Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 22:33

DJ-Visto

Aye aye, sir!

JeroenC schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:13:
[...]

Efficiëntie staat bij mij voorop DJ-Visto, leuke van de schuim versie is wel weer dat je alleen nog muziek moet hebben, lichtshow komt vanzelf wel, muziekje erbij en je hebt een schuim partij op de zaak. ha-le-lu-ja 4in1..
Water tsja, kan je proberen een zwembad te maken maar dan ligt het eraan hoe goed het hok waterdicht is natuurlijk.. Gosh zoveel mogelijkheden.. En dan denken dat een mailserver opzetten saai is, laat de fantasie de loop en je kan er geweldige ervaringen uit halen, toch?
Ja dat is echt prachtig, laat de ideeën stromen. Alles in een oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:49:
We hebben zo'n UPS ding, zware accu.
Zit gekoppeld met de oude PC.

Dit oude Dell beest draait al 5 + jaar zonder problemen, nooit uitgevallen.
Is gewoon een oude Dell Machine. Hij kan gerust 1x uitvallen in de drie jaar o.i.d, één dagje rust.

Kleine instelling inderdaad.
Kijk hier gaat het dus gigantisch mis. Omdat hij nu nog niet is uitgevallen vermoed je maar dat dit niet gaat gebeuren, daar gaat het dus mis.

Even een situatieschets:
Vrijdag middag 15:00, moederbord raakt defect.
Vrijdag middag 17:00, diagnose gesteld, moederbord gedemonteerd.
Zaterdag ochtend, 09:00, moederbord opgestuurd naar leverancier.
Maandag middag 15:00, leverancier ontvangt moederbord.
Dinsdag ochtend 11:00, leverancier test moederbord en kenmerkt hem als defect.
Woensdag middag 14:00, leverancier stuurt nieuw moederbord op.
Donderdag middag 17:00, nieuwe moederbord wordt gebracht.
Vrijdag ochtend 10:00, conclusie dat het nieuwe moederbord niet goed is, verkeerd socket.
Vrijdag ochtend 11:00, leverancier stuurt nieuw moederbord op.
Maandag middag 14:00, moederbord arriveert.
Maandag middag 17:00, moederbord ingebouwd en computer werkt weer.

Dan heb je dus een downtime gehad van meer dan een week. En dat allemaal omdat je zo stom bent om consumer grade hardware te gebruiken zonder support contract.

Wil je dat dit gebeurt? Dan lekker doorgaan. Wil je dit niet? Ga dan eens wat doen met de adviezen die je hier krijgt. Want een ding is wel heel duidelijk, dit kan JIJ absoluut niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-05 12:17
DJ-Visto schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:15:
[...]

Ja dat is echt prachtig, laat de ideeën stromen. Alles in een oplossing!
Stromen? Leuke woordspeling, hoge druk , schuim, water , schuimparty, stromen.. Nu nog een overstroming en we hebben een beroemdheid hier op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:13:
[...]

Nee, om de 2 weken maakt hij een back-up.
En slaat dit vast op een vaste locatie, nadat er dus 4 weken verstreken zijn, wordt de oudste backup automatisch verwijderd.
Heb je al aan virtualisatie gedacht? Ik denk dat in deze omgeving dit prima moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-05 18:26
[...]

En slaat dit vast op een vaste locatie, nadat er dus 4 weken verstreken zijn, wordt de oudste backup automatisch verwijderd.
@TS: Hoe combineer je de opmerking dat er absoluut geen downtime mag zijn met het gegeven dat je maximaal 2 weken e-mail kwijt kunt zijn op de mailserver? Als ik het zo lees wordt er namelijk eens in de twee weken een backup gemaakt. In het ergste geval mis je 14 dagen aan e-mail. Vind je baas dat acceptabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSniper1990
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-05 08:42
Als ik de TS een advies mag geven;
Vele tweakers gaan hier met je aan de haal en ik begrijp waarom.

Mogelijk kun je het beste een topic starten en de vraag stellen omtrend best practices voor een rack/omgeving. Jouw werkgever zal inderdaad blij met je zijn, maar bedenk wel dat je een grote verantwoordelijkheid draagt.

Ik heb eerder ook bij een bedrijf gewerkt waarbij het budget beperkt was. In plaats van een nieuweo plossing, heb ik toen gekozen voor een tweedehandsoplossing maar deze redundant uitgevoerd. Vermoedelijk dat ik nu de rage van dvierse mensen hier op mij haal, maar kom op jongens. We moeten elkaar wel een beetje helpen hier. We zijn allemaal noobjes geweest ;)

@TS: als je nog specifieke vragen hebt, stuur maar een DM. Ik zal er serieus op reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

TheSniper1990 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:18:
Als ik de TS een advies mag geven;
Vele tweakers gaan hier met je aan de haal en ik begrijp waarom.

Mogelijk kun je het beste een topic starten en de vraag stellen omtrend best practices voor een rack/omgeving. Jouw werkgever zal inderdaad blij met je zijn, maar bedenk wel dat je een grote verantwoordelijkheid draagt.

Ik heb eerder ook bij een bedrijf gewerkt waarbij het budget beperkt was. In plaats van een nieuweo plossing, heb ik toen gekozen voor een tweedehandsoplossing maar deze redundant uitgevoerd. Vermoedelijk dat ik nu de rage van dvierse mensen hier op mij haal, maar kom op jongens. We moeten elkaar wel een beetje helpen hier. We zijn allemaal noobjes geweest ;)

@TS: als je nog specifieke vragen hebt, stuur maar een DM. Ik zal er serieus op reageren.
Uiteraard, een tweedehands oplossing hoeft niet slecht te zijn. Behalve dat je dit dan ook moet kopen bij een bedrijf die hier verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

[...]

Grapje zeker?

Een mailserver met iedere 4 weken een automatische backup, waarbij de oudste direct verwijderd wordt?

En die locatie is, gok ik, ook niet offsite, maar in de cloud/op de pc 3m verderop?

Het aantal mogelijkheden waarom dit gruwelijk verkeerd gaat, is te lang om nu op te schrijven, maar, ik zal een beginnetje maken:
De boel crasht op dag 13, dus van de afgelopen 13 dagen geen backup, dat zijn veel mailtjes.
Omdat de boel automatisch gaat, zonder controle, kruipt er een flinke fout in, waardoor je backup waardeloos is, eentje van maanden. En omdat de oude direct verwijderd is, ben je dus maanden aan emails kwijt.
Brand verwoest je servertje, en de backup die in hetzelfde gebouw stond.
De cloud stopt ermee, daag backup.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
nielsl schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:17:
[...]

@TS: Hoe combineer je de opmerking dat er absoluut geen downtime mag zijn met het gegeven dat je maximaal 2 weken e-mail kwijt kunt zijn op de mailserver? Als ik het zo lees wordt er namelijk eens in de twee weken een backup gemaakt. In het ergste geval mis je 14 dagen aan e-mail. Vind je baas dat acceptabel?
Wel opletten, de mailserver mag eruit liggen want de mail server draait ergens anders dus deze mail server is voor de koekoek.

Nee sorry topic starter, ik heb je denk ik de meest wijsvolle info gegeven. Ik vermoed dat de informatie die verstrekt wordt niet voldoen aan de kennis die ik inmiddels met je gedeeld heb. Je lijkt me een goede gozer met soort kronkel in een kabel maar dat geeft niet joh. Ik zou zeggen kopieer en plak mijn tips en hints op notepad, mail hem via jullie mailserver (gmail?) door naar je baas en laat hem daar gewoon naar kijken.
Beter dat je samen met je opdrachtgever brainstormt dan dat je het alleen moet doen, toch?

Hopend u voldoende geïnformeerd te hebben, tot de volgende aflevering.

Ps. ik ruik zelfs een leuke premie voor jou indien je mijn idee over de hoge druk ( water of schuim ) deelt met je opdrachtgever, het is echt een all in 1 oplossing..

[ Voor 6% gewijzigd door LopendeVogel op 10-08-2015 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

TheSniper1990 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:18:
Werkgever zal blij zijn tot het moment dat alles uit klapt en er weken lang geen mail gestuurd kan worden.
Ik heb eerder ook bij een bedrijf gewerkt waarbij het budget beperkt was. In plaats van een nieuweoplossing, heb ik toen gekozen voor een tweedehandsoplossing maar deze redundant uitgevoerd. Vermoedelijk dat ik nu de rage van dvierse mensen hier op mij haal, maar kom op jongens. We moeten elkaar wel een beetje helpen hier. We zijn allemaal noobjes geweest ;)
We zijn allemaal noobjes geweest maar de meesten kennen hun beperkingen dan en denken niet dat zij, zonder enige vorm van opleiding en kennis, een bedrijf IT technisch op de been kunnen houden. Redundantie is leuk maar als je er de ballen verstand van hebt op beheer gebied heb je alsnog flinke downtime tijdens het overschakelen. Zeker als je monitoring niet op orde is en het net buiten kantooruren mis gaat. Ik heb in een zelfde soort situatie gezeten en duidelijk aangegeven dat een onsite oplossing niet geschikt is voor een bedrijf zonder vaste IT dienst. Alles gemigreerd naar Google Apps en sindsdien draait het prima. Ja het is even wennen maar het is dan wel stabiel, snel en 99,9% beschikbaar.
Als je iets beter niet kan doen is dit over DM bespreken. Dan heb je geen enkele kritische blik meer en veroorzaak je juist problemen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39
Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:10:
[...]

Linux is een mooie OS, maar daar ga ik niet aan beginnen, te weinig ervaring.
Na het lezen van deze zin moest ik m'n beeldscherm schoonmaken.... Linux ga je niet aan beginnen omdat je te weinig ervaring hebt, maar met iets anders waar je overduidelijk geen ervaring mee hebt ga je toch gewoon stug door?? _O- _O- _O-

Toch nog even wat inhoudelijks toevoegen...
Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:50:
[...]

Hij wilt daar de PC/Server behuizing hebben zodat alles gewoon daar boven hangt en geen lawaai hoort etc.
Je realiseert je dat de meeste 19" apparatuur nou niet bepaald stil is? (en dat is een understatement, naast de meeste 19" servers kun je geen normaal gesprek voeren in mijn ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
anboni schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:23:
[...]

Na het lezen van deze zin moest ik m'n beeldscherm schoonmaken.... Linux ga je niet aan beginnen omdat je te weinig ervaring hebt, maar met iets anders waar je overduidelijk geen ervaring mee hebt ga je toch gewoon stug door?? _O- _O- _O-

Toch nog even wat inhoudelijks toevoegen...

[...]

Je realiseert je dat de meeste 19" apparatuur nou niet bepaald stil is? (en dat is een understatement, naast de meeste 19" servers kun je geen normaal gesprek voeren in mijn ervaring)
Hoho, de Europese Unie juigt leeromgevingen juist ontzettend toe, en dat een leven lang: http://www.europa-nu.nl/i...voor_onderwijs_leven_lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683650

Topicstarter
DJ-Visto schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:19:
[...]

Uiteraard, een tweedehands oplossing hoeft niet slecht te zijn. Behalve dat je dit dan ook moet kopen bij een bedrijf die hier verstand van heeft.
Bedankt man. Ik zal je DMén mocht ik serieuze vragen hebben.
Maar eerst moet ik leren zelf zoeken etc, weet niet wat U is dus van hoogte, 1 U 10cm 3 U is 30 etc.
En de Inch zal wel de breedte + hoogte zijn etc.

Thanks again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
nielsl schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:24:
[...]

Hoho, de Europese Unie juigt leeromgevingen juist ontzettend toe, en dat een level lang: http://www.europa-nu.nl/i...voor_onderwijs_leven_lang
Ligt er maar aan welk level, ik bedoel level 1 op cod mw2 had ik binnen, 10 min klaar? Dan ben je er flink ziek van hoor.
We zijn volgens mij momenteel allemaal flink aan het brainstormen voor deze topic starter. Er zijn al ontzettend veel geniale oplossingen en ideeën voorgeschoteld, ik vermoed zelfs dat hij nu wel een flinke premie gaat krijgen indien hij het doorgeeft aan zijn werkgever.

Het mooiste is natuurlijk als zijn opdrachtgever zegt: haleluja hoe kom je aan al die wijsheid? Dat hij kan antwoorden: van een leeromgeving op tweakers.net. Hopelijk wel onder het genot van een boterham met pindakaas.

Volgens mij kan niemands dag meer stuk hier?

[ Voor 3% gewijzigd door LopendeVogel op 10-08-2015 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:26:
[...]

Maar eerst moet ik leren zelf zoeken etc, weet niet wat U is dus van hoogte, 1 U 10cm 3 U is 30 etc.

Thanks again.
Uhm, nee, een inch is lengtemaat, in de volksmond is 1 inch gelijk aan 2,5 cm: Wikipedia: Inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39
Anoniem: 683650 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:26:
[...]

Thanks again.
1U is ongeveer 44mm hoogte. Die 19 inch gaat over de breedte (rond de 50 cm). Meeste 19" servers zijn zeker ook 50 cm diep, en dan heb je een hele kleine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Maar bedankt voor het vermaak vandaag, morgen weer een nieuw verhaaltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
DJ-Visto schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:33:
Ik hoop het, heb heerlijk kunnen afschakelen van een dag werk, gewoon super dit.

Morgen weer hopelijk, maar ik vrees van niet.. Ik heb dit werkelijk nog nooit meegemaakt hier op tweakers :( Jammer, we hebben meer C63's nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
DJ-Visto schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:33:
Misschien dan wel Linux opzetten i.v.m. licentiekosten Windows op zijn nieuwe build.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Kaalus schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:34:
[...]

Misschien dan wel Linux opzetten i.v.m. licentiekosten Windows op zijn nieuwe build.. :'(
Wat zijn licentiekosten? Je bedoelt die 6 gb hdd ruimte die nodig is wegens piratebay.org?

Er komt een 500gb ssd in, kan wel 10x windows op gedownload worden en zeker 10x geïnstalleerd. Dan nog een mail server op windows 7 a 1mb, een sms server a 2mb, en hij kan nog een leuk potje wow doen ook.

Niet zo moeilijk doen hé, het is inmiddels maandag 17:36 op moment van schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-05 14:58
JeroenC schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:34:
[...]

Ik hoop het, heb heerlijk kunnen afschakelen van een dag werk, gewoon super dit.

Morgen weer hopelijk, maar ik vrees van niet.. Ik heb dit werkelijk nog nooit meegemaakt hier op tweakers :( Jammer, we hebben meer C63's nodig.
Aan het aantal topic starts te zien is dat best mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:14

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Beste topicstarter, (C63)

Ten eerste, Stoor je niet direct aan de kinderachtige opmerkingen van de mensen hier in dit topic. Ook zij zijn begonnen zonder dat ze ook maar enig idee hadden waar ze mee bezig waren.

Jij roept een aantal zaken die gewoon niet kloppen of niet samen door een deur kunnen. Een server (een computer die een service aanbiedt) welke altijd beschikbaar moet zijn, vereist wat kennis en kunde en kan je niet opzetten met willekeurige hardware. Consumenten hardware(welke je over het algemeen tegen komt in PC's) is niet hetzelfde als server hardware. Deze laatste is bedoeld om 24x7 aan te staan.

Wil je je tegen het uitvallen van componenten kunnen waarborgen, dan zijn er componenten die je redundant uit kunt voeren. Bijvoorbeeld de schijven, of de voedingen. Als je je ook wilt wapenen tegen het uitvallen van ( bijvoorbeeld naar eerder genoemd) een moederbord, kan je het hele systeem redundant uitvoeren. Je hebt dan twee keer de server draaien.

Voor veel bedrijven is dit te duur en volstaat een enkele server ook wel. Er zijn legio bedrijven die de server op consumenten hardware hebben draaien, maar de kans dat er wat fout mee gaat is gewoonweg groter.
Dat het al 5 jaar goed gaat is geen garantie voor de toekomst.

Wat betreft 19". Een inch, circa 2,53cm is een Engelse maat. 19 inch(19") is een standaard breedte maat in server racks en patchkasten. Een server racks is bedoeld voor het ophangen van server hardware en switches en een patchkast is bedoeld voor een simpele switch en een patchpaneel.
Een patchkasten is ook veel minder diep waardoor een server (op basis van server hardware) er niet in past.

Dat gezegd hebbende, er zijn gewoon ATX kasten op basis van rackmount ( wat dus 19" betekent) waar je een computer in kan bouwen.
Zoek maar in de http://tweakers.Net/pricewatch

Maar goed, een server behoort te draaien op een server OS. Windows 7 is geen server OS. Daarnaast wil je dat het OS beschermt blijft tegen aanvallen van buitenaf, dus updates zou ik wel degelijk installeren.

Hoe dan ook: een server is niet iets simpels. Het vereist kennis en kunde. En helaas - niet rot bedoeld - je mist er nog het een en ander van. Is het niet slimmer om gebruik te maken van een Cloud dienst voor email? Office 356 of Google Apps kost ook geen drol. En dan hoef je niet eens na te denken over de updates en de servers.

Tot slot wil ik je er nog even op wijzen dat veel van je vragen gewoon beantwoord hadden kunnen worden door er naar te zoeken op Google of elke andere zoekmachine. Wij zijn geen helpdesk die je gratis en voor niets een antwoord voor kauwen.

Zo tot hier de les ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Equator op 10-08-2015 18:42 ]

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.