[BBG] Basisgamesysteem september 2015

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:39

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Op 1 september verschijnt er weer een nieuwe editie van de Best Buy Guide voor desktops en dit is bedoeld om jullie inspraak te geven bij het samenstellen van de configuratie van het basisgamesysteem. Aan deze computer willen we maximaal €750 uitgeven, exclusief randapparatuur. Op dit moment ziet het systeem er als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 181,50€ 181,50
1ASRock B85M Pro4€ 62,95€ 62,95
1Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro€ 235,96€ 235,96
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Fractal Design CORE 2300€ 47,95€ 47,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 45,95€ 45,95
1Antec VPF Series 450W€ 51,61€ 51,61
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 756,82

We hebben zo'n twee weken om over de configuratie na te denken, want dan moet ik het systeem invoeren en de verantwoording erbij schrijven. Vertel vooral waarom je tot je keuze gekomen bent, dat komt de discussie ten goede. Ik zal deze startpost steeds bijwerken om zo nieuwste configuratie weer te geven.

[ Voor 13% gewijzigd door Drobanir op 17-08-2015 09:56 ]

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:19
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 183,50€ 183,50
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 35,95€ 35,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 46,50€ 46,50
1Seasonic S12G 450W€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 527,75

En als videokaart een R9 380 of GTX 960, bijvoorbeeld;
pricewatch: Gigabyte GV-N960IXOC-2GD
pricewatch: MSI Radeon R9 380 2GD5T OC

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
Basisgamesysteem september 2015 en dan dit soort moederbordjes er in??????
Dit hou je toch niet voor mogelijk.
Deze soort moederborden horen in budget systemen thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
En wat is de meerwaarde van een duurder moederbord?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het systeem moet sowieso een beetje gebalanceerd zijn, dus zo'n cheap moederbordje als in de TS en zo'n behuizing lijkt mij nu niet echt iets voor zo'n relatief snel systeem, dat is meer iets voor een budget gamesysteem zoals Antwan46 al terecht op merkt.

Komt er ook nog een 1000 euro kostend gamesysteem?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Volgens mij gaan de collega's een mainstream gamesysteem van 1200 euro en een mini-itx-gameysysteem van rond de 1000 euro oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:34

Thomg

Aww yiss

Moederbord is een erg lage prio, vrijwel iedereen die de bbg aanhoudt lijkt me niet het type die veel bomt wat er op het moederbord te vinden valt maar wel bij de backpanel, zolang alles maar past. Zelfs het goedkoopste van de goedkoopste moederbord heeft zat I/O achterop.

Build die ik in elkaar gestoken heb bevat bijvoorbeeld een 280X en een 3470 op een plankje van 28€ toendertijds, draait na een jaar nog steeds als een tetter.

En kan het hem bommen dat er een cheapass mobo in zit? Nee.

Luxer moederbord is een prima idee om het budget te vullen, maar laat het niet ten koste gaan van iets anders.

[ Voor 43% gewijzigd door Thomg op 10-08-2015 23:14 ]

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:23
-The_Mask- schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 20:56:
Het systeem moet sowieso een beetje gebalanceerd zijn, dus zo'n cheap moederbordje als in de TS en zo'n behuizing lijkt mij nu niet echt iets voor zo'n relatief snel systeem, dat is meer iets voor een budget gamesysteem zoals Antwan46 al terecht op merkt.
Ik ben het eens met het moederbordje. Ik zou toch minstens een B85 erin stoppen.

Maar de N300 is een prima kastje hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Zat wat te klooien met een compact systeem naar aanleiding van [BBG] Micro-atx gamesysteem - september 2015;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 181,-€ 181,-
1MSI H97I AC€ 103,95€ 103,95
1Sapphire Radeon R9 380 2GB ITX€ 223,-€ 223,-
1Cooler Master Elite 110€ 38,65€ 38,65
1Noctua NH-L9i€ 36,30€ 36,30
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 44,50€ 44,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 758,30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:34

Thomg

Aww yiss

Ik zou toch kiezen voor een
pricewatch: Gigabyte GA-H97N-WIFI
Voor de USB 3.0 header of
pricewatch: ASRock H81M-ITX/WiFi
Omdat die gewoon goedkoper is, audiochip is wel erg mager, maar die 20€ neem je wel zo ff mee.
Er moet een duidelijke keuze gemaakt worden tussen goedkoop en "it werks", en de all-in luxere model.

Zou ook echt willen proberen hier een 970 in te krijgen
pricewatch: Gigabyte GV-N970IXOC-4GD
pricewatch: Asus GTX970-DCMOC-4GD5
http://www.ocaholic.ch/mo...m.php?itemid=1630&page=18
Lijkt me wel duidelijk wat het tabel te zeggen heeft. Voor 53% meer €€€ krijg je 51% meer performance, een scaling die vrij bijzonder is in de high end markt ;)

Om de kosten te drukken en het gewicht te verlagen zou ik de HDD eruit laten en mensen vriendelijk wijzen op een NAS / externe HDD, maar wel met de voetnoot dat het wel mogelijk is om er een normale hdd bij te stoppen.

Imo is een stock koeler zat, bij gaming gaat de gpu hier ver bovenuit komen wegens de (te?) kleine koeling.

Ik mis trouwens een voeding, deed je dit met opzet?

[ Voor 14% gewijzigd door Thomg op 14-08-2015 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Nope, die was ik vergeten :P Wilde er een goedkopere 450Watter in zetten.

Dan kan mijn vorige post genegeerd worden want dat komt niet uit qua prijs dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 181,50€ 181,50
1Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro€ 235,96€ 235,96
1Fractal Design CORE 2300€ 47,95€ 47,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 45,95€ 45,95
1Antec VPF Series 450W€ 51,61€ 51,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 756,82

Moederbord met 4 geheugensloten zodat gemakkelijk en goedkoop te upgraden is. Intel NIC, redelijke audiochip, B85 chipset (4xSATA600), front USB 3.0.
R9 380 lijkt mij logisch, een R9 280 is EOL en maakt nog gebruik van een oude Tahiti GPU, terwijl een R9 285 al een opvolger hier van was en daar is de R9 380 ook op gebaseerd en omdat de 4GB versie prima in het budget past die gedaan.
Betere behuizing als de CM N300 genomen, voor wat beter cablemanagement en koeling, ook belangrijk en ziet er naar mijn mening ook beter uit. Prijsverschil is ongeveer een tientje dus dat valt ook best mee.
Antec VPF 450W is een prima budget voeding, double forward + DC-DC voor een goed rendement en goede spanningsstabiliteit en Haswell C6 en C7 compabibel. Daarnaast goede kwaliteit voor zijn prijs en gemaakt door Delta.
Andere onderdelen lijken mij logische keuzes.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Duckduck is my friend

Topicstarter
Ik vind het een mooi systeem zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19
ik heb recentelijk heel dat systeem in een Cooler Master Silencio 352 gestopt.
Enige verschil was dat ik low profile ballistix en een TX Evo3 cpu cooler erbij gezet heb (optioneel)

Erg mooie variant als je vindt dat het micro-atx systeem van de nieuwe bb guide wat te duur is maar je toch een kleiner formaat wilt dat nog wat stiller loopt

Heel die handel was 758 euro (in theorie volgens pricewatch) maar ik ziet dat sommige prijzen wat omhoog zijn gegaan sinds dan. Ik heb alles ook bij 2 winkels besteld en inclusief verzending kwam ik toen op 785euro

edit: holy autocorrect batman

[ Voor 3% gewijzigd door dafz0r op 18-08-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
Nog ff de mobo discussie, of je nou het allergoedkoopste bordje pakt of de allerduurste (en alles daar tussen in) het maakt voor de prestaties niets uit. je krijgt er geen FPSje meer of minder van.

ik kan mij wel vinden in The Mask's systeem, zou alleen de HDD eruit laten.
en Mobo wisselen voor pricewatch: Gigabyte GA-B85M-D2V 2x of 4x RAM slots, het zal me een zorg zijn. 2x4GB is toch meer dan zat en met DDR4 om de hoek ook nauwelijks meer interresant te noemen.

[ Voor 32% gewijzigd door Lednov op 21-08-2015 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorretje de Vries
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb dit systeem aangeschaft, afgelopen weekend in elkaar gezet en er Windows 10 op geïnstalleerd.
Alleen de HDD is anders, ik had nog een ongebruikte 1TB WD disk (pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB) liggen. Tot nu toe werkt alles heel mooi.

Enige nadeel van dit systeem is dat de bovenste twee 3.5" posities op het HDD panel minder goed bruikbaar zijn, omdat de HDD dan tegen de videokaart aan zit. Ik zal, als daar behoefte aan is, foto's plaatsen van mijn systeem om dit probleem wat te verhelderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Lednov schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 12:05:
Nog ff de mobo discussie, of je nou het allergoedkoopste bordje pakt of de allerduurste (en alles daar tussen in) het maakt voor de prestaties niets uit. je krijgt er geen FPSje meer of minder van.
Dat niet, maar meer aansluitingen, betere NIC, betere audio, meer upgrademogelijkheden etc. is wel mogelijk.
ik kan mij wel vinden in The Mask's systeem, zou alleen de HDD eruit laten.
Zonder HDD is voor veel mensen toch echt geen optie, 250GB is gewoon weinig tegenwoordig met games van 60GB per stuk.
en Mobo wisselen voor pricewatch: Gigabyte GA-B85M-D2V 2x of 4x RAM slots, het zal me een zorg zijn. 2x4GB is toch meer dan zat en met DDR4 om de hoek ook nauwelijks meer interresant te noemen.
DDR4 geeft totaal geen voordeel in zo'n setup. Dus of er nu DDR3 of DDR4 in komt maakt echt geen verschil. Goedkoop tweedehands/nieuw setje van 8GB erbij kunnen zetten kan in de toekomst wel handig zijn. En omdat het prijsverschil klein is, zou ik zeggen waarom niet?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
-The_Mask- schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 20:04:
[...]

Dat niet, maar meer aansluitingen, betere NIC, betere audio, meer upgrademogelijkheden etc. is wel mogelijk.
Persoonlijk heb ik nog nooit enig verschil gemerkt tussen de NICs. al die 'gaming' en 'killer' termen, het zal allemaal wel.
betere audio, misschien 10 jaar terug, tegenwoordig zijn de geluids prima in orde.
upgrade mogelijkheden? hooguit kan je meer reepjes RAM er bij prikken, dan houdt het wel op.
kies een bord waar je de meeste USB en SATA poorten krijgt voor zo min mogelijk centen en je bent klaar.
[...]

Zonder HDD is voor veel mensen toch echt geen optie, 250GB is gewoon weinig tegenwoordig met games van 60GB per stuk.
AH! ik wist dat hier iemand over ging struikelen, dus daarom HDD eruit en grotere SSD erin. hoogtijd om HDDs naar de randapparatuur te verwijzen.
[...]

DDR4 geeft totaal geen voordeel in zo'n setup. Dus of er nu DDR3 of DDR4 in komt maakt echt geen verschil. Goedkoop tweedehands/nieuw setje van 8GB erbij kunnen zetten kan in de toekomst wel handig zijn. En omdat het prijsverschil klein is, zou ik zeggen waarom niet?
omdat goedkoop tweedehands in de praktijk tegenvalt. omdat tegen de tijd dat je RAM moet upgraden de PC al minstens 3 jaar oud is. en dat zal eerder 5 jaar zijn. dan is het toch verstandiger om eens naar een nieuwe PC om te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Lednov schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 20:19:
[...]

Persoonlijk heb ik nog nooit enig verschil gemerkt tussen de NICs. al die 'gaming' en 'killer' termen, het zal allemaal wel.
Het nut van een 'Killer' NIC zie ik ook niet. Ik zie eerder mensen welke niet blij zijn met hun Killer NIC, door driver issues en verschrikkelijke software. Ik had het eerder over anderen, natuurlijk is het verschil klein, maar daarom niet afwezig.
betere audio, misschien 10 jaar terug, tegenwoordig zijn de geluids prima in orde.
Toch zit er schijnbaar nog wel redelijk verschil in. Nu beschik ik zelf niet over een high-end audioset of de mogelijkheden om tientallen moederborden te gaan testen, maar dat wil niet zeggen dat er geen verschil is.
upgrade mogelijkheden? hooguit kan je meer reepjes RAM er bij prikken, dan houdt het wel op.
kies een bord waar je de meeste USB en SATA poorten krijgt voor zo min mogelijk centen en je bent klaar.
USB en sata zijn ook upgrademogelijkheden en zo zijn er wel wel meer aansluitingen.
AH! ik wist dat hier iemand over ging struikelen, dus daarom HDD eruit en grotere SSD erin. hoogtijd om HDDs naar de randapparatuur te verwijzen.
Dan kom je dus op 500GB en een paar euro meer uit, het kan maar veel mensen zullen toch liever nog 1TB voor data opslag willen.
omdat goedkoop tweedehands in de praktijk tegenvalt. omdat tegen de tijd dat je RAM moet upgraden de PC al minstens 3 jaar oud is. en dat zal eerder 5 jaar zijn. dan is het toch verstandiger om eens naar een nieuwe PC om te kijken.
Is dat zo? Een i5 2500K of i7 2600K is over enkele maanden 5 jaar en in die tijd was 4GB ook nog redelijk normaal. Nu wil je toch wel 8GB hebben en is een 2500K of 2600K nu traag? Nee die kan nog prima mee, al helemaal met overklok.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
je laatste punt, is ook zo, alleen nu is DDR3 nog gewoon en voor een gunstige prijs te koop en leverbaar. dat zal over 5 jaar vanaf nu niet meer zo zijn. dus om nu nog ruimte te laten voor en upgrade die waarschijnlijk er nooit zal komen is vrij nutteloos.

HDD, daarom zeg ik ook, naar randapparatuur ermee. we zitten op tweakers, dus mogen best eens voorop lopen en de HDD op een tweede rang gaan zetten.

MOBO, daarom, zoveel mogelijk voor laagste prijs. al de rest is meuk en alle termen die ze erop zetten kost je 2 tientjes per term extra.

NIC, hooguit in specifieke server toepassingen interressant, verder niet.

geluid, op de logitech set die we in de rand apparatuur zetten merk je echt geen verschil tussen de chips.
geheel off topic, de hifi wereld bestaat voor 90% uit gebakken lucht, en de rest is placebo effect. (ff heel kort door de bocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:11

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik denk dat voor het moederbord de Asus B85M-E een betere keus is. Dit omdat hier Displayport op zit en de driver support van ASUS over het algemeen wat beter is naar mijn idee. Er zijn bijvoorbeeld WHQL certified Windows 10 drivers voor te krijgen. Dit kan ik over de Asrock niet terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Er komt een losse GPU in dit systeem. dus waarom zou je voor een displayport gaan op je mobo?
Dit is nou exact wat ik bedoel in mijn vorige posts. je wilt een displayport die 99.9% zeker weten niet gebruikt zal gaan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:11

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik had over de losse gpu heen gekeken, dat is idd niet logisch. haha. Als je een systeem zou bouwen zonder de losse gpu dan is DP zeker een aantrekkelijke toevoeging. Maargoed de WHQL certified Windows 10 drivers en het feit dat de Asus 3 jaar garantie heeft tov. 2 jaar voor de Asrock zou naar mijn mening nogsteeds een voordeel voor de Asus zijn. Het is iets waar ik zelf graag de 7 euro extra voor bij betaal.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:48
Kan er niet beter gewacht worden op de nieuwe Skylake processoren? Zullen binnenkort wel beschikbaar zijn, neem ik aan. De goedkopere moederborden met H en B chipset stromen ook al langzaam binnen, dus lijkt me het wachten wel waard. Dus een i5 6500 met een B150 bordje en 8GB of zo.
Pagina: 1