Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[BBG] Mainstream gamesysteem - september 2015

Pagina: 1
Acties:

• Bolletje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 13:11

Bolletje

Moderator Harde Waren / BBG-er
Topicstarter

[BBG] Micro-atx gamesysteem - september 2015

Deze editie proberen we een ‘nieuw’ soort gamesysteem uit: een micro-atx gamesysteem.

Eerst was het idee om zowel het mini-itx gamesysteem als mainstreamgamesysteem met een verhoogd budget op te nemen in de BBG. Omdat eerstgenoemde niet veel zou afwijken van de vorige BBG-editie en het mainstreamgamesysteem met een budget van 1200 euro veel gelijkenissen zou hebben met het high-end gamesysteem, is er gekozen voor een tussenweg: een micro-atx-gamesysteem met een budget van €1000-1200 (door de nieuwe opzet en de vernieuwde Skylake processors is deze spreiding iets groter).
Door de kleinere formfactor kan er een kleinere behuizing gekozen worden en met het gestelde budget (€1000-1200) positioneert dit systeem zich goed tussen het basisgamesysteem en het high-endgamesysteem.

Een eerste opzet van dit systeem vind je hieronder. Centraal staat de nieuwe Skylake-processor, de overklokbare i5-6600K. De keuze in micro-atx S1151 moederborden is beperkt, maar het gekozen model van Gigabyte heeft alle broodnodige features aan boord. Verder is er 8GB regulier ddr4 werkgeheugen en de toevoeging van processorkoeler zodat het geheel stiller is, maar ook zodat het beter mogelijk is de processor iets te overklokken.
De Bitfenix behuizing is gekozen omdat deze goede reviews krijgt en veel ruimte heeft voor zowel de videokaart als processorkoeler. Desondanks is dit nog wel een punt van discussie, want of je een behuizing mooi vindt of niet is nogal persoonlijk.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 247,-€ 247,-
1Gigabyte GA-Z170M-D3H€ 124,50€ 124,50
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 361,95€ 361,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 70,95€ 70,95
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 62,95€ 62,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,95€ 37,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 51,95€ 51,95
1Seasonic S12G 450W€ 67,95€ 67,95
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.108,15

Het budget is niet heel strikt, omdat het nog niet duidelijk is waar de voorkeur naar uit gaat; juist een lager budget (meer richting €1000, of nog lager) of juist hoger (meer richting €1200). Deze 200 euro heeft vooral een grote invloed op de gekozen processor, moederbord en werkgeheugen (Skylake, of toch nog Haswell).

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Voor mij is de indeling is systemen nu wat zweverig.
Vervalt dan het mini ITX systeem?

Is een klein systeem niet meer iets van een systeem vlotter dan een laptop voor kantoor, hobby en spel?

Ik zie eigenlijk geen goede reden voor een gamer om zich te laten beperken door de ruimte van de kast:
- minder ventilatoren mogelijk
- minder hoog koelblok CPU mogelijk
- minder lange videokaart mogelijk
- waterkoeling moeilijker
- minder/moeilijkere airflow

• Chotto Toire
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 27-12-2019
quote:
nokiaan958GB schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 19:40:
Ik zie eigenlijk geen goede reden voor een gamer om zich te laten beperken door de ruimte van de kast:
Och, het is wel handiger bij het meenemen naar LAN-party's.

In feite vind ik dat je gelijk hebt -- de grootte van het systeem zou voor een gamer eigenlijk niet snel een beperking moeten zijn. Maar in dit geval vind ik het juist een leuk idee voor een BBG. Feit blijft namelijk dat er wel degelijk mensen zijn die eens een gamesysteem van beperkt formaat in elkaar zouden willen zetten. Ik zelf hou het het liefst ook bij micro-ATX. Daar komt bij dat de game PC in de BBG van juli nog hartstikke actueel is. Die kan dus nog prima gebruikt worden. Omdat een actuele game-BBG nog voorhanden is, vind ik het een uitstekend idee om eens een wat niche categorie op te nemen. En dit is een bijzonder leuke. :)

• NitroX infinity
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12:11
quote:
Welk mini-ITX systeem? Deze? Dat zijn non-gaming systemen.

Mijn blog; Floating Points

quote:
Bolletje schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 14:55:
Deze editie proberen we een ‘nieuw’ soort gamesysteem uit: een micro-atx gamesysteem.
Ik vind het een beetje als moeten of ideeloos overkomen. :p Als je een Skylake setup ervan maakt is die toch sowieso al anders als de vorige keer.

Er zijn trouwens ook voor veel onderdelen gewoon vergelijkbare producten die eigenlijk zo goed als hetzelfde presteren en van vergelijkbare kwaliteit zijn. Dus je hoeft ook helemaal niet dezelfde producten te nemen natuurlijk.

Maar met Skylake is sowieso, de CPU, moederbord (andere socket) en geheugen (DDR4 of DDR3L) al anders. Qua videokaarten is er ook meer dan genoeg keuze, dus hoeft ook niet identiek te zijn. CPU koeler idem dito. HDD en SSD is sowieso weinig bijzonders aan, maar HDD kan altijd nog anders, SSD ook wel al is een BX100 250GB een vrij logische keuze door de lage prijs en goede verkrijgbaarheid. Behuizing zijn natuurlijk wel tientallen goede keuzes, is zo persoonlijk. En de voeding pas je aan op de rest, waardoor die ook prima kan veranderen. Dus een heel ander systeem, zonder mATX kan dus prima.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• NitroX infinity
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12:11
Als ik -The_Mask- goed begrijp kan het mainstream-gamesysteem er deze keer inderdaad al een stuk anders uit komen te zien dan de voorgaande keer. Voornamelijk door de genoemde cpu+mobo+mem maar ook de videokaart en behuizing.

Geen noodzaak dus voor rare fratsen zoals een micro-atx systeem.

Mijn blog; Floating Points

quote:
NitroX infinity schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 23:18:
Als ik -The_Mask- goed begrijp kan het mainstream-gamesysteem er deze keer inderdaad al een stuk anders uit komen te zien dan de voorgaande keer.
Jep

Maar het is toch ook niet een heel groot probleem dat het systeem een beetje lijkt op de vorige? Iemand die een zo'n systeem koopt, koopt het toch één keer en niet om de maand. Dat het voor de mensen die de BBG elke keer lezen misschien een beetje saai wordt kan misschien wel kloppen, maar dat is toch niet een reden om maar plichtmatig iets heel anders te doen?

AMD Nieuwsdiscussie

• biepo
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 23-01 16:16
Waarom nu opeens een Micro-atx gamesysteem? Zoals hierboven is gezegd, een beetje zweverig.
Je kan beter nu voor een itx systeem gaan, deze kan met gemak toppen aan wat er in een micro atx systeem te vinden is. Compact en power, wat toch aan populariteit wint. Daarom was er ook voor gekozen om deze in de best buy te zetten.

Vooral dat na alle waarscheinlijkheid de r9 nano volgende week uitkomt! _/-\o_ :9~
http://www.overclock.net/...aven-results-from-amd/190

Gemaakt voor de itx systeem >3
Beet je zonde om de in een atx systeem te zetten 8)7

biepo wijzigde deze reactie 14-08-2015 01:22 (12%)

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22-01 21:40

Thomg

Aww yiss

Alleen is de nano uitgesteld naar begin september, dit gecombineerd met in het begin lang geen voorraad hebben en dan lopen price gougen als een malle tot er wel voorraad is maakt het de komende maand(en) geen aantrekkelijke kaart.
Misschien de volgende keer ;)

• Firedre
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23-01 07:09
Ik vind een ATX tower niet meer van deze tijd.

Alleen de BitFenix Phenom heeft toch wel nadelen als ik de reviews zo lees,
alternatieven zijn:

pricewatch: Fractal Design Node 804
pricewatch: Corsair Carbide Air 240 Zwart

i5-3570/ GA-Z77MX-D3H/ BQ Shadow Rock SR1/ Kingston 8GB/ EVGA GTX 970 FTW+/ Seasonic 460 Fanless

quote:
Thomg schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 01:18:
Alleen is de nano uitgesteld naar begin september,
:?
quote:
Firedre schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:19:
Ik vind een ATX tower niet meer van deze tijd.
Als ik zo wat in DAA kijk kiest toch minstens 80 à 90% met ongeveer zo'n budget voor ATX, dan kun jij wel liever voor mATX gaan, maar de meeste mensen lijken toch nog op ATX te zitten.

AMD Nieuwsdiscussie

• Thomg

Thomg

Aww yiss

quote:
Ik zweer ergens gelezen te hebben dat het begin september was, mjah ik ga er gewoon even vanuit dat dat bullshit is.
Neemt niet weg dat de voorraden nog steeds erg wisselvallig zijn.

Thomg wijzigde deze reactie 15-08-2015 15:34 (14%)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 246,-€ 246,-
1Gigabyte GA-Z170XP-SLI€ 138,-€ 138,-
1Gigabyte GV-R939XG1 GAMING-8GD€ 444,-€ 444,-
1Phanteks Enthoo Pro Closed Zwart€ 82,95€ 82,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 75,95€ 75,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.192,75

1200 euro systeem, met een hele andere insteek en andere onderdelen in vergelijking met het vorige systeem. Toch een prima prijs/prestatie systeem.

AMD Nieuwsdiscussie

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ben alleen niet eens met de gigabyte 390X, geen reviews is killend hier.

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Misschien nog een stille cpu-koeler er op?
Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Cooler Master Hyper 612 Ver. 2
quote:
Thomg schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 22:23:
Ben alleen niet eens met de gigabyte 390X, geen reviews is killend hier.
Ja is jammer dat er niet veel reviews zijn van de R9 390X kaarten, maar de MSI gaming ben ik niet echt voor. Verbruik van deze kaart is best wel extreem terwijl andere R9 390X kaarten een vergelijkbaar verbruik als een R9 290X laten zien en dus een betere performance/watt hebben in vergelijking met de R9 290X.

Er zijn trouwens wel reviews van deze kaart, maar echt goede reviews valt nogal tegen.

http://www.techpowerup.co...SI/R9_390X_Gaming/28.html
quote:
Als optie kan een betere koeler idd prima, voor mensen die willen overklokken. Ik zou het er alleen niet standaard inzetten, omdat de standaard koeler in principe ook prima is.

-The_Mask- wijzigde deze reactie 16-08-2015 22:39 (27%)

AMD Nieuwsdiscussie

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik heb het specifiek over de gigabyte editie, niet over de 390X ;)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Nu ik het met een ander perspectief bekijk kan ik er wel op inkomen.
En hallelujah wat een verbruik...
Daarom de Gigabyte, die is vergelijkbaar geprijsd maar verwacht niet dat die zo'n extreem verbruik heeft.

AMD Nieuwsdiscussie

• Bolletje

Bolletje

Topicstarter
quote:
In het verleden is er wel vaker aandacht geweest voor een micro-atx-formaat. Op zich zijn de verschillen tussen een atx- en micro-atx-formaat ook niet heel groot, maar met het moederbord en de behuizing als belangrijkste aandachtspunten. Jouw voorstel van hierboven zijn met wijzigingen van die twee onderdelen ook in micro-atx-formaat mogelijk.

Mijn voorstel is dus om aan beide formaten aandacht te schenken. Er kan dan op het eind gekeken worden welk formaat primair in de BBG komt (en dus de titel gaat dragen) en welke zeg maar als alternatief wordt genoemd in de bijbehorende tekst. Met het budget moet het alsnog wel rondkomen dan.

• Firedre
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23-01 07:09
2 verschillende kasten, waarbij de Corsair 240 air wat meer aandacht vraagt.

Zo is er geen plaats voor een goede luchtkoeler, dus voor waterkoeling gekozen.
Verder passen er niet alle videokaarten in door de beperkte hoogte en wil je wel een
backplate ivm. het raam.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 258,95€ 258,95
1Gigabyte GA-Z170M-D3H€ 126,-€ 126,-
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 373,-€ 373,-
1Fractal Design Node 804€ 100,95€ 100,95
1Noctua NH-D14€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.195,65

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 258,95€ 258,95
1Gigabyte GA-Z170M-D3H€ 126,-€ 126,-
1Asus GTX970-DCMOC-4GD5€ 341,79€ 341,79
1Corsair Carbide Air 240 Zwart€ 89,80€ 89,80
1Corsair Hydro H80i GT€ 103,82€ 103,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.194,16

i5-3570/ GA-Z77MX-D3H/ BQ Shadow Rock SR1/ Kingston 8GB/ EVGA GTX 970 FTW+/ Seasonic 460 Fanless

• TommyknockerNL
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:55
Waarom wordt er gekozen voor de Gigabyte GA-Z170M-D3H en niet voor de Asus Z170M-PLUS, de Asus lijkt mij completer i.v.m. USB type c poort en scheelt weer een euro.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Luxere audiochip en meer poorten, meer fan headers en meer usb poorten achterop.

De asus heeft een USB C poort en een extra PS/2 achterop.

Voor de rest is het erg dicht op elkaar, het is nou net waar je meer nadruk op legt.

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Er valt wel wat te zeggen voor mirco atx systeem. Voor die enkele harddisk ssd en videokaart is een atx systeem niet nodig.

* Lip denkt weleens erover na om een handzaag te pakken en van zijn atx moederbord zelf een micro atx moederbord te maken. Maar blijft het moederbord dan heel? :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• TommyknockerNL
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:55
quote:
Thomg schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:42:
Luxere audiochip en meer poorten, meer fan headers en meer usb poorten achterop.

De asus heeft een USB C poort en een extra PS/2 achterop.

Voor de rest is het erg dicht op elkaar, het is nou net waar je meer nadruk op legt.
Thanks voor de opheldering :)

• Lednov
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 26-12-2019
quote:
nokiaan958GB schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 19:40:
Voor mij is de indeling is systemen nu wat zweverig.
Vervalt dan het mini ITX systeem?

Is een klein systeem niet meer iets van een systeem vlotter dan een laptop voor kantoor, hobby en spel?

- minder ventilatoren mogelijk
- minder hoog koelblok CPU mogelijk
- minder lange videokaart mogelijk
- waterkoeling moeilijker
- minder/moeilijkere airflow
er valt prima te gamen in kleinere behuizingen, groter dan mITX is eigenlijk nergens voor nodig. het is meer patsen kijk eens hoe groot/gaaf/dik/kermis mijn PC is.
je hebt glijk dat er een minder hoge CPU koeler in kwijt kan, en dan komt de waterkoeling juist om de hoek kijken, kan je nog overklokken ook mocht je dat willen.

GPU is naar gelang van je gekozen kast afhankelijk. er zijn mITX kastjes waar je een volwaardig kaart in kwijt kan.
quote:
-The_Mask- schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 23:11:
[...]Ik vind het een beetje als moeten of ideeloos overkomen. :p Als je een Skylake setup ervan maakt is die toch sowieso al anders als de vorige keer.
Ik ook, en inderdaad.
quote:
-The_Mask- schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 10:37:Als ik zo wat in DAA kijk kiest toch minstens 80 à 90% met ongeveer zo'n budget voor ATX, dan kun jij wel liever voor mATX gaan, maar de meeste mensen lijken toch nog op ATX te zitten.
Ja hallo hee! DAA! Daar roept eentje wat heel hard en de rest volgt braaf. Ik heb er vaak geprobeerd wat nuance in aan te brengen, het is vergeefse moeite. Ook zijn degene die om advies vragen ook te lui om zelf echt wat onderzoek te doen of hun wensen/eisen duidelijk te stellen.
goed mogelijk dat een hoop al beter af zijn met mATX of zelfs mITX...
quote:
Lip schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:59:
Er valt wel wat te zeggen voor mirco atx systeem. Voor die enkele harddisk ssd en videokaart is een atx systeem niet nodig.
exact, en zo kun je dus nog kleiner gaan en heb je mITX systemen.
quote:
* Lip denkt weleens erover na om een handzaag te pakken en van zijn atx moederbord zelf een micro atx moederbord te maken. Maar blijft het moederbord dan heel? :)
nee tuurlijk niet, je zet de zaag erin, duh...!
of je bedoelt dat het dan nog werkt, tja geen idee.... :)

Goed, ik zie de toegevoegde waarde niet echt. als je dan kleinere/compacter systemen wilt doe het dan over de BBG breed, en laat de special zijn dat álle systemen in klein formaat zijn.

• Bolletje

Bolletje

Topicstarter
Mini-itx-gamesysteem laten we de volgende editie terugkomen.

En nogmaals; het is niet alsof er een heel ander systeem uitkomt als je nu voor micro-atx of atx gaat. Wat mij betreft kan het dan ook omgedraaid worden: eerst focus op atx en dan micro-atx-alternatieven noemen. Punt waar het mij om gaat is dat er standaard vaak voor atx wordt gekozen terwijl dat in veel gevallen niet per se nodig is. Je kan dan ook met een kleiner moederbord en kleinere behuizing uit de voeten. Met mini-itx wordt de keuze voor de videokaart, moederbord, behuizing, voeding en koeling weer een stuk complexer.
quote:
Bolletje schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:03:
Punt waar het mij om gaat is dat er standaard vaak voor atx wordt gekozen terwijl dat in veel gevallen niet per se nodig is. Je kan dan ook met een kleiner moederbord en kleinere behuizing uit de voeten.
Maar je kan het ook andersom zien. Bij de meeste mensen zal de PC op of onder het bureau staan. Die paar centimeter meer bij een ATX behuizing tegenover een mATX behuizing zal voor de meeste mensen ook geen verschil maken.
quote:
Lednov schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:39:
[...]

nee tuurlijk niet, je zet de zaag erin, duh...!
of je bedoelt dat het dan nog werkt, tja geen idee.... :)
100% zeker dan geen één normaal ATX moederbord dan ook nog maar werkt natuurlijk. :p

AMD Nieuwsdiscussie

• Lednov
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 26-12-2019
en aangezien veel kasten zowel mATX als ATX kunnen herbergen, maakt dat ook vrij weinig uit.

• Bolletje

Bolletje

Topicstarter
quote:
-The_Mask- schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 19:50:
[...]

Maar je kan het ook andersom zien. Bij de meeste mensen zal de PC op of onder het bureau staan. Die paar centimeter meer bij een ATX behuizing tegenover een mATX behuizing zal voor de meeste mensen ook geen verschil maken.
Tjah, lastig; ik vind het verschil nog wel vrij significant, maar ik kan begrijpen dat het niet voor iedereen geldt.

Als je wel voor een atx-moederbord zou gaan had ik dit systeem voor ogen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 6600K Boxed€ 258,95€ 258,95
1Gigabyte GA-Z170XP-SLI€ 134,-€ 134,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 365,95€ 365,95
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,-€ 39,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 53,95€ 53,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.139,65
  • De AMD 390 en 390X (pricewatch: Gigabyte GV-R939XG1 GAMING-8GD) zullen als alternatief worden genoemd, met de opmerking dat een voeding met meer vermogen dan aangeraden is (CM V550S).
  • Standaard wel een andere processorkoeler
  • De behuizing omdat die wel bij veel mensen positief bevalt.
Met de volgende editie dan maar echt nadruk op een kleiner systeem met een mini-itx-moederbord.
De Cooler Master V550SM past dan weer niet echt in combinatie met een NZXT S340 door de lelijke kabels.

Sowieso is je huidige systeem niet echt heel erg gericht op de looks, dus een window lijkt mij dan weer een minder goed idee. De Phanteks lijkt mij ook sowieso een betere behuizing trouwens.

-The_Mask- wijzigde deze reactie 29-08-2015 11:18 (48%)

AMD Nieuwsdiscussie

• HKS-Skyline
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 21-01 10:05

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik denk dat de Asus Z170M-Plus een betere optie is dan de Gigabyte, er zit niet veel verschil in, de Asus is iets goedkoper maar heeft wel een Type-C USB aansluiting. Welliswaar geen USB 3.1, maar de aansluiting is handig met oog op de toekomst. Verder heeft hij een fase meer, dit kan helpen met de levensduur van het bord en voorkomen dat een zwaardere CPU gaat throttelen.

Wat betreft de videokaart zou ik ook gaan voor een Asus, in dit geval de Strix 970, deze is 4 euro duurder dan de MSI, maar heeft wel een mooie aluminium backplate en heeft maar 1x een 8 pins kabel nodig tov. de 2x 6 pins van de MSI, dus minder kabels en minder troep in de kast.

HKS-Skyline wijzigde deze reactie 31-08-2015 16:01 (5%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True