Headphone DAC, kopen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een headphone amplifier. Dit omdat ik een tijdje terug een hoofdtelefoon heb aangeschaft in de wat duurdere prijsklasse. Het gaat hier om de Sony MDR-1R. Ik hou zelf erg van goede kwaliteit muziek en kwam al struinend op internet veel geluiden tegen dat je eigenlijk je headphone maar half benut als je geen amplifier gebruikt. Andere mensen noemen het aanschaffen van zo'n ding totaal overbodig en geldverspilling. Heeft iemand hier ervaring mee?

Als het echt een nuttige investering is moet het ding makkelijk mee te nemen zijn en geen externe voeding nodig hebben. Dit omdat ik het ook graag op reis en onderweg kan gebruiken.

Wat is je budget?
Liefst rond de 50,-. Niet boven de 100,-

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben zelf de volgende 2 producten tegengekomen:
* Aqua (Kickstarter project)
* HRT dSp

Iedereen alvast bedankt voor jullie feedback!!

ps. Andere productsuggesties of puntjes om op te letten zijn meer dan welkom :)

Edit: Van @Sj44k13 te horen gekregen dat het gene waar ik naar op zoek ben een DAC is en geen AMP. Mag ook een combi van de twee zijn :).

[ Voor 5% gewijzigd door deathmonkey op 09-08-2015 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Er zijn zat mensen die er eentje gebruiken, lees Het grote Headphones topic maar :)

Je zegt geen externe voeding...bedoel je dat op een accu of batterijen, of met een ingebouwde voeding? Een versterker heeft natuurlijk wel power nodig om te kunnen versterken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Denk dat je een DAC bedoelt?
Dat heeft zeker een toegevoegde waarde aangezien de onboard dac van de pc meestal van slechte kwaliteit is en tevens waarschijnlijk ook ruist.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Niet online
@theEagle Ik bedoel er mee dat er geen stekker aan moet zitten en dat je het apparaatje in je broekzak mee moet kunnen nemen. Bij bijvoorbeeld de Aqua van het Kickstarter project zie je dat het in de usb poort gaat waardoor je verder geen batterijen nodig hebt en het apparaatje compact blijft. Weet alleen niet of dit ding zo goed is als een grotere en of mensen die hier ervaring mee hebben nog nadelen aan dit ding zien. Het tweede genoemde apparaatje zag ik diverse malen opduiken toen ik wat rond aan het kijken was.

@michael3 Ik kom er niet helemaal uit wat nu precies het verschil is, als dat er al is. De ene keer gaat het over een DAC en de andere keer om een amplifier.

Eigenlijk is mijn grote vraag: Is een amplifier/dac van compact formaat aanschaffen de investering waard? Merk je duidelijk verschil?
Om hier misschien makkelijker antwoord op te kunnen geven een tweede vraag: Is de overstap van muziek met of zonder dac/amplifier groter of kleiner t.o.v. overstap van (320).mp3 naar flac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Een DAC (digital analogue convertor) neemt de conversie van digitaal (je muziek) naar analoog (je koptelefoon) over. Een AMP (amplifier) versterkt het geluid. Je kunt ook combinaties van de twee kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Niet online
@sj44k13 Bedankt! In dat geval ben ik meer op zoek naar een DAC, of natuurlijk een combi van de twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-10 12:28

mr.paaJ

generatie cmd+z

Een losse DAC voor je hoofdtelefoon moet een combi van die twee zijn ;)

Waar wil je hem op aansluiten?

De MDR-1R is een redelijk eenvoudige hoofdtelefoon juist bedoeld voor portable gebruik. Voor onderweg lijkt het me eigenlijk een overbodig apparaat (te veel omgevingsgeluid om echt verschil te maken) maar op locatie is het misschien wel leuk, mits het een rustige stille omgeving is ;)

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Niet online
@mr.paaJ bedankt voor de info en advies. Ik begrijp hier uit dat het verschil dus niet zo heel groot is, als het alleen te horen is als het verder stil met zijn? Aangezien toch het grootste deel van de tijd dat ik muziek luister in de bus/trein etc. Is zal het de aanschaf dus niet echt waard zijn dan denk ik. Als mensen het hier totaal niet mee eens zijn hoor ik het natuurlijk graag 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat wil je onderweg cq thuis als bron gebruiken voor het afspelen? Staat me bij dat de DAC's die in bijv een iPod zitten al van redelijke kwaliteit zijn namelijk. Dan voegt iets extra's niks toe - hooguit wat extra geluidsdruk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Niet online
Ik gebruik voornamelijk mijn telefoon als geluidsbron. Dit is een Oneplus One. Verder gebruik ik mijn laptop wel eens. Dit is een Acer V5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik heb zelf een hoofdtelefoonversterker voor thuis (op 230V dus) maar het hangt van teveel factoren af. Wat is je huidige bron en hoe goed is die? Wat voor koptelefoon heb je en hoe veeleisend is die? Waar ga je het apparaat gebruiken? Hoe veeleisend ben je zelf?

In de meeste gevallen denk ik dat zo'n apparaat de moeite niet is voor gebruik onderweg. Het kwaliteitsverschil ga je in de achtergrondruis van trein/bus/vliegtuig vermoedelijk niet horen. Ik zou het alleen doen als je echt volume tekort komt en het dus gewoon harder moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-10 12:28

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als je volume te kort komt moet je meestal eerst eens nadenken over een reddingsplan voor je gehoor ;)

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Niet online
Bedankt iedereen voor de reacties! Een dergelijk apparaat aanschaffen is voor mij dus niet al te nuttig aangezien ik voornamelijk onderweg muziek luister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mr.paaJ schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 14:28:
Als je volume te kort komt moet je meestal eerst eens nadenken over een reddingsplan voor je gehoor ;)
Valt mee. Sommige hoofdtelefoons zijn gewoon zo lastig aan te sturen voor een mobiel apparaat dat er echt geen bruikbaar volume meer uit komt. Met de standaard meegeleverde dopjes zul je dat probleem waarschijnlijk nooit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zoals gevraagd voor in de topic report, een wijziging van de titel.

[ Voor 47% gewijzigd door S1NN3D op 10-08-2015 07:28 ]

Pagina: 1