Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bekabeld gigabit thuisnetwerk draait op 100 mbps

Pagina: 1
Acties:

• Amplifiction
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-08 17:17
Hallo,

Kort overzicht van mijn netwerkapparatuur:
  • Router = DOCSIS 3.0 CH6541E, ofwel standaard modem van Belgische ISP Telenet. Volgens specificaties: 4 van de 4 poorten gigabit.
  • LivingPC: onboard gigabit ethernet, rechtstreeks verbonden met router. OS=Windows 7.
  • NASPC: onboard ethernet, waarschijnlijk gigabit. (Moederbord=d865perl c27205-003. Ik lees dat dit gigabit zou moeten zijn.) Rechtstreeks verbonden met router. OS=Nas4Free
  • BureauPC1: onboard gigabit ethernet, verbonden met router via gigabit switch. OS=Windows 7.
  • BureauPC2: onboard gigabit ethernet, verbonden met router via gigabit switch. OS=Windows 7.
  • Kabels: cat6, muv kabels tussen switch en bureaupc's cat5e. Geen enkele kabel overschrijdt (bijlange niet) de maximumlengte van 100 meter.
  • (Ander toestel: Asus wl-330n3g als access point.)
Bestandsoverdrachten tussen alle PC's halen snelheden van 8 à 11 mBps, met uitzondering van verkeer tussen beide bureauPC's, die volgens Windows zo'n 100 mBps halen. Deze snelheden liggen in lijn met de maximumspecificaties van respectievelijk 100mb- en 1000mb netwerken.

(Alle betrokken harde schijven hebben schrijfsnelheden die veel hoger liggen dan 11 mBps.)

Mijn vraag: waar zit de bottleneck die gigabit performance verlaagt naar dat van een 100mb-netwerk?

Ik weet dat performance wordt verlaagd naar de snelheid van het traagste component. Stel dat de NASPC slechts 100mb trekt, kan die dan roet in het eten gooien voor al het verkeer binnen het netwerk, dus ook voor overdrachten die plaatsvinden tussen twee andere PC's?

Zou de router ondanks gigabit-specificatie de boosdoener kunnen zijn? Alle verkeer dat over de router gaat, wordt beperkt. Het verkeer dat niet via de router gaat, met name dat tussen beide bureauPC's (verbonden met elkaar via switch), wordt niet beperkt.

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:37
Je zou het zelf kunnen testen door een voor een aan te sluiten, en zo zie je op gegeven moment welk apparaat je netwerk terugbrengt naar een 100mbit netwerk ;)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen even aan welke switch je hebt, al was het alleen maar om een volledig plaatje te hebben :)
Verder: knal die NASPC eens van de router af en kijk eens wat het dan doet. Als dat telenet modem toevallig algemeen op de laagste snelheid gaat zitten van de aangesloten apparaten en die naspc is geen gbit of staat hard op 100Mbit dan krijg je een dergelijk effect.
Let op: ik zeg niet dat dat het geval is, maar puur om uit te sluiten. Persoonlijk zou ik aan een router nooit meer dan 1 kabel mijn netwerk in willen hebben hangen. Het zijn cheapo modems, geen high end netwerkapparatuur ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:00
Is er een reden waarom je de "LivingPC" en "NASPC" aan de router hangt ipv je switch?

Zorg er voor dat je router gewoon met de WAN poort (anders wordt het lastig) is aangesloten, en daarnaast 1 kabel van je router naar de switch voor LAN, alle hosts sluit je vervolgens rechtstreeks op je switch aan.

[ Voor 3% gewijzigd door SanderH_ op 08-08-2015 19:55 ]

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:29
Een gigabit switch communiceert per poort naar snelheid en handelt hiernaar. Lijkt me sterk dat HEEL je netwerk dan naar 100Mbps terugvalt.
Zo min mogelijk devices aan je router aansluiten en benut je switch die is daarvoor ontworpen.

[ Voor 25% gewijzigd door EverLast2002 op 08-08-2015 19:56 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een gbit switch wel ja. En op die switch zelf haalt ie dat ook. Maar als die router/modem dat toevallg niet helemaal lekker doet en alle poorten naar 100Mbit forceert omdat bij die nas verkeers ingesteld staat (of stiekem toch geen gbit aan kan) dan kan dat wel het effect verklaren :)
Niet dat ik het ooit eerder tegengekomen ben trouwens, maar ik weet wel hoe brak sommige modems kunnen zijn ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:20

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

The Eagle schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 19:52:
Geen even aan welke switch je hebt, al was het alleen maar om een volledig plaatje te hebben :)
Verder: knal die NASPC eens van de router af en kijk eens wat het dan doet. Als dat telenet modem toevallig algemeen op de laagste snelheid gaat zitten van de aangesloten apparaten en die naspc is geen gbit of staat hard op 100Mbit dan krijg je een dergelijk effect.
Let op: ik zeg niet dat dat het geval is, maar puur om uit te sluiten. Persoonlijk zou ik aan een router nooit meer dan 1 kabel mijn netwerk in willen hebben hangen. Het zijn cheapo modems, geen high end netwerkapparatuur ;)
Die Motorola's doen het redelijk tot heel goed :) het zijn de versterkers ervoor die merendeel de geest geven.

Heb je een digicorder?

Trouwens het is MBps of Mbps en niet mBps en mbps

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 08-08-2015 23:38 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Amplifiction
Bedankt voor jullie tips, heren. Ik heb die toegepast en ben systematisch nagegaan waar het probleem zit.

De boosdoener bleek de kabel te zijn die loopt van de LivingPC naar de routerkast. Ik ga er andere koppen op pitsen en hopen dat daarmee het probleem is opgelost. Zoniet kan ik mijn kruipkelder in. Kan deze kabel gebroken zijn maar toch nog signaal geven?

Andere info, voor wie er iets aan kan hebben:
  • De Telenet router treft geen enkele blaam. Prestaties liggen zelfs significant hoger zonder tussenliggende switch dan met switch. (In mijn setup heb ik respectievelijk >100 Mbps en +/- 80 Mbps gemeten.) Het gaat dan ook om de goedkope TP-Link TL-SG1005D switch. Ook is er geen sprake van verlaagde snelheid tussen gigabittoestellen wanneer een non-gigabit is aangesloten.
  • Over non-gigabit gesproken: moederbord D865PERL c27205-003 (NASPC) lijkt geen gigabitadapter onboard te hebben. Hoewel ik niet zo bekend ben met Nas4Free (gebaseerd op FreeBSD) kan ik me niet voorstellen dat dit OS het probleem zou vormen.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Kabels? Er worden al jaren kabels met cca (copper clad aluminium) in 2 paar aders verkocht, andere 2 aders zijn wel koper. Zijn goedkope cat5(e) kabels... Dit geeft bij gbit zeer snel problemen, maar werkt vaak wel goed op 100mbit omdat de cca aders niet gebruikt worden (die Chinezen zijn slim). Alleen ja, je kaart herkent 8 aders en gaat op gbit lopen, maar vervolgens krijg je gekke problemen. Wat ik heb gedaan is de cca pairs niet krimpen en degraderen tot 100mbit kabel, werkt goed... alleen geen gbit.

Edit: oh lees hierboven net dat het idd de kabels zijn, voortaan maar eens beter topic lezen :D

[ Voor 8% gewijzigd door Bartjuh op 09-08-2015 14:49 ]

• Amplifiction
Bartjuh schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 14:47:
Kabels? Er worden al jaren kabels met cca (copper clad aluminium) in 2 paar aders verkocht, andere 2 aders zijn wel koper. Zijn goedkope cat5(e) kabels... Dit geeft bij gbit zeer snel problemen, maar werkt vaak wel goed op 100mbit omdat de cca aders niet gebruikt worden (die Chinezen zijn slim). Alleen ja, je kaart herkent 8 aders en gaat op gbit lopen, maar vervolgens krijg je gekke problemen. Wat ik heb gedaan is de cca pairs niet krimpen en degraderen tot 100mbit kabel, werkt goed... alleen geen gbit.

Edit: oh lees hierboven net dat het idd de kabels zijn, voortaan maar eens beter topic lezen :D
Ik heb je bericht 2x moeten lezen, maar dat zou inderdaad verklaren wat ik heb gezien. Ik heb met andere woorden een inferieure kabels liggen. Niets aan te doen dan vervangen, veronderstel ik? Waarop moet ik letten bij aankoop?

Edit: ik lees dat je spreekt over cat5e kabels, maar de defecte bij mij is cat6. Ik veronderstel dat wat je beschrijft ook daar kan voorkomen, maar vraag het voor de zekerheid toch graag even na.

[ Voor 12% gewijzigd door Amplifiction op 09-08-2015 15:02 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Of verkeerd geknepen kabels, dat staat toch wel met stipt op nummer 1 (gevolgd door CCA-rotzooi); handig om dat eerst te checken voor je door het stof gaat.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:39
Inderdaad..Zie ook de NT FAQ

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/straight.png

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Amplifiction schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 14:54:
[...]
Ik heb je bericht 2x moeten lezen, maar dat zou inderdaad verklaren wat ik heb gezien. Ik heb met andere woorden een inferieure kabels liggen. Niets aan te doen dan vervangen, veronderstel ik? Waarop moet ik letten bij aankoop?
Ben er zelf ook in getuind hoor, en velen met mij ;) De kabels worden niet totaal nutteloos, ze zijn voor 100mbit te gebruiken, maar niet voor gbit.

Zolang je geen supergoedkope cat5e koopt zit je waarschijnlijk wel goed.

Hier is een heel topic erover:
Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

Edit: je hebt trouwens ook nog kabels met ijzer erin (nog erger) :D

[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 09-08-2015 15:03 ]

Pagina: 1