij elkaar zoeken zonder een idee te hebben wat er komt kijken bij het bedrijfsmatig beheren van systemen en het assembleren van systemen in een serverbehuizing.
Hoe betrouwbaar moet het systeem zijn? Wat is de maximaal te veroorloven downtime? Hoe snel moeten onderdelen vervangen worden? Hoeveel warmte kan er afgevoerd worden?
Systemen inbouwen is de snelste manier om warmte problemen te veroorzaken.
CPU zal maar 20 a 25% gebruiken.
Komt echt wel goed.
Warmte problemen zal niet gebeuren, ik gooi er 2 of 4 kleine fans eraan.
pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T
gooi dat gewoon in die kast, klaar. Moet het goede performance hebben? Dan heb je iets meer ruimte nodig.
Warmte komt niet goed, ooit wel is in een serverruimte geweest waar 3 servers hingen? Daar is het ook over het algemeen vrij warm
gooi dat gewoon in die kast, klaar. Moet het goede performance hebben? Dan heb je iets meer ruimte nodig.
Warmte komt niet goed, ooit wel is in een serverruimte geweest waar 3 servers hingen? Daar is het ook over het algemeen vrij warm
[ Voor 21% gewijzigd door DJ-Visto op 10-08-2015 16:19 ]
Redelijk professioneel, ze zijn tevreden hier met mij.CFC-Mathijs schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:15:
[...]
Klopt, al vraag ik me dan af hoe 'professioneel' die werkomgeving dan daadwerkelijk is
Gaat niks mis hier.
Dat vraag ik mij ook af, want zelf bouwen van een server. Nah. Het kan ja, het kan. Maar ik schat in dat er gewoon een simpele NAS daar draait, en niet veel meer bijzondersCFC-Mathijs schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:15:
[...]
Klopt, al vraag ik me dan af hoe 'professioneel' die werkomgeving dan daadwerkelijk is
[ Voor 13% gewijzigd door DJ-Visto op 10-08-2015 16:21 ]
Ik negeer niet, ik bedank iedereen voor zijn advies en hulp, maar ik kan dit echt.SpudNL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:13:
[...]
Ik zie dat die intentie er wel is, maar dat de OP de adviezen veelal negeert. Lastig om op die manier iemand te helpen.
Gewoon een simpele PC/Server-behuizing, zal gewoon een PC hardwarematig configureren net als bij een game-PC.
Het ik meer een PC. Maar een 'server-behuizing' 19" rack.DJ-Visto schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:20:
[...]
Dat vraag ik mij ook af, want zelf bouwen van een server. Nah. Het kan ja, het kan.
Hoeveel u heb je tot je beschikking? 1u servercases zijn namelijk kleinAnoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:21:
[...]
Het ik meer een PC. Maar een 'server-behuizing' 19" rack.
En als er iets stuk gaat, ga je dan weken op een RMA afhandeling wachten? Juist bij 24/7 operatie wil je geen zelfbouw.Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:18:
[...]
PC moet gewoon 24/7 draaien.
CPU zal maar 20 a 25% gebruiken.
Komt echt wel goed.
Warmte problemen zal niet gebeuren, ik gooi er 2 of 4 kleine fans eraan.
En je kan wel fans inbouwen maar een systeem in een afgesloten ruimte plaatsen betekent enkel circulatie van de warmte.
Maar je moet hier echt stoppen. Je hebt geen idee wat je doet, niemand in het bedrijf heeft zo te merken een idee wat IT in houd en je graaft enkel dieper en dieper. Amateurs moeten zich niet met zakelijke omgevingen bemoeien, dat is vragen om problemen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik zie hier meer heil in legplank met een simpele PC behuizing. Als ik een beetje intentie "proef" hoeft hier geen dure serverbehuizing heen, maar gaat het gewoon om een PCtje die altijd aan staan en is uptime niet echt belangrijk.
Bekijk in de pricewatch eens behuizingen, zorg dat je de hoeveelheid hardware in de kast zoveel mogelijk limiteert (Meer HDDs = meer warmte, alleen een SSD: scheelt weer warmte
)
Mochten mijn aannames qua uptime niet kloppen dan kan ik je alleen maar adviseren je handen er niet aan te branden, maar ik wil je wel aanraden om eens wat zaken in het topic te specificeren:
- Hoe belangrijk is de update?
- Waar wordt de PC exact voor gebruikt? Indien mailserver: Dan geen zelfbouw
- Wat is er benodigd aan opslag?
- Hoeveel mensen gaan het gebruiken?
- Wat is het plan in geval van downtime? Kunnen ze lang zonder? Is er een alternatief?
- Wat is de impact van downtime op het bedrijf?
(excuses voor de dit, maar is wel erg van belang!)
Bekijk in de pricewatch eens behuizingen, zorg dat je de hoeveelheid hardware in de kast zoveel mogelijk limiteert (Meer HDDs = meer warmte, alleen een SSD: scheelt weer warmte
Mochten mijn aannames qua uptime niet kloppen dan kan ik je alleen maar adviseren je handen er niet aan te branden, maar ik wil je wel aanraden om eens wat zaken in het topic te specificeren:
- Waar wordt de PC exact voor gebruikt? Indien mailserver: Dan geen zelfbouw
- Wat is het plan in geval van downtime? Kunnen ze lang zonder? Is er een alternatief?
[ Voor 43% gewijzigd door Hann1BaL op 10-08-2015 16:30 ]
Een stuk of 20 users.DJ-Visto schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:22:
[...]
Hoeveel u heb je tot je beschikking? 1u servercases zijn namelijk klein
Kijk, jij voelt mij.Hann1BaL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:23:
Ik zie hier meer heil in legplank met een simpele PC behuizing. Als ik een beetje intentie "proef" hoeft hier geen dure serverbehuizing heen, maar gaat het gewoon om een PCtje die altijd aan staan.
Bekijk in de pricewatch eens behuizingen, zorg dat je de hoeveelheid hardware in de kast zoveel mogelijk limiteert (Meer HDDs = meer warmte, alleen een SSD: scheelt weer warmte)
Inderdaad, gewoon een simpele PC-/server behuizing met gewoon PC-hardware.
Inderdaad, geen dure serverbehuizing, gewoon één dat gemakkelijk in de patch-kast past.
Meer niet.
haha, sorry hoor, maar paar posts eerder is het idee van een leg plank ook al geopperdAnoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:25:
[...]
Kijk, jij voelt mij.
Inderdaad, geen dure serverbehuizing, gewoon één dat gemakkelijk in de patch-kast past.
Meer niet.
Nee, echt.
Ze gaan er niet allemaal inloggen, maar alleen een mailserver benaderen.
Verder kleine camerasoftware, beide zullen gewoon met IP-adres benaderd worden.
Sorry maar kan mijn lach niet inhouden... U gaat over de hoogte van de serverbehuizing, je hebt behuizingen van 1u of 2u etc.
Wil je misschien toch nogmaals naar mijn post kijken en eens goed in detail in gaan op de vragen? Ik denk dat we dan veel beter kunnen helpenAnoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:25:
[...]
Kijk, jij voelt mij.
Meer niet.
Moet geen legplank zijn.SpudNL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:26:
[...]
haha, sorry hoor, maar paar posts eerder is het idee van een leg plank ook al geopperd
Echt dit..

Simpel voor meer lucht.
Die mailserver staat niet op die pc mag ik hopen?Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:26:
[...]
Nee, echt.
Ze gaan er niet allemaal inloggen, maar alleen een mailserver benaderen.
Verder kleine camerasoftware, beide zullen gewoon met IP-adres benaderd worden.
Je weet dat dit een plaatje is waarop de kast openstaat? dus de behuizing is eraf.Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:27:
[...]
Moet geen legplank zijn.
Echt dit..
[afbeelding]
Simpel voor meer lucht.
Op een legplank kan je alles neer leggen. dus ook een gewone PC.
Dank je, excuses zag dit text hiervoor niet.Hann1BaL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:23:
Ik zie hier meer heil in legplank met een simpele PC behuizing. Als ik een beetje intentie "proef" hoeft hier geen dure serverbehuizing heen, maar gaat het gewoon om een PCtje die altijd aan staan en is uptime niet echt belangrijk.
Bekijk in de pricewatch eens behuizingen, zorg dat je de hoeveelheid hardware in de kast zoveel mogelijk limiteert (Meer HDDs = meer warmte, alleen een SSD: scheelt weer warmte)
- Waar wordt de PC exact voor gebruikt?
Update wordt nooit uitgevoerd, alleen wanneer critical, dan voer ik updates uit.
Update's worden dus uitgeschakeld.
PC: wordt exact gebruikt voor mailserver.
We hebben een oude Dell PC, waar al een Mailclient draait. Dit wordt benaderd met een IP-adress, voor elke gebruiker. Max 20 mensen, maar per dag zitten er max 5 a 7 man erop, voor het versturen van mail, vanuit een IP-adress, dus niemand logt in dat Windows 7-PC macine.
Downtime, mag nooit. Enkele seconden nadenkwerk tot een minuut mag wel, maar niet te vaak.
Impact is klein, mails komen altijd aan ook al is de mailserver uitgevallen.
In de avond is het niet erg, middag wel.
Begrijp ik echter wilt mijn projectleider zo'n rackmount.SpudNL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:29:
[...]
Je weet dat dit een plaatje is waarop de kast openstaat? dus de behuizing is eraf.
Op een legplank kan je alles neer leggen. dus ook een gewone PC.
Ga je deze mailserver ook nog gebruiken vanaf je iphone?
Dat wordt al gedaan met behulp van pop3.DJ-Visto schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:33:
[...]
![]()
Ga je deze mailserver ook nog gebruiken vanaf je iphone?
Weet hij dat dat ding op die foto wel 100cm diep is ipv 30 en dat het ongeveer 3 of 4U hoog is?
Hangt de patchkast wel goed stevig vast, anders dondert straks alles naar benedenHipska schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:34:
Weet hij dat dat ding op die foto wel 100cm diep is ipv 30 en dat het ongeveer 3 of 4U hoog is?
Je geeft aan dat je 30 cm diepte hebt in de kast. Dat klinkt als een netwerk (patch) kast.
Deze hebben intern niet genoeg koeling. Een pc zal er best in kunnen draaien maar langzamerhand zal de kast toch steeds warmer worden tot temperaturen die niet bevorderlijk zijn voor je server.
Met 30 cm diepte heb je niets aan een uATX of ATX moederbord, de serverkast zal dan simpelweg te diep worden.
Anderzijds is het wel belangrijk dat je server draait, maar alleen op bepaalde delen van de dag is deze belangrijk. Dit houdt dus in dat je hardware altijd belangrijk moet zijn. Een zelfbouw pc/server zoals je nu beschrijft zal nooit betrouwbaar genoeg zijn. Afgezien van software ondeerhoud wil je eigenlijk dat dat ding 24/7 blijft werken. (als er iets hardwarematig misgaat is het altijd op momenten dat je het niet kunt gebruiken).
Neem a.u.b de adviezen hierboven in acht, en neem iets wat een server leverancier passend in je kast kan leveren. Dat je dan zelf de software erop beheert valt wel mee en zal je best wel lukken. Warmte huishouding in je serverbehuizing en de patchkast is iets wat je niet moet onderschatten.
Deze hebben intern niet genoeg koeling. Een pc zal er best in kunnen draaien maar langzamerhand zal de kast toch steeds warmer worden tot temperaturen die niet bevorderlijk zijn voor je server.
Met 30 cm diepte heb je niets aan een uATX of ATX moederbord, de serverkast zal dan simpelweg te diep worden.
Anderzijds is het wel belangrijk dat je server draait, maar alleen op bepaalde delen van de dag is deze belangrijk. Dit houdt dus in dat je hardware altijd belangrijk moet zijn. Een zelfbouw pc/server zoals je nu beschrijft zal nooit betrouwbaar genoeg zijn. Afgezien van software ondeerhoud wil je eigenlijk dat dat ding 24/7 blijft werken. (als er iets hardwarematig misgaat is het altijd op momenten dat je het niet kunt gebruiken).
Neem a.u.b de adviezen hierboven in acht, en neem iets wat een server leverancier passend in je kast kan leveren. Dat je dan zelf de software erop beheert valt wel mee en zal je best wel lukken. Warmte huishouding in je serverbehuizing en de patchkast is iets wat je niet moet onderschatten.
Dank je wel.rdfeij schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:37:
Je geeft aan dat je 30 cm diepte hebt in de kast. Dat klinkt als een netwerk (patch) kast.
Ik ga een offerte aanvragen en met hun details maak ik het zelf. Alles moet zo zuinig en goedkoop mogelijk, ik kan en mag geen andere externe bedrijf hiervoor inhuren. (kosten etc).
Nogmaals bedankt voor je duidelijke reactie.
Ok, het is dus een high-impact systeem dat 99,999% van de tijd in de lucht moet zijn. Wat heb je aan redundant stroomvoorzieningen met UPS en noodstroomaggregaat (wat je ook regelmatig test) en aan redundante koeling?Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:31:
Downtime, mag nooit
euhm, what?Impact is klein
Het is of het een, of het ander. Kleine impact == klein budget == grotere kans dat er downtime is door stroomuitval / defect / change die niet getest kan worden maar in productie 'getest' moet worden / etc...
'Downtime mag nooit' in combinatie met de rest van het beeld dat je hier schetst vertelt mij dat je in het midden- tot zeer kleinbedrijf zit waarbij de manager voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
Je hebt één 'server', op een destop-OS, met desktop-grade hardware, in een verre van ideal fysieke omgeving. Die gaat down. Onherroepelijk. Dat kan jaren duren, maar er is helemaal NIETS in de opstelling dat designed is voor failure, en dus ga je nat. Als je dat weet, en accepteert, dan is er niet zoveel aan de hand. Echter, ''downtime mag nooit" zegt iets anders...
Bedrijven genoeg die met dit soort opstellingen werken, omdat er geen geld voor is, omdat men het geld er niet voor over is, of om wat voor reden dan ook. Als je maar weet wat er gebeurt als het mis gaat...
Ja, men is hier nogal hard, want hoewel je er misschien wel voor wordt betaald (de oorspronkelijke definitie van 'professioneel') is het niet bepaald ene professionele oplossing. Als dat goed genoeg is voor het bedrijf, accepteer dan ook de consequenties
Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:31:
Update wordt nooit uitgevoerd, alleen wanneer critical, dan voer ik updates uit.
Update's worden dus uitgeschakeld.
Oh wow, maak ik daaruit op dat die machine rechtstreeks aan het internet komt te hangen? Ik zou je provider alvast bellen dat ze je connectie afsluiten want zo te horen is dat ding binnen een jaar lid van een zombie-netwerk... Succes ook met het bij elkaar schrapen van het geld voor de boetes...Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:34:
Dat wordt al gedaan met behulp van pop3.
Laat me raden, er komt ook geen anti-virus op? En er komt een toetsenbord / monitor / muis aan want zo'n PC waar niemand op kan werken is ook maar weggegooid geld...
[ Voor 20% gewijzigd door Paul op 10-08-2015 16:48 ]
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
hier een tip: https://shop.yakkaroo.de/...assis-IPC-C330-30cm-short
Heb je een lege kast. kan je er zelf naar wens koeling in hangen, en er passen ook nog ATX moederborden in.
Heb je een lege kast. kan je er zelf naar wens koeling in hangen, en er passen ook nog ATX moederborden in.
Nou buiten dat ik het tot zover volledig met je eens ben, weten we natuurlijk niet wat het doel wordt van dit systeem.D4NG3R schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:12:
[...]
De OP heeft geen flauw benul van wat er allemaal komt kijken in een professionele omgeving maar doet alsof 'hij dit wel even kan'.
Alsof je een kind van achter het stuur zet van een raceauto omdat hij goed is in fietsen. Je kan er nog zoveel vertrouwen in hebben, zonder ervaring gaat het snel mis en wil je niet weten wat de gevolgen zijn.
Mij lijkt niet dat het bedrijfsmatig gebruikt gaat worden als server (windows 7 als server gebruiken is op voorhand al een no-go) Waarom het van afstand bestuurt moet worden? i dont know, het gaat niet als server dienen.
Topic starter, kom eens met meer info, waar gaat dit systeem voor dienen?? Mensen proberen je op dit moment van een gigantische fout te beschermen namelijk. Je hebt duidelijk totaal geen kennis van zaken op server gebied.
Ik wilde net deze posten: pricewatch: Supermicro SuperChassis 523L-520B ZwartSpudNL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:45:
En als de TS met 1 U (dus, de hoogte en niet 1 User) uit de voeten kan, kan hij deze overwegen; pricewatch: Supermicro SuperChassis 502L-200B
Ik zou gewoon lekker verder prutsen TS; zolang de klant maar tevreden is toch!
Hoezo niet? Heb je het topic niet gelezen? 20 users gaan er hun email vanaf trekken, met pop3. Want dat synct zo lekker met je smartphone/ipad & je desktop client.JeroenC schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:46:
Mij lijkt niet dat het bedrijfsmatig gebruikt gaat worden als server
[ Voor 17% gewijzigd door _Arthur op 10-08-2015 16:49 ]
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
We hebben zo'n UPS ding, zware accu.Paul schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:44:
[...]
Ok, het is dus een high-impact systeem dat 99,999% van de tijd in de lucht moet zijn. Wat heb je aan redundant stroomvoorzieningen met UPS en noodstroomaggregaat (wat je ook regelmatig test) en aan redundante koeling?
[...]
euhm, what?
Het is of het een, of het ander. Kleine impact == klein budget == grotere kans dat er downtime is door stroomuitval / defect / change die niet getest kan worden maar in productie 'getest' moet worden / etc...
'Downtime mag nooit' in combinatie met de rest van het beeld dat je hier schetst vertelt mij dat je in het midden- tot zeer kleinbedrijf zit waarbij de manager voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
Je hebt één 'server', op een destop-OS, met desktop-grade hardware, in een verre van ideal fysieke omgeving. Die gaat down. Onherroepelijk. Dat kan jaren duren, maar er is helemaal NIETS in de opstelling dat designed is voor failure, en dus ga je nat. Als je dat weet, en accepteert, dan is er niet zoveel aan de hand. Echter, ''downtime mag nooit" zegt iets anders...
Bedrijven genoeg die met dit soort opstellingen werken, omdat er geen geld voor is, omdat men het geld er niet voor over is, of om wat voor reden dan ook. Als je maar weet wat er gebeurt als het mis gaat...
Ja, men is hier nogal hard, want hoewel je er misschien wel voor wordt betaald (de oorspronkelijke definitie van 'professioneel') is het niet bepaald ene professionele oplossing. Als dat goed genoeg is voor het bedrijf, accepteer dan ook de consequenties
Zit gekoppeld met de oude PC.
Dit oude Dell beest draait al 5 + jaar zonder problemen, nooit uitgevallen.
Is gewoon een oude Dell Machine. Hij kan gerust 1x uitvallen in de drie jaar o.i.d, één dagje rust.
Kleine instelling inderdaad.
Dank je vriend, begin hadden we wat meningsverschillen, maar hier help je me echt goed mee!SpudNL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:45:
Nogmaals bedankt.
_Arthur schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:48:
[...]
Hoezo niet? Heb je het topic niet gelezen? 20 users gaan er hun email vanaf trekken, met pop3. Want dat synct zo lekker met je smartphone/ipad & je desktop client.

[ Voor 68% gewijzigd door LopendeVogel op 10-08-2015 16:51 ]
Je begrijpt mij._Arthur schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:48:
[...]
Ik wilde net deze posten: pricewatch: Supermicro SuperChassis 523L-520B Zwart
En als de TS met 1 U (dus, de hoogte en niet 1 User) uit de voeten kan, kan hij deze overwegen; pricewatch: Supermicro SuperChassis 502L-200B
Ik zou gewoon lekker verder prutsen TS; zolang de klant maar tevreden is toch!
[...]
Hoezo niet? Heb je het topic niet gelezen? 20 users gaan er hun email vanaf trekken, met pop3. Want dat synct zo lekker met je smartphone/ipad & je desktop client.
Is gewoon iets kleins/simpels. Niet zo zware taak.
Gewoon beetje goeie fans erop en draaien maar.
Wat ook al meermaals geopperd werd was een 19" legplank en daar een gewone PC case op leggen, maar ik denk dat de TS daar geen goed beeld bij kon plakken, vandaar:

Maar dan met een klein en zuinig PCtje er op zodat het niet te veel plaats/energie/warmte opneemt in de patch kast:

Maar dan met een klein en zuinig PCtje er op zodat het niet te veel plaats/energie/warmte opneemt in de patch kast:

Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:19:
Redelijk professioneel, ze zijn tevreden hier met mij.
Gaat niks mis hier.
Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:31:
Downtime, mag nooit. Enkele seconden nadenkwerk tot een minuut mag wel, maar niet te vaak.
Impact is klein, mails komen altijd aan ook al is de mailserver uitgevallen.
Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:47:
Ik zal gewoon Windows 7 erop draaien.
Disaster waiting to happen. Er mag geen downtime zijn, er mag zelfs nog geen externe partij worden ingeschakeld voor advies, het mag niks kosten, is er dan wel geld voor een legale Windows installatie of wordt dat ook gewoon een picoKMS versie?Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:40:
Alles moet zo zuinig en goedkoop mogelijk, ik kan en mag geen andere externe bedrijf hiervoor inhuren. (kosten etc).
Een PC in een 19" behuizing zou nog kunnen, mits er voldoende ruimte is voor koeling en er A-merk spullen worden gekocht. Het geld is er niet dus daar ga je al de mist in.
Cruciale dingen draaien op een huis-tuin-keuken-zelfbouw PC? Kan niet, nooit. Als je geen downtime mag hebben moet je de hele boel redundant uitvoeren of zorgen dat je in hele korte tijd een restore kunt uitvoeren van je laatste backup. Geld om downtime tegen te gaan is er niet.
Sorry dat ik het zeg maar de opmerking "redelijk professioneel" kan gewoon niet serieus worden genomen in dit verhaal.
Het mooiste is, hij was sarcastische. Je weet wat pop3 is?Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:51:
[...]
Je begrijpt mij.
Ja, dat is precies wat ik bedoel..Hipska schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:52:
Wat ook al meermaals geopperd werd was een 19" legplank en daar een gewone PC case op leggen, maar ik denk dat de TS daar geen goed beeld bij kon plakken, vandaar:
[afbeelding]
[afbeelding]
Zie je, zo erg en dramatisch is het allemaal niet....
Precies. Al dat gezeur over dikke server hier, of dikke bak daar. Als het draait, dan draait het toch?Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:51:
Zorg wel dat je hem een keertje per jaar stofzuigt ofzo, dat is soms wel handig.
Je kan er ook 2 HDD's in stoppen in raid0, daar wordt ie lekker snel van!
Nee dat bedoel je niet, want eerst zei je nog dat het per se een 19" case moest zijn zoals die foto van de SuperMicro..Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:53:
[...]
Ja, dat is precies wat ik bedoel..
Wat wil je nou?

Bedankt, ik heb al een Synology NAS._Arthur schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:53:
[...]
Precies. Al dat gezeur over dikke server hier, of dikke bak daar. Als het draait, dan draait het toch?
Zorg wel dat je hem een keertje per jaar stofzuigt ofzo, dat is soms wel handig.
Je kan er ook 2 HDD's in stoppen in raid0, daar wordt ie lekker snel van!
Ik dacht ook al aan RAID 0 of 1. Eerst overleggen wat handig is, waarom en voor wat het voornamelijk gebruikt wordt. En dan goed kijken welke nou verstandig is met duurzaamheid etc, goeie HHD kiezen dat 24/7 kan draaien etc. Ja, stofzuiger 1x in de jaar, om de halfjaar de deur ventileren etc.
Het moet van mijn Projectleider een 19 inch zijn.Hipska schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:55:
[...]
Nee dat bedoel je niet, want eerst zei je nog dat het per se een 19" case moest zijn zoals die foto van de SuperMicro..
Wat wil je nou?
Maar denk niet dat hij weet wat 19 inch. Hoe dan ook deze lijkt me prima..
https://shop.yakkaroo.de/...assis-IPC-C330-30cm-short
Hoeveel inch is dit?
Even voor de duidelijkheid
1. Je wilt een mini pc'tje die in een rackmount past.
2. Je wilt daarop windows 7 draaien
3. Dit mini pc-tje moet als mailserver fungeren
Ik ga er vanuit dat jullie al een domeinnaam hebben, waarom laat je dan geen externe specialistische partij jullie mailserver beheren of ga je kijken naar de google apps of office 365 opties.
zo'n self-hosted mailserver is leuk, maar brengt ongelofelijk veel risico's met zich mee.
Concreet: Is er al nagedacht om de mailserver professioneel uit te stallen?
plus wat hieronder staat!
Ik ga er vanuit dat jullie al een domeinnaam hebben, waarom laat je dan geen externe specialistische partij jullie mailserver beheren of ga je kijken naar de google apps of office 365 opties.
zo'n self-hosted mailserver is leuk, maar brengt ongelofelijk veel risico's met zich mee.
[ Voor 3% gewijzigd door tritimee op 10-08-2015 16:58 ]
Dat zeg je nu al 5 keer, iedere keer tegen een ander voorstel.....Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:53:
Ja, dat is precies wat ik bedoel..
Blijkbaar durft niemand het hier te zeggen maar..... TS; Je hebt geen flauw idee! Serieus. JE HEBT GEEN FLAUW IDEE.
- Je weet niet wat een 19" rack is, welke versies er zijn, hoe ze werken of wat je er mee kunt
- Je hebt geen idee van de basis begrippen rond een 19" rack
- Je hebt geen idee van de basis begrippen rond een server
- Je hebt geen idee van de basis begrippen rond server software
Ik zou je STERK aanraden om hier niet aan te beginnen. Doe je dat wel dan loopt het bedrijf waar je dit voor doet een enorm risico. Dat risico gaan ze op jou verhalen en dat wordt geen grappige aangelegenheid.
Ofwel; nogmaals; begin er nou gewoon niet aan! Keer op keer bewijs je in dit topic dat je er simpelweg niet de kennis voor hebt.
Kijk zo moet het, wil je het professioneel onderhouden moet je 1x in het jaar met de bouw stofzuiger los gaan in de kast ( niet voorzichtig zijn maar gewoon de bouw stofzuiger het liefst met slang en al in de server kast leggen, direct op het hardware ).Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:56:
[...]
Bedankt, ik heb al een Synology NAS.
Ik dacht ook al aan RAID 0 of 1. Eerst overleggen wat handig is, waarom en voor wat het voornamelijk gebruikt wordt. En dan goed kijken welke nou verstandig is met duurzaamheid etc, goeie HHD kiezen dat 24/7 kan draaien etc. Ja, stofzuiger 1x in de jaar, om de halfjaar de deur ventileren etc.
Ja moet je even kijken 1x in het halfjaar de deur ventileren is best veel, kan gerust 1x in de 1-2 jaar.
Wat wij in ons pand ook vaker doen is vooral in de zomer de hoge druk in de patch ruimte spuiten ( wel met schuim niet puur water ). Dat spoelt ook heel veel stof en troep in 1 klap weg. Maar goed zo'n hoge druk kost wel weer extra geld dus dat zou je met je ''opdrachtgever'' moeten bespreken. Puik oplossing in ieder geval.
[ Voor 16% gewijzigd door LopendeVogel op 10-08-2015 17:00 ]
Hij wilt dat niet..tritimee schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:57:
Even voor de duidelijkheid
Oude medewerkers zijn de oude mailclient gewend, we hebben een eigen domeinnaam inderdaad.
Outlook etc wilt hij niet.
1,2 en 3 zijn dus correct.
kabeltje prik prak, ik heb hem thuis ook. Je man weet wel hoe ie werkt!JeroenC schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:58:
[...]
Kijk zo moet het, wil je het professioneel onderhouden moet je 1x in het jaar met de bouw stofzuiger los gaan in de kast ( niet voorzichtig zijn maar gewoon de bouw stofzuiger het liefst met slang en al in de server kast leggen, direct op het hardware ).
Ja moet je even kijken 1x in het halfjaar de deur ventileren is best veel, kan gerust 1x in de 1-2 jaar.
dan zou ik heel snel het schip verlatenAnoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:59:
[...]
Hij wilt dat niet..
Oude medewerkers zijn de oude mailclient gewend, we hebben een eigen domeinnaam inderdaad.
Outlook etc wilt hij niet.
1,2 en 3 zijn dus correct.
Gewoon voor de zekerheid, ik kan bij de deuren boven komen.JeroenC schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:58:
[...]
Kijk zo moet het, wil je het professioneel onderhouden moet je 1x in het jaar met de bouw stofzuiger los gaan in de kast ( niet voorzichtig zijn maar gewoon de bouw stofzuiger het liefst met slang en al in de server kast leggen, direct op het hardware ).
Wat wij in ons pand ook vaker doen is vooral in de zomer de hoge druk in de patch ruimte spuiten ( wel met schuim niet puur water ). Dat spoelt ook heel veel stof en troep in 1 klap weg. Maar goed zo'n hoge druk kost wel weer extra geld dus dat zou je met je ''opdrachtgever'' moeten bespreken. Puik oplossing in ieder geval.
Rustig stofzuigen etc met een slangetje.
Ik zou deze disks nemen, schijnen wel goed genoeg te zijn; pricewatch: Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB
Oke maar niet met een hoge druk dan? Met voorkeur schuim, water kan ook maar dat is weer zoveel dweilen wordt je ook niet vrolijk van.Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:01:
[...]
Gewoon voor de zekerheid, ik kan bij de deuren boven komen.
Rustig stofzuigen etc met een slangetje.
Ik zou zeggen leg deze oplossing voor bij je werkgever. Hij kan de hoge druk ook gebruiken voor de stoeptegels bijv dus niet alleen voor de servers.
38 inch, veel te groot dus.Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:57:
[...]
Het moet van mijn Projectleider een 19 inch zijn.
Maar denk niet dat hij weet wat 19 inch. Hoe dan ook deze lijkt me prima..
https://shop.yakkaroo.de/...assis-IPC-C330-30cm-short
Hoeveel inch is dit?
Vergeet niet dat er altijd een sprinkler in de patchkast moet zitten als je dit doet!
Hij kan natuurlijk ook zijn auto hierna ermee wassen.JeroenC schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:02:
[...]
Oke maar niet met een hoge druk dan? Met voorkeur schuim, water kan ook maar dat is weer zoveel dweilen wordt je ook niet vrolijk van.
Ik zou zeggen leg deze oplossing voor bij je werkgever. Hij kan de hoge druk ook gebruiken voor de stoeptegels bijv dus niet alleen voor de servers.
[ Voor 33% gewijzigd door DJ-Visto op 10-08-2015 17:04 ]
Kom kom zeg, de TS zoekt gewoon naar goede ideeen. Dan kan je best wel eens van oplossingen veranderen gaandeweg.Croga schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:58:
Blijkbaar durft niemand het hier te zeggen maar..... TS; Je hebt geen flauw idee! Serieus. JE HEBT GEEN FLAUW IDEE.
Ik ben nu inmiddels al met een aantal goede ideeën gekomen, enige waar ik reactie op heb gekregen is de bouwstofzuiger door die met slang en al in de server kast te leggen (wel reactie en hij vind dit volgens mij al een goed idee)_Arthur schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:05:
[...]
Kom kom zeg, de TS zoekt gewoon naar goede ideeen. Dan kan je best wel eens van oplossingen veranderen gaandeweg.
Ook aangegeven dat hij de deur niet elk half jaar hoeft te ventileren maar dat 1x in de 1a2 jaar ook meer dan voldoende is, geen reactie
De hoge druk waarbij de keuze is uit schuim / water en die voor de oprit gebruikt kan worden nog geen reactie op. Zelfs een medetweaker denkt mee en geeft aan dat zijn opdrachtgever het ook voor zijn auto kan gebruiken. Dus een 3in1 oplossing, oftewel 3 goede ideeën voor 1 product. Maar geen reactie..
Mijn goede ideeën raken op deze manier wel op natuurlijk...
[ Voor 3% gewijzigd door LopendeVogel op 10-08-2015 17:10 ]
RAID-1 lijkt mij verstandiger, als 1 HDD faalt kan het bedrijf in ieder geval nog verder mailen tot deze vervangen wordt op een geschikt moment.Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:56:
[...]
Bedankt, ik heb al een Synology NAS.
De extra performance van RAID-0, ga je die merken voor deze functionaliteit? Dat geloof ik niet. Het zijn maar 20 users en een bijlage overstijgt zelden de 5 MB.
Waarom eigenlijk Windows7 voor mail hosting gebruiken? Het is even een klusje maar misschien een mooie kans om over te gaan op Linux
:twk
Goed advies gezien de overduidelijk aanwezige kennis van zaken van TS.MrJayMan schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:08:
[...]
Waarom eigenlijk Windows7 voor mail hosting gebruiken? Het is even een klusje maar misschien een mooie kans om over te gaan op Linux
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Linux is een mooie OS, maar daar ga ik niet aan beginnen, te weinig ervaring.MrJayMan schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:08:
[...]
RAID-1 lijkt mij verstandiger, als 1 HDD faalt kan het bedrijf in ieder geval nog verder mailen tot deze vervangen wordt op een geschikt moment.
De extra performance van RAID-0, ga je die merken voor deze functionaliteit? Dat geloof ik niet. Het zijn maar 20 users en een bijlage overstijgt zelden de 5 MB.
Ken alleen mk dir voor mappen etc.
Deze IT oplossing is natuurlijk ontzettend efficiënt, kosten besparend. Nog niet nagedacht over de betrouwbaarheid die ontzettend goed voorruit gaat?JeroenC schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:08:
[...]
Ik ben nu inmiddels al met een aantal goede ideeën gekomen, enige waar ik reactie op heb gekregen is de bouwstofzuiger door die met slang en al in de server kast te leggen (wel reactie en hij vind dit volgens mij al een goed idee)
Ook aangegeven dat hij de deur niet elk half jaar hoeft te ventileren maar dat 1x in de 1a2 jaar ook meer dan voldoende is, geen reactie
De hoge druk waarbij de keuze is uit schuim / water en die voor de oprit gebruikt kan worden nog geen reactie op. Zelfs een medetweaker denkt mee en geeft aan dat zijn opdrachtgever het ook voor zijn auto kan gebruiken. Dus een 3in1 oplossing, oftewel 3 goede ideeën voor 1 product. Maar geen reactie..
topic starter, lees dit even door dan.. misschien dat je hier iets aan hebt?JeroenC schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:08:
[...]
Ik ben nu inmiddels al met een aantal goede ideeën gekomen, enige waar ik reactie op heb gekregen is de bouwstofzuiger door die met slang en al in de server kast te leggen (wel reactie en hij vind dit volgens mij al een goed idee)
Ik kreeg plots een uitwendige aambei van het lezen van jou ideeën.JeroenC schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:08:
[...]
Er is een verschil tussen "van oplossing veranderen" en "Iedere 5 posts ja zeggen tegen wat op dat moment toevallig geopperd wordt". Eerst gaat het over een rackserver, dan over een plankje, dan weer over een rackserver, dan weer over een plankje en op geen enkel moment enige hint dat hij zelf snapt wat er gezegd wordt of wat hij zelf zegt._Arthur schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:05:
Kom kom zeg, de TS zoekt gewoon naar goede ideeen. Dan kan je best wel eens van oplossingen veranderen gaandeweg.
Misschien wordt het maar tijd dat een modje hier een slot op gooit.
TS weet overduidelijk niet waar hij het over heeft, bedrijf is niet bereid om in dergelijke hard/software te investeren. Alle goedbedoelde adviezen van Tweakers worden afgeslagen aangezien die niet in het beleid van de projectmanager/bedrijf passen.
Uit dit topic gaat nooit een goede oplossing komen aangezien het gewoon aan alle kanten botst.
@TS Heel veel succes met de opdracht verder.
TS weet overduidelijk niet waar hij het over heeft, bedrijf is niet bereid om in dergelijke hard/software te investeren. Alle goedbedoelde adviezen van Tweakers worden afgeslagen aangezien die niet in het beleid van de projectmanager/bedrijf passen.
Uit dit topic gaat nooit een goede oplossing komen aangezien het gewoon aan alle kanten botst.
Denk het ook, laatste reacties zijn toch meer serieus.CFC-Mathijs schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:11:
Misschien wordt het maar tijd dat een modje hier een slot op gooit.
Komt wel goed, ik kan dit.
Heb je ook een dagelijkse backup?
Efficiëntie staat bij mij voorop DJ-Visto, leuke van de schuim versie is wel weer dat je alleen nog muziek moet hebben, lichtshow komt vanzelf wel, muziekje erbij en je hebt een schuim partij op de zaak. ha-le-lu-ja 4in1..DJ-Visto schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:10:
[...]
Deze IT oplossing is natuurlijk ontzettend efficiënt, kosten besparend. Nog niet nagedacht over de betrouwbaarheid die ontzettend goed voorruit gaat?
Water tsja, kan je proberen een zwembad te maken maar dan ligt het eraan hoe goed het hok waterdicht is natuurlijk.. Gosh zoveel mogelijkheden.. En dan denken dat een mailserver opzetten saai is, laat de fantasie de loop en je kan er geweldige ervaringen uit halen, toch?
dat zal de andere stagiair zijnDJ-Visto schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:12:
:twk
Nee, om de 2 weken maakt hij een back-up.DJ-Visto schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:12:
En slaat dit vast op een vaste locatie, nadat er dus 4 weken verstreken zijn, wordt de oudste backup automatisch verwijderd.
hahahahaha, ik dacht eerst ook aan een stagiaire, daarna dacht ik aan een conciërge van een basisschool, dit doet me echt denken aan een conciërge bij mij 20 jaar geleden op de basisschool die ook wel even de it beheerde, van de totaal 20 computer lessen heb ik er volgens mij 0 gehad
[ Voor 44% gewijzigd door LopendeVogel op 10-08-2015 17:15 ]
Ja dat is echt prachtig, laat de ideeën stromen. Alles in een oplossing!JeroenC schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:13:
[...]
Efficiëntie staat bij mij voorop DJ-Visto, leuke van de schuim versie is wel weer dat je alleen nog muziek moet hebben, lichtshow komt vanzelf wel, muziekje erbij en je hebt een schuim partij op de zaak. ha-le-lu-ja 4in1..
Water tsja, kan je proberen een zwembad te maken maar dan ligt het eraan hoe goed het hok waterdicht is natuurlijk.. Gosh zoveel mogelijkheden.. En dan denken dat een mailserver opzetten saai is, laat de fantasie de loop en je kan er geweldige ervaringen uit halen, toch?
Kijk hier gaat het dus gigantisch mis. Omdat hij nu nog niet is uitgevallen vermoed je maar dat dit niet gaat gebeuren, daar gaat het dus mis.Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:49:
We hebben zo'n UPS ding, zware accu.
Zit gekoppeld met de oude PC.
Dit oude Dell beest draait al 5 + jaar zonder problemen, nooit uitgevallen.
Is gewoon een oude Dell Machine. Hij kan gerust 1x uitvallen in de drie jaar o.i.d, één dagje rust.
Kleine instelling inderdaad.
Even een situatieschets:
Vrijdag middag 15:00, moederbord raakt defect.
Vrijdag middag 17:00, diagnose gesteld, moederbord gedemonteerd.
Zaterdag ochtend, 09:00, moederbord opgestuurd naar leverancier.
Maandag middag 15:00, leverancier ontvangt moederbord.
Dinsdag ochtend 11:00, leverancier test moederbord en kenmerkt hem als defect.
Woensdag middag 14:00, leverancier stuurt nieuw moederbord op.
Donderdag middag 17:00, nieuwe moederbord wordt gebracht.
Vrijdag ochtend 10:00, conclusie dat het nieuwe moederbord niet goed is, verkeerd socket.
Vrijdag ochtend 11:00, leverancier stuurt nieuw moederbord op.
Maandag middag 14:00, moederbord arriveert.
Maandag middag 17:00, moederbord ingebouwd en computer werkt weer.
Dan heb je dus een downtime gehad van meer dan een week. En dat allemaal omdat je zo stom bent om consumer grade hardware te gebruiken zonder support contract.
Wil je dat dit gebeurt? Dan lekker doorgaan. Wil je dit niet? Ga dan eens wat doen met de adviezen die je hier krijgt. Want een ding is wel heel duidelijk, dit kan JIJ absoluut niet.
Stromen? Leuke woordspeling, hoge druk , schuim, water , schuimparty, stromen.. Nu nog een overstroming en we hebben een beroemdheid hier op tweakers.DJ-Visto schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:15:
[...]
Ja dat is echt prachtig, laat de ideeën stromen. Alles in een oplossing!
Heb je al aan virtualisatie gedacht? Ik denk dat in deze omgeving dit prima moet kunnen.Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:13:
[...]
Nee, om de 2 weken maakt hij een back-up.
En slaat dit vast op een vaste locatie, nadat er dus 4 weken verstreken zijn, wordt de oudste backup automatisch verwijderd.
@TS: Hoe combineer je de opmerking dat er absoluut geen downtime mag zijn met het gegeven dat je maximaal 2 weken e-mail kwijt kunt zijn op de mailserver? Als ik het zo lees wordt er namelijk eens in de twee weken een backup gemaakt. In het ergste geval mis je 14 dagen aan e-mail. Vind je baas dat acceptabel?Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:13:
[...]
Als ik de TS een advies mag geven;
Vele tweakers gaan hier met je aan de haal en ik begrijp waarom.
Mogelijk kun je het beste een topic starten en de vraag stellen omtrend best practices voor een rack/omgeving. Jouw werkgever zal inderdaad blij met je zijn, maar bedenk wel dat je een grote verantwoordelijkheid draagt.
Ik heb eerder ook bij een bedrijf gewerkt waarbij het budget beperkt was. In plaats van een nieuweo plossing, heb ik toen gekozen voor een tweedehandsoplossing maar deze redundant uitgevoerd. Vermoedelijk dat ik nu de rage van dvierse mensen hier op mij haal, maar kom op jongens. We moeten elkaar wel een beetje helpen hier. We zijn allemaal noobjes geweest
@TS: als je nog specifieke vragen hebt, stuur maar een DM. Ik zal er serieus op reageren.
Mogelijk kun je het beste een topic starten en de vraag stellen omtrend best practices voor een rack/omgeving. Jouw werkgever zal inderdaad blij met je zijn, maar bedenk wel dat je een grote verantwoordelijkheid draagt.
Ik heb eerder ook bij een bedrijf gewerkt waarbij het budget beperkt was. In plaats van een nieuweo plossing, heb ik toen gekozen voor een tweedehandsoplossing maar deze redundant uitgevoerd. Vermoedelijk dat ik nu de rage van dvierse mensen hier op mij haal, maar kom op jongens. We moeten elkaar wel een beetje helpen hier. We zijn allemaal noobjes geweest
@TS: als je nog specifieke vragen hebt, stuur maar een DM. Ik zal er serieus op reageren.
Uiteraard, een tweedehands oplossing hoeft niet slecht te zijn. Behalve dat je dit dan ook moet kopen bij een bedrijf die hier verstand van heeft.TheSniper1990 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:18:
Als ik de TS een advies mag geven;
Grapje zeker?Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:13:
[...]
Een mailserver met iedere 4 weken een automatische backup, waarbij de oudste direct verwijderd wordt?
En die locatie is, gok ik, ook niet offsite, maar in de cloud/op de pc 3m verderop?
Het aantal mogelijkheden waarom dit gruwelijk verkeerd gaat, is te lang om nu op te schrijven, maar, ik zal een beginnetje maken:
De boel crasht op dag 13, dus van de afgelopen 13 dagen geen backup, dat zijn veel mailtjes.
Omdat de boel automatisch gaat, zonder controle, kruipt er een flinke fout in, waardoor je backup waardeloos is, eentje van maanden. En omdat de oude direct verwijderd is, ben je dus maanden aan emails kwijt.
Brand verwoest je servertje, en de backup die in hetzelfde gebouw stond.
De cloud stopt ermee, daag backup.
People as things, that’s where it starts.
Wel opletten, de mailserver mag eruit liggen want de mail server draait ergens anders dus deze mail server is voor de koekoek.nielsl schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:17:
[...]
@TS: Hoe combineer je de opmerking dat er absoluut geen downtime mag zijn met het gegeven dat je maximaal 2 weken e-mail kwijt kunt zijn op de mailserver? Als ik het zo lees wordt er namelijk eens in de twee weken een backup gemaakt. In het ergste geval mis je 14 dagen aan e-mail. Vind je baas dat acceptabel?
Nee sorry topic starter, ik heb je denk ik de meest wijsvolle info gegeven. Ik vermoed dat de informatie die verstrekt wordt niet voldoen aan de kennis die ik inmiddels met je gedeeld heb. Je lijkt me een goede gozer met soort kronkel in een kabel maar dat geeft niet joh. Ik zou zeggen kopieer en plak mijn tips en hints op notepad, mail hem via jullie mailserver (gmail?) door naar je baas en laat hem daar gewoon naar kijken.
Beter dat je samen met je opdrachtgever brainstormt dan dat je het alleen moet doen, toch?
Hopend u voldoende geïnformeerd te hebben, tot de volgende aflevering.
Ps. ik ruik zelfs een leuke premie voor jou indien je mijn idee over de hoge druk ( water of schuim ) deelt met je opdrachtgever, het is echt een all in 1 oplossing..
[ Voor 6% gewijzigd door LopendeVogel op 10-08-2015 17:22 ]
Werkgever zal blij zijn tot het moment dat alles uit klapt en er weken lang geen mail gestuurd kan worden.TheSniper1990 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:18:
We zijn allemaal noobjes geweest maar de meesten kennen hun beperkingen dan en denken niet dat zij, zonder enige vorm van opleiding en kennis, een bedrijf IT technisch op de been kunnen houden. Redundantie is leuk maar als je er de ballen verstand van hebt op beheer gebied heb je alsnog flinke downtime tijdens het overschakelen. Zeker als je monitoring niet op orde is en het net buiten kantooruren mis gaat. Ik heb in een zelfde soort situatie gezeten en duidelijk aangegeven dat een onsite oplossing niet geschikt is voor een bedrijf zonder vaste IT dienst. Alles gemigreerd naar Google Apps en sindsdien draait het prima. Ja het is even wennen maar het is dan wel stabiel, snel en 99,9% beschikbaar.Ik heb eerder ook bij een bedrijf gewerkt waarbij het budget beperkt was. In plaats van een nieuweoplossing, heb ik toen gekozen voor een tweedehandsoplossing maar deze redundant uitgevoerd. Vermoedelijk dat ik nu de rage van dvierse mensen hier op mij haal, maar kom op jongens. We moeten elkaar wel een beetje helpen hier. We zijn allemaal noobjes geweest
Als je iets beter niet kan doen is dit over DM bespreken. Dan heb je geen enkele kritische blik meer en veroorzaak je juist problemen.@TS: als je nog specifieke vragen hebt, stuur maar een DM. Ik zal er serieus op reageren.
Na het lezen van deze zin moest ik m'n beeldscherm schoonmaken.... Linux ga je niet aan beginnen omdat je te weinig ervaring hebt, maar met iets anders waar je overduidelijk geen ervaring mee hebt ga je toch gewoon stug door??Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:10:
[...]
Linux is een mooie OS, maar daar ga ik niet aan beginnen, te weinig ervaring.

Toch nog even wat inhoudelijks toevoegen...
Je realiseert je dat de meeste 19" apparatuur nou niet bepaald stil is? (en dat is een understatement, naast de meeste 19" servers kun je geen normaal gesprek voeren in mijn ervaring)Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:50:
[...]
Hij wilt daar de PC/Server behuizing hebben zodat alles gewoon daar boven hangt en geen lawaai hoort etc.
Hoho, de Europese Unie juigt leeromgevingen juist ontzettend toe, en dat een leven lang: http://www.europa-nu.nl/i...voor_onderwijs_leven_langanboni schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:23:
[...]
Na het lezen van deze zin moest ik m'n beeldscherm schoonmaken.... Linux ga je niet aan beginnen omdat je te weinig ervaring hebt, maar met iets anders waar je overduidelijk geen ervaring mee hebt ga je toch gewoon stug door??![]()
![]()
![]()
Toch nog even wat inhoudelijks toevoegen...
[...]
Je realiseert je dat de meeste 19" apparatuur nou niet bepaald stil is? (en dat is een understatement, naast de meeste 19" servers kun je geen normaal gesprek voeren in mijn ervaring)
Bedankt man. Ik zal je DMén mocht ik serieuze vragen hebben.DJ-Visto schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:19:
[...]
Uiteraard, een tweedehands oplossing hoeft niet slecht te zijn. Behalve dat je dit dan ook moet kopen bij een bedrijf die hier verstand van heeft.
Maar eerst moet ik leren zelf zoeken etc, weet niet wat U is dus van hoogte, 1 U 10cm 3 U is 30 etc.
En de Inch zal wel de breedte + hoogte zijn etc.
Thanks again.
Ligt er maar aan welk level, ik bedoel level 1 op cod mw2 had ik binnen, 10 min klaar? Dan ben je er flink ziek van hoor.nielsl schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:24:
[...]
Hoho, de Europese Unie juigt leeromgevingen juist ontzettend toe, en dat een level lang: http://www.europa-nu.nl/i...voor_onderwijs_leven_lang
We zijn volgens mij momenteel allemaal flink aan het brainstormen voor deze topic starter. Er zijn al ontzettend veel geniale oplossingen en ideeën voorgeschoteld, ik vermoed zelfs dat hij nu wel een flinke premie gaat krijgen indien hij het doorgeeft aan zijn werkgever.
Het mooiste is natuurlijk als zijn opdrachtgever zegt: haleluja hoe kom je aan al die wijsheid? Dat hij kan antwoorden: van een leeromgeving op tweakers.net. Hopelijk wel onder het genot van een boterham met pindakaas.
Volgens mij kan niemands dag meer stuk hier?
[ Voor 3% gewijzigd door LopendeVogel op 10-08-2015 17:30 ]
Uhm, nee, een inch is lengtemaat, in de volksmond is 1 inch gelijk aan 2,5 cm: Wikipedia: InchAnoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:26:
[...]
Bedankt man. Ik zal je DMén mocht ik serieuze vragen hebben.
Maar eerst moet ik leren zelf zoeken etc, weet niet wat U is dus van hoogte, 1 U 10cm 3 U is 30 etc.
Thanks again.
1U is ongeveer 44mm hoogte. Die 19 inch gaat over de breedte (rond de 50 cm). Meeste 19" servers zijn zeker ook 50 cm diep, en dan heb je een hele kleine.Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:26:
[...]
Bedankt man. Ik zal je DMén mocht ik serieuze vragen hebben.
Thanks again.
Maar bedankt voor het vermaak vandaag, morgen weer een nieuw verhaaltje?
Ik hoop het, heb heerlijk kunnen afschakelen van een dag werk, gewoon super dit.DJ-Visto schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:33:
Morgen weer hopelijk, maar ik vrees van niet.. Ik heb dit werkelijk nog nooit meegemaakt hier op tweakers
Misschien dan wel Linux opzetten i.v.m. licentiekosten Windows op zijn nieuwe build..DJ-Visto schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:33:
Wat zijn licentiekosten? Je bedoelt die 6 gb hdd ruimte die nodig is wegens piratebay.org?Kaalus schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:34:
[...]
Misschien dan wel Linux opzetten i.v.m. licentiekosten Windows op zijn nieuwe build..
Er komt een 500gb ssd in, kan wel 10x windows op gedownload worden en zeker 10x geïnstalleerd. Dan nog een mail server op windows 7 a 1mb, een sms server a 2mb, en hij kan nog een leuk potje wow doen ook.
Niet zo moeilijk doen hé, het is inmiddels maandag 17:36 op moment van schrijven.
Aan het aantal topic starts te zien is dat best mogelijkJeroenC schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:34:
[...]
Ik hoop het, heb heerlijk kunnen afschakelen van een dag werk, gewoon super dit.
Morgen weer hopelijk, maar ik vrees van niet.. Ik heb dit werkelijk nog nooit meegemaakt hier op tweakersJammer, we hebben meer C63's nodig.
Beste topicstarter, (C63)
Ten eerste, Stoor je niet direct aan de kinderachtige opmerkingen van de mensen hier in dit topic. Ook zij zijn begonnen zonder dat ze ook maar enig idee hadden waar ze mee bezig waren.
Jij roept een aantal zaken die gewoon niet kloppen of niet samen door een deur kunnen. Een server (een computer die een service aanbiedt) welke altijd beschikbaar moet zijn, vereist wat kennis en kunde en kan je niet opzetten met willekeurige hardware. Consumenten hardware(welke je over het algemeen tegen komt in PC's) is niet hetzelfde als server hardware. Deze laatste is bedoeld om 24x7 aan te staan.
Wil je je tegen het uitvallen van componenten kunnen waarborgen, dan zijn er componenten die je redundant uit kunt voeren. Bijvoorbeeld de schijven, of de voedingen. Als je je ook wilt wapenen tegen het uitvallen van ( bijvoorbeeld naar eerder genoemd) een moederbord, kan je het hele systeem redundant uitvoeren. Je hebt dan twee keer de server draaien.
Voor veel bedrijven is dit te duur en volstaat een enkele server ook wel. Er zijn legio bedrijven die de server op consumenten hardware hebben draaien, maar de kans dat er wat fout mee gaat is gewoonweg groter.
Dat het al 5 jaar goed gaat is geen garantie voor de toekomst.
Wat betreft 19". Een inch, circa 2,53cm is een Engelse maat. 19 inch(19") is een standaard breedte maat in server racks en patchkasten. Een server racks is bedoeld voor het ophangen van server hardware en switches en een patchkast is bedoeld voor een simpele switch en een patchpaneel.
Een patchkasten is ook veel minder diep waardoor een server (op basis van server hardware) er niet in past.
Dat gezegd hebbende, er zijn gewoon ATX kasten op basis van rackmount ( wat dus 19" betekent) waar je een computer in kan bouwen.
Zoek maar in de http://tweakers.Net/pricewatch
Maar goed, een server behoort te draaien op een server OS. Windows 7 is geen server OS. Daarnaast wil je dat het OS beschermt blijft tegen aanvallen van buitenaf, dus updates zou ik wel degelijk installeren.
Hoe dan ook: een server is niet iets simpels. Het vereist kennis en kunde. En helaas - niet rot bedoeld - je mist er nog het een en ander van. Is het niet slimmer om gebruik te maken van een Cloud dienst voor email? Office 356 of Google Apps kost ook geen drol. En dan hoef je niet eens na te denken over de updates en de servers.
Tot slot wil ik je er nog even op wijzen dat veel van je vragen gewoon beantwoord hadden kunnen worden door er naar te zoeken op Google of elke andere zoekmachine. Wij zijn geen helpdesk die je gratis en voor niets een antwoord voor kauwen.
Zo tot hier de les
Ten eerste, Stoor je niet direct aan de kinderachtige opmerkingen van de mensen hier in dit topic. Ook zij zijn begonnen zonder dat ze ook maar enig idee hadden waar ze mee bezig waren.
Jij roept een aantal zaken die gewoon niet kloppen of niet samen door een deur kunnen. Een server (een computer die een service aanbiedt) welke altijd beschikbaar moet zijn, vereist wat kennis en kunde en kan je niet opzetten met willekeurige hardware. Consumenten hardware(welke je over het algemeen tegen komt in PC's) is niet hetzelfde als server hardware. Deze laatste is bedoeld om 24x7 aan te staan.
Wil je je tegen het uitvallen van componenten kunnen waarborgen, dan zijn er componenten die je redundant uit kunt voeren. Bijvoorbeeld de schijven, of de voedingen. Als je je ook wilt wapenen tegen het uitvallen van ( bijvoorbeeld naar eerder genoemd) een moederbord, kan je het hele systeem redundant uitvoeren. Je hebt dan twee keer de server draaien.
Voor veel bedrijven is dit te duur en volstaat een enkele server ook wel. Er zijn legio bedrijven die de server op consumenten hardware hebben draaien, maar de kans dat er wat fout mee gaat is gewoonweg groter.
Dat het al 5 jaar goed gaat is geen garantie voor de toekomst.
Wat betreft 19". Een inch, circa 2,53cm is een Engelse maat. 19 inch(19") is een standaard breedte maat in server racks en patchkasten. Een server racks is bedoeld voor het ophangen van server hardware en switches en een patchkast is bedoeld voor een simpele switch en een patchpaneel.
Een patchkasten is ook veel minder diep waardoor een server (op basis van server hardware) er niet in past.
Dat gezegd hebbende, er zijn gewoon ATX kasten op basis van rackmount ( wat dus 19" betekent) waar je een computer in kan bouwen.
Zoek maar in de http://tweakers.Net/pricewatch
Maar goed, een server behoort te draaien op een server OS. Windows 7 is geen server OS. Daarnaast wil je dat het OS beschermt blijft tegen aanvallen van buitenaf, dus updates zou ik wel degelijk installeren.
Hoe dan ook: een server is niet iets simpels. Het vereist kennis en kunde. En helaas - niet rot bedoeld - je mist er nog het een en ander van. Is het niet slimmer om gebruik te maken van een Cloud dienst voor email? Office 356 of Google Apps kost ook geen drol. En dan hoef je niet eens na te denken over de updates en de servers.
Tot slot wil ik je er nog even op wijzen dat veel van je vragen gewoon beantwoord hadden kunnen worden door er naar te zoeken op Google of elke andere zoekmachine. Wij zijn geen helpdesk die je gratis en voor niets een antwoord voor kauwen.
Zo tot hier de les
[ Voor 4% gewijzigd door Equator op 10-08-2015 18:42 ]
Dit topic is gesloten.