Toon posts:

Nieuwe high-end computer voor ontwerpen en casual gaming Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen!

Tot enkele dagen geleden was ik namelijk van plan een Macbook Pro 15" te kopen voor ongeveer 2000 euro.
Na nader inzien vind ik de specificaties van zo'n ding maar zeer zwak voor 2000 euro.
Als 16-jarige student kom ik niet zomaar aan zoveel geld, en koop ik dan ook heel erg graag iets aan zonder dat ik daar later spijt van heb. Ookal zou het wel fijn zijn dat mijn iPhone en mijn computer (Macbook in dit geval dan) perfect samen zouden werken.

Hier komt dus de honderdduizendste topic van vandaag voor jullie met de vraag voor advies.

Nu, naar het onderwerp: ik ga volgend jaar Multimedia studeren. Dit houdt in het gebruik van Photoshop, Illustrator, After Effects,.., programmeren, animeren en 3D modelling. Daarvoor koop ik eigenlijk ook hoofdzakelijk dit systeem aan.

Verder zou ik er graag alle games op kunnen spelen op een normale framerate. ALLE games. Zoals je bij een console zou zeggen: ik heb zin in dat spel, dan speel ik dat spel zonder me zorgen hoeven te maken over 'kan mijn pc dit spel wel aan?'
Maar het wordt niet hoofdzakelijk een game PC. Ik zou wel graag af en toe eens gamen, dan speel ik vooral games als CS:GO, maar ook zou ik met heel veel plezier eens de schoonheid van games als Battlefield te zien krijgen. Liefst in een zo mooi mogelijke weergave. Ik wil wel hardcore kunnen gamen dus.

Grootte en bouwkwaliteit spelen hier ook een hele grote rol.
Ik heb zéér slechte ervaringen met HP's bouwkwaliteit, dus graag zou ik nu wel een zeer stevige en 'premium' computer hebben. Daarom dat de Macbook mij ook wel aansprak/aanspreekt (ookal is het een laptop en valt dit niet te vergelijken - dit telt ook voor de Mac Pro en de iMacs enz.): perfect, solide en stevige aluminium design die zeker ook wel tegen een stootje kunnen.

Mijn voorkeur gaat uit naar eens een keertje het laatste, het beste, het nieuwste te hebben en een computer aan te schaffen die future-proof is en die ik later nog gewoon kan upgraden wanneer er nieuwe onderdelen uitkomen.. Ik heb vernomen dat er vandaag Skylake-toestanden zijn uitgekomen: is het aangeraden om hier iets van aan te schaffen? Hier is mijn verstand van computer iets te beperkt..

Hopelijk kunnen jullie mij helpen de perfecte computer te vinden (als deze bestaat..?)

Ik heb geen algemeen budget omdat ik niet weet hoeveel ik moet uitgeven voor de perfecte computer.. Ik wil niet te veel, maar ook zeker niet te weinig uitgeven, vandaar dat ik geen budget opgeef.

Ook heb ik randapparatuur nodig: hierbij dacht ik dan aan speakers, een toetsenbord, een beeldscherm en een webcam (met microfoon of apart een microfoon)
Een muis (Steelseries Rival) heb ik nog, dus deze kan ik nog perfect gebruiken.

Ook heb ik nog een klein vraagje: is het volgens jullie de moeite om nu of later een monitor te kopen met zogenaamde 'G-Sync'? Ik begrijp deze term niet echt goed..

Ik kijk heel erg uit naar jullie antwoord.

Alvast bedankt!

Hier nog alles in een klassiek lijstje:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
-Ontwerpen in Photoshop, Illustrator
-Videobewerking in After Effects en Sony Vegas
-Hardcore gamen
-Skypen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik heb geen vast budget zoals eerder vermeld.
Ik heb geen algemeen budget omdat ik niet weet hoeveel ik moet uitgeven voor de perfecte computer.. Ik wil niet te veel, maar ook zeker niet te weinig uitgeven, vandaar dat ik geen budget opgeef.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
-Muis: Steelseries Rival

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Volgens mij is één videokaart wel genoeg.
Verder hoop ik een SSD, samen met een HDD in mijn systeem te kunnen ontvangen.
Ik heb ook al de perfecte case gevonden, namelijk de Be Quiet! Silent Base 800 met side window. Indien jullie andere (misschien betere?) suggesties hebben, zijn jullie suggesties ook altijd welkom!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Ik heb nog niet echt ervaring met desktop PCs, dus met merken ook niet echt.. Ik heb verder alleen slechte ervaringen gehad met mijn HP Laptop.. Inmens slechte bouwkwaliteit!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ik wil dat hij al mijn programma's en games 'smooth' en mooi draait. Verder heb ik geen specifieke eisen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Geen flauw idee wat dit allemaal inhoudt, dus tot hier toe niet denk ik? Tenzij jullie me kunnen overtuigen? :P

Verder ben ik ook nog op zoek naar een goede winkel om mijn onderdelen te kopen (en eventueel te laten monteren). Enige suggesties? Ik dacht al aan azerty.nl (na veel goede ervaring met hen te hebben!), Alternate en Tones.
De enigste reden dat ik twijfel om Azerty.nl te nemen is omdat ik in België woon en als er dan iets mis is met mijn computer en/of de onderdelen ben ik om het plat te zeggen: genaaid.

Ik heb al eens gekeken en ik vond de GTX 970 wel redelijk goed uitzien.
Verder zou ik ook graag (minimum) 16GB RAM hebben en zoals ik al eerder zei een SSD en een HDD.

Sorry dat ik geen uitgebreide verzameling heb van mijn eigen research, maar mijn kennis over desktop pc's is op dit moment nog iets te beperkt jammer genoeg.. Hopelijk vergeven jullie het mij, beste Tweakers, en willen jullie mij toch nog wel helpen, ondanks dit niet-zo-uitgebreid-geresearched-topic.

Alvast bedankt allemaal en nog een goede avond toegewenst!

EDIT: Deze configuratie had ik al eens samen met de toffe mensen van Alternate gemaakt, zonder rekening te houden met Skylake enz. en bevat ook nog geen webcam, speakers en toetsenbord.
Ook vind ik deze configuratie een beetje duur..

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 357,49€ 357,49
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 129,49€ 129,49
1Asus STRIX-GTX980-DC2OC-4GD5€ 575,72€ 575,72
1Seagate Barracuda STBD3000200, 3TB€ 119,-€ 119,-
1be quiet! Silent Base 800 Zwart/Oranje Window€ 137,12€ 137,12
1LG 24MP67VQ Zwart€ 192,39€ 192,39
1Corsair Hydro H80i GT€ 105,90€ 105,90
1Kingston HyperX Savage HX324C11SRK2/16€ 103,68€ 103,68
1Corsair RM750€ 129,91€ 129,91
1Samsung 850 EVO 500GB€ 182,-€ 182,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.032,70

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2015 13:53 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al erg compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Aangezien dit ontbreekt sluit ik voorlopig je topic. Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente Best buy guide van januari, maart en juli.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje maken of naar je eigen profiel importeren en zelf gebruiken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Neem even contact op met me (pijltje naast mijn username, vervolgens "stuur bericht") als je een lijstje hebt, dan gooi ik je topic weer open, zodat je die erbij kan plaatsen.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Het topic is terug open aangezien ik zelf een kleine configuratie heb toegevoegd, dus alle hulp is weer welkom!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06:19
Als je geen flauw idee hebt wat overclocken inhoudt, zou ik voor deze processor gaan:

pricewatch: Intel Core i7-4790 Boxed

Dit is de gelockte versie, de K achter de processor in jouw setup wil zeggen dat de processor geschikt is om over te klokken. Daar betaal je dan ook voor zonder dat je deze functie gaat gebruiken.

Misschien is een voeding van 750W iets aan de hoge kant, 550 / 600W is ook ruim voldoende imo.

Voor de rest zie ik veel goede dingen in deze setup m.b.t. waar je het voor gaat gebruiken! Misschien kun je nog besparen op de HDD. een 500 SSD en 1 of 2 TB erbij is echt prima.

Je geeft aan dat je deze setup te duur vind, waar zat je eerder aan te denken als ik vragen mag?

Verwijderd

Topicstarter
Joshh schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:31:
Als je geen flauw idee hebt wat overclocken inhoudt, zou ik voor deze processor gaan:

pricewatch: Intel Core i7-4790 Boxed

Dit is de gelockte versie, de K achter de processor in jouw setup wil zeggen dat de processor geschikt is om over te klokken. Daar betaal je dan ook voor zonder dat je deze functie gaat gebruiken.

Misschien is een voeding van 750W iets aan de hoge kant, 550 / 600W is ook ruim voldoende imo.

Voor de rest zie ik veel goede dingen in deze setup m.b.t. waar je het voor gaat gebruiken! Misschien kun je nog besparen op de HDD. een 500 SSD en 1 of 2 TB erbij is echt prima.

Je geeft aan dat je deze setup te duur vind, waar zat je eerder aan te denken als ik vragen mag?
Het kan zijn dat ik dit ooit in de toekomst doe, nog geen flauw idee..

Maar ik zit vooral met de vraag of ik geen Skylake processor en moederbord nodig heb voor de future-proofheid?

De voeding en harde schijf raadden ze me bij Alternate aan.

Ik dacht eerder aan een algemeen totaal van 1800 euro. (incl. randapparatuur enz.)
Ik gaf geen budget aan omdat ik geen idee heb hoeveel ik zou moeten neerleggen voor het perfecte systeem voor mij.

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06:19
De reviews zijn binnen van een Skylake processor:

review: Intels Skylake-platform Review - Sneller maar niet zuiniger

De conclusie is dat deze 7 á 8 % sneller is op CPU gebied dan de huidige vergelijkbare lijn. En de aanschafprijs is hoog op dit moment (de i7 6700k heeft een richtprijs van +- € 400,-) plus je hebt een nieuw model mobo nodig (aanschafprijs op dit moment vanaf € 120,-).

Mij lijkt me dit wat aan de hoge kant voor wat je er voor terugkrijgt. Ik adviseer je daarom het bij de huidige lijn te houden en aan deze setup wat te strippen zodat je in de richting van de 1800,- komt. Zoals gezegd de HDD en de voeding zijn dingen waar je op kunt besparen. En het scherm misschien ook nog wel een eurootje of 30,-

Je kunt inderdaad de K versie houden, maar verdiep je eens in oc voordat je bepaald dat het je voordeel brengt. De komende 5 jaar zeker niet met deze setup.

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
Stevig systeempje :P Ik zal proberen een paar van je vragen te beantwoorden:
Maar ik zit vooral met de vraag of ik geen Skylake processor en moederbord nodig heb voor de future-proofheid?
Nee, opzich niet. Processor en moederbord dat je nu hebt kunnen in principe nog jaren mee. Verder zou ik alvast even goed uit gaan zoeken of je later wil gaan overklokken, zo niet bespaar je met een niet -K processor en B-serie moederbord ipv Z al snel een euro of 100.

Skylake kan eventueel als je echt het beste van het beste wilt, maar kost je sowieso 100+ euro extra, aangezien de nieuwe processoren en zwel de bordjes als ddr-4 nog erg aan de prijs zijn.
De voeding en harde schijf raadden ze me bij Alternate aan.
Zijn opzich prima onderdelen, maar de voeding is ECHT overkill. 550W is meer dan zat, heb je zelfs nog ruimte voor overklokken mocht je dat willen. Wil je dat niet red je het ook prima met een 500-520W.

Harde schijf kan ik me voorstellen dat je voor 3TB gaat met je komende opleiding, zullen aardig wat ruimtevretertjes op komen staan.

Verder:

Waarom een kast die gericht is op stilte, maar wel een window? Als je echt voor stilte wilt gaan, neem een gesloten kast, scheelt meestal net wat extra, aangezien achter een window geen geluidsdemping zit. Als je voor looks gaat, kan je het gekste model kopen dat je kan vinden. Het is zeker mogelijk om nog een paar tientjes op je case te besparen ;)

Waarom waterkloeling? AIO koeloplossingen zijn nog relatief duur en zetten daar geen significant betere prestaties tegenover. Een luchtkoeler van 4-5 tientjes doet zijn werk net zo goed of beter en is vaak nog stiller ook.

Als je multimedia gaat studeren en je hebt nog budget over zou je eventueel kunnen kijken naar een 1440p scherm ipv 1080p. Is echter totaal optioneel, je komt hier ook prima mee uit de voeten.

Vergeet verder niet te denken aan dingen als:
- cardreader?
-optische drive?
-Windows licentie?
Kan aardig in kosten oplopen als je ze over het hoofd ziet ;)

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 244,95€ 244,95
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 127,95€ 127,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 361,95€ 361,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 69,95€ 69,95
1be quiet! Silent Base 800 Zwart/Oranje Window€ 136,95€ 136,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,95€ 37,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 83,90€ 83,90
1Seasonic M12II Evo 520W€ 57,95€ 57,95
1Crucial BX100 500GB€ 166,95€ 166,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.288,50

misschien zoiets?

kast is dezelfde die je zelf had uitgezocht.
geen monitor die komt er nog bij.

Verwijderd

Topicstarter
Joshh schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:57:
De reviews zijn binnen van een Skylake processor:

review: Intels Skylake-platform Review - Sneller maar niet zuiniger

De conclusie is dat deze 7 á 8 % sneller is op CPU gebied dan de huidige vergelijkbare lijn. En de aanschafprijs is hoog op dit moment (de i7 6700k heeft een richtprijs van +- € 400,-) plus je hebt een nieuw model mobo nodig (aanschafprijs op dit moment vanaf € 120,-).

Mij lijkt me dit wat aan de hoge kant voor wat je er voor terugkrijgt. Ik adviseer je daarom het bij de huidige lijn te houden en aan deze setup wat te strippen zodat je in de richting van de 1800,- komt. Zoals gezegd de HDD en de voeding zijn dingen waar je op kunt besparen. En het scherm misschien ook nog wel een eurootje of 30,-

Je kunt inderdaad de K versie houden, maar verdiep je eens in oc voordat je bepaald dat het je voordeel brengt. De komende 5 jaar zeker niet met deze setup.
Bedankt voor je reactie, ik zal er rekening mee houden!
kgd92 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:59:
Stevig systeempje :P Ik zal proberen een paar van je vragen te beantwoorden:

[...]

Nee, opzich niet. Processor en moederbord dat je nu hebt kunnen in principe nog jaren mee. Verder zou ik alvast even goed uit gaan zoeken of je later wil gaan overklokken, zo niet bespaar je met een niet -K processor en B-serie moederbord ipv Z al snel een euro of 100.

Skylake kan eventueel als je echt het beste van het beste wilt, maar kost je sowieso 100+ euro extra, aangezien de nieuwe processoren en zwel de bordjes als ddr-4 nog erg aan de prijs zijn.

[...]

Zijn opzich prima onderdelen, maar de voeding is ECHT overkill. 550W is meer dan zat, heb je zelfs nog ruimte voor overklokken mocht je dat willen. Wil je dat niet red je het ook prima met een 500-520W.

Harde schijf kan ik me voorstellen dat je voor 3TB gaat met je komende opleiding, zullen aardig wat ruimtevretertjes op komen staan.

Verder:

Waarom een kast die gericht is op stilte, maar wel een window? Als je echt voor stilte wilt gaan, neem een gesloten kast, scheelt meestal net wat extra, aangezien achter een window geen geluidsdemping zit. Als je voor looks gaat, kan je het gekste model kopen dat je kan vinden. Het is zeker mogelijk om nog een paar tientjes op je case te besparen ;)

Waarom waterkloeling? AIO koeloplossingen zijn nog relatief duur en zetten daar geen significant betere prestaties tegenover. Een luchtkoeler van 4-5 tientjes doet zijn werk net zo goed of beter en is vaak nog stiller ook.

Als je multimedia gaat studeren en je hebt nog budget over zou je eventueel kunnen kijken naar een 1440p scherm ipv 1080p. Is echter totaal optioneel, je komt hier ook prima mee uit de voeten.

Vergeet verder niet te denken aan dingen als:
- cardreader?
-optische drive?
-Windows licentie?
Kan aardig in kosten oplopen als je ze over het hoofd ziet ;)
Ik wil wel degelijk het beste van het beste, maar het is inderdaad wel wat duur.. Ik zit wel meer up-to-date dan, en dat zou ik wel heel fijn vinden aangezien ik, zoals ik al eerder zei, een zeer future-proof computer wil.. En zeker qua upgrades..

Voor de kast is omdat ik de kast mét window véél mooier vind dan zonder. Voor de looks dus ;)

Waterkoeling heeft ook de vriendelijke man van Alternate aangeboden. Geen idee waarom, over waterkoeling is mijn kennis iets te beperkt.. Ik vind het wel mooi, maar heb al beide positieve en negatieve dingen erover gehoord.. Vooral negatieve dingen dan om eerlijk te zijn..

Mag ik vragen waarom je een 1440p scherm aanraadt? En kan ik op 1440p ook nogsteeds alles vlot draaien enz?

Card reader heb ik niet nodig, een optische drive heb ik al en een Windows licentie ook ;)
Maar heel erg bedankt voor je reactie!
Elmo_b schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:14:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.288,50

misschien zoiets?

Dit ziet er héél goed uit! Bedankt, hier zal ik zeker rekening mee houden en bijhouden! Eerlijk gezegd ook perfect de prijs die ik in gedachten had dat het systeem zelf zou worden, ik heb een budget van 1800 euro, maar ik hoopte en dacht eerlijk gezegd wel dat ik rond deze prijs ging geraken!

De enige twijfels die ik nu heb zijn ivm Skylake..

Morgen ga ik ook naar Alternate om samen met hun een configuratie samen te stellen, en dan zal ik hen ook zeker deze configuraties onder de neus schuiven! ;) Bedankt allemaal!

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
Het grootste verschil in Skylake is dat het DDR4 geheugen ondersteunt, ipv DDR3 voor de huidige generatie PC's.

Voor in de toekomst je RAM te upgraden is Skylake dus ietsje beter, maar aangezien RAM tegenwoordig zelden een bottleneck vormt is het niet echt de moeite.

Skylake heeft ook een nieuwe socket voor de CPU, en misschien als je je CPU wil upgraden naar de generatie na Skylake zal dit "misschien" eenvoudiger zijn op de nieuwe socket. Maar zelfs dan is het geen garantie dat de huidige generatie Skylake moederborden de nieuwe generatie CPU's met dezelfde socket ondersteunen. Kortom, CPU upgraden betekent meestal toch ook moederbord upgraden, dus "futureproofen" van een CPU bestaat eigenlijk niet. (Enkel ivm huidige performance)

Korte antwoord: als je je pc NU wil kopen, neem gewoon Haswell of Broadwell.
Als je nog 6 maand kan wachten totdat Skylake meer mainstream is, dan kan je evt. wachten, maar het is niet echt een groot verschil naar "futureproofheid", en ook niet naar snelheid.

Nog een tip: De build hierboven ziet er goed uit, maar ik zou altijd een 80PLUS Gold-Rated voeding nemen (ipv bronze), zeker gezien je totale budget het toelaat.
Die zijn tegenwoordig niet zo duur meer, en zijn veel efficienter. Bespaart stroom, dus geld, en geeft minder warmte naar je case ook. Seasonic heeft goede en betaalbare gold-voedingen, bijvoorbeeld de G-series: pricewatch: Seasonic G-series 550 watt
Of de S12G serie als ze niet modulair hoeft te zijn (verwisselbare kabels).

Ook Coolermaster, Enermax, Antec, Corsair e.d. maken goede voedingen.

Succes ermee!

[ Voor 25% gewijzigd door lazershark op 06-08-2015 18:59 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:21
Als het voor je studie is dan lijkt mij een laptop handiger. Die kun je meenemen 8)7 en in groepsverband werken. Bij veel opleidingen is een laptop ook handig/verplicht.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
busscherski schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 21:48:
Als het voor je studie is dan lijkt mij een laptop handiger. Die kun je meenemen 8)7 en in groepsverband werken. Bij veel opleidingen is een laptop ook handig/verplicht.
Dit is wel een goed punt.

Als het echt voor je studie is, dan is een laptop veeeeeeeeeel handiger, kan je in groep werken, in de bibliotheek, etc. Ik denk niet dat er nog studenten met een desktop zijn tegenwoordig.

Je kan natuurlijk een goedkopere laptop om op verplaatsing te werken kopen, maar daar zal je niet lekker op kunnen werken. En 2 pc's is ook niet zo handig (continu files overzetten, alles 2x installeren/updaten, etc.). Je beseft het nu misschien niet omdat je nog bij je ouders woont, maar je zal spijt krijgen van zoveel geld te spenderen aan een desktop voor de doeleinden dat jij em nodig hebt.

Misschien moet je eens kijken naar "gaming" laptops. Ik denk dat razer en MSI een aantal leuke modellen hebben die vrij compact zijn om mee te nemen, en die ook nog eens redelijk goed kunnen gamen (kan je ook ALLE huidige games op spelen).
In vergelijking met de Macbook die je aanhaalt, zullen die ook veel betere hardware bevatten voor het geld, maar de bouwkwaliteit zal iets minder zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door lazershark op 06-08-2015 22:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
lazershark schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 18:54:
Het grootste verschil in Skylake is dat het DDR4 geheugen ondersteunt, ipv DDR3 voor de huidige generatie PC's.

Voor in de toekomst je RAM te upgraden is Skylake dus ietsje beter, maar aangezien RAM tegenwoordig zelden een bottleneck vormt is het niet echt de moeite.

Skylake heeft ook een nieuwe socket voor de CPU, en misschien als je je CPU wil upgraden naar de generatie na Skylake zal dit "misschien" eenvoudiger zijn op de nieuwe socket. Maar zelfs dan is het geen garantie dat de huidige generatie Skylake moederborden de nieuwe generatie CPU's met dezelfde socket ondersteunen. Kortom, CPU upgraden betekent meestal toch ook moederbord upgraden, dus "futureproofen" van een CPU bestaat eigenlijk niet. (Enkel ivm huidige performance)

Korte antwoord: als je je pc NU wil kopen, neem gewoon Haswell of Broadwell.
Als je nog 6 maand kan wachten totdat Skylake meer mainstream is, dan kan je evt. wachten, maar het is niet echt een groot verschil naar "futureproofheid", en ook niet naar snelheid.

Nog een tip: De build hierboven ziet er goed uit, maar ik zou altijd een 80PLUS Gold-Rated voeding nemen (ipv bronze), zeker gezien je totale budget het toelaat.
Die zijn tegenwoordig niet zo duur meer, en zijn veel efficienter. Bespaart stroom, dus geld, en geeft minder warmte naar je case ook. Seasonic heeft goede en betaalbare gold-voedingen, bijvoorbeeld de G-series: pricewatch: Seasonic G-series 550 watt
Of de S12G serie als ze niet modulair hoeft te zijn (verwisselbare kabels).

Ook Coolermaster, Enermax, Antec, Corsair e.d. maken goede voedingen.

Succes ermee!
Oké, bedankt! Ik zal er rekening mee houden en volgens mij dan toch voor de Haswell gaan ;)
busscherski schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 21:48:
lazershark schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 22:18:
[...]

Dit is wel een goed punt.

Als het echt voor je studie is, dan is een laptop veeeeeeeeeel handiger, kan je in groep werken, in de bibliotheek, etc. Ik denk niet dat er nog studenten met een desktop zijn tegenwoordig.

Je kan natuurlijk een goedkopere laptop om op verplaatsing te werken kopen, maar daar zal je niet lekker op kunnen werken. En 2 pc's is ook niet zo handig (continu files overzetten, alles 2x installeren/updaten, etc.). Je beseft het nu misschien niet omdat je nog bij je ouders woont, maar je zal spijt krijgen van zoveel geld te spenderen aan een desktop voor de doeleinden dat jij em nodig hebt.

Misschien moet je eens kijken naar "gaming" laptops. Ik denk dat razer en MSI een aantal leuke modellen hebben die vrij compact zijn om mee te nemen, en die ook nog eens redelijk goed kunnen gamen (kan je ook ALLE huidige games op spelen).
In vergelijking met de Macbook die je aanhaalt, zullen die ook veel betere hardware bevatten voor het geld, maar de bouwkwaliteit zal iets minder zijn.
Dit wou ik eerst, maar bij ons op school is een Macbook verplicht als je een laptop mee wilt nemen, en ik wil niet zoveel geld uitgeven voor zo'n sobere specificaties.
Toch wel heel erg bedankt om een goed punt aan te halen! _/-\o_

• Larkinzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-12 18:29
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 23:25:

Dit wou ik eerst, maar bij ons op school is een Macbook verplicht als je een laptop mee wilt nemen, en ik wil niet zoveel geld uitgeven voor zo'n sobere specificaties.
Toch wel heel erg bedankt om een goed punt aan te halen! _/-\o_
Wauw... op zo'n school zou ik niet eens willen zitten, wat is dat nou weer voor belachelijke regel. Ik gebruik zelf een MSI gaming laptop met een SSD er in en hij draait als een tierelier. Ik heb zelf ook een jaar lang een multimedia/game opleiding gedaan en een goeie laptop is daar bijna een vereiste.
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.288,50

misschien zoiets?

Deze build is wel prima voor wat jij nodig hebt, waarom 2000 euro uitgeven als je met ~1200-1300 euro al ruim aan jou eisen kunt voldoen.

Verwijderd

Topicstarter
Larkinzzz schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 00:15:
[...]

Wauw... op zo'n school zou ik niet eens willen zitten, wat is dat nou weer voor belachelijke regel. Ik gebruik zelf een MSI gaming laptop met een SSD er in en hij draait als een tierelier. Ik heb zelf ook een jaar lang een multimedia/game opleiding gedaan en een goeie laptop is daar bijna een vereiste.

[...]

Deze build is wel prima voor wat jij nodig hebt, waarom 2000 euro uitgeven als je met ~1200-1300 euro al ruim aan jou eisen kunt voldoen.
Haha, je kunt jammer genoeg maar op 2 scholen in een straal van 20km ofzo deze richting volgen, dusja..

En inderdaad, bedankt voor je reactie! ;)

• ArpieTech
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-02-2024
Als je mediadesign of een andere ICT opleiding gaat volgen krijg je waarschijnlijk toegang tot Dreamspark via je opleiding. Hier kun je als student met korting of vaak ook gratis Microsoft tools en software downloaden. Ik heb mijn Windows 8 Pro hiervandaan en ondertussen gewoon op Win 10, dus een volledige en legitieme versie. Vraag er eens na op je opleiding, kan je veel geld schelen als je de licentie niet hoeft te kopen.

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
ArpieTech schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 10:32:
Als je mediadesign of een andere ICT opleiding gaat volgen krijg je waarschijnlijk toegang tot Dreamspark via je opleiding. Hier kun je als student met korting of vaak ook gratis Microsoft tools en software downloaden. Ik heb mijn Windows 8 Pro hiervandaan en ondertussen gewoon op Win 10, dus een volledige en legitieme versie. Vraag er eens na op je opleiding, kan je veel geld schelen als je de licentie niet hoeft te kopen.
Windows 10 for education is sowieso gratis voor studenten. Draait hier prima!
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.288,50

misschien zoiets?

Aan dit lijstje kan je ook nog een hoop aanpassen hoor:
Videobewerking heeft over het algemeen baat bij meerdere cores/threads. In dat geval kun je dus beter voor een pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed over de I5 gaan. Dit icm. een luxe B85 mobo als de pricewatch: ASRock Fatal1ty B85 Killer
De combinatie is een stukje goedkoper en daarnaast nog sneller ook! (prestaties liggen tegen de I7-4790 aan.) In vergelijking met een 4690K+Z97 dus eigenlijk een no-brainer. Hoewel je dat natuurlijk ook van een I5-4460 kunt zeggen.

Kast: Wellicht de normale zwarte versie: pricewatch: be quiet! Silent Base 800 Zwart Window? Persoonlijk vind ik oranje+rood slecht samengaan qua kleurstelling.

Koeler: Wellicht de pricewatch: be quiet! Dark Rock 3? Ook dat is puur cosmetisch.

RAM: pricewatch: Kingston HyperX Fury red HX316C10FRK2/8 en eventueel nog een setje pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX316C10FBK2/8. 16GB RAM lijkt mij hier geen slecht idee aangezien er vooral met grafische programma's wordt gewerkt.

Voeding kan beter/stiller: pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular (450W is genoeg, maar de 550W versie heeft een stillere fan.)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 266,50€ 266,50
1ASRock Fatal1ty B85 Killer€ 77,95€ 77,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 70,-€ 70,-
1be quiet! Silent Base 800 Zwart Window€ 137,12€ 137,12
1be quiet! Dark Rock 3€ 58,95€ 58,95
1Kingston HyperX Fury black HX316C10FBK2/8€ 44,95€ 44,95
1Kingston HyperX Fury red HX316C10FRK2/8€ 44,95€ 44,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 75,95€ 75,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.305,27

Aangezien je een kast met een raampje hebt uitgekozen heb ik erg op de kleuren gelet, als uiterlijk niks uitmaakt kan er uiteraard nog een hoop bespaard worden.

edit:
Ook heb ik nog een klein vraagje: is het volgens jullie de moeite om nu of later een monitor te kopen met zogenaamde 'G-Sync'? Ik begrijp deze term niet echt goed..
G-sync is in mijn ogen nog veel te duur. Daarnaast zijn al die schermen voorzien van een TN-paneel. In de praktijk betekent dit slechte kijkhoeken en kleurweergave. Op zich gamed zo'n 144Hz scherm heerlijk, maar gezien de prijs en het feit dat je de PC primair koopt voor je opleiding zou ik gewoon voor een fatsoenlijk IPS-scherm kiezen. (Ook daar kan je prima op gamen hoor :P)

Als je het kwijt kunt zou ik voor een tweetal 1440P pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart schermen gaan. Zo'n tweede scherm geeft je behoorlijk wat extra werkruimte namelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door svenvv2 op 07-08-2015 12:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
ArpieTech schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 10:32:
Ik heb al een Windows 8 Pro licentie aangekocht enkele jaren geleden, dus daar heb ik geen probleem ;)
svenvv2 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:50:
[...]

Windows 10 for education is sowieso gratis voor studenten. Draait hier prima!

[...]

Aan dit lijstje kan je ook nog een hoop aanpassen hoor:
Videobewerking heeft over het algemeen baat bij meerdere cores/threads. In dat geval kun je dus beter voor een pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed over de I5 gaan. Dit icm. een luxe B85 mobo als de pricewatch: ASRock Fatal1ty B85 Killer
De combinatie is een stukje goedkoper en daarnaast nog sneller ook! (prestaties liggen tegen de I7-4790 aan.) In vergelijking met een 4690K+Z97 dus eigenlijk een no-brainer. Hoewel je dat natuurlijk ook van een I5-4460 kunt zeggen.

Kast: Wellicht de normale zwarte versie: pricewatch: be quiet! Silent Base 800 Zwart Window? Persoonlijk vind ik oranje+rood slecht samengaan qua kleurstelling.

Koeler: Wellicht de pricewatch: be quiet! Dark Rock 3? Ook dat is puur cosmetisch.

RAM: pricewatch: Kingston HyperX Fury red HX316C10FRK2/8 en eventueel nog een setje pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX316C10FBK2/8. 16GB RAM lijkt mij hier geen slecht idee aangezien er vooral met grafische programma's wordt gewerkt.

Voeding kan beter/stiller: pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular (450W is genoeg, maar de 550W versie heeft een stillere fan.)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 266,50€ 266,50
1ASRock Fatal1ty B85 Killer€ 77,95€ 77,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 70,-€ 70,-
1be quiet! Silent Base 800 Zwart Window€ 137,12€ 137,12
1be quiet! Dark Rock 3€ 58,95€ 58,95
1Kingston HyperX Fury black HX316C10FBK2/8€ 44,95€ 44,95
1Kingston HyperX Fury red HX316C10FRK2/8€ 44,95€ 44,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 75,95€ 75,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.305,27

Aangezien je een kast met een raampje hebt uitgekozen heb ik erg op de kleuren gelet, als uiterlijk niks uitmaakt kan er uiteraard nog een hoop bespaard worden.

edit:

[...]

G-sync is in mijn ogen nog veel te duur. Daarnaast zijn al die schermen voorzien van een TN-paneel. In de praktijk betekent dit slechte kijkhoeken en kleurweergave. Op zich gamed zo'n 144Hz scherm heerlijk, maar gezien de prijs en het feit dat je de PC primair koopt voor je opleiding zou ik gewoon voor een fatsoenlijk IPS-scherm kiezen. (Ook daar kan je prima op gamen hoor :P)

Als je het kwijt kunt zou ik voor een tweetal 1440P pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart schermen gaan. Zo'n tweede scherm geeft je behoorlijk wat extra werkruimte namelijk.
Bedankt voor je samenstelling! Ik zal er ook rekeing mee houden.

Ik heb nu een mail gestuurd naar Azerty voor raad aangezien ik wel denk dat ik bij hen mijn systeem wel ga bestellen. Al zeer goede ervaringen mee en alle wegen leiden naar Azerty in plaats van Rome om eerlijk te zijn :+

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:34
Je zou nog steeds de pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed kunnen overwegen.
Die wordt je door Joshh afgeraden, omdat je niet gaat overklokken, maar hij vergeet daarbij dat de 4790K standaard 400MHz hoger geklokt is dan de 4790.
Dus ook als je niet gaat overklokken kan deze z'n meerprijs waard zijn.

De voeding kan nog wel een slag kleiner: pricewatch: Seasonic S12G 450W
Die levert meer dan voldoende vermogen, wat ook regelmatig in dit topic terug komt: Voeding advies en informatie topic - Deel 31
De kabels van deze voeding zijn ook iets mooier dan die van de CM V550.
Een niet-modulaire voeding is in jouw geval ook mooier, omdat alle kabels daarbij vanuit de hoek van de voeding komen en je ze direct naar de kabelmanagementruimte achter het moederbord kunt leiden. (zie de afbeeldingen in deze topicstart: -The_Mask- in "Voeding advies en informatie topic - Deel 30")

• svenvv2
wappiewappie schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 23:55:
Je zou nog steeds de pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed kunnen overwegen.
Die wordt je door Joshh afgeraden, omdat je niet gaat overklokken, maar hij vergeet daarbij dat de 4790K standaard 400MHz hoger geklokt is dan de 4790.
Dus ook als je niet gaat overklokken kan deze z'n meerprijs waard zijn.

De voeding kan nog wel een slag kleiner: pricewatch: Seasonic S12G 450W
Die levert meer dan voldoende vermogen, wat ook regelmatig in dit topic terug komt: Voeding advies en informatie topic - Deel 31
De kabels van deze voeding zijn ook iets mooier dan die van de CM V550.
Een niet-modulaire voeding is in jouw geval ook mooier, omdat alle kabels daarbij vanuit de hoek van de voeding komen en je ze direct naar de kabelmanagementruimte achter het moederbord kunt leiden. (zie de afbeeldingen in deze topicstart: -The_Mask- in "Voeding advies en informatie topic - Deel 30")
Wellicht een beetje mijn eigen samenstelling verdedigen maar een 4790K kost €100 meer dan een 1231V3, terwijl het enige (praktische) verschil de 600Mhz verschil in kloksnelheid is. Om eerlijk te zijn vind ik dat zelf die 100 euro niet waard.
(Ik heb zelf overigens wel een 4790K, maar die heb ik aangeschaft voordat ik die Xeon leerde kennen :'()

Over de voeding: Mijn eigen ervaring leert dat die CM V550 een stuk stiller is dan de S12G, vandaar dat ik die heb gekozen. Over je argumenten wat looks betreft ben ik het zeker met je eens.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:34
Dat snap ik heel goed, hoor. Zelf zou ik ook twijfelen tussen die twee cpu's. :)
De i7-4790K is 18% sneller. Of hij dat die meerprijs waard vindt kan Benjamin alleen zelf bepalen.
svenvv2 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 00:32:
[...]
Over de voeding: Mijn eigen ervaring leert dat die CM V550 een stuk stiller is dan de S12G, vandaar dat ik die heb gekozen.
Wordt dat dan niet overstemt door de videokaart?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier alles even samengevat wat ik tot hiertoe heb samengesteld (samen met de hulp van Azerty.nl)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 314,90€ 314,90
1Gigabyte GA-Z97-D3H€ 106,-€ 106,-
1EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0€ 366,90€ 366,90
1WD Green WD10EZRX€ 51,-€ 51,-
1Logitech HD Webcam C310€ 34,95€ 34,95
1Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 246,84€ 246,84
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,50€ 39,50
1Kingston HyperX Fury black HX316C10FBK2/16€ 85,-€ 85,-
1Seasonic G-series 550 watt€ 82,90€ 82,90
1Crucial MX200 2,5" 250GB€ 96,50€ 96,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.561,61

Nu twijfel ik inderdaad of ik niet beter de i7-4790K neem - ook het ramgeheugen: ik ziet dat zij mij 1600MHz aangeraden hebben, terwijl ik er voor ongeveer dezelfde prijs van meer heb, wat moet ik hiermee?

Een vriend van mij zei ook dat het scherm niet geschikt is voor gaming vanwege de 8ms response time en 60hz.. Is dit waar? Ik vroeg het aan de mensen van Azerty en zei zeiden dat het voor beide (school en gaming) het perfecte beeldscherm is..

Indien jullie nog iets opmerken hoor ik het heel graag!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:38
Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 13:09:
Ik heb hier alles even samengevat wat ik tot hiertoe heb samengesteld (samen met de hulp van Azerty.nl)

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.561,61

Nu twijfel ik inderdaad of ik niet beter de i7-4790K neem - ook het ramgeheugen: ik ziet dat zij mij 1600MHz aangeraden hebben, terwijl ik er voor ongeveer dezelfde prijs van meer heb, wat moet ik hiermee?
Die vraag snap ik niet :? Volgens mij is deze keuze prima en is ook 1600MHz. Voor ~90 euro ga je niet meer dan 16GB krijgen iig.
Een vriend van mij zei ook dat het scherm niet geschikt is voor gaming vanwege de 8ms response time en 60hz.. Is dit waar? Ik vroeg het aan de mensen van Azerty en zei zeiden dat het voor beide (school en gaming) het perfecte beeldscherm is..
Tsja, het is geen echte "game" monitor met 144Hz, 3D en 2ms response time. Maarja, die schermen komen ook met slechte kleurweergave. Voor gamen is het inderdaad niet de beste keuze als je echt helemaal geen tearing wil en dergelijke. Maar bij alle moderne monitoren merk je daar al niks meer van. Gezien je opleiding en de applicaties die je gaat gebruiken is er imho geen betere keuze voor een leuke prijs. Kun je ook prima mee gamen, maar belangrijker, je kunt er ook naar hartelust op photoshoppen (en dat kan een game-monitor niet goed)

• svenvv2
De gewone 4790 vind ik persoonlijk een slechte deal. Dat ding is letterlijk die Xeon, maar dan met geintegreerde videokaart. (terwijl je al een losse graka hebt.) Ga dan voor de 4790K, dan kun je op een eventueel later moment nog iets meer Mhzjes eruit trekken.

EVGA 970 ben ik geen fan van. Het is een van de luidruchtigere 970's en er zit ook geen backplate op. Iets wat in mijn ogen bij GPU's in het hogere segment praktisch verplicht is. Wellicht is de ASUS-versie een idee, die heeft ook een vrij schaarse kleurstelling.

WD Greens zijn trage HDD's. Ga voor WD blue of Seagate desktop schijven.

Scherm: Zelf heb ik zowel de U2412M als de U2515H en om eerlijk te zijn vind ik de U2515H superieur. Zeker met modelleren/grafisch ontwerpen is de extra werkruimte tov. 1200P ideaal.

Voeding: 450W is genoeg, maar op een of andere manier is de 550W versie momenteel goedkoper. 8)7 8)7 (laten staan dus.)

SSD: BX100 is goedkoper en het verschil in snelheid merk je in de praktijk helemaal niks van. Zelf heb ik meerdere SSD's in Raid0 en ik merk geen verschil tussen 1 of 2 SSD's (wat een veel groter verschil is dan een enkele iets snellere SSD....)

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 13:34:
[...]

Die vraag snap ik niet :? Volgens mij is deze keuze prima en is ook 1600MHz. Voor ~90 euro ga je niet meer dan 16GB krijgen iig.

[...]

Tsja, het is geen echte "game" monitor met 144Hz, 3D en 2ms response time. Maarja, die schermen komen ook met slechte kleurweergave. Voor gamen is het inderdaad niet de beste keuze als je echt helemaal geen tearing wil en dergelijke. Maar bij alle moderne monitoren merk je daar al niks meer van. Gezien je opleiding en de applicaties die je gaat gebruiken is er imho geen betere keuze voor een leuke prijs. Kun je ook prima mee gamen, maar belangrijker, je kunt er ook naar hartelust op photoshoppen (en dat kan een game-monitor niet goed)
Ik bedoelde qua MHz. Voor dezelfde prijs kan ik blijkbaar 1.866MHz krijgen?
En oké, bedankt voor je uitleg! ;)
svenvv2 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 13:42:
De gewone 4790 vind ik persoonlijk een slechte deal. Dat ding is letterlijk die Xeon, maar dan met geintegreerde videokaart. (terwijl je al een losse graka hebt.) Ga dan voor de 4790K, dan kun je op een eventueel later moment nog iets meer Mhzjes eruit trekken.

EVGA 970 ben ik geen fan van. Het is een van de luidruchtigere 970's en er zit ook geen backplate op. Iets wat in mijn ogen bij GPU's in het hogere segment praktisch verplicht is. Wellicht is de ASUS-versie een idee, die heeft ook een vrij schaarse kleurstelling.

WD Greens zijn trage HDD's. Ga voor WD blue of Seagate desktop schijven.

Scherm: Zelf heb ik zowel de U2412M als de U2515H en om eerlijk te zijn vind ik de U2515H superieur. Zeker met modelleren/grafisch ontwerpen is de extra werkruimte tov. 1200P ideaal.

Voeding: 450W is genoeg, maar op een of andere manier is de 550W versie momenteel goedkoper. 8)7 8)7 (laten staan dus.)

SSD: BX100 is goedkoper en het verschil in snelheid merk je in de praktijk helemaal niks van. Zelf heb ik meerdere SSD's in Raid0 en ik merk geen verschil tussen 1 of 2 SSD's (wat een veel groter verschil is dan een enkele iets snellere SSD....)
Over punt 1 en punt 3 was ik inderaad al aan het twijfelen.
Bij punt 2 begrijp ik het probleem niet zo goed: een backplate maakt toch niet zoveel uit? En ook het geluid: de fan springt toch pas aan bij zware activiteit?

Over het scherm heb ik inderdaad dankzij jou nu ook wat m'n twijfels :P Nog mensen die hierover hun mening kunnen geven?

Ook je punt van de SSD's begrijp ik niet goed.. De MX200 zijn toch de meer superieure SSD's dacht ik, niet?

EDIT: Ik zal even een nieuw topic starten om het wat overzichtelijker te maken want ik heb mijn wensen en dergelijke een beetje herschreven. Dit topic mag dus gesloten worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2015 18:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat zoek ik?

Bij deze een nieuw topic omdat ik mijn eisen en wensen wat aangepast heb en omdat het eerlijk gezegd een zooitje was op het vorige topic :X

Ik ben op zoek naar een nieuwe computer die volledig aansluit bij mijn profiel, dus ik stel voor mezelf eerst even voor te stellen:

Ik ben een 16-jarige student uit Brasschaat, Antwerpen (België) die vanaf september begint aan zijn studie 'Multimedia'.
Multimedia houdt het gebruik van Photoshop, Illustrator, After Effects en ook programmeren en 3D modelling in.
Verder heb ik een vriendin waar ik dagelijks (elke avond) mee skype. Dus ik heb ook zeker een webcam (met een microfoon - of een microfoon apart) nodig.
Ik game ook heel graag! Ik heb jammer genoeg nog nooit eerder een systeem gehad dat mijn games deftig draait..
Ik ben een heel erge Counter-Strike: Global Offensive fanaat, maar ik zou het ook heel erg fijn vinden om de ware pracht van Battlefield en Far Cry ook eens waar te kunnen nemen.

Wat heb ik dus concreet nodig? Ik ben op zoek naar een systeem dat mijn eisen PERFECT uit kan voeren.
Ik heb een systeem en randapparatuur nodig dat perfect geschikt is voor zowel mijn studies als voor gaming als voor mijn profiel.
Als randapparatuur denk ik dan aan een monitor, een toetsenbord, een kaartlezer, speakers en een webcam (met een microfoon - of een microfoon apart)

Ik zou graag zelf alles assembleren en ook Windows, een muis en een muismat (beide van Steelseries) heb ik al.

Ik heb ook zeker een systeem nodig dat future-proof is en (bv. voor later) te upgraden valt wanneer er nieuwe technologieën en/of onderdelen uitkomen.

Heb ik al voorkeuren van merken? Neen, dit is de eerste keer dat ik zelf een systeem aanschaf dus ik heb nog geen eerdere ervaring met merken.

Het zou ook heel fijn zijn als jullie de keuze van de onderdelen zouden kunnen argumenteren zodat ik later niet met verdere twijfels en dergelijke kom te staan en zodat ik weet wat ik koop, en waarom. Daarmee bedoel ik onder andere bijvoorbeeld waarom jullie dit bepaald onderdeel (over een ander) gekozen hebben enz.

Een vast budget heb ik bewust niet vermeld omdat ik niet weet hoeveel ik neer moet tellen voor een systeem dat aan al mijn eisen en wensen voldoet.

Alvast bedankt, ik kijk heel erg uit naar jullie antwoord!

Alles nog even in een klassiek lijstje, zoals het hoort in dit forum:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
-Ontwerpen in Adobe Illustrator, Photoshop,..
-Videobewerking in Adobe After Effects,..
-3D modelling
-Programmeren
-Skypen
-Gamen
En uiteraard ook: -Surfen en mailen enz. :+

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Een vast budget heb ik bewust niet vermeld omdat ik niet weet hoeveel ik neer moet tellen voor een systeem dat aan al mijn eisen en wensen voldoet.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
-Muis: Steelseries Rival
-Muismat: Steelseries DeX
-DVD-lezer en -writer

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Volgens mij heb ik al zeker een 4790K nodig, een GTX 970, een SSD van min. 256GB en een HDD.

Qua gaming zal ik op de SSD dan ook bv. games zetten die ik vaak speel en niet te veel ruimte in beslag nemen, op de HDD games die veel ruimte in beslag nemen of die ik niet, weinig of amper speel.
Verder komt er op de SSD het besturingssysteem en op de HDD waarschijnlijk de documenten en projectbestanden enz.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Heb ik al voorkeuren van merken? Neen, dit is de eerste keer dat ik zelf een systeem aanschaf dus ik heb nog geen eerdere ervaring met merken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ik wil dat mijn systeem voldoet aan de eisen en wensen hierboven vermeld en verder dat hij future-proof is, zowel qua performance als qua upgrademogelijkheden.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Geen flauw idee - hier heb ik nog geen ervaring mee en ik weet dus ook niet of het de moeite waard is

Wat heb ik zelf al gedaan op vlak van research en dergelijke?

Ik heb al bij meerdere winkels offertes aangevraagd, maar de offerte die mij het meeste aanspreekt is toch die van Azerty. Deze heb ik in een wenslijst gegoten om het zo overzichtelijk mogelijk te maken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Carbide 330R Titanium Edition€ 97,95€ 97,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.522,44

Enkele puntjes die mij echter opvielen bij deze offerte zijn:
-De processor is een 4790 - voor een paar tientjes meer heb je de véél krachtigere 4790K die tevens ook over te clocken is.
-Een moederbord dat wél AMD Crossfire ondersteunt maar géén Nvidia SLI terwijl er mij wel een Nvidia GTX 970 wordt aangeraden?
-Een beeldkaart zonder backplate (en blijkbaar ook de luidruchtigste van alle 970 varianten)
Tevens één van de minder bekende varianten
-Een WD Green HDD - is dit geen heel zwakke en zuinige HDD? En zeker als ik er games enz. op wil installeren heel zwak qua prestaties?
-De monitor heeft 8ms response time en 60hz - geschikt voor mijn studierichting én gaming?
-Er is een aparte processor cooler bij - is de stock cooler niet krachtig/stil/koel genoeg?
-De voeding is van een merk waar ik nog nooit van heb gehoord..?
-Deze ramlatjes heb ik nog nooit eerder gebruikt zien worden..?
-Ze raden mij een MX200 SSD aan - zijn de Samsung 850 Evo's geen betere SSD's?

Ook de behuizing lijkt naar mening een beetje op een ijskast, maar dit is uiteraard persoonlijke voorkeur.
Deze behuizing zou ik dan ook liefst vervangen door een be quiet! Silent Base 800 Zwart/Oranje Window

Sorry voor zo een groot en uitgebreid topic, maar voor mij is deze keuze en aankoop echt héél belangrijk dus hecht ik er ook veel aandacht, tijd en belang aan.

Al het advies en alle hulp is van harte welkom!

Alvast bedankt!

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2015 20:08 ]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit kan natuurlijk prima in je oude topic :). Merge.

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 20:15:
[Mbr]Dit kan natuurlijk prima in je oude topic :). Merge.[/]
Het was maar om het terug overzichtelijk(er) te maken ;)

Maar oké, bedankt!

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Ik heb zelf de 4790K. En wel om de reden dat deze 400MHz sneller draait (stock) dan de niet K-versie. Dat is een dikke 10% winst voor 10% meerprijs.
Toen ik deze kocht was het verschil maar 2 tientjes. Desondanks gaat het niet om een processor voor maar 185 euro maar 300+ euro. Ik had nog steeds de K-versie genomen ook al is het verschil nu 35 euro!
Gebruikerstip: Disable core parking, google er maar eens op.

Ik raad voor je studie (met dit budget) aan een I7,16GB ram en nvidia 970 GPU aan. Overige onderdelen zijn in mindere mate belangrijk. Gewoon degelijke componenten nemen.
Uit je softwarelijstje gebruik ik alleen intensief photoshop en 3D (3Ds MAX) Deze programma's zijn beide cpu/ram based vandaar de I7 en 16GB ram. GPU kan lichter maar aangezien je ook wilt gamen vooral die 970 houden. Blijf wel bij nvidia (Cuda).
Voor 3D absoluut niet nodig maar evt kun je voor photoshop 32 GB ram willen. Ik zou dit als mogelijke uitbreiding naar de toekomst verplaatsen. Het is maar net wat je gaat doen in Ps.

Neem voor HDD een WDblue = prima.

Kast is persoonlijke voorkeur. goede (ervaring) alternatieven Fractal design define R5 of CM Silencio 652s

Gewoon een degelijk niet te duur geprijst Z97 bordje erin. Let er op wat je minimaal wilt hebben!

Scythe Mugen 4 = Een van de betere luchtkoelers. Niet veranderen, tenzij neem de PCGH editie als je nog stiller wilt.

Nvidia 970. Ik heb de gigabyte. Een van de hoogste factory kloks qua 970's. Nog belangrijker aantal aansluitingen. Gb heeft 3x DP aansluiting. Ik werk met meerdere schermen. Zowieso een aanrader met de gebruikte software. Sommige 970's hebben maar 1 dp 1hdmi en 1 dvi uitgang. Let daar op mocht je meer dan 1 scherm willen. Niet alle schermen hebben zowel dp als hdmi. loop je te kloten met verloopjes etc. Dat is niet wat je wilt.

Ram = Neem gewoon de goedkoopste met levenslange garantie. DDR3 is altijd 1600MHZ meer ga je echt niet merken. Koop je duurder, sneller of koelvinnen/gekleurde crap geef je gewoon per direct te veel uit!
Voor evt kleurschema/window kan ik het begrijpen. Ik bouw echter nooooit met window dus...

Monitor: Google eens op ''input lag'' die 8ms zegt zoveel nog niet. Ben niet echt een monitor goeroe maar die zwerven er hier wel rond. Misschien komt de betere tip nog wel. Ik zou deze niet nemen vanwege de brede bezel. Houd daar niet van. Zoiets dan weer wel

Voeding: Bespaar niet op je voeding! neem een kwalitatief goede voeding. lees de reviews en aangezien je systeem waarschijnlijk veel aan staat (renderen en gamen) is een 80 plus gold model wellicht een goede keuze!

Je setup ziet er op zich prima uit. Qua voorkeur kan er evt wat gewijzigd worden vandaar enkele tips om rekening mee te houden. Loop zelf regelmatig tegen dit soort dingetjes aan.

succes

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• Neuron Collider
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11 13:02
Eerlijk is eerlijk , de build dat svenvv2 voorstelt is gewoon veel beter dan die van azerty.
Hij speelt het klaar om dubbel zoveel opslag capaciteit zowel op de ssd als op de hd te klaren, een duurdere kast te gebruiken en zorgen dat het geheel nog mooi oogt. Wil je nog besparen dan kan je idd zo een lelijke build maken, zal meer dan 100 euro besparen.

de build van azerty is niet zo goed vergeleken met die van svenvv2
- de processor biedt geen meerwaarde, doch duurder
- moederboard biedt geen meerwaarde, doch duurder
- halve capaciteit op ssd
- halve capaciteit op hd
- ziet er minder mooi uit

Verwijderd

Topicstarter
Leijenaar schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 21:22:
Ik heb zelf de 4790K. En wel om de reden dat deze 400MHz sneller draait (stock) dan de niet K-versie. Dat is een dikke 10% winst voor 10% meerprijs.
Toen ik deze kocht was het verschil maar 2 tientjes. Desondanks gaat het niet om een processor voor maar 185 euro maar 300+ euro. Ik had nog steeds de K-versie genomen ook al is het verschil nu 35 euro!
Gebruikerstip: Disable core parking, google er maar eens op.

Ik raad voor je studie (met dit budget) aan een I7,16GB ram en nvidia 970 GPU aan. Overige onderdelen zijn in mindere mate belangrijk. Gewoon degelijke componenten nemen.
Uit je softwarelijstje gebruik ik alleen intensief photoshop en 3D (3Ds MAX) Deze programma's zijn beide cpu/ram based vandaar de I7 en 16GB ram. GPU kan lichter maar aangezien je ook wilt gamen vooral die 970 houden. Blijf wel bij nvidia (Cuda).
Voor 3D absoluut niet nodig maar evt kun je voor photoshop 32 GB ram willen. Ik zou dit als mogelijke uitbreiding naar de toekomst verplaatsen. Het is maar net wat je gaat doen in Ps.

Neem voor HDD een WDblue = prima.

Kast is persoonlijke voorkeur. goede (ervaring) alternatieven Fractal design define R5 of CM Silencio 652s

Gewoon een degelijk niet te duur geprijst Z97 bordje erin. Let er op wat je minimaal wilt hebben!

Scythe Mugen 4 = Een van de betere luchtkoelers. Niet veranderen, tenzij neem de PCGH editie als je nog stiller wilt.

Nvidia 970. Ik heb de gigabyte. Een van de hoogste factory kloks qua 970's. Nog belangrijker aantal aansluitingen. Gb heeft 3x DP aansluiting. Ik werk met meerdere schermen. Zowieso een aanrader met de gebruikte software. Sommige 970's hebben maar 1 dp 1hdmi en 1 dvi uitgang. Let daar op mocht je meer dan 1 scherm willen. Niet alle schermen hebben zowel dp als hdmi. loop je te kloten met verloopjes etc. Dat is niet wat je wilt.

Ram = Neem gewoon de goedkoopste met levenslange garantie. DDR3 is altijd 1600MHZ meer ga je echt niet merken. Koop je duurder, sneller of koelvinnen/gekleurde crap geef je gewoon per direct te veel uit!
Voor evt kleurschema/window kan ik het begrijpen. Ik bouw echter nooooit met window dus...

Monitor: Google eens op ''input lag'' die 8ms zegt zoveel nog niet. Ben niet echt een monitor goeroe maar die zwerven er hier wel rond. Misschien komt de betere tip nog wel. Ik zou deze niet nemen vanwege de brede bezel. Houd daar niet van. Zoiets dan weer wel

Voeding: Bespaar niet op je voeding! neem een kwalitatief goede voeding. lees de reviews en aangezien je systeem waarschijnlijk veel aan staat (renderen en gamen) is een 80 plus gold model wellicht een goede keuze!

Je setup ziet er op zich prima uit. Qua voorkeur kan er evt wat gewijzigd worden vandaar enkele tips om rekening mee te houden. Loop zelf regelmatig tegen dit soort dingetjes aan.

succes
Bedankt voor je reactie! Is een aftermarket cooler eigenlijk wel nodig zolang ik niet ga overclocken?
supadupa2 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 21:24:
Eerlijk is eerlijk , de build dat svenvv2 voorstelt is gewoon veel beter dan die van azerty.
Hij speelt het klaar om dubbel zoveel opslag capaciteit zowel op de ssd als op de hd te klaren, een duurdere kast te gebruiken en zorgen dat het geheel nog mooi oogt. Wil je nog besparen dan kan je idd zo een lelijke build maken, zal meer dan 100 euro besparen.

de build van azerty is niet zo goed vergeleken met die van svenvv2
- de processor biedt geen meerwaarde, doch duurder
- moederboard biedt geen meerwaarde, doch duurder
- halve capaciteit op ssd
- halve capaciteit op hd
- ziet er minder mooi uit
Yep, maar aangezien ik ook graag zou gamen is het volgens mij slimmer om een i7 te nemen, niet?

• svenvv2
Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 21:34:
Yep, maar aangezien ik ook graag zou gamen is het volgens mij slimmer om een i7 te nemen, niet?
Voor gaming wordt juist altijd een I5 aangeraden en is een Xeon/I7 overkill. Pas met grafisch ontwerpen/renderen ed. worden die Xeons/I7's juist interressant.

Verwijderd

Topicstarter
svenvv2 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 21:39:
[...]

Voor gaming wordt juist altijd een I5 aangeraden en is een Xeon/I7 overkill. Pas met grafisch ontwerpen/renderen ed. worden die Xeons/I7's juist interressant.
En met een Xeon zal ik dan ook deftig kunnen gamen, of niet?

• svenvv2
Uiteraard ;)

Verwijderd

Topicstarter
Aight, beter dan de i7-4790K algemeen gezien?

Moederbord ondersteunt wel alleen Crossfire en geen Nvidia SLI.. Kan dit geen probleem vormen? Eventueel voor later ofzo? Geheugen is ook 4 latjes van 4, is het niet beter 2 van 8 te steken?
Is dit ook de beste voeding?
En zijn de Samsung SSD's niet beter?

Ook dit: er is een aparte processor cooler bij - is de stock cooler niet krachtig/stil/koel genoeg?

• GENETX
Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 21:50:
[...]

Aight, beter dan de i7-4790K algemeen gezien?
Nee, de Xeon is trager (zie klokfrequenties). Maarja, is ook gelijk zo'n 100 euro (uit mijn hoofd?) goedkoper.

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 21:59:
[...]

Nee, de Xeon is trager (zie klokfrequenties). Maarja, is ook gelijk zo'n 100 euro (uit mijn hoofd?) goedkoper.
Kan ik dan niet beter de 4790K nemen aangezien dat toch wel de beste i7 is?

• Leijenaar
  • Laatst online: 25-10-2022
De stock koeler is leuk als onderzetter. Wel even de koelpasta afvegen en snel koffie drinken, het blijf een koelblok(je)
Zonder overdrijven. Stockkoelers maken lawaai. Veel lawaai. Vooral die van de 4790K. Zeker geen overbodige luxe. Ik bouw zelden zonder aftermaket koeler. Dan moet het budget wel heel laag zijn.

Gaming gaat met een I5, Xeon of I7 net zo goed. Het is vooral met grafische software waar de Xeon en I7 gaan schijnen. Daarbij heeft de I7 een significant hogere kloksnelheid en tuurlijk betaal je daar iets extra voor.

SSD samsung of Crucial nemen. Ontloopt elkaar niet zo heel veel. Beide gaan je pc ruimschoots overleven.

Genoemde cpu's ondersteunen dual channel dus inderdaad 2 latjes ram en geen 4 nemen. Met oog op uitbreiding ook beter

hier staan niet mijn pc onderdelen!

Verwijderd

Topicstarter
Leijenaar schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 22:05:
De stock koeler is leuk als onderzetter. Wel even de koelpasta afvegen en snel koffie drinken, het blijf een koelblok(je)
Zonder overdrijven. Stockkoelers maken lawaai. Veel lawaai. Vooral die van de 4790K. Zeker geen overbodige luxe. Ik bouw zelden zonder aftermaket koeler. Dan moet het budget wel heel laag zijn.

Gaming gaat met een I5, Xeon of I7 net zo goed. Het is vooral met grafische software waar de Xeon en I7 gaan schijnen. Daarbij heeft de I7 een significant hogere kloksnelheid en tuurlijk betaal je daar iets extra voor.

SSD samsung of Crucial nemen. Ontloopt elkaar niet zo heel veel. Beide gaan je pc ruimschoots overleven.

Genoemde cpu's ondersteunen dual channel dus inderdaad 2 latjes ram en geen 4 nemen. Met oog op uitbreiding ook beter
Haha, aight, ik zal het onthouden!

En dus met de i7 ben ik beter gesteld?

Qua SSD best de samsung evo's nemen dan aangezien deze qua prijs ongeveer gelijk zijn en de samsung evo's toch wel iets beter zijn, of hoe zie jij het?

Dacht ik ook al, bedankt voor het te bevestigen! ;)

• GENETX
De MX200 SSD heeft als voordeel de powerloss caps. De samsung is idd net wat sneller.

En tsja, een skylake i7 6700K is nog weer sneller... En een i7 5820K heeft 2 extra cores... De vraag is: hoeveel heb jij er voor over? In games merk je het toch niet, je portemonee wel.

[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 08-08-2015 23:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 23:13:
De MX200 SSD heeft als voordeel de powerloss caps. De samsung is idd net wat sneller.

En tsja, een skylake i7 6700K is nog weer sneller... En een i7 5820K heeft 2 extra cores... De vraag is: hoeveel heb jij er voor over? In games merk je het toch niet, je portemonee wel.
"Powerloss caps"?

En zoals eerder vermeld wil ik gewoon een systeem da aan mijn behoeften, eisen en wensen voldoet maar overigens ook future-proof, zowel qua prestaties als upgrademogelijkheden.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Het is wel mooi dat iedereen aangeeft dat het verschil in prestaties tussen een i5, Xeon en i7 in games zich vooral in je portomonnee laat zien, en dat je toch blijft twijfelen...

Ze zijn alledrie even future-proof, tenzij game makers besluiten om flink hyperthreading te gaan gebruiken. Dit wordt al jaren aangekondigd, maar is er nog steeds niet genoeg om een Xeon/i7 te nemen.

Upgrademogelijkheden staan er los van. Als je kijkt naar de afgelopen periode is alles wat een nuttige upgrade is gebleken eigenlijk alleen je videokaart. Wil je mee met de hoogste fps op de hoogste instellingen kan het nuttig zijn die na verloop van tijd te vervangen. Een cpu (of dat nou i5, Xeon of i7 is), gaat momenteel makkelijk 4-5 jaar mee.

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 08:28:
Het is wel mooi dat iedereen aangeeft dat het verschil in prestaties tussen een i5, Xeon en i7 in games zich vooral in je portomonnee laat zien, en dat je toch blijft twijfelen...

Ze zijn alledrie even future-proof, tenzij game makers besluiten om flink hyperthreading te gaan gebruiken. Dit wordt al jaren aangekondigd, maar is er nog steeds niet genoeg om een Xeon/i7 te nemen.

Upgrademogelijkheden staan er los van. Als je kijkt naar de afgelopen periode is alles wat een nuttige upgrade is gebleken eigenlijk alleen je videokaart. Wil je mee met de hoogste fps op de hoogste instellingen kan het nuttig zijn die na verloop van tijd te vervangen. Een cpu (of dat nou i5, Xeon of i7 is), gaat momenteel makkelijk 4-5 jaar mee.
Hm, maar ik vraag me vooral af waarom er mij een Xeon ipv een i7 wordt aangeraden.. Ik ken bv. letterlijk niemand met een Xeon dus daarom dat ik dat wat raar vind om iets te kopen waar ik nog nooit van heb gehoord..

EDIT: het gaat overigens niet alleen om games, maar ook om - zoals eerder vermeld - photoshop, illustrator, after effects en dergelijke programma's

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2015 08:32 ]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Die Xeon is een i7 zonder iGPU en is ietsje lager geklokt dan een 4790K. Dat verklaart het prijsverschil.

/je hoeft me trouwens niet te quoten hoor. Mijn reactie staat recht boven die van jou. Ik geloof dat mensen dan wel begrijpen dat je op mij reageert ;).

[ Voor 42% gewijzigd door br00ky op 09-08-2015 08:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
En de iGPU gebruik ik helemaal niet als er een beeldkaart in zit, of wel?

En oké, excuseer, gewoonte ;)

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Exact. Vervolgens moet je je afvragen hoe serieus en intensief het "ontwerp gedeelte" is. Je noemt inderdaad die opleiding, maar hoe zit het daarmee? Willen ze daar bijvoorbeeld niet dat je een laptop neemt?

Verwijderd

Topicstarter
Dan lijkt mij de Xeon inderdaad wel een betere keuze..

En jawel: je mag een laptop meenemen en gebruiken, maar dan moet het voor een of andere reden een Macbook zijn..

• GENETX
Die powerloss caps zorgen ervoor dat de SSD netjes wordt "afgesloten" bij een stroomuitval. Daardoor heb je minder kans op corruptie en dergelijke. Of het het waard is, ik denk dat het overrated is.

Zelf heb ik hem dan weer wel, maarja een bug in mijn domotica kan voor plotselinge uitval zorgen als ik weer eens kloot.

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 12:40
Ik zal voor de skylake procesorren gaan, als we de voor en andelen naast elkaar neerleggen. Heeft het in mijn optiek meer voordelen dan nadelen;

Voordelen:
- Tot 8% sneller
- Veel beter overclockbaar
- Voorbeeld; pricewatch: Gigabyte GA-Z170-HD3P veel meer features. Onder andere M.2 tot 32GB's zonder dat sata connectorren worden uitgeschakeld of pci lanes op een lager pitje gaan draaien.
- Msata aansluitingen tot 16Gb's. (Soort van Sata4)
- DDR4 geheugen
- Feature proof

Nadelen:
- Relatief duur
- Veelste overated voor gamen op het moment.

Daarnaast ben ik bang dat het 1150 platform snel zal verouderen, niet zozeer de processor. Deze gaat makkelijk nog 7 jaar mee, maar de overige componenten. Over 2 jaar is DDR4 de nieuwe standaard en zit je met je oude geheugen. Daarnaast mis je Msata en M2 aansluitingen.

Conclusie: Ik zou nog 1 a 2 weken wachten om te kijken wat de ontwikkelingen zijn met betrekking tot de prijs. Je kan nog altijd voor de oudere haswell architectuur. Deze moeten soieso de deur uit ;-)

• GENETX
De TS gaat toch niet overklokken en daarbij is het maar de vraag of je ooit met deze bak nog eens een PCIe M.2 SSD er in zet. DDR3 of DDR4 maakt voro de performance niet zoveel uit, enkel wellicht met een upgrade in de toekomst. En wat is future proof? Enkel USB 3.1 is denk ik echt mooi meegenomen, de rest is ook leuk maar niet echt essentieel.

Als je de 4790K kiest, dan is het in mijn ogen nog wel een goede optie, ook al voegt het misschien te weinig toe voor de prijs. Als je voor de Xeon gaat, dan is Skylake echt wel behoorlijk duurder.

Ik vindt dit echter interessanter:
Verwijderd schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 08:43:
Dan lijkt mij de Xeon inderdaad wel een betere keuze..

En jawel: je mag een laptop meenemen en gebruiken, maar dan moet het voor een of andere reden een Macbook zijn..
Welke opleiding exact en waar? En waar kunnen we deze eis vinden? Is een laptop niet verplicht toevallig?

Als er iets een drama is, dan is het wel moeten werken op trage computers van de onderwijsinstellingen zonder de juiste toegangsrechten. Echt, voor een studie is een laptop bij mij echt een heilige koe! Je wilt niet zonder eigenlijk :X

[ Voor 59% gewijzigd door GENETX op 09-08-2015 12:43 ]

• svenvv2
Om het anders te stellen: Een 6-core Haswell Extreme processor+mobo is momenteel even duur en een stuk sneller dan een Skylake I7. Skylake is totaal niet interresant nu vanwege de torenhoge prijzen.

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 09:18:
Die powerloss caps zorgen ervoor dat de SSD netjes wordt "afgesloten" bij een stroomuitval. Daardoor heb je minder kans op corruptie en dergelijke. Of het het waard is, ik denk dat het overrated is.

Zelf heb ik hem dan weer wel, maarja een bug in mijn domotica kan voor plotselinge uitval zorgen als ik weer eens kloot.
Hm, dat is wel interessant
Glamourt schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 10:58:
Ik zal voor de skylake procesorren gaan, als we de voor en andelen naast elkaar neerleggen. Heeft het in mijn optiek meer voordelen dan nadelen;

Voordelen:
- Tot 8% sneller
- Veel beter overclockbaar
- Voorbeeld; pricewatch: Gigabyte GA-Z170-HD3P veel meer features. Onder andere M.2 tot 32GB's zonder dat sata connectorren worden uitgeschakeld of pci lanes op een lager pitje gaan draaien.
- Msata aansluitingen tot 16Gb's. (Soort van Sata4)
- DDR4 geheugen
- Feature proof

Nadelen:
- Relatief duur
- Veelste overated voor gamen op het moment.

Daarnaast ben ik bang dat het 1150 platform snel zal verouderen, niet zozeer de processor. Deze gaat makkelijk nog 7 jaar mee, maar de overige componenten. Over 2 jaar is DDR4 de nieuwe standaard en zit je met je oude geheugen. Daarnaast mis je Msata en M2 aansluitingen.

Conclusie: Ik zou nog 1 a 2 weken wachten om te kijken wat de ontwikkelingen zijn met betrekking tot de prijs. Je kan nog altijd voor de oudere haswell architectuur. Deze moeten soieso de deur uit ;-)
Hm, dit wou ik eerst ook doen.. Nog mensen die hier hun mening over willen geven?
GENETX schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 12:34:
De TS gaat toch niet overklokken en daarbij is het maar de vraag of je ooit met deze bak nog eens een PCIe M.2 SSD er in zet. DDR3 of DDR4 maakt voro de performance niet zoveel uit, enkel wellicht met een upgrade in de toekomst. En wat is future proof? Enkel USB 3.1 is denk ik echt mooi meegenomen, de rest is ook leuk maar niet echt essentieel.

Als je de 4790K kiest, dan is het in mijn ogen nog wel een goede optie, ook al voegt het misschien te weinig toe voor de prijs. Als je voor de Xeon gaat, dan is Skylake echt wel behoorlijk duurder.

Ik vindt dit echter interessanter:

[...]

Welke opleiding exact en waar? En waar kunnen we deze eis vinden? Is een laptop niet verplicht toevallig?

Als er iets een drama is, dan is het wel moeten werken op trage computers van de onderwijsinstellingen zonder de juiste toegangsrechten. Echt, voor een studie is een laptop bij mij echt een heilige koe! Je wilt niet zonder eigenlijk :X
Ik wil ook wel dat hij future-proof is in de toekomst, ook qua upgrademogelijkheden.

Wat vind je interessanter? De 4790K, de Xeon of de Skylakes?

Opleiding Multimedia bij het Stedelijk Lyceum Cadix (voorheen SISA) in Antwerpen, België. Ik heb er voor naar de verantwoordelijke van de IT op school gebeld om bevestiging van dit allemaal te vragen en zij wisten me dit te vertellen. Een laptop is niet verplicht aangezien er wel iMacs op school ter beschikking staan voor de leerlingen.

Sommigen zijn hier van mening dat ik nu best voor Skylake ga.. Wat zou ik doen met mijn eisen en wensen? Houd er wel rekening mee dat ik een zo future-proof mogelijk systeem wil, zowel qua prestaties als qua upgrademogelijkheden.

EDIT:
svenvv2 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 12:40:
Om het anders te stellen: Een 6-core Haswell Extreme processor+mobo is momenteel even duur en een stuk sneller dan een Skylake I7. Skylake is totaal niet interresant nu vanwege de torenhoge prijzen.
(sorry, ik zag je reactie eerst niet staan)
Dit dacht ik ook..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2015 13:43 ]

• GENETX
Wat ik beter vind, tsja... Een laptop op de onderwijsinstelling :+ . Heb je wat studenten gevraagd/gezien met een open dag? Er ging bij mij echt niks boven de vrijheid van je eigen laptop om ook nog eens een spel te spelen tegen mede studenten ter ontspanning. Vraag eens wat studenten ipv de ICT afdeling en hun ervaringen. Zij weten dat veel beter. Als iedereen een laptop heeft dan is het duidelijk ;) Anders ook wel.

Qua CPU, lastig. Alle keuzes zijn goed... Nee, daarvoor moet je zelf uitzoeken wat voor waarde van ddr4, usb 3.1, etc, etc. voor jou is. Al zou ik ipv de i7 6700K eerder een 6-core i7 5820K nemen met de huidige prijzen. De Xeon, aangezien je wss niet gaat OC-en, is denk ik puur prijs/prestatie beter.

[ Voor 14% gewijzigd door GENETX op 09-08-2015 14:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 14:15:
Wat ik beter vind, tsja... Een laptop op de onderwijsinstelling :+ . Heb je wat studenten gevraagd/gezien met een open dag? Er ging bij mij echt niks boven de vrijheid van je eigen laptop om ook nog eens een spel te spelen tegen mede studenten ter ontspanning. Vraag eens wat studenten ipv de ICT afdeling en hun ervaringen. Zij weten dat veel beter. Als iedereen een laptop heeft dan is het duidelijk ;) Anders ook wel.

Qua CPU, lastig. Alle keuzes zijn goed... Nee, daarvoor moet je zelf uitzoeken wat voor waarde van ddr4, usb 3.1, etc, etc. voor jou is. Al zou ik ipv de i7 6700K eerder een 6-core i7 5820K nemen met de huidige prijzen. De Xeon, aangezien je wss niet gaat OC-en, is denk ik puur prijs/prestatie beter.
Haha, ja, met een Macbook zeker? :+
Er werd mij letterlijk gezegd: indien je een laptop mee naar school noemt, is een Macbook VERPLICHT!
Zij beslissen overigens ook alles qua software e.d.

Ik wil gewoon het laatste nieuwe, de laatste nieuwe technologie.. Ook en vooral qua upgrademogelijkheden.. (ook voor later vooral enz.)
Daar zit ik een beetje strop..

• GENETX
Daarom, vraag de studenten ;) . Voor photoshop en dergelijke kun je ook prima Windows gebruiken. Je gaat je PC toch ook gebruiken voor de studie ;) . Ik denk alleen dat ze geen garantie willen bieden, maar volgens mij ben je capabel genoeg om je eigen systeem te installeren. Dus nee, neem een mooie Dell laptop in dat geval of iets dergelijks. Kun je ook prima mee werken. En heb je echt een Mac nodig, dan heeft de opleiding die wel.

Maar trek je niet teveel aan van dit advies van mij. Anderzijds zou je kunnen overwegen de kat uit de boom te kijken en eens te zien hoe het de eerste 2 weken loopt. Zou zonde zijn als je net 2 weken bezig bent en toch zoiets hebt van "shit, een laptop was nu ideaal geweest....".

[ Voor 36% gewijzigd door GENETX op 09-08-2015 22:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 21:56:
Daarom, vraag de studenten ;) . Voor photoshop en dergelijke kun je ook prima Windows gebruiken. Je gaat je PC toch ook gebruiken voor de studie ;) . Ik denk alleen dat ze geen garantie willen bieden, maar volgens mij ben je capabel genoeg om je eigen systeem te installeren. Dus nee, neem een mooie Dell laptop in dat geval of iets dergelijks. Kun je ook prima mee werken. En heb je echt een Mac nodig, dan heeft de opleiding die wel.
Liever geen laptop, ik wil echt wel thuis een 'werk- en gamestation' hebben dusja :P

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Misschien is een Fujitsu D3348 best een aardig basisbordje.

[ Voor 49% gewijzigd door begintmeta op 15-08-2015 23:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen!

Ik heb momenteel dit samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 363,50€ 363,50
1Asus Z170 PRO GAMING€ 159,-€ 159,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 368,85€ 368,85
1NZXT H440 Wit€ 117,70€ 117,70
1Logitech HD Pro Webcam C920€ 74,04€ 74,04
1Asus VX239H Zwart€ 165,30€ 165,30
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 41,95€ 41,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 134,-€ 134,-
1Corsair RM650€ 119,80€ 119,80
1Samsung 850 EVO 500GB€ 186,47€ 186,47
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.730,61

Nog enig advies en/of suggesties?

Bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Niemand..?

• svenvv2
De standaard dingetjes weer; Geheugen is wat aan de dure kant en voeding kan beter. (Corsair is over het algemeen niet het beste merk voor voedingen.)

Wellicht voor de kleur een paar sleeved verlengkabels erbij?
pricewatch: BitFenix Alchemy 24-pin verlengkabel 30 cm wit/zwart
pricewatch: BitFenix 8-Pin CPU Verlengkabel - 45 cm
pricewatch: BitFenix 8-Pin PCI-E Verlengkabel - 45 cm
pricewatch: BitFenix 6-Pin PCI-E Verlengkabel - 45 cm

Verwijderd

Topicstarter
svenvv2 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 02:13:
De standaard dingetjes weer; Geheugen is wat aan de dure kant en voeding kan beter. (Corsair is over het algemeen niet het beste merk voor voedingen.)

Wellicht voor de kleur een paar sleeved verlengkabels erbij?
pricewatch: BitFenix Alchemy 24-pin verlengkabel 30 cm wit/zwart
pricewatch: BitFenix 8-Pin CPU Verlengkabel - 45 cm
pricewatch: BitFenix 8-Pin PCI-E Verlengkabel - 45 cm
pricewatch: BitFenix 6-Pin PCI-E Verlengkabel - 45 cm
Voor wat zijn die verlengkabels nodig?

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Zodat je allemaal mooie witte kabeltjes in het zicht hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Makes sense

Welke voeding en ramlatjes raden jullie me dan aan? Mijn kennis hierover is volgens mij iets te beperkt..

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat zijn je wensen voor wat betreft voeding? Ontzettend stil? Gesleevede kabels? Hoge efficiëntie? Levensduur?

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk heb ik daar niet echt eisen bij.. Gewoon bij mijn systeem passend en futureproof zodat ik mijn computer later wel altijd kan upgraden, zoals eerder vermeld.

Verwijderd

Topicstarter
Heb alles een beetje geüpdate:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 6700K Boxed€ 356,50€ 356,50
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 185,-€ 185,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 366,50€ 366,50
1Logitech HD Pro Webcam C920€ 74,04€ 74,04
1Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 319,-€ 319,-
1Corsair Vengeance K70 Anodized Black, Cherry Red (Azerty BE)€ 129,90€ 129,90
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 109,51€ 109,51
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 88,10€ 88,10
1Samsung 850 EVO 500GB€ 183,99€ 183,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.969,74

Voeding is 650W vanwege de mogelijkheid om later GPU te upgraden open te houden.
Moederbord spreekt mij aan qua design, vandaar de keuze.
Het RAM past ook mooi bij het moederbord en is goedkoper en blijkbaar even goed (correct me if I'm wrong please ;))

Wat denken jullie ervan?

• svenvv2
Wellicht qua graka hier voor de pricewatch: Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD of pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 gaan ivm. de kleurstelling?
Alhoewel: op 1440P wordt een 390 een veel interresantere keuze ivm. de hoeveelheid VRAM. pricewatch: Club 3D Radeon R9 390 royalQueen Het blijft een beetje stuivertje wisselen momenteel, maar de verwachting is dat de 390 langer mee gaat op resoluties hoger dan 1080P

Met een 550W voeding kan je de allerzwaarste graka's ook nog wel draaien, maar als je later de neiging krijgt er nog een 970/390 bij te prikken kan dat met die 650 watter. Al gok ik dat dan ene tientje je op €2000 weinig uitmaakt...

Verwijderd

Topicstarter
svenvv2 schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 15:22:
Wellicht qua graka hier voor de pricewatch: Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD of pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 gaan ivm. de kleurstelling?
Alhoewel: op 1440P wordt een 390 een veel interresantere keuze ivm. de hoeveelheid VRAM. pricewatch: Club 3D Radeon R9 390 royalQueen Het blijft een beetje stuivertje wisselen momenteel, maar de verwachting is dat de 390 langer mee gaat op resoluties hoger dan 1080P

Met een 550W voeding kan je de allerzwaarste graka's ook nog wel draaien, maar als je later de neiging krijgt er nog een 970/390 bij te prikken kan dat met die 650 watter. Al gok ik dat dan ene tientje je op €2000 weinig uitmaakt...
Ik zou dan liefst voor da Asus gaan zodat ik mobo en graka beide van Asus heb dan, maar ik heb van mijn """research""" :+ geleerd dat de MSI GTX 970 de beste is, niet?

En van AMD ben ik ook niet echt zo'n fan.. Al héél veel slechte dingen over gelezen, zeker de laatste tijd, en zelfs ook meegemaakt.. Maar dat was dan met mijn HP laptop die een 6470M draaide, dus volgens mij wel een heel ander verhaal :+ (het kwam erop neer dat AMD zijn eigen beeldkaarten niet ondersteunde - de 6470M dan toch niet alleszins..)
Ook hun Raptr bloatware vond ik een no-go..
Maar ik sta wel open voor AMD als het wél goed is en niet zoals ik gehoord en ervaren heb :D

SLI/Crossfire draaien ben ik momenteel niet echt van plan (ook veel slechte dingen over gelezen en gehoord), maar ik zou wel graag de mogelijkheid open laten.
Dat ene tientje maakt me in ieder geval inderdaad niet zo erg veel uit, nee 8) #richboy

• svenvv2
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 15:33:
[...]

Ik zou dan liefst voor da Asus gaan zodat ik mobo en graka beide van Asus heb dan, maar ik heb van mijn """research""" :+ geleerd dat de MSI GTX 970 de beste is, niet?
Ze hebben alle drie hun voor/nadelen. De MSI is lekker klein, maar nog altijd stil. Qua kloksnelheid/koeling/geluid netjes tussen de Asus en Gigabyte in. De Asus is de stilste kaart, maar ook het laagst geklokt. Iets wat met een OC makkelijk is op te lossen ;) De Gigabyte is groot en iets luidruchtiger dan de rest, maar zou zich het beste moeten lenen voor overklokken. (EVGA heeft geen backplate, iets wat ik persoonlijk met een kaart als de 970 wel verplicht vind.)
En van AMD ben ik ook niet echt zo'n fan.. Al héél veel slechte dingen over gelezen, zeker de laatste tijd, en zelfs ook meegemaakt.. Maar dat was dan met mijn HP laptop die een 6470M draaide, dus volgens mij wel een heel ander verhaal :+ (het kwam erop neer dat AMD zijn eigen beeldkaarten niet ondersteunde - de 6470M dan toch niet alleszins..)
Ook hun Raptr bloatware vond ik een no-go..
Maar ik sta wel open voor AMD als het wél goed is en niet zoals ik gehoord en ervaren heb :D
Zowel Nvidia als AMD hebben rare fratsen uitgehaald met hun drivers. Ik ken genoeg mensen die bovenstaand verhaaltje over Nvidia hebben geschreven en AMD beter vinden qua support/drivers/software. Positieve ervaringen hoor je nou eenmaal amper en negatieve reacties deste meer....

Op zich maakt de keuze tussen 970 en 390 momenteel weinig uit, ze zijn praktisch gelijkwaardig. De reden dat op hogere resoluties (1440P) de AMD vaker wordt aangeraden heeft te maken met de hoeveelheid VRAM. Deze bedraagt 3,5GB bij de 970 en 8GB bij de 390. Games van de huidige generatie maken nog geen optimaal gebruik van de beschikbare VRAM, waardoor de 970 nog prima kan meekomen, maar aangezien de Xbone/PS4 over 8GB (video)geheugen beschikken is de gedachte dat gamedevelopers dit videogeheugen steeds meer en beter gaan benutten, wat nadelig is voor de 970 en in het voordeel van de 390 werkt.
SLI/Crossfire draaien ben ik momenteel niet echt van plan (ook veel slechte dingen over gelezen en gehoord), maar ik zou wel graag de mogelijkheid open laten.
Dat ene tientje maakt me in ieder geval inderdaad niet zo erg veel uit, nee 8) #richboy
Het is leuk als je ergens spotgoedkoop nog een graka vandaan kan plukken. Momenteel is het voordeel van SLI/CF zo'n 70% bij een goed geoptimaliseerde game. Soms meer, vaak minder.
Met de komst van DX12/VR zou het draaien van meerdere graka's pas echt voordeel moeten gaan opleveren. Dit dankzij technieken als VRAM stacking en split frame rendering. Developers moeten deze technieken echter wel gaan implementeren en aangezien consoles bij AAA games vaak prioriteit zijn zie ik dat nog niet snel gebeuren. :(

Verwijderd

Topicstarter
svenvv2 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 18:44:
[...]

Ze hebben alle drie hun voor/nadelen. De MSI is lekker klein, maar nog altijd stil. Qua kloksnelheid/koeling/geluid netjes tussen de Asus en Gigabyte in. De Asus is de stilste kaart, maar ook het laagst geklokt. Iets wat met een OC makkelijk is op te lossen ;) De Gigabyte is groot en iets luidruchtiger dan de rest, maar zou zich het beste moeten lenen voor overklokken. (EVGA heeft geen backplate, iets wat ik persoonlijk met een kaart als de 970 wel verplicht vind.)

[...]

Zowel Nvidia als AMD hebben rare fratsen uitgehaald met hun drivers. Ik ken genoeg mensen die bovenstaand verhaaltje over Nvidia hebben geschreven en AMD beter vinden qua support/drivers/software. Positieve ervaringen hoor je nou eenmaal amper en negatieve reacties deste meer....

Op zich maakt de keuze tussen 970 en 390 momenteel weinig uit, ze zijn praktisch gelijkwaardig. De reden dat op hogere resoluties (1440P) de AMD vaker wordt aangeraden heeft te maken met de hoeveelheid VRAM. Deze bedraagt 3,5GB bij de 970 en 8GB bij de 390. Games van de huidige generatie maken nog geen optimaal gebruik van de beschikbare VRAM, waardoor de 970 nog prima kan meekomen, maar aangezien de Xbone/PS4 over 8GB (video)geheugen beschikken is de gedachte dat gamedevelopers dit videogeheugen steeds meer en beter gaan benutten, wat nadelig is voor de 970 en in het voordeel van de 390 werkt.

[...]

Het is leuk als je ergens spotgoedkoop nog een graka vandaan kan plukken. Momenteel is het voordeel van SLI/CF zo'n 70% bij een goed geoptimaliseerde game. Soms meer, vaak minder.
Met de komst van DX12/VR zou het draaien van meerdere graka's pas echt voordeel moeten gaan opleveren. Dit dankzij technieken als VRAM stacking en split frame rendering. Developers moeten deze technieken echter wel gaan implementeren en aangezien consoles bij AAA games vaak prioriteit zijn zie ik dat nog niet snel gebeuren. :(
De MSI variant heeft toch ook geen backplate? Wel?

Daar heb je inderdaad wel een heel goed punt aangehaald ljkt me.. Is Intel+AMD dan wel zo'n goede combinatie..? Of zou ik eerder ook voor een AMD CPU moeten gaan dan?
En een 390 of een 390X?

Haha, damn consoles :9
Dus inderdaad toch best bij deze 650 "watter" blijven dan?

Verwijderd

Topicstarter
Zou het eventueel slim zijn om het scherm en het toetsenbord even voorlopig te laten (voor mijn budget) en er een 980ti in te proppen? En dan het scherm en het toetsenbord eventueel later te kopen?
Mijn scherm is nog een w1907v (TN, VGA-aansluiting, 5ms, 75Hz, resolutie van 1440x900) en verder een oud Logitech toetsenbord.

EDIT: Of eventueel voorlopig geen beeldkaart is ook een mogelijkheid uiteraard?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2015 20:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen!

Ik ben namelijk aan het twijfelen tussen een luchtkoeler (de Scythe Mugen 4 PCGH Edition) of een waterkoeler (de NZXT Kraken X61).

Dit is het systeem dat ik van plan ben te kopen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 6700K Boxed€ 389,90€ 389,90
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 180,-€ 180,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 361,-€ 361,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 109,51€ 109,51
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 88,10€ 88,10
1Samsung 850 EVO 500GB€ 180,99€ 180,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.427,20

Ik wil vooral een waterkoeling omdat het er vééééél mooier en properder uitziet dan zo'n gigantische luchtkoeling blok..

Hebben jullie wat advies?

Alvast bedankt!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Wat is er toch met die hele skylake hype?? Nou oke ehhm deze processor heeft een TDP van 91watt dan lijkt een lucht koelertje me niet heel verstandig.. en waarom ook niet? je systeem kost al 1400 euro en je pakt het duurste van het duurste dus ik zou zeggen ja.

Verwijderd

Topicstarter
Demian Brunt schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:19:
Wat is er toch met die hele skylake hype?? Nou oke ehhm deze processor heeft een TDP van 91watt dan lijkt een lucht koelertje me niet heel verstandig.. en waarom ook niet? je systeem kost al 1400 euro en je pakt het duurste van het duurste dus ik zou zeggen ja.
Iemand niet goed geslapen vannacht? :/

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit kan prima in je DAA topic. Bij deze.

• svenvv2
Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:09:
Ik wil vooral een waterkoeling omdat het er vééééél mooier en properder uitziet dan zo'n gigantische luchtkoeling blok..
Dat is dan ook gelijk de enige reden om zo'n ding aan te schaffen. Die AIO waterkoelers zijn vaak een stuk luidruchtiger bij gelijke koelprestaties.

Wellicht dat je nog kan kijken naar een luchtkoeler als de Dark Rock (pro) 3. Dat zijn prima koelers die tevens wat meer op uiterlijk gericht zijn.

Verwijderd

Topicstarter
svenvv2 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:38:
[...]

Dat is dan ook gelijk de enige reden om zo'n ding aan te schaffen. Die AIO waterkoelers zijn vaak een stuk luidruchtiger bij gelijke koelprestaties.

Wellicht dat je nog kan kijken naar een luchtkoeler als de Dark Rock (pro) 3. Dat zijn prima koelers die tevens wat meer op uiterlijk gericht zijn.
Hm, blijft nogsteeds een gigantische blok in het systeem :P

EDIT: Volgens een review van het RAM is het niet zo'n goed RAM geheugen.. Iemand een idee? _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2015 22:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het RAM dat ik van plan ben te nemen staat niet op deze lijst: http://dlcdnet.asus.com/p...M8R_DRAM_QVL_20150805.pdf

Namelijk de CMK16GX4M2A2666C16R

Kan dit een probleem vormen?

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Over het algemeen: wil je 100% zekerheid, koop je iets van die lijst. Neem je genoegen met 99% zekerheid, kan je elk RAM nemen.

• michiel.686
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11 14:11
Wat heeft iedereen toch tegen Skylake?

On topic: Volgens mij kun je gewoon een luchtkoeler nemen, dit is een hele goede en als je niet extreem gaat overclocken voldoet deze prima. Een slechte watercooler maakt meer herrie in ieder geval!

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-10 11:54
Ik zou zeggen, kijk is wat de fabrikanten op hun website hebben staan, bijvoorbeeld BeQuiet: Dark Rock Pro 3 offers top performance-to-noise ratio and the highest reliability available. Improved cooling efficiency (250W TDP)

Een scythe zal daar niet veel onder zitten.

Ding kan dus gemakkelijk een CPU met een TDP van 91watt koel houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Azerion op 01-09-2015 12:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
michiel.686 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 11:44:
[...]

Wat heeft iedereen toch tegen Skylake?
Vraag ik me ook af :')
michiel.686 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 11:44:
[...]
On topic: Volgens mij kun je gewoon een luchtkoeler nemen, dit is een hele goede en als je niet extreem gaat overclocken voldoet deze prima. Een slechte watercooler maakt meer herrie in ieder geval!
Azerion schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 12:32:
[...]

Ik zou zeggen, kijk is wat de fabrikanten op hun website hebben staan, bijvoorbeeld BeQuiet: Dark Rock Pro 3 offers top performance-to-noise ratio and the highest reliability available. Improved cooling efficiency (250W TDP)

Een scythe zal daar niet veel onder zitten.

Ding kan dus gemakkelijk een CPU met een TDP van 91watt koel houden.
Maar het verpest jammer genoeg wel je hele zicht in de case.. En een waterkoeler zal altijd meer performant zijn, niet?

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-10 11:54
Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:30:
[...]

Vraag ik me ook af :')

[...]

[...]

Maar het verpest jammer genoeg wel je hele zicht in de case.. En een waterkoeler zal altijd meer performant zijn, niet?
Waterkoeler neemt minder ruimte in en een goede zal beter koelen dan een luchtkoeler, echter heb je volgens mij ook meer onderhoud bij een waterkoeler(Deze weet ik niet 100% zeker) dan bij een luchtkoeler.

Wat betreft het verpesten van je zicht, als je een mooie koeler neemt die overeenkomt met de kleuren in de rest van je case dan valt het wel mee, ik vind het persoonlijk wel wat hebben zo'n groot blok er op.

Verwijderd

Topicstarter
Een AIO waterkoeler heeft naar mijn weten ook geen onderhoud nodig.

En meh, je kunt bijna nergens meer aan dan :P

• Kaspervb
  • Laatst online: 30-11 11:15
Nou, naar bijna een maand dingen vragen. Ben je er nu uit wat je wilt kopen?
Pagina: 1