Eerste waterkoeling build! En nu al problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeleet
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-09-2024
Beste Tweakers/Waterkoelers,

Ik heb onlangs een waterkoeling build gebouwd waarmee ik een 4790K en een 980 Ti koel houd, ik heb een D5 pomp, twee XSPC 480 radiatoren en 8 Corsair SP120 fans, de blokken zijn allebei van EKWB (supremacy EVO), ik gebruik rigid PETG tubing boven en flexibel primochill in het onderste gedeelte van de case.

Mijn 980 Ti is bios hacked om op 1565mhz 1.28 volt te lopen, mijn CPU heb ik vooralsnog op stock gelaten, hier lees je waarom.

Tijdens gaming wordt mijn 980 Ti niet warmer dan 38C, terwijl mijn CPU maarliefst 65-70C wordt!
Dit is echter alleen core 1, de rest blijft netjes iets boven de 40-45 graden.
Tijdens Prime95 wordt core 1 100 graden en klokt de cpu zich terug, terwijl de andere cores rond de 65 zitten.

Is dit omdat mijn CPU warm water van de GPU krijgt, van ongeveer 40 graden, waarna 25 graden delta T in deze CPU temperaturen resulteert?

Ik denk dat dit naast de bovenstaande reden door een van de volgende dingen kan komen:

1 Verkeerde jetplate van het CPU block https://shop.ekwb.com/EK-IM/EK-IM-3831109800058.pdf ik heb J1 vervangen door J2 zoals daar staat.
Ik heb heel het block uit elkaar gehaald om er een ander jetplate in te zetten zoals op de handleiding stond, maar sowieso vindt ik het raar dat het niet standaard voor 1150 in elkaar zit.
2 CPU Block na in elkaar zetten niet goed genoeg vastgemaakt, zowel het block zelf als de bevestiging aan het moederbord.
3 Teveel/te weinig koelpaste?

Andere mogelijke redenen hoor ik graag, zodat ik alles niet 3x uit elkaar hoef te halen :)

Hier een foto van mijn setup, ik gebruik nu tijdelijk gedistilleerd water om alles te spoelen voordat ik mijn oranje pastel coolant ga gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2qlzy95.jpg

Daarnaast heb ik last van luchtbubbels, hier een slowmotion video:

YouTube: Tweakers

Je ziet ook veel bubbels in het reservoir, ik denk dat dit komt omdat (zoals je ziet op de video, het water een hele korte weg door het reservoir maakt.
Tussen de "inlet" (rechts) en de "outlet" (links) zit een paar millimeter, het is de kortst mogelijke weg door het reservoir.

Is er iemand die verstand heeft van waterkoelen en mij met de CPU temperatuur en de luchtbubbels kan helpen?
Over een kleine week gaat alles helemaal uit elkaar aangezien ik een aantal custom case onderdelen krijg, en dan wil ik deze problemen graag meteen aanpakken.

Bij voorbaat dank!

[ Voor 13% gewijzigd door Adeleet op 10-08-2015 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-04 22:27
Ik heb ook je bubbel filmpje gezien. Probeer eerst eens alle lucht uit het systeem te krijgen. Als je een luchtbubbel bovenin je koelblok hebt zitten dan kan dat een verklaring zijn waarom er een core warm word.

Het kan verder ook nog zijn dat er spanning op de slangen staat die je koelblok net scheef trekt. Probeer eens met de hand de spanning op het blok te veranderen wanneer je pc draait en kijk of de temperatuur verschilt. Wellicht is het op te lossen door de boel iets strakker vast te draaien.

Daarna zou ik kijken naar de koelpasta en verdere montering van het blok. Wellicht het je teveel\ te weinig of incorrect koelpasta aangebracht. Het kan ook zijn dat je heatspreader of het koelblok niet vlak genoeg is.

Het systeem ziet er mooi uit zo. Echter om ontluchten makkkelijker te maken wil je eigenlijk altijd je recevoir boven en de pomp beneden hebben. Wellicht kan je het tijdelijk zo zetten voor het ontluchten?

[ Voor 12% gewijzigd door Dekaasboer op 09-08-2015 20:56 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:12

Fordox

00101010

Ik denk ook dat er een luchtbel zit in het waterblock van je cpu.
Kantel je pc een paar keer en vul het reservoir tot bijna aan de rand (1-2cm speling) en speel wat met de toerental van je pomp.
Dan een dag laten lopen en het meeste moet er wel uit zijn, en de temps zijn dan ook een stuk beter :)

edit:
Ik zag je filmpje. Ik ben bang dat je je loop wat moet verzetten, want de afstand tussen in en uitgang bij het reservoir is wel HEEL klein. Het nut van een reservoir is juist dat je een plek hebt waar je pomp een goede slok water vandaan kan halen zonder lucht.

Wat het handigst is:
Boven naar binnen (met een pijpje zodat je onder het waterniveau zit in je reservoir) en onder weer uit.
Of je kan allebei onderaan doen, maar dan moet je er een plaat tussen zetten. Vaak zijn die plaatjes tegen draaikolken maar helpen hier ook goed bij.

[ Voor 48% gewijzigd door Fordox op 09-08-2015 21:11 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-03 09:31

JWR

Het heeft ook zeker met lucht te maken. Wat ik zelf altijd doe met de watergekoelde systemen die ik heb/gehad heb, is het reservoir op het hoogste punt.

In het begin heb ik ook last gehad van bovengenoemd probleem.

Is er nog een andere mogelijkheid om het reservoir hoger te krijgen, in ieder geval hoger dan je CPU block?
Of misschien een idee om de bovenste rad te vervangen door een 240mm rad en dan de overige ruimte te gebruiken voor het reservoir, in de vorm van een bay-res of iets dergelijks.

Wat opzich een mooie vuistregel is om per geplaatst waterblock een 120 of 240mm rad te hebben. dan zou je aan 1x 480 rad al genoeg hebben.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:23

M2M

medicijnman

JWR schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 21:39:
Het heeft ook zeker met lucht te maken. Wat ik zelf altijd doe met de watergekoelde systemen die ik heb/gehad heb, is het reservoir op het hoogste punt.

Is er nog een andere mogelijkheid om het reservoir hoger te krijgen, in ieder geval hoger dan je CPU block?
Of misschien een idee om de bovenste rad te vervangen door een 240mm rad en dan de overige ruimte te gebruiken voor het reservoir, in de vorm van een bay-res of iets dergelijks.

Wat opzich een mooie vuistregel is om per geplaatst waterblock een 120 of 240mm rad te hebben. dan zou je aan 1x 480 rad al genoeg hebben.

Succes!
hoger zetten heeft denk ik niet zoveel zin als de lucht meteen weer naar binnengezogen wordt.

Je kunt dus drie dingen doen, heel hard je best om die luchtbellen uit je systeem te krijgen (pomp op externe voeding en in korte pulsen pomp aan/uit zetten totdat de luchtbel op de goede plek zit), of de ingang van je res bovenaan maken, of gebruik maken van een stijgbuis.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-03 09:31

JWR

M2M schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 21:46:
[...]

hoger zetten heeft denk ik niet zoveel zin als de lucht meteen weer naar binnengezogen wordt.

Je kunt dus drie dingen doen, heel hard je best om die luchtbellen uit je systeem te krijgen (pomp op externe voeding en in korte pulsen pomp aan/uit zetten totdat de luchtbel op de goede plek zit), of de ingang van je res bovenaan maken, of gebruik maken van een stijgbuis.
Nee met het huidige reservoir heeft dat geen zin, zo blijft er lucht inzitten.
In mijn huidige setup heb ik dit reservoir zitten:
Afbeeldingslocatie: http://www.watercoolinguk.co.uk/images/product_images/large/95/Phobya-525Inch-Dual-Bay-Reservoir-Black-45201-3.jpg

Hiermee krijg ik de lucht prima uit mijn systeem, omdat er een schot inzit en niet meteen weer mee gezogen wordt. Maar een stijgbuis zou je ook kunnen proberen, is ook niet zoveel werk t.o.v. de loop overnieuw maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Is de load op alle cores wel gelijk?

Hoe zijn de temps van de cores onder Prime bijv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

JWR schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 21:39:

Succes!
Hoogte heeft vrij weinig te maken met luchtbellen in een closed loop systeem. Het helpt wel, maar zou niet de oplossing zijn van dit probleem. Het enige waar je op moet letten, is dat je reservoir hoger staat dan je pomp.
JWR schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 21:59:
[...]
Nee met het huidige reservoir heeft dat geen zin, zo blijft er lucht inzitten.
In mijn huidige setup heb ik dit reservoir zitten:
[afbeelding]
Hiermee krijg ik de lucht prima uit mijn systeem, omdat er een schot inzit en niet meteen weer mee gezogen wordt. Maar een stijgbuis zou je ook kunnen proberen, is ook niet zoveel werk t.o.v. de loop overnieuw maken.
Bay reservoirs zijn (in mijn mening) lelijk, en er bestaan zat builds met tube reservoirs die prima draaien.
Zo'n schot in het midden heb je ook in tube reservoirs. Dit reservoir is gewoon verkeer aangesloten.
HammerNL schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 22:09:

In real world stresses zal de load ook nooit gelijk zijn. Dit maakt niks uit, en met de info "hé, nu wordt ie ook warm" kun je ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeleet
Allereerst bedankt voor de reacties!

Ik heb gekeken naar de spanning van het cpu block zoals 'DeKaasboer' zei en het zat niet extreem strak, heb deze strakker gedraaid (Ik kon de thumbscrews ongeveer driekwart draaien).

Daarnaast heb ik zoals Fordox zegt de PC gekanteld, de luchtbellen in het filmpje krijg ik trouwens alleen als ik de PC flink schud of kantel, waardoor ik het volgende vermoed: de luchtbellen zitten voornamelijk in de bovenste radiator.
Deze luchtbellen zitten dus gewoon op het hoogste punt en er is geen reden/niet genoeg kracht om naar beneden te gaan, doen ze dat wel (bij flink schudden) dan zorgen de korte verbinding bij het reservoir en de pompsnelheid ervoor dat ze daar niet omhoog kunnen komen en wellicht bij de CPU vastliggen.

Ik heb nog zeker 2 meter aan flexibel primochill tube en een trechter, zou het iets helpen als ik de case op zijn zij leg, en ervoor zorg dat ik 50cm tube aan het reservoir vastmaak zodat het recht omhoog loopt dmv een 90 graden fitting, misschien dat het dan omhoog komt sputteren?

Ik krijg binnenkort toch een nieuw midplate, and ik denk dat ik op aanraden van jullie dan maar eens ga kijken naar andere inlet en outlet bij mijn reservoir, ik kan dus gewoon nieuwe gaten boren.

Het reservoir is namelijk fysiek in tweeen verdeeld en ik gebruik nu alleen 1 deel, een korte verbinding:
https://shop.ekwb.com/med...6f/d/s/dsc_0607_800_2.jpg

Fordox, jij raad dus in het vervolg aan om ervoor te zorgen dat de inlet en outlet fysiek van elkaar gescheiden zijn bij het reservoir?
Dit moet te doen zijn want er zitten zat poorten op, ik heb er uitgerekend twee die niet gescheiden zijn, bij een inlet boven met pijpje zou ik niet weten hoe ik het dan vul.

Daarnaast krijg ik zoveel verschillende temperaturen, wat zijn aanraders?
Ik heb AIDA64, Realtemp, Speedfan en Open Hardware Monitor, die allemaal verschillen, de moederbord sensor (nuvoton) geeft een andere temperatuur dan de CPU zelf.

Hier een overzicht van de verschillende temperaturen, waarbij ik natuurlijk de cpu temperatuur die het moederbord aangeeft wil geloven (rechtsboven nuvoton cpu core).
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/155095x.png

Als er bellen waren, zouden dan niet alle cores warm worden aangezien de chip onder de heatspreader van de CPU slecht een klein 'balkje' is? Of is het juist logisch omdat die belletjes dan bij core 0 zouden zitten..

Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Goede eigen inzet :)
Daarnaast heb ik zoals Fordox zegt de PC gekanteld, de luchtbellen in het filmpje krijg ik trouwens alleen als ik de PC flink schud of kantel, waardoor ik het volgende vermoed: de luchtbellen zitten voornamelijk in de bovenste radiator.
Deze luchtbellen zitten dus gewoon op het hoogste punt en er is geen reden/niet genoeg kracht om naar beneden te gaan, doen ze dat wel (bij flink schudden) dan zorgen de korte verbinding bij het reservoir en de pompsnelheid ervoor dat ze daar niet omhoog kunnen komen en wellicht bij de CPU vastliggen.
Sommige radiatoren hebben een ontluchtings schroefje op het hoogste punt zitten waar lucht uit kan ontsnappen als je het water er doorheen laat stromen. Daar moet je wel mee oppassen, want als je het water te snel laat stromen kan er ook water uit komen en dan heb je water op irritante plaatsen.
Ik heb nog zeker 2 meter aan flexibel primochill tube en een trechter, zou het iets helpen als ik de case op zijn zij leg, en ervoor zorg dat ik 50cm tube aan het reservoir vastmaak zodat het recht omhoog loopt dmv een 90 graden fitting, misschien dat het dan omhoog komt sputteren?
Deze oplossing of een tijdelijke T verbinding op een radiator kan ook geen slecht idee zijn om luchtbellen mee te vangen. Maar dat is denk ik niet nodig.
Fordox, jij raad dus in het vervolg aan om ervoor te zorgen dat de inlet en outlet fysiek van elkaar gescheiden zijn bij het reservoir?
Dit moet te doen zijn want er zitten zat poorten op, ik heb er uitgerekend twee die niet gescheiden zijn, bij een inlet boven met pijpje zou ik niet weten hoe ik het dan vul.
Zolang ze maar niet strak tussen elkaar zitten en je de luchtbellen de kans geeft om het reservoir in te gaan, gaat het vaak wel goed. Ik denk ook dat dit het grootste probleem is van je luchtbellen probleem.
Daarnaast krijg ik zoveel verschillende temperaturen, wat zijn aanraders?
Ik heb AIDA64, Realtemp, Speedfan en Open Hardware Monitor, die allemaal verschillen, de moederbord sensor (nuvoton) geeft een andere temperatuur dan de CPU zelf.

Hier een overzicht van de verschillende temperaturen, waarbij ik natuurlijk de cpu temperatuur die het moederbord aangeeft wil geloven (rechtsboven nuvoton cpu core).
Pak gewoon open hardware monitor, de rest heb je niet nodig.
Het programma van je moederbord pakt een sensor in de buurt van de cpu socket, niet de cpu zelf. OHW pakt alle sensoren en geeft die weer. Dan moet je (bij een intel chip) de core temperaturen in de gaten houden. Dat doet Realtemp ook.
Owja: speedfan is ruk :9
Als er bellen waren, zouden dan niet alle cores warm worden aangezien de chip onder de heatspreader van de CPU slecht een klein 'balkje' is? Of is het juist logisch omdat die belletjes dan bij core 0 zouden zitten..

Ik hoor het graag!
Zo werkt dat niet.
Je blok wordt warm door je cpu, het water koelt het blok af. Vaak is dit 1 geheel gezien metaal warmte goed geleid. De positie van luchtbellen heeft er niks mee te maken maar luchtbellen zelf beinvloeden de prestaties van je koeling wel.
Het verschil dat je ziet tussen de cores zijn afwijkingen van de sensoren zelf en de load die net iets anders verspreid is over de cores (al staat er overal 100%, de berekeningen die ze doen kunnen net wat anders zijn).

Ik hoop hiermee dat je weer vooruit kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:02

Epsilon

Allereerst TS:

Mooi systeem in elkaar gezet! Aan de radiator ruimte zal het absoluut niet liggen, die is meer dan voldoende :).
Adeleet schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 20:07:
Is dit omdat mijn CPU warm water van de GPU krijgt, van ongeveer 40 graden, waarna 25 graden delta T in deze CPU temperaturen resulteert?
Om je gerust te stellen: Je watertemperatuur is vrijwel overal gelijk in je loop. Het maakt hoogstens een paar (2) graden uit waar je een component in je loop zet. Maak je hier in ieder geval dus niet druk om :).

Dat luchtbellen belangrijk zijn om uit je systeem te hebben lijkt me vrij duidelijk. Echter het design van de EK waterblokken voor de CPU, waar de inlet midden op het blok binnen komt, zorgt er voor dat bellen in je blok in ieder geval niet op een kritische plaats zitten: boven op je warmtebron.

Daarnaast zullen luchtbellen niet de reden zijn dat 2 cores een temperatuurverschil hebben van 25C ten opzichte van de andere 2 cores. De heatspreader en het blok spreiden de warmte dusdanig dat dit nooit de reden kan zijn. Ook een niet-optimale bevestiging van je koelblok zal dit waarschijnlijk niet veroorzaken. Alleen een volledig verkeerd gemonteerd koelblok (waar deze alleen aan 1 zijkant van de heatspreader contact maakt) kan dit veroorzaken, maar dit zul je dan ook absoluut terug zien in de andere cores.

Nu de vraag waarom wel?

Graag wil HammerNL hier graag even bijstaan, want het wordt afgedaan als een nutteloze vraag.
HammerNL schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 22:09:

Fordox schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 22:54:
In real world stresses zal de load ook nooit gelijk zijn. Dit maakt niks uit, en met de info "hé, nu wordt ie ook warm" kun je ook niks.
Dit is namelijk precies de juiste vraag die hij stelt. Het is namelijk volledig inherent aan de load van de cores om de verschillen te verklaren.

Pas als je de cores gelijk belast met Prime bijvoorbeeld, kun je gaan troubleshooten. Ik durf er geld op in te zetten dat de cores dan een vergelijkbare temperatuur laten zien in Coretemp. De temperaturen zijn nooit gelijk, twee cores zullen altijd warmer worden, dat is inherent aan het ontwerp. Maar dit zit bij een gelijke load niet 25C uit elkaar :).

Dus: Ga met Prime95 testen om je CPU temperatuur uit te zoeken. Zet deze temperatuur uit tegen je watertemperatuur.

Ga vervolgens deze resultaten vergelijken met resultaten van andere personen :).

[ Voor 8% gewijzigd door Epsilon op 10-08-2015 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
In de laatste post van de TS (screenshot) heeft hij de cpu onder load staan met Aida64.

Als je dan naar de temps in Hw monitor kijkt, wijkt alleen core 1 significant af (+20 graden) t.o.v. de andere cores, die normale waardes geven voor deze config.

Luchtbellen of een verkeerde mount lijken mij niet heel waarschijnlijk (wat Epsilon ook zegt, dit zou je ook terug moeten zien in andere cores), misschien eerder gewoon een foute waarde die wordt uitgelezen?

[ Voor 8% gewijzigd door HammerNL op 10-08-2015 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeleet
Dank voor de tips/reacties,
Fordox schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:08:
Sommige radiatoren hebben een ontluchtings schroefje op het hoogste punt zitten waar lucht uit kan ontsnappen als je het water er doorheen laat stromen. Daar moet je wel mee oppassen, want als je het water te snel laat stromen kan er ook water uit komen en dan heb je water op irritante plaatsen.
Ik heb twee XSPC RX480's die dit helaas niet hebben, in het vervolg kan ik ervoor zorgen dat ik een poortje naar boven heb.
Over een week haal ik alles uit elkaar, raad jij dan in het vervolg aan om vanaf de bovenste radiator te vullen ipv het reservoir?

Ik heb Prime95 gedownload en ongeveer 10 minuten laten lopen, waarbij de load 100% is op alle cores, daarnaast heb ik de pompsnelheid van mijn pomp (D5 PWM) op 100% gezet en de radiator fans op ongeveer 70% (Zijn dan niet hoorbaar).
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/b5s7za.png

Zoals je ziet is er sprake van (Thermal Throttling) van maarliefst 25%, los van of de sensor nu correct is of niet, de CPU 'rekent daar wel mee' en onderklokt zich obv die sensoren.
Het verschil is echt enorm, tussen core 1 en 2 (het kleinste verschil) is het verschil al 24C, core 3 en 4 verschillen maarliefst 31 en 37 graden! Hierbij kijk ik naar max 'Temperatures' onder 'Intel Core i7 4790K'.

Er is dus een verschil van een dikke 30 graden tussen core 1 en de rest, en ik begin een vermoeden te krijgen dat de IHS (Internal Heatspreader) van de CPU misschien het probleem is:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/vdcvvd.png

Daarnaast heb ik de buis die uit het CPU block komt tijdens prime95 vastgehouden en dit voelde niet echt warm aan, nu is het een buis met een redelijk dikke wand, maar een CPU op prime95 kan het water toch dusdanig opwarmen dat ik het voel?

Ook heb ik de volgende test gedaan: ik heb alle fans en de pomp op een vaste snelheid gezet en de GPU temperatuur in de gaten gehouden, Prime95 gestart en de CPU warm laten worden (core 1 op 100C)
Ik zou denken dat hoewel ik twee radiatoren heb, het water op zijn minst 5 graden warmer zou worden, toen ik na een tijdje keek was de GPU van 34 naar 32 graden GEDAALD.

Ik kan me herinneren (en misschien dat ik nu ik dingen zie die er niet zijn) dat een enkele core altijd een stuk hoger was dan de rest, ik heb achtereenvolgens een Corsair H100i en een BeQuiet Dark Rock 3 gehad die dit volgens mij allebei hadden.

Thuis hebben we een aantal CPU's (4770K/5675C) maar die zou ik echt niet even een paar dagen kunnen lenen om te testen.
Ik weet dat bij delidden je garantie vervalt, en ik hoor vaak over algemeen betere temperaturen, maar ik weet niet of het ook specifiek hitteproblemen bij enkele cores verhelpt.

Ik zou de IHS er dan gewoon weer op doen, de TIM vervangen door Coollaboratory Liquid Ultra.

Het is gewoon jammer, je geeft geld uit en je krijgt alsnog een CPU die zichzelf onder moet klokken om niet oververhit te raken, dankzij een core die ca. 30 graden warmer wordt dan de rest. :(

Dingen die ik dus bij het opnieuw opbouwen ga doen:

- CPU block demonteren en toch kijken of ik niet de verkeerde jetplate/gasket/etc heb gemonteerd en of ik alles moervast heb zitten.
- Het CPU block zo strak mogelijk monteren in het vervolg.
- Inlet en Outlet ieder in een gescheiden deel van het reservoir, zodat luchtbubbels de kans hebben om omhoog te komen.
- Welllicht dus de CPU delidden, de koelpaste vervangen door 'Coollaboratory Liquid Ultra'
basdej schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:17:
Kun je niet beter eerst de cpu omruilen in de winkel?
Ik heb zojuist een mail naar Afuture gestuurd, het valt binnen de 2 jarige garantie, als ik de CPU niet al te lang kwijt ben (een paar dagen) en ze bereid zijn om 'm om te ruilen, dan wil ik dit zeker doen.
Als dat het probleem op zou lossen (slecht TIM of gewoon veel voltage leak/slechte batch CPU) dan zou dat fantastisch zijn.
Ik krijg ontzettend veel tips hier die ik zeker mee zal nemen als ik alles over een week uit elkaar haal voor nieuw case onderdelen, maar ik zie in mijn waterkoeling setup niet echt een oorzaak waarom core 1 30C warmer is dan de rest

[ Voor 9% gewijzigd door Adeleet op 10-08-2015 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 23:17

basdej

OutSystems Consultant

Kun je niet beter eerst de cpu omruilen in de winkel?

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als er specifieke cores een zeer grote afwijking aantonen dan kan dat aan de volgende zaken liggen:

(1) De koeler zit scheef gemonteerd, al is dit eigenlijk nauwelijks aanneembaar; dan zouden alle temps dramatisch slecht moeten zijn

(2) De sensoren zijn kapot/beschadigd en geven verkeerde waarden aan waardoor de CPU dénkt te throttelen en zichzelf terugklokt vanwege de verkeerde temp uitlezingen (Ook behoorlijk onwaarschijnlijk).

(3) De IHS zit niet goed gemonteerd op de DIE, er is hierdoor slecht contact tussen beiden. Kan worden veroorzaakt door de interne koelpasta of het slecht/verkeerd vanuit de fabriek vastlijmen van de IHS.

Het lijkt mij logischerwijs het meest aannemelijk dat er gewoon wat mis is met de processor zelf; ik heb hier wel eens meerdere gevallen van gezien bij Haswell. Dit was gek genoeg ook bij een 4790K die automatisch bleef overvolten op een goed getest moederbord. Een productiefoutje bij dergelijk gecompliceerde technologie kan natuurlijk voor komen!

Ik zou het zeker niét wijten aan een verkeerde jetplate of matige vastgezet waterblock. Dit zou kunnen als er zeer hoge temperaturen ontstonden op alle cores, maar niet als je zulke gigantische verschillen tussen cores hebt! Als een waterblock scheef is gemonteerd zullen al zeer snel alle 4 de cores niet goed gekoeld worden door het slechte contact.

Verder wordt je grafische kaart kennelijk zeer goed gekoeld, dus de loop an sich lijkt in orde toch? Als er ergens wat verkeerd zit bij slangen/rad/tubes dan presteert vaak de hele loop ondermaats.

Ik houd het op een productiefoutje en dus een slechte i7 4790K; terugsturen naar de winkel!

Ps. Je opmerking van " - Het CPU block zo strak mogelijk monteren in het vervolg." vind ik vrij gevaarlijk. Je moet een koeler/waterblock gewoon vastdraaien en geen kracht zetten. Zodra je relatief veel weerstand voelt draai je de schroevendraaier, of met de hand, nog een halve slag door. Bij het te strak monteren kunnen geheugendimmsloten soms stoppen met werken door de kromming van het moederbord of de te hoge weerstand die op het moederbord wordt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Het verschil tussen alle cores is inderdaad veel te groot.
Al heb ik het nog nooit eerder gezien in de afgelopen generaties en ben ik zeer terughoudend om te zeggen, maar ik denk dat je CPU niet lekker is. Dit komt bijna nooit voor en ik ben ook bang dat je moet bewijzen bij de klantenservice dat het echt de CPU is.

Het CPU block zo strak mogelijk draaien heeft geen nut. Handvast + een kwart slag is ideaal. Houd er wel rekening mee dat je de schroeven kruislings vast draait (dus steeds de tegenovergestelde schroef).
Over een week haal ik alles uit elkaar, raad jij dan in het vervolg aan om vanaf de bovenste radiator te vullen ipv het reservoir?
Nee, vullen gaat altijd via het reservoir waar je pomp onder zit. Als je dit niet doet, is de kans groter dat je pomp soms droog loopt.
Het ontluchten van een systeem is een aardig gedoe met heel veel kantelen van de kast en het spelen van de pomp. Daar moet je een paar uurtjes de tijd voor nemen.
Ik weet dat bij delidden je garantie vervalt, en ik hoor vaak over algemeen betere temperaturen, maar ik weet niet of het ook specifiek hitteproblemen bij enkele cores verhelpt.

Ik zou de IHS er dan gewoon weer op doen, de TIM vervangen door Coollaboratory Liquid Ultra.
Delidden moet je NOOIT doen tenzij je echt zeker bent dat het je lukt en dat je het kan veroorloven dat je de CPU kapot maakt EN veel geoefend hebt op andere chips. De kans dat dit verkeerd gaat is namelijk enorm.

Verder moet ik je wel toegeven dat je alles netjes hebt gedaan voor een eerste WC build, vooral met hard-tubing d:)b
Zonde van de CPU, dat wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeleet
stin00 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:52:
Ik houd het op een productiefoutje en dus een slechte i7 4790K; terugsturen naar de winkel!

Ps. Je opmerking van " - Het CPU block zo strak mogelijk monteren in het vervolg." vind ik vrij gevaarlijk. Je moet een koeler/waterblock gewoon vastdraaien en geen kracht zetten. Zodra je relatief veel weerstand voelt draai je de schroevendraaier, of met de hand, nog een halve slag door. Bij het te strak monteren kunnen geheugendimmsloten soms stoppen met werken door de kromming van het moederbord of de te hoge weerstand die op het moederbord wordt gezet.
Dank voor de aanbeveling, ik denk dat ik de CPU dan maar terug ga sturen, je kunt inderdaad allerlei oorzaken in je loop gaan bedenken maar het meest waarschijnlijke is dat er iets met de CPU zelf is.
Met strak draaien bedoelde ik nooit met schroevendraaier of knijptang, maar ik bedoel met de hand de thumbscrews beter vastdraaien, heb dit ook gedaan en het veranderde niets.
Fordox schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:14:
Het ontluchten van een systeem is een aardig gedoe met heel veel kantelen van de kast en het spelen van de pomp. Daar moet je een paar uurtjes de tijd voor nemen.

Delidden moet je NOOIT doen tenzij je echt zeker bent dat het je lukt en dat je het kan veroorloven dat je de CPU kapot maakt EN veel geoefend hebt op andere chips. De kans dat dit verkeerd gaat is namelijk enorm.
Ik zal niet delidden, kans op schade en dan maak ik het probleem van de foute CPU (intel) mijn probleem.
Gelukkig heb ik voorzorgmaatregelen genomen voor de leegloop en heb ik een T-Splitting vanaf mijn pomp om het systeem leeg te maken.
Echter ik weet niet of ik hier de pomp aan voor moet zetten, er is kans dat die droog gaat lopen, de pomp zit eigenlijk toch op het laagste punt en het water zou er in principe gewoon uit moeten lopen.

Inderdaad jammer van de CPU, enorm bedankt allemaal voor de reacties!
Helaas zal ik het hele systeem sowieso leeg moeten laten lopen om het serienummer van de CPU af te lezen, AIDA64 doet dit niet.
De garantie/RMA ga ik denk ik via Intel zelf laten lopen, heb betere ervaringen qua RMA met grote bedrijven (Microsoft, Intel, Apple) dan bij kleinere webshops, geen zin om 2 weken zonder systeem te zitten terwijl ik in discussie ben met een webshop of het nu wel of niet defect is.

Zodra de CPU binnen is, zal ik binnen 1/2 dagen weer alles op orde hebben, ik moet namelijk opnieuw boren en de tubing opnieuw met hitte buigen, ik zal dan de temperaturen posten die dan hopelijk normaal zijn.

Nogmaals bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Echter ik weet niet of ik hier de pomp aan voor moet zetten, er is kans dat die droog gaat lopen, de pomp zit eigenlijk toch op het laagste punt en het water zou er in principe gewoon uit moeten lopen.

Inderdaad jammer van de CPU, enorm bedankt allemaal voor de reacties!
Helaas zal ik het hele systeem sowieso leeg moeten laten lopen om het serienummer van de CPU af te lezen, AIDA64 doet dit niet.
De garantie/RMA ga ik denk ik via Intel zelf laten lopen, heb betere ervaringen qua RMA met grote bedrijven (Microsoft, Intel, Apple) dan bij kleinere webshops, geen zin om 2 weken zonder systeem te zitten terwijl ik in discussie ben met een webshop of het nu wel of niet defect is.
Je hoeft de pomp niet aan te zetten als het de laagste punt in de loop is. Je pomp haalt niet meer water uit de loop dan dat er zelf uit loopt.

Je hoeft trouwens ook niet de loop te drainen om het serie nummer te vinden, je kan het cpu block ook gewoon los draaien. Dit werkt iig best makkelijk met soft tubing, geen idee hoeveel speling je hebt met hard tubing. En als je het doosje van de CPU nog hebt is het al heel makkelijk.

RMA via een webshop is soms makkelijk want die kunnen je morgen al een nieuwe sturen en doen zij het RMA proces voor je.

Ik hoop dat alles beter gaat lukken bij de volgende poging, keep us posted! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:16
Fordox schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:37:
[...]

Je hoeft de pomp niet aan te zetten als het de laagste punt in de loop is. Je pomp haalt niet meer water uit de loop dan dat er zelf uit loopt.

Je hoeft trouwens ook niet de loop te drainen om het serie nummer te vinden, je kan het cpu block ook gewoon los draaien. Dit werkt iig best makkelijk met soft tubing, geen idee hoeveel speling je hebt met hard tubing. En als je het doosje van de CPU nog hebt is het al heel makkelijk.

RMA via een webshop is soms makkelijk want die kunnen je morgen al een nieuwe sturen en doen zij het RMA proces voor je.

Ik hoop dat alles beter gaat lukken bij de volgende poging, keep us posted! :)
Klopt rma kan de volgende dag geregeld zijn. Maar het kan ook zijn dat ze eerst zelf gaan kijken. 4 dagen later alsnog naar fabrikant sturen. En die stuurt hem dan terug naar de winkel. En die stuurt hem dan weer naar je toe. Uiteindelijk kan het ook een stuk langer duren.

Blijft een beetje gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeleet
Zoals gevraagd een update:

Ik heb maandag een gloednieuwe 4790K binnen gekregen van Afuture, heb het CPU block & GPU block geinstalleerd en enkele hardtubing bends opnieuw gedaan.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/4gnqty.jpg

Het enige wat ik nu nog moet doen is 2 gaten boren voor de passthrough fittings, en in het ondergedeelte van de kast de pomp & drainport & radiator met elkaar verbinden, dit doe ik met flexibel primochill dus dit duurt niet zo lang.

Ik ga alles daarna opnieuw eerst met gedistilleerd water vullen om de temperatuur van de CPU te kijken, als die goed is dan vul ik alles vandaag nog met orange coolant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Gefeliciteerd birthdayboy :D En succes met de build, ik hoop dat alles goedkomt met deze nieuwe processor!
Houd ons op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:17
Gefeliciteerd, nu maar hopen dat je processor een mooi verjaardagscadeau is en niet weer een productie foutje! Ik heb het zelf ook gehad met een 4790k toen maar een 4770k gekocht die het probleem niet had.

[ Voor 30% gewijzigd door Kevin1Smid op 25-08-2015 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adeleet
Dank voor de felicitaties!
Ik ben meteen aan de slag gegaan met bouwen, tijdens het boren de midplate er niet uitgehaald waardoor er links nu een gat zit, de maker van de midplates (coldzero) gaat me een vervanger met spoedservice sturen, top!
Heb omdat dit tijdelijk is de onderste radiator niet aan de case gemount, dit is veel werk en als alles over 2 dagen toch uit elkaar moet laat ik het zo zitten.

Twee bends zijn nieuw, links vanuit de midplate naar de gpu, en rechts vanuit het reservoir met een mooie kronkel in de midplate (naar de pomp).
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2qi70qf.jpg

Ik kon niet wachten en heb meteen AIDA64 gestart, geweldige temperaturen: iets boven de 50 graden bij volledige belasting, en terwijl ik game zitten komt de CPU niet boven de 40 graden! Ik ga binnenkort eens een paar uur de tijd nemen om ook mijn CPU te overvolten & overklokken, hopelijk kom ik ergens bij 4.7-4.8 Ghz uit!

Naderhand zal ik ook met Prime95 testen, ik belast mijn CPU eigenlijk nooit, het enige zware is gaming, maar hierbij wordt een CPU bijna nooit 100% belast.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/35bectd.png

Wel vraag ik me af waarom dus mijn CPU bij 100% belasting boven de 50 graden uitkomt, terwijl mijn GPU die zwaar overgeklokt is niet verder dan 42 graden komt, de CPU verbuikt maximaal 95W, terwijl mijn GPU tegen de 400 Watt aan zit (GTX 980 Ti).
Wellicht heeft de GPU een groter oppervlak om zijn hitte kwijt te kunnen.

Over enkele dagen dus nog een update, waarbij ik letterlijk alleen maar 2 gaatjes in een midplate hoef te boren en dan kan ik alles aansluiten, ik ga dan ook de oranje-gekleurde coolant gebruiken & de led strips installeren en ik zal dan wat foto's sturen!

Er is een kleine kans dat ik nog 1 of 2 280/240mm radiatoren erbij doe, ligt eraan wat jullie adviseren. Ik heb vooraan en aan de achterkant ruimte en als het meer dan 5 graden scheelt lijkt me dit wel interessant.

*Edit:
De stress test is overdag gedaan en het was vandaag hier boven de 30 graden op zolder met zon vanuit het raam op de kast.
Zojuist (avond) opnieuw getest en de cores blijven rond de 47-48 graden tijdens AIDA64, ben benieuwd hoe laag dit in de winter is! Toch blijft de GPU koeler dan de CPU
Het voltage van de CPU blijkt zonder overklok 1.34V te zijn, erg hoog naar mijn mening. Ik denk dat ik bij stock speeds het voltage misschien kan verlagen, en dat ik met dit voltage hopelijk zonder extra voltage tot 4.6-4.7 kom. Zo niet dan heb ik dus een CPU die erg veel voltage vereist.

*Edit (2)
Zojuist ASUS gesproken (VS Support was nog open) en een Bios update verlaagde het voltage van 1.34 naar 1.18 bij stock speeds, stabiel en de CPU wordt nu maximaal 42-43C bij load en 23-24C Idle. Voor degenen die last hebben van hoog voltage op haswell bij ASUS: Updaten!

[ Voor 17% gewijzigd door Adeleet op 27-08-2015 00:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Erg mooi dat het probleem is opgelost en je tempaturen zijn ook zeer goed nu!

Een i7 haswell processor is een relatieve heethoofd. Door het gebruik van lijm ipv soldeer zit de heatsink maar matig op de die. Ze koelen hierdoor gewoon niet optimaal. Om deze reden wordt er dus een delid toegepast :)

Daarnaast heeft een CPU heatspreader een kleiner oppervlakte dan een gpu chip; de gpu chip kan veel, veel beter z'n hitte kwijt.

Je hebt al belachelijk veel radiator oppervlakte, ik denk dat meer radiatoren geen be noemenswaardige invloed gaat hebben. Het is voor je moederbord en vrms ook prettig dat er nog koele lucht uit de voorzijde van de kast wordt aangezogen. Als je hier nog een rad plaatst warmt de temp binnenin je kast nog meer op (warmte afgifte door het rad blaast naar binnen). Verder zal ook de flow iets afnemen door nog een extra rad.

Ik zou het daarom vooral zo laten en ervan genieten :D

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-04 15:19
[b]Adeleet schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 20:29
Wel vraag ik me af waarom dus mijn CPU bij 100% belasting boven de 50 graden uitkomt, terwijl mijn GPU die zwaar overgeklokt is niet verder dan 42 graden komt, de CPU verbuikt maximaal 95W, terwijl mijn GPU tegen de 400 Watt aan zit (GTX 980 Ti).
Wellicht heeft de GPU een groter oppervlak om zijn hitte kwijt te kunnen.
De 980ti gebuikt op max 250 watt. En het hangt er ook vanaf op wat voor resolutie je speelt.
Mijn standaard 980 op 1024x768 wordt maar 35 graden onder load.
Op 4K stijgt dat naar 52. Dat is met een Corsair H75.

• Adeleet
GromuhlDjun schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 09:57:
[...]

De 980ti gebuikt op max 250 watt. En het hangt er ook vanaf op wat voor resolutie je speelt.
Mijn standaard 980 op 1024x768 wordt maar 35 graden onder load.
Op 4K stijgt dat naar 52. Dat is met een Corsair H75.
Ik heb een custom bios hiervandaan:

http://www.overclock.net/...ia-gtx-980-ti-owners-club

Dit unlockt de kaart tot 1.28V en tot 425 watt.
Zelf speel ik op 2560x1440 144hz (gsync) en dus belast ik de kaart met bijv. GTA5 maximaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adeleet
Hier even een kleine update, het enige wat nog binnen moet komen is een aantal custom sleeved gekleurde kabels voor de build, maar verder is het dus af.
Als hier behoefte aan is zal ik als ik de nieuwe kabels heb met een DSLR goede kwaliteit foto's maken, is hier geen behoefte aan dan is is dit mijn laatste post, ik hoor het wel!
Temperaturen zijn dus echt geweldig, CPU wordt maximaal 40C en GPU wordt maximaal 36C, pomp en alle fans zijn niet hoorbaar en het ziet er voor een eerste build goed uit!

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/xp4y7k.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/1z3qzxw.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/dzy0x2.jpg

Toch heb ik nog 1 vraagje: Ik heb gehoord dat je waterniveau de eerste week nog kan dalen omdat er nog luchtbellen zitten, en ik vroeg me af of jullie aanraden om het reservoir open of gesloten te houden.
Ik heb gezorgd dat er een 1-2 centimeter lucht zit tussen het reservoirdeksel en de vloeistof, als de pomp draait daalt dit natuurlijk nog een beetje.

Moet ik dus het reservoir gesloten houden, en als ik het sluit, moet ik dit dan doen als de pomp hard draait of als de PC uit staat?

(Als ik het reservoir bijv afsluit als de pomp hard draait, en ik zet de pomp weer op normale snelheid, wordt dat stukje lucht dus in elkaar gedrukt omdat het water stijgt)

[ Voor 7% gewijzigd door Adeleet op 29-08-2015 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:02

Epsilon

Allereerst: Prachtige build zo met dat oranje :)!

Ten tweede: Een extra radiator zou ik niet doen voor de performance. Als ik het doe is "omdat het kan" :).

Ik zeg gewoon gesloten houden, het is niet dat het volume verandert in je systeem :).

Druk die ergens opgebouwd wordt, al is dat waarschijnlijk erg weinig, heeft ergens anders het gevolg dat er een onderdruk is.

Fluctuaties in je reservoir door pompsnelheid verschillen, neigen ernaar dat er nog ergens een luchtbellen zitten. Bijvoorbeeld omdat je radiator bovenin niet helemaal gevuld is. Ik bedoel, ook als die niet helemaal vol zit, krijg je toch een normale flow waarschijnlijk. Zeker bij lage pompsnelheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Dat ziet er heerlijk strak uit :D Ook nog gefeliciteerd met je verjaardag :)

Het reservoir zou ik gewoon dicht laten. Je kan over een paar dagen wel proberen om het dopje even open te draaien en dan weer dicht te doen maar veel verschil zal het niet maken.

En onthoud:
GPU wattage is van de gehele kaart, niet alleen de chip. Op de kaart zijn de VRM's en alle extra componenten ook meegerekend, bij de CPU niet want die VRM's zitten op het moederbord.
Maar dit telt niet mee bij het verschil in temperatuur van de CPU en GPU. De GPU kan beter zijn hitte kwijt neem ik aan.

Veel plezier verder met je build! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:17
Er is zeker behoefte aan een paar super foto's als hij helemaal af is, damn wat een mooie build en lekkere temps nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Het Show je Build! Topic

Daar zijn foto's welkom als t klaar is ;)
Pagina: 1