• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik heb jaren lang een HTPC + Anysee decoders in de meterkast gehad met een lange USB (voor IR) & HDMI kabel naar de woonkamer langs de plinten. Na een forse verbouwing zijn we echter overgestapt op een TV meubel en heb ik geen zin meer in het gekloot met anysee & DVBlink & UPC omschakeling. De HTPC is al vervangen door een Raspberry PI 2 met Kodi die netjes zit weggestopt. De PVR functies in Kodi vind ik niet soepel (& zappen = traag) werken en zoals ik al eerder heb gezegd heb ik geen zin meer in het gezeur met TV servers. Hier heeft vooral UPC roet in het eten gegooid.

Nu heb ik zitten spelen met een nieuwe TV met PVR en iTV erin (zie ook hier: Advies nieuwe 4K TV) maar ik wil liever wachten tot OLED betaalbaar wordt en 4K uitgekristalliseerd is. Een andere optie is overstappen op glasvezel maar dan zit ik met m'n e-mail adres wat ik 15 jaar gebruik. Ook ben ik nog niet helemaal overtuigd van de PVR's bij glasvezel providers.

Voorlopige conclusie dus: er dient een PVR te komen voor in het TV meubel.

Mijn wensen:
  • Soepele mooie interface, ik ben gewend aan Windows Media Center.
  • Interactieve TV van Ziggo
  • Dubbele tuner
  • Timeshift recording
  • HDMI-CEC
  • Indien geen HDMI-CEC; Niet al te lelijk en moet te bedienen zijn met Harmony One remote.
  • Niet al te duur
Ik heb wat zitten spelen met een SMT C7140 maar die interface is lelijk en schokkerig. Ook de horizon box wordt ik niet vrolijk van. De 5050c kon me wel weer bekoren maar die ondersteund geen iTV. Verder heb ik wat zitten kijken en zag bijvoorbeeld de Humax 5200-C maar die ondersteund geen HDMI-CEC :-(

Wat adviseren jullie? Soepelheid is prio 1.

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:19
Niet mijn ervaring, maar de 5200c lijkt het ook niet helemaal te zijn: http://ziggo-gebruikers.n...php?p=309804&postcount=14

*sowieso

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Zo te zien heeft op dit moment geen enkele Humax PVR CEC? Ik neem aan dat je bij de Samsung doelt op de stroperigheid van het IA gedeelte?

Testing, one, two ...

• Spam
hardware-lover schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:04:
Zo te zien heeft op dit moment geen enkele Humax PVR CEC? Ik neem aan dat je bij de Samsung doelt op de stroperigheid van het IA gedeelte?
IA? Interactieve TV bedoel je?

Ik vond de TV interface zelf al vrij brak. Zappen ging traag en de EPG vond ik niet prettig om te gebruiken. Verder leek het ook alsof er een rare schaduw zat op de letters en ze niet goed geschaald waren of zo. Bij de Humax vond ik dat juist wel.

De meeste PVR interface vind ik neigen naar teletekst; korrelige letters en raar geschaald.

Nee, geen enkele humax heeft CEC. Vandaar dat ik me afvroeg of er nog andere alternatieven zijn. :?

[ Voor 7% gewijzigd door Spam op 06-08-2015 13:08 ]

• DonJunior
Maar dan de vraag.. In hoeverre boeit de interface van de PVR als deze verder wel goed werkt. Kijk ik snap dat je geen slome meuk wenst. Maar als de PVR prima werkt en er alleen wat gedateerd uit ziet.. dat kan mij persoonlijk niet zo boeien. Als in, ik kan het grootste gedeelte van de tijd naar wat er op tv is, niet naar de interface van de PVR, toch? Een mooie UI zou mooi meegenomen zijn, maar het zou voor mij persoonlijk geen dealbreaker zijn als het ding wel doet wat ik er van verwacht (en met een redelijke snelheid)

*sowieso

• Spam
DonJunior schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:10:
Maar dan de vraag.. In hoeverre boeit de interface van de PVR als deze verder wel goed werkt. Kijk ik snap dat je geen slome meuk wenst. Maar als de PVR prima werkt en er alleen wat gedateerd uit ziet.. dat kan mij persoonlijk niet zo boeien. Als in, ik kan het grootste gedeelte van de tijd naar wat er op tv is, niet naar de interface van de PVR, toch? Een mooie UI zou mooi meegenomen zijn, maar het zou voor mij persoonlijk geen dealbreaker zijn als het ding wel doet wat ik er van verwacht (en met een redelijke snelheid)
Nuja dat is ook wel zo. Nogmaals ik ben Windows Media Center gewend en dat is (IMHO) een slick soepele interface. Het moet vooral vlot werken en bij de meeste PVR's is de interface traaaaag. Vooral die bij een abonnement worden geleverd. Ik werkte ooit bij Philips Semiconductors en weet toevallig dat er op die STB's zoveel wordt gedescoped qua specs om maar dat contract met de provider te krijgen en toch nog winst te halen. De eindgebruiker is dan vaak de dupe.

Afijn, de stroperigheid is de dealbreaker :P
DonJunior schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:24:
Niet mijn ervaring, maar de 5200c lijkt het ook niet helemaal te zijn: http://ziggo-gebruikers.n...php?p=309804&postcount=14
Hmm...ik zie niet zo 123 of ik hier echt last van heb, behalve van die HDMI uitgang :?

[ Voor 3% gewijzigd door Spam op 06-08-2015 13:19 ]

• DonJunior
De opvolger, de 5400 van Humax heeft eveneens geen HDMI CEC trouwen (just so you know)

*sowieso

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Spam schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:08:
[...]
IA? Interactieve TV bedoel je?

Ik vond de TV interface zelf al vrij brak. Zappen ging traag en de EPG vond ik niet prettig om te gebruiken. Verder leek het ook alsof er een rare schaduw zat op de letters en ze niet goed geschaald waren of zo. Bij de Humax vond ik dat juist wel.

De meeste PVR interface vind ik neigen naar teletekst; korrelige letters en raar geschaald.

Nee, geen enkele humax heeft CEC. Vandaar dat ik me afvroeg of er nog andere alternatieven zijn. :?
Ik zag in je eerste reactie blijkbaar over het hoofd dat je dat al van alle Humax-en wist?

Ik heb hier in huis zowel een 5050c staan alsook de 7140 maar het plaatje wat de 5050c laat zien, en dan doel ik vooral op video, is duidelijk minder dan dat van de Samsung, en ik ben niet de enige die dat vind. Dit onder gelijke omstandigheden bekeken en vergeleken. Ik weet niet waarop jij je media bekijkt, dus mogelijk zit daar ook nog ergens een verschil. Door de kanalen scannen en bladeren gaat beslist wel logischer bij de 5050c.

Ik ben bang dat je niet eenvoudig een oplossing gaat vinden voor hetgeen jij als vervelend ervaart bij de huidige PVR generatie.

Edit: ik zou overigens sowieso niet voor de Samsung gaan (hoewel ik er zelf ook actief gebruik van maak binnen ons gezin), want er zijn o.a. timer problemen bij de 7140A/B, en die worden niet meer aangepakt door Samsung support. Ondersteuning is volledig tot stilstand gekomen, helaas.

[ Voor 10% gewijzigd door hardware-lover op 06-08-2015 13:58 ]

Testing, one, two ...

• Spam
DonJunior schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:32:
De opvolger, de 5400 van Humax heeft eveneens geen HDMI CEC trouwen (just so you know)
Yup, wist ik. Bizar gewoon dat ze dat niet aanpakken. Lijkt me zo iets basics tegenwoordig :?
hardware-lover schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:44:
[...]

Ik zag in je eerste reactie blijkbaar over het hoofd dat je dat al van alle Humax-en wist?

Ik heb hier in huis zowel een 5050c staan alsook de 7140 maar het plaatje wat de 5050c laat zien, en dan doel ik vooral op video, is duidelijk minder dan dat van de Samsung, en ik ben niet de enige die dat vind. Dit onder gelijke omstandigheden bekeken en vergeleken. Ik weet niet waarop jij je media bekijkt, dus mogelijk zit daar ook nog ergens een verschil. Door de kanalen scannen en bladeren gaat beslist wel logischer bij de 5050c.

Ik ben bang dat je niet eenvoudig een oplossing gaat vinden voor hetgeen jij als vervelend ervaart bij de huidige PVR generatie.

Edit: ik zou overigens sowieso niet voor de Samsung gaan (hoewel ik er zelf ook actief gebruik van maak binnen ons gezin), want er zijn o.a. timer problemen bij de 7140A/B, en die worden niet meer aangepakt door Samsung support. Ondersteuning is volledig tot stilstand gekomen, helaas.
Voor media gebruik ik een Raspberry Pi 2 met Kodi.

[ Voor 65% gewijzigd door Spam op 06-08-2015 14:06 ]

• rolfkunst
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-10-2025
Zelf ben ik ook onlangs overgestapt van Windows MCE naar een PVR de 7140 van Samsung.

Hij voldoet, volgens mijn vrouw, aan alle eisen, behalve 1 ding, serie opnemen. (in MCE 2x op de opnameknop drukken) Ik moet zeggen dat de PVR van Microsoft ongeëvenaard is. En als ze ondersteuning boden voor HD tuners met CI, dan was ik nooit overgestapt.

Verder bevalt mij de Samsung wel erg goed. Ook het switchen tussen kanalen vind ik niet bijzonder traag. Maar het is minder intuïtief als MCE.

• Spam
rolfkunst schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:03:
Zelf ben ik ook onlangs overgestapt van Windows MCE naar een PVR de 7140 van Samsung.

Hij voldoet, volgens mijn vrouw, aan alle eisen, behalve 1 ding, serie opnemen. (in MCE 2x op de opnameknop drukken) Ik moet zeggen dat de PVR van Microsoft ongeëvenaard is. En als ze ondersteuning boden voor HD tuners met CI, dan was ik nooit overgestapt.

Verder bevalt mij de Samsung wel erg goed. Ook het switchen tussen kanalen vind ik niet bijzonder traag. Maar het is minder intuïtief als MCE.
Nou dat is grappig dat je dat zegt want in combinatie met Anysee heb ik jaren lang van HD ondersteuning in WMC kunnen genieten. Echter heeft de herindeling van ziggo naar het UPC netwerk de boel verkloot.

Interessant van die serie opnemen want dat was het enige wat ik dus gebruikte in WMC. Is dat bij 5050c ook zo dan? Wat zijn eigenlijk de verbeteringen in de 5400c buiten een grotere hdd?
hardware-lover schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 13:44:
[...]
Kun je iets specifieker zijn over die A/B problemen? Die Samsung 7140 ondersteund namelijk wel HDMI-CEC he? Ergens is het misschien toch te prefereren omdat ie dan netjes weggemoffeld kan worden. Maar als ik dan gelijk allerlei andere issues krijg is dat ook niet fijn 8)7 Verder vroeg ik mij af of die lelijke interface misschien te wijten is aan scaling problemen? Ik heb geen instelling kunnen vinden eigenlijk...

[ Voor 27% gewijzigd door Spam op 06-08-2015 14:27 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

http://ziggo-gebruikers.nl/forum/forumdisplay.php?f=72

Daar staan wat gebruikers-ervaringen van alle decoders, eat your heart out ;)

Edit: maar volgens mij heb jij het forum al gevonden en ben jij eigenlijk al voorzien in een Samsung 7140A?

[ Voor 29% gewijzigd door hardware-lover op 06-08-2015 17:04 ]

Testing, one, two ...

• Spam
hardware-lover schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:55:
http://ziggo-gebruikers.nl/forum/forumdisplay.php?f=72

Daar staan wat gebruikers-ervaringen van alle decoders, eat your heart out ;)

Edit: maar volgens mij heb jij het forum al gevonden en ben jij eigenlijk al voorzien in een Samsung 7140A?
Ik heb 2 decoders van een maat van me die ik kan overnemen. Echter hebben beiden dus gebreken en twijfel ik over een 5200c. Ik denk dat het uiteindelijk toch de Samsung gaat worden want die kan achter een klepje. Moet de iTV nog uittesten

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-01 16:30
Ik ben persoonlijk zeer tevreden over de Humax 5200c. Ding is relatief snel (ok, het opstarten niet, maar het zappen wel), live terugspoelen werkt zonder stotteren, toegang tot alle On Demand diensten die Ziggo biedt, fijne interface (al is de EPG info wel sinds de fusie verpest, maar dat heb je met iedere PVR behalve de Horizon), gemakkelijk favorieten op persoonlijke volgorde in te stellen (max 100, nummering van 1-100, wel 5 favo lijsten) en relatief stil. De OD diensten laden erg snel en beginnen zo goed als gelijk wanneer je ze wilt afspelen.

Helaas geen Netflix ondersteuning. Een ander nadeel is dat de externe Wifi dongle je Chromecast kan storen, waardoor de verbinding wegvalt (op te lossen door de PVR op standby te zetten). Een ander nadeeltje is dat zappen vanuit een hoek wat ongemakkelijk gaat. IR op de PVR zit verstopt achter een klepje. Zet je het klepje open, kan je zappen vanuit iedere hoek, is het klepje dicht, dan is 45 graden wel de max.

Destijds als vervanging van mijn Cisco 8485 gekocht voor 50 euro via Ziggo (met als tegenprestatie een 12 maanden contract bij Ziggo, die ik toch niet ging opzeggen). Voor prijs ga je hem niet vinden, maar 2e hands voor 75-125 euro moet te doen zijn.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Spam schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 23:53:
[...]
Ik heb 2 decoders van een maat van me die ik kan overnemen. Echter hebben beiden dus gebreken en twijfel ik over een 5200c. Ik denk dat het uiteindelijk toch de Samsung gaat worden want die kan achter een klepje. Moet de iTV nog uittesten
iTV bediening is erg traag op de 7140, maar werkt hier (als ik er een enkele keer gebruik van maak), verder wel oké. Die iTV mogelijkheden zijn later via een firmware update aan het apparaat toegevoegd, de traagheid van de bediening mag daarom wel voor lief worden genomen wat dat betreft. Menig apparaat heeft die iTV aanvulling niet gekregen via een update. Eerste generatie 7140(A) heeft een 320GB schijf, het B type is voorzien van een 500GB opslag en is ook wat later op de markt gekomen. De Bugs die bekend zijn komen in beide uitvoeringen voor, wat dat betreft zit er niet of nauwelijks verschil tussen het A/B type.

De Samsung kan dusdanig worden ingesteld dat deze heel snel kan starten en dit geldt dan voor een maximale standby periode van 48h. Daarna gaat ie in diepe slaap en duurt het starten een dikke 50 seconden. Hij gaat ook in diepe slaap als ie vanuit standby een opname heeft uitgevoerd (nieuwe Bug sinds laatste firmware). Een opname uitgevoerd op de achtergrond tijdens TV kijken geeft dat probleem niet. Op bepaalde zenders veranderd het apparaat vanzelf de ingestelde opnamen, vreemde gewaarwording. Er klopt dan helemaal niets meer van de ingestelde datums en tijden. Dit is niet exemplarisch, geldt voor alle 7140 apparaten maar beperkt zich tot een bepaald aantal zenders. Neem je daar normaal gesproken al niets van op, dan is er voor wat dat betreft geen probleem. Die timer opnamen gaan trouwens mis als je ze vanuit de GUIDE programmeert. Voer je de opname via de TIMER functie handmatig in dan worden ze wel goed uitgevoerd. Oorzaak is bekend, er wordt echter niets meer aan gedaan door Samsung. Support is helemaal van de Ziggo gebruikersgroep website verdwenen.

Onderstaand een persoonlijke reactie die ik via een PM had ontvangen, nu ruim een jaar geleden.

Beste,

We hebben de oorzaak van het probleem kunnen achterhalen. De STB pakt bepaalde berichten op die vanuit het Ziggo netwerk worden gestuurd en invloed hebben op de start -en stoptijden van programma's weergegeven in de programmering op de STB. Deze berichten moeten worden genegeerd om zo het probleem van onverwachte veranderende start -en stoptijden van opnames op te lossen.

De implementatie heeft enige tijd nodig omdat er ook moeten worden gekeken of deze wijziging invloed heeft op andere functies. Wij houden u op de hoogte van de voortgang.

Groet, Samsung STB Team.

Ik vraag mij eigenlijk af of een Humax PVR van het type 5200 of hoger niet een zorgelozer gebruik in het verschiet heeft, de tijd zal het leren.

V.w.b. de Samsung 7140 als gebruikt artikel, ze moeten spotgoedkoop kunnen worden aangeschaft, anders zou ik naar een Humax 5200 of hoger om kijken.

Succes ermee... ;)

Testing, one, two ...

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-01 16:30
Wat de Humax tevens interessant maakt, is dat je er ook je andere apparaten kan besturen met de afstandbediening.

http://www.humaxdigital.com/rcu/rcucodelist_mdb1.3_gb.pdf

Het is soms even zoeken welke code bij je product hoort, maar met trial & error ben je er zo. Ik gebruik zelf mijn afstandbediening voor mijn decoder, TV en CD/Radio speler. Uiteraard liggen de originele afstandbedieningen altijd in de buurt, gezien deze vaak net wat meer opties hebben. Maar voor allerdaags gebruik is het een prima afstandbediening voor al mijn apparaten.

Zou hem ook graag voor mijn PS3 (=mijn bluray speler) gebruiken, maar dan heb je toch echt iets van Bravia Sync nodig of een IR adaptertje in je PS3.

[ Voor 12% gewijzigd door MadDogMcCree op 07-08-2015 17:43 ]

• Spam
macxpgebruiker schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 17:42:
Wat de Humax tevens interessant maakt, is dat je er ook je andere apparaten kan besturen met de afstandbediening.

http://www.humaxdigital.com/rcu/rcucodelist_mdb1.3_gb.pdf

Het is soms even zoeken welke code bij je product hoort, maar met trial & error ben je er zo. Ik gebruik zelf mijn afstandbediening voor mijn decoder, TV en CD/Radio speler. Uiteraard liggen de originele afstandbedieningen altijd in de buurt, gezien deze vaak net wat meer opties hebben. Maar voor allerdaags gebruik is het een prima afstandbediening voor al mijn apparaten.

Zou hem ook graag voor mijn PS3 (=mijn bluray speler) gebruiken, maar dan heb je toch echt iets van Bravia Sync nodig of een IR adaptertje in je PS3.
Dank je voor alle info. Ik gebruik nu een harmony one Remote om al mijn apparaten (TV, Kodi op Rpi2, WMC via MS ir, Apple TV & versterker) aan te sturen dus de Remote van humax gaat m niet worden ;)

Zelf blijf ik neigen naar de 7140 omdat ie HDMI-CEC heeft. Ondanks de brakke interface en fouten. Want dan kan is weggemoffeld worden en zit ie niet in het oogveld. Als de 5200c inderdaad die IR problemen heeft dan is dat niet fijn. Via HDMI-cec kan ik namelijk op hoogte van de TV richten ipv het tv meubel. We kijken bijzonder weinig tv dus misschien is die Samsung goed genoeg.

Nogmaals dank voor alle info.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Er is vandaag een nieuwe Firmware verschenen voor de Samsung. Misschien kan jij positieve veranderingen ontdekken van deze update?

Testing, one, two ...

• Spam
hardware-lover schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 17:48:
Er is vandaag een nieuwe Firmware verschenen voor de Samsung. Misschien kan jij positieve veranderingen ontdekken van deze update?
Ik heb inmiddels de samsung een week in gebruik en ik word heel verdrietig van de trage interface. Ook iTV is echt erbarmelijk.

Van ellende heb ik m'n DVBLink servertje weer opnieuw opgebouwd (met maar 1 anysee tuner) om zo met mn Rpi2 & kodi de PVR client te gebruiken. Blijft zoeken naar een goeie PVR |:(

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

iTV gebruik bevinding kan ik mij in vinden, maar deze is als update beschikbaar gekomen op dit apparaat, dus waarom daarover zeuren als je er geen nieuwe PVR voor aan hoeft te kopen. Over die traagheid bij normaal TV gebruik mag ik werkelijk niet klagen, dat gaat allemaal toch behoorlijk vlot, dus waar bij jouw die bevinding vandaan komt, geen idee?

Testing, one, two ...

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:44
ITV is met de Humax of CI+ net zo'n ramp, de traagheid zit hem in het backend bij Ziggo.

• Spam
hardware-lover schreef op donderdag 03 september 2015 @ 20:08:
iTV gebruik bevinding kan ik mij in vinden, maar deze is als update beschikbaar gekomen op dit apparaat, dus waarom daarover zeuren als je er geen nieuwe PVR voor aan hoeft te kopen. Over die traagheid bij normaal TV gebruik mag ik werkelijk niet klagen, dat gaat allemaal toch behoorlijk vlot, dus waar bij jouw die bevinding vandaan komt, geen idee?
Ik vind de interface gewoon totaal niet fijn. Zappen gaat wel ok maar iets opnemen of een serie opnemen is waardeloos. Ook het terugkijken van opnames of een opname starten tijdens het opnemen is niet intuitief. Spoelen loopt ook niet lekker. Al met al voel je aan alles dat er geen vlotte CPU zit achter die interface.

Ik zal wel verwend zijn met Windows Media Center. Kodi PVR is het ook niet helemaal hoor maar daar heb ik tenminste de luxe van het TV kijken vanaf meerdere apparaten.

Pagina: 1