Hallo,
Kort overzicht van mijn netwerkapparatuur:
(Alle betrokken harde schijven hebben schrijfsnelheden die veel hoger liggen dan 11 mBps.)
Mijn vraag: waar zit de bottleneck die gigabit performance verlaagt naar dat van een 100mb-netwerk?
Ik weet dat performance wordt verlaagd naar de snelheid van het traagste component. Stel dat de NASPC slechts 100mb trekt, kan die dan roet in het eten gooien voor al het verkeer binnen het netwerk, dus ook voor overdrachten die plaatsvinden tussen twee andere PC's?
Zou de router ondanks gigabit-specificatie de boosdoener kunnen zijn? Alle verkeer dat over de router gaat, wordt beperkt. Het verkeer dat niet via de router gaat, met name dat tussen beide bureauPC's (verbonden met elkaar via switch), wordt niet beperkt.
Kort overzicht van mijn netwerkapparatuur:
- Router = DOCSIS 3.0 CH6541E, ofwel standaard modem van Belgische ISP Telenet. Volgens specificaties: 4 van de 4 poorten gigabit.
- LivingPC: onboard gigabit ethernet, rechtstreeks verbonden met router. OS=Windows 7.
- NASPC: onboard ethernet, waarschijnlijk gigabit. (Moederbord=d865perl c27205-003. Ik lees dat dit gigabit zou moeten zijn.) Rechtstreeks verbonden met router. OS=Nas4Free
- BureauPC1: onboard gigabit ethernet, verbonden met router via gigabit switch. OS=Windows 7.
- BureauPC2: onboard gigabit ethernet, verbonden met router via gigabit switch. OS=Windows 7.
- Kabels: cat6, muv kabels tussen switch en bureaupc's cat5e. Geen enkele kabel overschrijdt (bijlange niet) de maximumlengte van 100 meter.
- (Ander toestel: Asus wl-330n3g als access point.)
(Alle betrokken harde schijven hebben schrijfsnelheden die veel hoger liggen dan 11 mBps.)
Mijn vraag: waar zit de bottleneck die gigabit performance verlaagt naar dat van een 100mb-netwerk?
Ik weet dat performance wordt verlaagd naar de snelheid van het traagste component. Stel dat de NASPC slechts 100mb trekt, kan die dan roet in het eten gooien voor al het verkeer binnen het netwerk, dus ook voor overdrachten die plaatsvinden tussen twee andere PC's?
Zou de router ondanks gigabit-specificatie de boosdoener kunnen zijn? Alle verkeer dat over de router gaat, wordt beperkt. Het verkeer dat niet via de router gaat, met name dat tussen beide bureauPC's (verbonden met elkaar via switch), wordt niet beperkt.