Slimme meter uitleesproject, DSMR v2.2 en v3 data nodig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleurhutje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 08:49
Hoi,

Allereerst maar even een korte introductie. Knutselen met micro-elektronica is één van de te vele hobby's. Ik kom uit de assembler, C/C++/C# en Windows hoek maar kan me ondertussen prima redden in Linux omgevingen. Wat knoeien met ASP.Net/MSSQL en PHP/MySQL gaat me ook aardig af. Een tijdje terug kwam een vriend naar mij toe vanwege allerlei problemen met het installeren van zijn Pi en het uitlezen van zijn slimme meter. Tsja, interesse en de eerdere hobby's zorgende voor wederom een extra hobby. Ik heb mij eens verdiept in het een en ander en van vele websites, inclusief Tweakers, een hoop informatie vergaard. Omdat veel procedures inderdaad voor een leek op het gebied van Linux een barrière opwerpen en mijn dagelijks werk bestaat uit het vastleggen van technische procedures en schrijven van handleidingen, de knoop doorgehakt en vol overgave op een nieuw project gestort.

Op basis van bestaande ontwerpen voor een P1 Splitter heb ik een nieuw ontwerpje met Fritzing gemaakt, zie www.fritzing.org. Een gratis schema/print-ontwerpprogramma waarbij je het ontwerp van de print ook op professionele wijze kunt laten fabriceren. Niet de goedkoopste oplossing maar de kwaliteit van de printplaten van eerdere ontwerpen was echt super en de software werkt redelijk prettig (vooral de prijs is voor ons zuinige Hollanders okay). Zo gezegd, zo gedaan. Enige lastige was dat ik ten tijde van het ontwerpen niet zelf de beschikking had over een slimme meter en alles "op goed geluk" heb ontworpen.

De resultaten van de printplaatjes (bestel een oneven aantal en je krijgt meestal eentje extra).
Afbeeldingslocatie: http://offroaders.nl/pi/blog/wonderpi_pcbs.jpg

Geassembleerd wordt het dan zo.
Afbeeldingslocatie: http://offroaders.nl/pi/blog/wonderpi_assembled.jpg

Helaas was het ontwerp op basis van een Raspi A/B en niet de B+/2. Bij de latere modellen is de connector opgeschoven en dat stukje steekt er nu bij de USB-poorten overheen. Verbeterpuntje voor het volgende ontwerp.
Afbeeldingslocatie: http://offroaders.nl/pi/blog/wonderpi_mounted.jpg

Om het geheel een beetje hip te maken, maak ik gebruik van een 5" 800x480 pixels touchscreen LCD. Deze vind je op eBay voor 25 tot 28 dollar. Gewoon stapelbaar via de connector op mijn eigen printplaat.
Afbeeldingslocatie: http://offroaders.nl/pi/blog/wonderpi_display.jpg

De Pi 2 draait nu als LAMP server. Elke 30 seconden wordt een telegram verwerkt en de data opgeslagen in de MySQL database. Voor de weergave van de gegevens wordt gebruik gemaakt van een PHP pagina die via een aparte PHP de XML opvraagt voor de diverse benodigde gegevens en een aparte PHP die de grafiekjes genereert (ook op basis van de XML query).
Afbeeldingslocatie: http://offroaders.nl/pi/blog/wonderpi_example.jpg

Het resultaat van de webpagina op dit moment ziet er zo uit.
Afbeeldingslocatie: http://offroaders.nl/pi/blog/wonderpi_webpage.jpg

Om dit stukje van mijn project compleet te krijgen, zou ik graag meetgegevens/telegrammen van de diverse andere slimme meters ontvangen. Ik heb nu gegevens van mijn ondertussen geplaatste eigen slimme meter. Deze is DSMR v4. En de andere meter is een DSMR v2.2. De technische specificaties van DSMR v4 heb ik ook compleet, alle velden zijn bekend, voor DSMR v2.2 en v3 zoek ik nog de documentatie. De verschillen tussen de telegrammen zijn niet groot en hebben vooral betrekking op weergave/registratie van gas en water. Ik zou graag wat voorbeeld telegrammen van andere meters ontvangen. Maakt niet uit welk type (er zijn voor zover ik heb kunnen vinden 16 modellen/types in omloop). In de informatie mag de je velden voor de serienummers weghalen, die zijn voor mij niet van belang.

Uiteindelijk zal de software die het uitlezen op de Pi doet de snelheid van de seriële poort zelf herkennen en ook alle velden op de juiste manier verwerken. Dus ook bij dubbele elektriciteit-/gas-/watermeters. Als gebruiker hoef je dan niet veel meer te doen dan je Pi te voorzien van een schone Raspbian installatie en een installatiescript downloaden en starten. De rest gaat automagisch.

Dus ik hoop dat jullie mij aan wat meer info kunnen helpen.

Jeroen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:15
Ik heb de titel van het topic even gewijzigd zodat het de lading wat beter dekt.

Je zou de PCB's ook door www.dirtypcbs.com kunnen laten ontwikkelen, die zijn volgens mij zo'n beetje de goedkoopste voor hobbyprojectjes.

En misschien in je inleiding even vertellen dat het om een printplaatje ging om de slimme meter uit te lezen :+ Het werd mij nu (voordat ik de topictitel heb gewijzigd) pas duidelijk toen ik de foto van het scherm zag :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula78
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 21:07
Ziet er fancy uit met dat lcd touchscreen erop! Aangezien ik niet zo'n electronica expert ben heb ik zelf gekozen om de Raspberry Pi enkel te laten uitlezen en post-processen, waarna hij de data doorstuurt naar m'n webserver.

Die 1130 W die je toont is volgens mij de snapshot waarde die in het P1 telegram vermeld staat (2.7.0). Die waarde vond ik zelf het minst interessant omdat die nogal wild heen en weer kan vliegen en je er simpelweg data mee mist als je het in een grafiek wil tonen.

Het loggen van DSMR v3 telegrammen heb ik toevallig al beschreven in deze blogpost(s).

Ik had hier documentatie gevonden voor de verschillende DSMR revisies:
http://www.netbeheerneder...eter&onderdeel=Documenten

3720 Wp @ StecaGrid 3600 Coolcept PVOutput Tech-blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleurhutje
ThinkPadd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 10:44:
Ik heb de titel van het topic even gewijzigd zodat het de lading wat beter dekt.
Thanks. Was een twijfelgevalletje om de vraag te stellen of gewoon een post te maken.
Je zou de PCB's ook door www.dirtypcbs.com kunnen laten ontwikkelen, die zijn volgens mij zo'n beetje de goedkoopste voor hobbyprojectjes.
Ik heb meerdere fabrikanten die zeker goedkoper leveren. Maar ik ben deels moraalridder van de oude garde en vind het leuk om het project ook nog wat te steunen. Ik gebruik Fritzing ook voor uitleg aan kinderen in combinatie met een prikbordje (breadboard). Dan is Fritzing gewoon geniaal handig. ;)
Dracula78 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 00:58:
Ziet er fancy uit met dat lcd touchscreen erop! Aangezien ik niet zo'n electronica expert ben heb ik zelf gekozen om de Raspberry Pi enkel te laten uitlezen en post-processen, waarna hij de data doorstuurt naar m'n webserver.
Elektronica expert hoef je niet te zijn voor dat schermpje. Is plug'n'play. Gaat zo op de uitbreidingsconnector van de Pi. Als je geen dingen er tussen doet zoals ik heb gedaan, zit er een brugje bij om het scherm via HDMI zonder lange kabel aan te sluiten.
Die 1130 W die je toont is volgens mij de snapshot waarde die in het P1 telegram vermeld staat (2.7.0). Die waarde vond ik zelf het minst interessant omdat die nogal wild heen en weer kan vliegen en je er simpelweg data mee mist als je het in een grafiek wil tonen.
Klopt, maar deze waarde is het gemiddelde van drie metingen. Nu wordt van elke drie metingen de laagste, gemiddelde en hoogste waarde opgeslagen. Dat zou een groter tijdsbestek kunnen worden maar dit is goed zo.
Het loggen van DSMR v3 telegrammen heb ik toevallig al beschreven in deze blogpost(s).

Ik had hier documentatie gevonden voor de verschillende DSMR revisies:
http://www.netbeheerneder...eter&onderdeel=Documenten
Wow, die had ik nog niet gevonden. |:( Meer heb ik niet nodig. Alles staat hier technisch in beschreven. Zelfs meer dan alleen de telegrammen. Dat is mooi want een Dev Kit om draadloos op de M-Bus te komen is onderweg. Eens kijken hoe veilig het allemaal echt is. O-)

Superrrrrrr _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleurhutje
Door op de meetgegevens nogal complexe queries los te laten, is alles er uit te halen. Voorbeeldje zijn de dagtotalen. Maar op dezelfde manier ook totalen voor uur, week, maand, jaar. Of alleen de verschillen tussen twee periodes. Het is maar net hoe je het in een grafiek wilt weergeven. ;)

Afbeeldingslocatie: http://offroaders.nl/pi/blog/wonderpi_graph.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula78
Sleurhutje schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:37:
[...]

Elektronica expert hoef je niet te zijn voor dat schermpje. Is plug'n'play. Gaat zo op de uitbreidingsconnector van de Pi. Als je geen dingen er tussen doet zoals ik heb gedaan, zit er een brugje bij om het scherm via HDMI zonder lange kabel aan te sluiten.
Ik had het voornamelijk over die Smart Meter Splitter printplaat. En nu ik erover nadenk... wat doet die nou eigenlijk?
Klopt, maar deze waarde is het gemiddelde van drie metingen. Nu wordt van elke drie metingen de laagste, gemiddelde en hoogste waarde opgeslagen. Dat zou een groter tijdsbestek kunnen worden maar dit is goed zo.
Ah, je zei dat je elke 30 seconden een telegram verwerkt; hetgeen lijkt te impliceren dat je steeds minimaal 2 telegrammen skipt. Als je echt enige waarde wil hechten aan die snapshot waardes heb je ze volgens mij allemaal nodig, maar ik ben wellicht een statistisch purist :p
Zoals je misschien al had gelezen kijk ik uitsluitend naar die T1 en T2 meter waarden, en dan één keer per 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleurhutje
De splitter is niets meer dan een signaal inverteerder en omzetting naar het juiste spanningsniveau voor de Raspberry Pi. En lust het signaal door als een soort versterker naar meerdere uitgangen zodat je naast een Pi ook Toon, Home Wizard of wat dan ook er aan kunt hangen zodat die ook kunnen uitlezen. Technisch stelt het inderdaad niets voor.

En echte piekwaarden kun je niet uitlezen omdat de meter zelf ook middelt. Een wijziging neemt 30 seconden in beslag om te stabiliseren vanaf de meter. Het is immers een verbuiksmeting en geen vermogenmeter. Vandaar dat 30 seconden volstaat om zelf ook te middelen. Verder zijn metertje gewoon gadgets, net als het display. Maar de hobby en het oog wil ook wat. Ik ben hem nu aan het programmeren onder Windows 10 Core IoT. Gewoon, omdat het kan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula78
Rest me nog de vraag hoe je waterverbruik meet (al zie ik alleen 0 waarden)...
Je gaat me toch niet vertellen dat je een hippe watermeter met digitale output hebt he? Ik zit hier met magneetveldsensors te pielen...

• Sleurhutje
Sorry voor de wat late reactie, vakantie en zo. ;)

Er zijn watermeters in omloop die zijn voorzien van een meetuitgang. Sommige optisch, sommige elektronisch. En een aantal waterleidingmaatschappijen leveren al slimme watermeters. Het zit er dus alvast in, alleen ik heb het niet en mijn waterleidingmaatschappij gaat die meters voorlopig ook niet leveren. Helaas...

Ondertussen wat verder en druk bezig om de inverter van de zonnepanelen uit te lezen zodat je niet alleen het verbruik verrekend met de productie ziet, zoals op de slimme meter het geval is, maar ook de daadwerkelijke productie van de zonnepanelen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex4u
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-07-2021
Sleurhutje schreef op donderdag 3 september 2015 @ 12:55:
Sorry voor de wat late reactie, vakantie en zo. ;)

Er zijn watermeters in omloop die zijn voorzien van een meetuitgang. Sommige optisch, sommige elektronisch. En een aantal waterleidingmaatschappijen leveren al slimme watermeters. Het zit er dus alvast in, alleen ik heb het niet en mijn waterleidingmaatschappij gaat die meters voorlopig ook niet leveren. Helaas...

Ondertussen wat verder en druk bezig om de inverter van de zonnepanelen uit te lezen zodat je niet alleen het verbruik verrekend met de productie ziet, zoals op de slimme meter het geval is, maar ook de daadwerkelijke productie van de zonnepanelen zelf.
Beste Jeroen, pas nu hier je blog gelezen ... en vind het zeer interessant.
Kun je misschien meer informatie voorzien ivm hoe of welke documentatie je allemaal hanteert alvorens je project hebt aangevat, de code, electronisch schema op Fritzing ...
Evt via instructables.com een diy - how to do tutorial.

Hopende dat ik met je feedback ... gelijkaardig zoiets kan verwezenlijken.

Hopende op een antwoord, alvast bedankt bij voorbaat.

[ Voor 7% gewijzigd door alex4u op 14-05-2021 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleurhutje
alex4u schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:47:
[...]

Beste Jeroen, pas nu hier je blog gelezen ... en vind het zeer interessant.
Kun je misschien meer informatie voorzien ivm hoe of welke documentatie je allemaal hanteert alvorens je project hebt aangevat, de code, electronisch schema op Fritzing ...
Evt via instructables.com een diy - how to do tutorial.

Hopende dat ik met je feedback ... gelijkaardig zoiets kan verwezenlijken.

Hopende op een antwoord, alvast bedankt bij voorbaat.
Voor dit project was het een kwestie van de informatie van de slimme meter achterhalen (protocol en elektrische voorwaarden, zie hier) en technische functionaliteit bepalen, zeg maar wat het moet gaan doen. De basis van dit ontwerp was naar aanleiding van de discussie op Tweakers. De rest is parate kennis van elektronica, programmeren, cad tekenen en gewoon doen. Dat is jarenlange ervaring, eigenlijk van kinds af aan mee opgegroeid.

Ondertussen heeft het project al geruimte tijd geleden een opvolging gekregen.
Pagina: 1