Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen, 3 adviseurs drie verschillende adviezen

Pagina: 1
Acties:

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:43
Beste mede tweakers,

Wij zijn zonnepanelen aan het overwegen en hebben inmiddels 3 adviseurs langs gehad die elk met een ander verhaal en offerte terug komen.

situatie:
Nieuwbouwwoning (2015) met dak op zuid oosten en geen schaduwvorming
http://1drv.ms/1MaDg8Y
Afmeting van het dak is ongeveer 5,5-6m bij 5,4 (lxB)
Huidig verbruik ligt, zo schat ik in, rond de 2500 kWh. (2 persoonshuishouden)
Gezien de omvang van het dak en ons verbruik zal het dak niet vol komen te liggen met zonnepanelen.

Adviseur 1 kwam tot het volgende advies: 12 DMEGC 270W panelen met een Goodwe 3.0kW omvormer. Argumenten: geen schaduwval dus geen dunnefilm panelen nodig en ook geen solaredge. \

Adviseur 2: 21 TSMC 150W panelen met solar edge omvormer plus 11 P405 optimizers Argumenten: dunnefilm panelen leveren meer op en met solar edge kun je nog meer uit de panelen halen en beter monitoren of de panelen goed werken.

Adviseur 3: 21 TSMC 155W panelen en een SMA omvormer 3000. Argumenten Dunnefilm panelen werken sneller/eerder en een SMA omvormer omdat er geen schaduwval is.

Op basis van de offerte van adviseur 2 heb ik verschillende online offertes opgevraagd.
Voor een overzicht zie http://1drv.ms/1NfnYOI

Ik volg al geruime tijd het topic Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 en andere topics waarin offertes/ adviezen besproken worden.

Keuzes die ik al heb gemaakt: Zwarte panelen, montage door bedrijf uit de omgeving.

Vragen waar ik geen duidelijk antwoord op heb gekregen zijn:
Welk type panelen is voor mij het beste (ZO, geen schaduw)
Wat is de invloed van de efficiency van de panelen op de opbrengst?
Dunne film panelen hebben namelijk een lagere efficiency, bij gelijke Wp zou mono meer moeten opleveren, maar doordat dunnefilm panelen eerder werken en langer doorwerken leveren ze gelijk of meer op?
Gaat 3150 of 3255 WP plus solar edge werken op een solaredge 3000 omvormer? Of kan ik dan beter de SE 3500 nemen?

Qua prijs wp verhouding is het aanbod van adviseur 1 het beste, dat komt neer op 1,23 euro per Wattpiek.
Qua prijs TSMC met SE geeft adviseur 3 de beste prijs met 1,54 per Wattpiek.

Avast bedankt voor de reacties.

Gert

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
Kan je geen standaard solar frontier powerset laten leveren? Die hebben beste prijs/wp voor dunne film techniek. (Dunne film levert in suboptimale omstandigheden zoals oost meer kwh/kwp)

Verder zijn optimizers voor een schaduwloos dak in mijn ogen redelijk geldverspilling tenzij je de extra logging boeiend vind?

Ga zelf puzzelen met de afmetingen vàn TSMC en Solar Frontier. Hoeveel panelen kan je kwijt? Vraag daarna gerichte offertes.

[ Voor 16% gewijzigd door zero_cool89 op 07-08-2015 23:14 ]

• skaaf
zero_cool89 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 23:05:
Kan je geen standaard solar frontier powerset laten leveren? Die hebben beste prijs/wp voor dunne film techniek. (Dunne film levert in suboptimale omstandigheden zoals oost meer kwh/kwp)
Goede tip, ga ik onderzoeken
Verder zijn optimizers voor een schaduwloos dak in mijn ogen redelijk geldverspilling tenzij je de extra logging boeiend vind?
Ga zelf puzzelen met de afmetingen vàn TSMC en Solar Frontier. Hoeveel panelen kan je kwijt? Vraag daarna gerichte offertes.
Ik kan maximaal 24 TSMC panelen in portait kwijt,(3600-3840Wp) alleen dan produceer ik wel ruim meer dan mijn verbruik, had op verschillende sites gelezen dat dat niet rendabel is. Daarom heb ik offertes opgevraagd warbij de opbrengst rond de 3200kWh uit komt.
qua SF kan ik maximaal 20 panelen kwijt op het dak =3400Wp. Vandaar mijn voorkeur voor TSMC.

[ Voor 5% gewijzigd door skaaf op 08-08-2015 09:23 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Met de 20 x sf bedoel je zeker 5 rijen van 4 in landscape? Je hebt nagenoeg dezelfde maat dak als hier maar dan zonder ramen. Mono maten van 1,65 en 1,56 komen slecht uit, van nok naar dakgoot is net geen 6m dus bijv 15 x 2m paneel past ook niet.

Vergeet ook niet het volgende, ik houd sf en tsmc al een tijdje bij op pvoutput en je kan sf gewoon met 110% rekenen, m.a.w , 20 stuks (bijv een 3000 powerset met 2 panelen extra) levert 3740kWh per jaar.
Dat zie ik de tsmc nog niet doen, die lijken gelijk op te gaan met mono/poly panelen, noem het sticker tuning wathever maar ik zie het in de lijsten.

Houd dat even in je achterhoofd, succes met de keuze maken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
skaaf schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 21:15:
Welk type panelen is voor mij het beste (ZO, geen schaduw)
voor het dak maakt het niet uit of je poly/mono of dunne film gebruikt.
het werkt allemaal en nog goed ook.
Wat is de invloed van de efficiency van de panelen op de opbrengst?
Dunne film panelen hebben namelijk een lagere efficiency, bij gelijke Wp zou mono meer moeten opleveren, maar doordat dunnefilm panelen eerder werken en langer doorwerken leveren ze gelijk of meer
op?
dit is iets anders.
met de meeste dunnefilm heb je "maar" 145Wp/m2.
met wat betere mono heb je al snel 175Wp/m2 (tot zelfs meer als 200W/m2, maar dat is duur)
dunne film kan gewoon beter over weg met de warmte, en levert daar door meer kWh per Wp.
maar starten zeker niet eerder of werken niet langer, lol.
kun je voldoende Wp leggen om je gebruik te dekken met dunnefilm is het geen probleem om die te gebruiken. (maar betaal geen premium prijsje er extra voor, zo goed is het nu ook weer niet ;) )
verder met rol-co eens, Sf levert wel +/-10% extra per Wp op, maar dat doet niet altijd de mindere hoeveelheid Wp goed te maken.
(die power-setjes met Sf zijn zeker gaaf, zitten er een aantal tussen met erg goede omvormers.
maar pas op dat je al snel over de 2500kWh heen gaat, niet een groot probleem maar je moet het wel van tevoren weten ;) )
Gaat 3150 of 3255 WP plus solar edge werken op een solaredge 3000 omvormer? Of kan ik dan beter de SE 3500 nemen?
6000Wp op een solaredge 3000 werkt zelfs, geen probleem.
de omvormer komt dan alleen vaak tegen de max aan.
het is eigenlijk simpel, iedere Wp meer als W van de omvormer levert nog steeds meer kWh.
alleen het loopt niet lineair omhoog.
het is niet iets wat ik graag aanraad, maar is ook geen probleem.

belangrijkste voor de opbrengst is dat de V van de panelen lekker past op de omvormer.
adviseur 2, maakt het zich zelf heel makkelijk, kan haast niet fout gaan met solaredge. (die is dus lui,lol)
adviseur 3, geen idee of die het goed doet, wat daar staat kan op meerdere manieren worden uitgelegd. (dus kan goed of fout zijn?, maar zal vast wel kloppen)
adviseur 1, ik neem even aan dat het een omvormer is met maar 1 mpp en dan is dat ook perfect.

als ik de 3 setjes tegen elkaar aan zet, zullen ze alle 3 gewoon 2500kWh+ leveren.
met gemak. (niet schrikken als ze naar de 3000kWh gaan per jaar ;) )

volgende is erg persoonlijk (je mag er van vinden wat je zelf wil, maar ik wil je hem wel mee geven ter info.):
ik vind zwarte panelen op zwarte dakpannen best lelijk.
het is gewoon allebei niet het zelfde zwart, dus blijft op vallen.
er zijn ook panelen die hebben wel een zwarte rand.
met +/-zwarte cellen (is altijd een beetje blauwig, licht aan je kijk hoek, maar met mono is het wel egaal).
maar dan wel een witte achter plaat.
werk dat of met een zwart ophang systeem, en ik vind het mooier op dak.
voorbeeld is de lg neon X van 300Wp per stuk. (je hebt er dan ook maar 10x van nodig)
maar schoonheid is altijd in de ogen van de aan schouwer. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 08-08-2015 11:03 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rol-Co

Rol-Co

Waarom maar 10 migjes? Ik kom op 12 stuks, maar dak 4 kant vol is 15 dus ziet 12 er niet uit in portrait, landscape kan dat weer wel. :)

• migjes
Rol-Co schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:06:
Waarom maar 10 migjes? Ik kom op 12 stuks, maar dak 4 kant vol is 15 dus ziet 12 er niet uit in portrait, landscape kan dat weer wel. :)
gebruik is maar 2500kWh, dus 10x is genoeg. ;)
als de schatting klopt, maar dat kan ik niet schatten, lol
had verder niet gekeken of het zou passen maar als 12x past dan lukt 10x ook wel.
(kon ook niet lekker schatten hoe het dakraampje zat.)

edit:
iets met het zelfde idee is natuurlijk ook 12x te doen.
dat stuk ging meer over de looks.

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 08-08-2015 11:14 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
en, o ja.

iets waar we het nog niet over hebben gehad.

pv is een verslavende hobby, begin er niet aan, voor je het weet betaal je helemaal geen energie rekening meer. >:)

het effect is vaak dat mensen na het leggen nog steeds meer Wp willen.
je mag gerust ook plannen voor de toekomst.
nu is je gebruik nog maar 2500kWh geschat, maar dat kan nog stijgen.
en aangezien je een redelijk goed isoleert huis hebt.
kun je er ook over nadenken om je huis elektrisch te gaan verwarmen.
en zo je gas of andere manier van verwarmen goedkoper te maken.
waarom stoppen bij je elektra rekening. >:)

plan gerust een stapje verder als je het leuk vind.
je kunt denken aan een omvormer met 2x mpp(hoeft niet heel veel duurder te zijn, maar 2x een omvormer kopen is altijd duurder.), zodat je later ook op noord-west nog wat panelen kunt leggen.
of wat je verder nog verzonnen krijgt in je mogelijkheden.
the sky(sun) is the limit. ;)

• Rol-Co

Rol-Co

Vergeet je hem nou weer -O- nog 1 keer dan.

Alle configuratie's wekken meer op dan dakpannen!
:)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Optimizers zou ik in elk geval niet doen als je een dak zonder schaduw hebt, dat is gewoon geldverspilling. Tenzij je het geweldig vindt om per paneel de opbrengst te kunnen zien. Al zal dat ook weinig afwijken van de totale opbrengs gedeeld door het aantal panelen :P

• migjes
Rol-Co schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:55:
Vergeet je hem nou weer -O- nog 1 keer dan.

Alle configuratie's wekken meer op dan dakpannen!
:)
gelukkig heb ik daar jouw voor rol-co ;)

(maar welke configuratie het word zal mij geen bal uitmaken,
ik geef alleen maar de voor en nadelen, mensen moeten altijd zelf kiezen wat ze het handigste vinden.)

• skaaf
Rol-Co schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 10:07:
Met de 20 x sf bedoel je zeker 5 rijen van 4 in landscape? Je hebt nagenoeg dezelfde maat dak als hier maar dan zonder ramen. Mono maten van 1,65 en 1,56 komen slecht uit, van nok naar dakgoot is net geen 6m dus bijv 15 x 2m paneel past ook niet.
Correct
Vergeet ook niet het volgende, ik houd sf en tsmc al een tijdje bij op pvoutput en je kan sf gewoon met 110% rekenen, m.a.w , 20 stuks (bijv een 3000 powerset met 2 panelen extra) levert 3740kWh per jaar.
Dat zie ik de tsmc nog niet doen, die lijken gelijk op te gaan met mono/poly panelen, noem het sticker tuning wathever maar ik zie het in de lijsten.
Top, dat zijn gegevens waar ik wat mee kan!
Houd dat even in je achterhoofd, succes met de keuze maken.

• skaaf
migjes schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 10:50:
[...]

voor het dak maakt het niet uit of je poly/mono of dunne film gebruikt.
het werkt allemaal en nog goed ook.

[...]

dit is iets anders.
met de meeste dunnefilm heb je "maar" 145Wp/m2.
met wat betere mono heb je al snel 175Wp/m2 (tot zelfs meer als 200W/m2, maar dat is duur)
dunne film kan gewoon beter over weg met de warmte, en levert daar door meer kWh per Wp.
maar starten zeker niet eerder of werken niet langer, lol.
kun je voldoende Wp leggen om je gebruik te dekken met dunnefilm is het geen probleem om die te gebruiken. (maar betaal geen premium prijsje er extra voor, zo goed is het nu ook weer niet ;) )
verder met rol-co eens, Sf levert wel +/-10% extra per Wp op, maar dat doet niet altijd de mindere hoeveelheid Wp goed te maken.
(die power-setjes met Sf zijn zeker gaaf, zitten er een aantal tussen met erg goede omvormers.
maar pas op dat je al snel over de 2500kWh heen gaat, niet een groot probleem maar je moet het wel van tevoren weten ;) )
Een goede omvormer is dan een een steca die ook onder de naam Solar frontier omvormers levert in de powerset bij bv Twentezon?
[...]

6000Wp op een solaredge 3000 werkt zelfs, geen probleem.
de omvormer komt dan alleen vaak tegen de max aan.
het is eigenlijk simpel, iedere Wp meer als W van de omvormer levert nog steeds meer kWh.
alleen het loopt niet lineair omhoog.
het is niet iets wat ik graag aanraad, maar is ook geen probleem.

belangrijkste voor de opbrengst is dat de V van de panelen lekker past op de omvormer.
adviseur 2, maakt het zich zelf heel makkelijk, kan haast niet fout gaan met solaredge. (die is dus lui,lol)
adviseur 3, geen idee of die het goed doet, wat daar staat kan op meerdere manieren worden uitgelegd. (dus kan goed of fout zijn?, maar zal vast wel kloppen)
adviseur 1, ik neem even aan dat het een omvormer is met maar 1 mpp en dan is dat ook perfect.

als ik de 3 setjes tegen elkaar aan zet, zullen ze alle 3 gewoon 2500kWh+ leveren.
met gemak. (niet schrikken als ze naar de 3000kWh gaan per jaar ;) )
Is geen probleem :) het virus is niet meer te stoppen..
volgende is erg persoonlijk (je mag er van vinden wat je zelf wil, maar ik wil je hem wel mee geven ter info.):
ik vind zwarte panelen op zwarte dakpannen best lelijk.
het is gewoon allebei niet het zelfde zwart, dus blijft op vallen.
er zijn ook panelen die hebben wel een zwarte rand.
met +/-zwarte cellen (is altijd een beetje blauwig, licht aan je kijk hoek, maar met mono is het wel egaal).
maar dan wel een witte achter plaat.
werk dat of met een zwart ophang systeem, en ik vind het mooier op dak.
voorbeeld is de lg neon X van 300Wp per stuk. (je hebt er dan ook maar 10x van nodig)
maar schoonheid is altijd in de ogen van de aan schouwer. ;)
Onze buren hebben al zwarte mono (DMEGC) zonnepanelen op het dak liggen en dat staat niet verkeerd.

• skaaf
migjes schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:08:
[...]

gebruik is maar 2500kWh, dus 10x is genoeg. ;)
als de schatting klopt, maar dat kan ik niet schatten, lol
had verder niet gekeken of het zou passen maar als 12x past dan lukt 10x ook wel.
(kon ook niet lekker schatten hoe het dakraampje zat.)

edit:
iets met het zelfde idee is natuurlijk ook 12x te doen.
dat stuk ging meer over de looks.
Dakraam is van de buren, ons dakraam zit aan de andere kant, bewust voor gekozen.

• skaaf
migjes schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:25:
en, o ja.

iets waar we het nog niet over hebben gehad.

pv is een verslavende hobby, begin er niet aan, voor je het weet betaal je helemaal geen energie rekening meer. >:)

het effect is vaak dat mensen na het leggen nog steeds meer Wp willen.
je mag gerust ook plannen voor de toekomst.
nu is je gebruik nog maar 2500kWh geschat, maar dat kan nog stijgen.
en aangezien je een redelijk goed isoleert huis hebt.
kun je er ook over nadenken om je huis elektrisch te gaan verwarmen.
en zo je gas of andere manier van verwarmen goedkoper te maken.
waarom stoppen bij je elektra rekening. >:)

plan gerust een stapje verder als je het leuk vind.
je kunt denken aan een omvormer met 2x mpp(hoeft niet heel veel duurder te zijn, maar 2x een omvormer kopen is altijd duurder.), zodat je later ook op noord-west nog wat panelen kunt leggen.
of wat je verder nog verzonnen krijgt in je mogelijkheden.
the sky(sun) is the limit. ;)
Dat zijn wel dingen waar ik over nadenk, maar dan kan ik over een paar jaar altijd de SF panelen naar het noordwesten leggen en dan Zuidoost weer vol leggen met de dan best presterende panelen. Waarna een warmtepomp oid het huis gaat verwarmen. Maar daar heb ik me nog niet in verdiept.

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 08:42
Momenteel heb je geen schaduw. Maar je buren kunnen binnen nu en 20 jaar een dakkapel plaatsen waardoor je wel schaduw gaat krijgen...

• migjes
skaaf schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 13:50:
Een goede omvormer is dan een een steca die ook onder de naam Solar frontier omvormers levert in de powerset bij bv Twentezon?
sommige steca omvormers kunnen geen V verhogen.
en hebben minimaal 350V nodig. (wat zeer makkelijk te bereiken is met SF)
daar door draaien ze op het gehele bereik ongeveer een 1% extra rendement.
en die kun je gratis even mee pakken.
(er zijn meer omvormers als steca die het zo doen.
en ook niet alle steca's doen het zo.)
Is geen probleem :) het virus is niet meer te stoppen..
cool.
Onze buren hebben al zwarte mono (DMEGC) zonnepanelen op het dak liggen en dat staat niet verkeerd.
schoonheid is in de ogen van de aan schouwer. ;)
skaaf schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 13:52:
[...]
Dakraam is van de buren, ons dakraam zit aan de andere kant, bewust voor gekozen.
lol, ik vond hem al vreemd zitten, vandaar.
skaaf schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 14:09:
[...]
Dat zijn wel dingen waar ik over nadenk, maar dan kan ik over een paar jaar altijd de SF panelen naar het noordwesten leggen en dan Zuidoost weer vol leggen met de dan best presterende panelen. Waarna een warmtepomp oid het huis gaat verwarmen. Maar daar heb ik me nog niet in verdiept.
met SF zijn er ook trukjes te verzinnen ;)
stel je wil 3x7x170Wp op je Z-O dak.
dan kun je doordat je parallel stringen gebruikt ook b.v. 1x7 op je N-O dak leggen.
en dan kun je nog steeds af met een omvormer van minder als 4760W. ;)
(per parallel string kun je een andere richting hebben zonder een aparte mpp,
en elke richting heeft een ander tijdstip dat het top productie berijkt, dus een iets lichtere omvormer kan ook.)

maak je hem heel extreem, met b.v. 3x7x170Wp + 3x7x170Wp = 7140Wp.
dan zit je nog steeds erg ruim met een 5000-6000W omvormer ;)

• skaaf
migjes schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 11:09:
[...]

sommige steca omvormers kunnen geen V verhogen.
en hebben minimaal 350V nodig. (wat zeer makkelijk te bereiken is met SF)
daar door draaien ze op het gehele bereik ongeveer een 1% extra rendement.
en die kun je gratis even mee pakken.
(er zijn meer omvormers als steca die het zo doen.
en ook niet alle steca's doen het zo.)
Is het correct dat een stecagrid 3000 of 3600 dit wel doen?
met SF zijn er ook trukjes te verzinnen ;)
stel je wil 3x7x170Wp op je Z-O dak.
dan kun je doordat je parallel stringen gebruikt ook b.v. 1x7 op je N-O dak leggen.
en dan kun je nog steeds af met een omvormer van minder als 4760W. ;)
(per parallel string kun je een andere richting hebben zonder een aparte mpp,
en elke richting heeft een ander tijdstip dat het top productie berijkt, dus een iets lichtere omvormer kan ook.)
Helaas kan ik niet 3*7 kwijt op het dak, is 1*6 en 2*7 dan ook mogelijk? Of moeten de paralle stringen hetzelfde aantal panelen hebben?
maak je hem heel extreem, met b.v. 3x7x170Wp + 3x7x170Wp = 7140Wp.
dan zit je nog steeds erg ruim met een 5000-6000W omvormer ;)
Toekomst muziek vooralsnog :) Tevens kunnen er minder panelen op de noordwest kant door het dakraam.

Bij de powersets zie ik dat 2 jaar monitoring gratis is, en dat je er daarna voor moet betalen, aan welke bedragen moet ik dan denken? Of kan ik de monitoring ook via een ander device doen?

• skaaf
ppassie schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 22:02:
Momenteel heb je geen schaduw. Maar je buren kunnen binnen nu en 20 jaar een dakkapel plaatsen waardoor je wel schaduw gaat krijgen...
Voorkeur van buren gaat uit naar kapel op de voorkant. De andere buurman neemt ook panelen, dus daar ben ik niet heel bang voor. Mocht het gebeuren dan zie dat dan wel weer

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

skaaf schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 13:39:
[...]

3600 kan alleen verlagen en heeft dus de rendementsbonus, 3010 kan ook verhogen en heeft de bonus niet.
Helaas kan ik niet 3*7 kwijt op het dak, is 1*6 en 2*7 dan ook mogelijk? Of moeten de paralle stringen hetzelfde aantal panelen hebben?
Stringen parallel hebben dezelfde spanning dus hetzelfde aantal panelen werkt het best :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• migjes
skaaf schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 13:39:
[...]

eigenlijk heeft elke omvormer die rendements-bonus, als je er maar voor zorgt dat de omvormer meer als 350Vmpp heeft ;)
maar met bepaalde modellen kun je gewoon niet anders ;)
en word het gewoon snel lastig het voor elkaar te krijgen op omvormers die dat niet hebben.
elke parallel string met de zelfde aantal panelen serieel bevatten per mpp.
dus er moet een keuze worden gemaakt hoeveel serieel.
5x 170Wp kan ook op de steca3600(of varianten zonder booster)
misschien past dat beter op je dak.
4x170Wp, kan dan weer op TL omvormers met booster.
(en theoretisch kun je dan ook 2x170Wp doen, maar dan is het opletten wat voor omvormer je gebruikt.)
Toekomst muziek vooralsnog :) Tevens kunnen er minder panelen op de noordwest kant door het dakraam.

Bij de powersets zie ik dat 2 jaar monitoring gratis is, en dat je er daarna voor moet betalen, aan welke bedragen moet ik dan denken? Of kan ik de monitoring ook via een ander device doen?
geen idee, ik betaal geen abo voor monitoring en als het gratis is vind ik het meestal maar matigjes.
monitoring kan op vele manieren, het is maar net wat voor tweaker je bent. ;)

edit:
een los voorstel, wat mischien wel leuk is voor jouw.
je pakt een power-one 3.6 (kan ook iets anders zijn, maar moet iets verzinnen)
die doet 3000W per mpp en heeft er 2.
hangt daar voor nu 4x4x170Wp SF aan = 2720Wp.
dan heb je nu ruim genoeg kWh.
(je kunt dan de mpp's zelfs nog in tandum zetten zodat je 1 mpp hebt die 4000W doet.
vang je nog net die extra piekjes af, niet dat die iets opleveren maar is wel leuk.)
en later hang je er nog een set bij.
(de power-one 3.6 is maar amper duurder als andere omvormers in de zelfde range.
dus kost je mischien een 50-100euro extra, maar je hebt dan wel de mogelijkheid tot leuke uitbreiding.
met jouw dak kun je dan wel een 3000Wp er bij doen ;)
(is dan maar zeer lichtelijk onder gedimensioneerd) )

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 10-08-2015 10:50 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Steca 3600 kan niet met 5 sf migjes , zijn mpp ideaal ligt op 445V en 5 x sf is net aan 400v
Op de 3000 gaat prima omdat zijn mpp op 380V ligt en des te lager aan voltage des te hoger het rendement.

• migjes
Rol-Co schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:12:
Steca 3600 kan niet met 5 sf migjes , zijn mpp ideaal ligt op 445V en 5 x sf is net aan 400v
Op de 3000 gaat prima omdat zijn mpp op 380V ligt en des te lager aan voltage des te hoger het rendement.
je kunt gerust een klein stukje van de ideaal af zitten.
zolang hij maar boven de 350v of beter de 365V blijft met dat model ;)
dus het kan wel, ideaal is iets anders en liever een paneeltje extra per seriële string.
maar ook weer niet teveel spijkers op laag water zoeken ;)

laat skaaf nu maar eens beslissen of stringen van 4 of 5 of 6 of 7 het beste werkt met zijn 2 verschillende daken.
dan kunnen we altijd nog beslissen of het een steca/fornius of etc etc etc zou moeten zijn.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Rol-Co schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:12:
Steca 3600 lust wel wat volt:
steca voltage vs efficiëncy

Ideaal ligt dus op de 350V maar daaronder is het meteen klaar.
De 3600 is overal efficiënter dan de 3010 (welke is de 3000?).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Rol-Co

Rol-Co

Het is net als met de steca 500 denk ik, overal anders :)

Maar dit is de handleiding van mijn 3000 en 3600

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/fafac276b6380df47596d03dd0c0f57f.jpg

http://www.baltsolar.nl/page23.php

Pag 23

• skaaf
migjes schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:36:
[...]

je kunt gerust een klein stukje van de ideaal af zitten.
zolang hij maar boven de 350v of beter de 365V blijft met dat model ;)
dus het kan wel, ideaal is iets anders en liever een paneeltje extra per seriële string.
maar ook weer niet teveel spijkers op laag water zoeken ;)

laat skaaf nu maar eens beslissen of stringen van 4 of 5 of 6 of 7 het beste werkt met zijn 2 verschillende daken.
dan kunnen we altijd nog beslissen of het een steca/fornius of etc etc etc zou moeten zijn.
@ Migjes
Ik heb zonet het dak opgemeten en de lengte is precies 6 meter (onderkant onderste dakpan en strak tegen de nokpan aan.
Dat is te net te kort denk ik om 24 panelen te leggen (4*6). Eens?
Dus dan wordt het 5*4. Dan kom ik op 3400 Wp.
We hebben nog even overlegd en gaan voorlopig nog niet voor een warmtepomp oid.
Dus dan moet ik nu voor een geschikte omvormer gaan kijken. steca / SF 3600 is efficiënter, maar dan wel 6 panelen per string.De Steca 3000 heeft volgens mij zowat dezelfde spec's als de 3600. Link

De andere zijde van het dak heeft een dakraam, pijpjes (luchtkanaal, afvoer CV/ mech. ventilatie, zit op het noordwesten en heeft schaduw van 10 meter hoge bomen. Ik vraag me af hoe zinvol dat is om op den duur vol te gaan leggen. (dakpannen leveren niks op, weet ik ;) ) http://1drv.ms/1JU8gty http://1drv.ms/1Ki482i

• migjes
skaaf schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:57:
[...]

@ Migjes
Ik heb zonet het dak opgemeten en de lengte is precies 6 meter (onderkant onderste dakpan en strak tegen de nokpan aan.
Dat is te net te kort denk ik om 24 panelen te leggen (4*6). Eens?
Dus dan wordt het 5*4. Dan kom ik op 3400 Wp.
We hebben nog even overlegd en gaan voorlopig nog niet voor een warmtepomp oid.
Dus dan moet ik nu voor een geschikte omvormer gaan kijken. steca / SF 3600 is efficiënter, maar dan wel 6 panelen per string.De Steca 3000 heeft volgens mij zowat dezelfde spec's als de 3600. Link

De andere zijde van het dak heeft een dakraam, pijpjes (luchtkanaal, afvoer CV/ mech. ventilatie, zit op het noordwesten en heeft schaduw van 10 meter hoge bomen. Ik vraag me af hoe zinvol dat is om op den duur vol te gaan leggen. (dakpannen leveren niks op, weet ik ;) ) http://1drv.ms/1JU8gty http://1drv.ms/1Ki482i
oke, laten we daar maar van uit gaan.

dan kun je dus:
1. 5x4 doen op een tl omvormer.
of je
2.doet 4x5 op een steca3600.

ik vind de 4x5 op de steca3600 het mooist maar verschil is erg klein ;)

denkend aan de toekomst heb je dan 2 mogelijkheden. (en ze kosten niet veel extra, beter nu een beetje extra betalen bespaart straks erg veel geld. ;) )
1. men nemen een tl omvormer zoals de power-one 3.6, die heeft 2x een mpp van 3000W per stuk.
nu sluit je de 2xmpp in tandem aan zodat je 4000W kunt verwerken.
en later koppel je ze lost met een extra set er bij.
2. men nemen de steca4200, en men koppelt later nog wat extra stringen SF op de andere richting aan.
b.v. 1x5 of 2x5 etc etc etc, maar net wat past.

niet te bang zijn voor die extra schaduw, komt wel goed.
maar dat ga je vanzelf wel merken als je de eerste set hebt. ;)

dit zijn maar voorbeelden hoe het kan, je kunt de steca ook verwisselen voor een fornius of de power-one voor een legio mogelijkheden. ;)

• skaaf
migjes schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:36:
[...]

oke, laten we daar maar van uit gaan.

dan kun je dus:
1. 5x4 doen op een tl omvormer.
of je
2.doet 4x5 op een steca3600.

ik vind de 4x5 op de steca3600 het mooist maar verschil is erg klein ;)
Duidelijk
denkend aan de toekomst heb je dan 2 mogelijkheden. (en ze kosten niet veel extra, beter nu een beetje extra betalen bespaart straks erg veel geld. ;) )
1. men nemen een tl omvormer zoals de power-one 3.6, die heeft 2x een mpp van 3000W per stuk.
nu sluit je de 2xmpp in tandem aan zodat je 4000W kunt verwerken.
Dan kan ik 3000W per mpp aansluiten. Sluit ik dan 2*10 sf aan 1 mpp (in twee strings)? En de andere 10 aan de andere mpp? Is dat hoe ik de tandem moet zien? Hoe bedoel je die 4000W?
en later koppel je ze lost met een extra set er bij.
2. men nemen de steca4200, en men koppelt later nog wat extra stringen SF op de andere richting aan.
b.v. 1x5 of 2x5 etc etc etc, maar net wat past.
Werkt die steca 4200 goed genoeg met maar 5 sf = 430V?
niet te bang zijn voor die extra schaduw, komt wel goed.
maar dat ga je vanzelf wel merken als je de eerste set hebt. ;)

dit zijn maar voorbeelden hoe het kan, je kunt de steca ook verwisselen voor een fornius of de power-one voor een legio mogelijkheden. ;)
Ik zal morgen eens met energieleverancier bellen wat mijn geschat verbruik is. Ik zelf denk aan 2500kWh, ben benieuwd.

• skaaf
Proton_ schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:55:
[...]

Steca 3600 lust wel wat volt:
[afbeelding]

Ideaal ligt dus op de 350V maar daaronder is het meteen klaar.
De 3600 is overal efficiënter dan de 3010 (welke is de 3000?).
Volgens mij hoort de 3000 in de range van de 3600 en de 3010 in de range van 2500.

Zie post van Rol-Co
Rol-Co schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 20:09:
Het is net als met de steca 500 denk ik, overal anders :)

Maar dit is de handleiding van mijn 3000 en 3600

[afbeelding]

http://www.baltsolar.nl/page23.php

Pag 23

[ Voor 30% gewijzigd door skaaf op 13-08-2015 18:51 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Buiten het voltage zijn ze identiek, als het zou kunnen kan je een 3000 met een 3600 firmware omtoveren, maar dat lukt niet door een id.

De 3600 was overall 2% beter dan de 3000 van solar frontier bij Solarxx op pvoutput met 3x6 solar frontiers op 185 zuid, enige verschil was de firmware datum, de 3600 had een nieuwste versie.
Ik kan beide aan mijn zuid set hangen en heb geen merkbaar verschil, al lijkt het of de 3600 wat efficienter omgaat met hogere vermogens, maar geen wereldschokkend verschil.

De 3600 komt hier gewoon beter uit, 480V met warm weer, winter bijna 600V

• migjes
skaaf schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 18:48:
[...]

Duidelijk

[...]
Dan kan ik 3000W per mpp aansluiten. Sluit ik dan 2*10 sf aan 1 mpp (in twee strings)? En de andere 10 aan de andere mpp? Is dat hoe ik de tandem moet zien? Hoe bedoel je die 4000W?
al je 10X170SF aan sluit op de power-one dan brand hij af tot een hoopje as, lol
(ik zeg het iets overdreven, er gaat gewoon een oranje lampje branden en hij start niet op. ;) )
10x170Wp = 10 x 82Vmmp = 820V en dat is iets meer als zijn max van 600V.
je doet daar om ook 5x4x170Wp
4x 82Vmpp= 328V
5x 1,9A = 9,5A
328V X 9,5A = 3116W.
sluit je dit aan op 1 mpp van de power-one 3.6, dan zal die het beperken tot 3000W.
koppel je de 2 mpp's aan elkaar (handleiding lezen hoe dat te doen!) dan word je beperkt tot het max vermogen van de omvormer van 4000W.
(in dit verhaal heb ik nog niet verteld dat de temperatuur van de cellen ook een factor is.
hoe kouder de cellen de hoger de V en hoe warmer hoe lager.
vandaar de veilige marge die je nodig hebt.)
op een 3000W mpp kun je ook 6000Wp aansluiten, geen probleem, of het verstandig is is een ander verhaal ;)
Werkt die steca 4200 goed genoeg met maar 5 sf = 430V?
de steca 4200 start met 350V.
dus dat is wel oke.
maar de mpp heeft het liefst 430V voor minimale spanning voor vol vermogen.
430v/5 panelen = 86V
je zou zeggen dat hij het dus niet trekt, maar het lukt wel met SF.
normaal doet die omvormer 4310W met een max van 10A.
4310W/10A = 431V ;)
maar je wil met 2 richtingen werken en dan haal je die 10A niet ;)
(ja het is wel kantje boord maar het kan wel.)
kant 1 = 4x5x170Wp
5x82V=410V
4x1,9A = 7,6A
410V*7,6A = 3116W.
kant 2 = 1x5x170Wp ?? of 2x5x170Wp etc etc
de V is dan het zelfde als kant 1, maar de A is niet het zelfde!.
die verschilt met hoe schuin de zon er op staat, en daar door red je het wel.
in principe heb je nog 2,4A over tot de 10A, dus een 3x5x170Wp red de omvormer nog wel.
(alleen dit is een beetje gokken, maar er gaat niks kapot als de gok niet goed is.)
Ik zal morgen eens met energieleverancier bellen wat mijn geschat verbruik is. Ik zelf denk aan 2500kWh, ben benieuwd.
liever niet met schattingen werken maar met cijfers.

edit:
als ik de zaak wat preciezer door reken.
dan lukt een stecagrid3600 + 4x5x170Wp + 3x5x170Wp ook wel.
iets minder marge, maar komt bijna op het zelfde uit. ;)
je dimensioneerd wel iets onder, en dat raad ik niet graag aan.

de power-one vind ik iets mooier, je dimensioneert om te beginnen totaal niet onder.
later wel een klein beetje, maar je kunt dan wel doordat je 2x een mpp hebt ook een totaal verschillend paneel type kiezen.
het geeft iets meer vrijheid in je keuzes.
de power-one is ook nog te vervangen voor een sma/omnik/goodwe, alleen wel opletten niet elk merk is even tof voor je situatie. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 14-08-2015 10:30 ]

• skaaf
migjes schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:48:
[...]

al je 10X170SF aan sluit op de power-one dan brand hij af tot een hoopje as, lol
(ik zeg het iets overdreven, er gaat gewoon een oranje lampje branden en hij start niet op. ;) )
10x170Wp = 10 x 82Vmmp = 820V en dat is iets meer als zijn max van 600V.
je doet daar om ook 5x4x170Wp
4x 82Vmpp= 328V
5x 1,9A = 9,5A
328V X 9,5A = 3116W.
sluit je dit aan op 1 mpp van de power-one 3.6, dan zal die het beperken tot 3000W.
koppel je de 2 mpp's aan elkaar (handleiding lezen hoe dat te doen!) dan word je beperkt tot het max vermogen van de omvormer van 4000W.
(in dit verhaal heb ik nog niet verteld dat de temperatuur van de cellen ook een factor is.
hoe kouder de cellen de hoger de V en hoe warmer hoe lager.
vandaar de veilige marge die je nodig hebt.)
op een 3000W mpp kun je ook 6000Wp aansluiten, geen probleem, of het verstandig is is een ander verhaal ;)

[...]

de steca 4200 start met 350V.
dus dat is wel oke.
maar de mpp heeft het liefst 430V voor minimale spanning voor vol vermogen.
430v/5 panelen = 86V
je zou zeggen dat hij het dus niet trekt, maar het lukt wel met SF.
normaal doet die omvormer 4310W met een max van 10A.
4310W/10A = 431V ;)
maar je wil met 2 richtingen werken en dan haal je die 10A niet ;)
(ja het is wel kantje boord maar het kan wel.)
kant 1 = 4x5x170Wp
5x82V=410V
4x1,9A = 7,6A
410V*7,6A = 3116W.
kant 2 = 1x5x170Wp ?? of 2x5x170Wp etc etc
de V is dan het zelfde als kant 1, maar de A is niet het zelfde!.
die verschilt met hoe schuin de zon er op staat, en daar door red je het wel.
in principe heb je nog 2,4A over tot de 10A, dus een 3x5x170Wp red de omvormer nog wel.
(alleen dit is een beetje gokken, maar er gaat niks kapot als de gok niet goed is.)
Dan pakt de omvormer alleen de piek niet mee toch?
[...]

liever niet met schattingen werken maar met cijfers.
We hebben pas sinds maart de sleutel van onze woning, dus het is nog lastig inschatten wat ons verbruik zal zijn. En vandaag geen tijd gehad om te bellen :/
edit:
als ik de zaak wat preciezer door reken.
dan lukt een stecagrid3600 + 4x5x170Wp + 3x5x170Wp ook wel.
iets minder marge, maar komt bijna op het zelfde uit. ;)
je dimensioneerd wel iets onder, en dat raad ik niet graag aan.

de power-one vind ik iets mooier, je dimensioneert om te beginnen totaal niet onder.
later wel een klein beetje, maar je kunt dan wel doordat je 2x een mpp hebt ook een totaal verschillend paneel type kiezen.
het geeft iets meer vrijheid in je keuzes.
de power-one is ook nog te vervangen voor een sma/omnik/goodwe, alleen wel opletten niet elk merk is even tof voor je situatie. ;)
Bedankt voor je uitvoerige beantwoording van mijn vragen.
Ik ga me nog even verdiepen in de andere omvormers.
Pagina: 1