Toon posts:

Slimme meter via ESP8266 (incl. printontwerp en code)

Pagina: 1
Acties:

• Sleurhutje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-10-2022
Hallo allemaal,

Geruime tijd geleden had ik een post gedaan in het topic over het uitlezen van de slimme meter door middel van een ESP8266. Het heeft even geduurd maar ik heb wat foutjes uit het ontwerp gehaald en alles een beetje bij elkaar gezet in één .zip-bestand. Mijn ontwerp maakt gebruik van zowel verwerking van de data als een splitter met drie uitgangen voor eventueel andere systemen. Er zijn ook twee extra pulsingangen om bijvoorbeeld een watermeterteller of zonnepaneelomvormer aan te sluiten.

Het ontwerp is gemaakt met Fritzing. Een simpel en gratis ontwerppakketje waarmee je relatief eenvoudig van breadboard naar printplaat-ontwerp kunt gaan. Via Aisler kun je het ontwerp laten produceren op professionele printplaat, netjes met soldeermasker etc, Niet de goedkoopste maar het volstaat prima en ik ben zeer tevreden met het resultaat dat ze leveren.

In het bestand staat het volledige ontwerp, een aantal specifieke componenten die je moet importeren in Fritzing (inclusief een fix voor de RJ-11 connector pinout) en een stukje voorbeeldcode voor de Arduino IDE (miniaaml versie 1.8.5, extra libraries staan hier. De code maakt gebruik van de OTA Manager zodat je na een eerste keer programmeren van de ESP8266 het updaten via WiFi kunt doen. Scheelt een hoop gedoe met een FTDI-kabeltje. Meer over het configureren van OTA vind je hier.

Alle overige informatie is terug te vinden op Google. De voorbeeldcode is niet optimaal maar functioneert en is universeel (de Arduino code werkt niet met een ESP8266 als Node MCU1.0 vandaar een andere benadering). Je moet nog wel e.e.a. zelf aanpassen. Door een enorm tijdgebrek kan ik helaas weinig support leveren.

Het bestand staat hier.

Printontwerp

Het resultaat

Succes... :)

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-02 15:52

TMoose

Mooooooose !!

Heel gaaf gedaan.

Ik ben/was ook aan het kijken om de P1 poort via een esp8266 en MQTT aan home assistant te hangen. Nu twijfel ik of ik niet gewoon dit initiatief moet implementeren. Mijn plan was de ESP8266 met een 5Vto3.3V converter en een level converter op de P1 poort aan te sluiten, en ook via diezelfde poort te voeden.

Moet nog uitzoeken of de 250mA@5V sustained die de P1 poort volgens spec moet hebben voldoende is, en hoe ik in de config registers van de UART de RX kan inverten zodat de P1 datalijn via de level converter direct op de ESP RX lijn kan.

Maar een lokaal display en de port replication zijn wel erg handig..

Tevo Tarantuls & Anycubic Photon

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-03 14:17

xces

To got or not to got..

Ziet er cool uit; zelf ben ik aan het kijken of ik mijn Raspberry Pi die ik nu gebruik kan vervangen met deze oplossing;
https://www.circuitsonline.net/forum/view/135229
http://www.esp8266thingies.nl/wp/

Bedankt voor het delen!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-03 22:47
TMoose schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:20:
Heel gaaf gedaan.

Ik ben/was ook aan het kijken om de P1 poort via een esp8266 en MQTT aan home assistant te hangen. Nu twijfel ik of ik niet gewoon dit initiatief moet implementeren. Mijn plan was de ESP8266 met een 5Vto3.3V converter en een level converter op de P1 poort aan te sluiten, en ook via diezelfde poort te voeden.

Moet nog uitzoeken of de 250mA@5V sustained die de P1 poort volgens spec moet hebben voldoende is, en hoe ik in de config registers van de UART de RX kan inverten zodat de P1 datalijn via de level converter direct op de ESP RX lijn kan.

http://www.esp8266thingies.nl/wp/p1-wifi-gateway-parasitic/

Deze man heeft datzelfde al eens gedaan, zijn conclusie was dat alhoewel het mogelijk is om de de P1 power te leechen, het niet werkt op het moment dat de ESP8266 begint te zenden, op dat moment trekt hij teveel power en geeft de P1 geen sap meer.

Mess with the best, die like the rest

• w2cker
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-03 21:12
Ik heb ook een printje gemaakt dat gebaseerd is op de versie van esp8266thingies. Heb er alleen een extra led op gezet die gaat branden als er teruglevering is, en andere software. Ik zet de gegevens naar mqtt, en dan naar home assistant. Nu nog met een losse voeding, maar wil het als test ook eens proberen te voeden uit de meter. Ik heb overigens een versie 5 meter.

MCITP SA & EA, MCSA, MCSE, en nog een aantal titels

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
TMoose schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:20:
Heel gaaf gedaan.

Ik kan met mijn slimme meter zonder problemen een wemos D1 mini voeden. Ik heb een kleine elco er bij zitten, maar niets significants.

(heb een ESMR5 meter, sagemcom t210-d)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ThaStealth schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:35:
[...]

http://www.esp8266thingies.nl/wp/p1-wifi-gateway-parasitic/

Deze man heeft datzelfde al eens gedaan, zijn conclusie was dat alhoewel het mogelijk is om de de P1 power te leechen, het niet werkt op het moment dat de ESP8266 begint te zenden, op dat moment trekt hij teveel power en geeft de P1 geen sap meer.
Met elco's lukte het niet, maar met een kleine accu wel.. Klinkt alsof hij simpelweg te kleine elco's heeft gebruikt :+ Met bijv. een 1 F-elco zou je toch wel ver moeten kunnen komen t.o.v. een accu lijkt me.

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-02 15:52

TMoose

Mooooooose !!

De pinnen van de wemos hangen toch direct aan de ESP? De specs van mijn slimme meter zegt 5V, dus vandaar de level converters.
MacGrumpy schreef op zondag 30 september 2018 @ 12:17:
[...]

Ik kan met mijn slimme meter zonder problemen een wemos D1 mini voeden. Ik heb een kleine elco er bij zitten, maar niets significants.

(heb een ESMR5 meter, sagemcom t210-d)

Tevo Tarantuls & Anycubic Photon

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
TMoose schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:09:
De pinnen van de wemos hangen toch direct aan de ESP? De specs van mijn slimme meter zegt 5V, dus vandaar de level converters.

[...]
Schema niet bij de hand, maar via dit document alles aangesloten. De 5V hangt aan de 5V lijn van de wemos (die zelf er 3.3V van maakt), op de data out -> wemos, met een pull up naar 3.3V (pagina 7).
Data request is hoog gemaakt.

Het enige 'rare' dat ik heb dat op random intervallen lijkt de slimme meter te resetten, valt de spanning weg en krijg ik 0 waarden binnen voor gas, en na < 15m weer juiste waarde binnen. Geen idee waardoor dit komt, nog geen tijd gehad om verder uit te zoeken (verder zijn alle nummers correct.).

• Sleurhutje
[b]TMoose in "Slimme meter via ESP8266 (incl. printontwerp en code)"Moet nog uitzoeken of de 250mA@5V sustained die de P1 poort volgens spec moet hebben voldoende is, en hoe ik in de config registers van de UART de RX kan inverten zodat de P1 datalijn via de level converter direct op de ESP RX lijn kan.
Een DSM4.x meter levert te weinig stroom om een ESP8266 aan te sturen, daar komt hooguit 150mA uit. Met de DSM5.x meters wel een positieve ervaring om de ESP8266 direct aan te sturen. Conform de specs moet een DSM5.x minimaal 500mA kunnen leveren. De ESP8266 vraagt is "AP Search Mode" rond de 280mA.

Om die reden is J1 opgenomen. Dan kun je kiezen uit voeden via USB of voeden via de P1 van de meter.

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-03 21:56
heeft er al iemand iets werkend weten te krijgen van:

waarbij meerdere esp 8266 modules met elkaar praten en zo een smart home werkend heeft gekregen.

slave A {slimme meter} > send to master
slave B (automatische gordijnen) < revieve command from master.
slave C (radiator ventilator) < recieve command from master.
Master (talks to slaves)

tevens nog een vraag mbt het topic.
waar kan ik de scematic vinden voor de P1 poort (wemos d1 shield 2+ ports)

• Sleurhutje
darknessblade schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:21:
heeft er al iemand iets werkend weten te krijgen van:

waarbij meerdere esp 8266 modules met elkaar praten en zo een smart home werkend heeft gekregen.

slave A {slimme meter} > send to master
slave B (automatische gordijnen) < revieve command from master.
slave C (radiator ventilator) < recieve command from master.
Master (talks to slaves)

tevens nog een vraag mbt het topic.
waar kan ik de scematic vinden voor de P1 poort (wemos d1 shield 2+ ports)
Off-topic maar als je de Arduino IDE gebruikt dan zit in de ESP8266 voorbeelden ook een voorbeeld van ESP8266WiFiMesh. En met wat Googlen op ESP8266 en Mesh ga je nog wel betere voorbeelden vinden. Deze is ook interessant om door te lezen.

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-03 21:56
Sleurhutje schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:03:
[...]

Off-topic maar als je de Arduino IDE gebruikt dan zit in de ESP8266 voorbeelden ook een voorbeeld van ESP8266WiFiMesh. En met wat Googlen op ESP8266 en Mesh ga je nog wel betere voorbeelden vinden. Deze is ook interessant om door te lezen.
dit is ook iets wat ik wil maken, bedankt voor de links ^_^

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Handz
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-04-2022
Beste Sleurhutje, dat ziet er heel mooi uit en eigenlijk precies wat ik zoek, omdat ik ook mijn zonnepanelen en watermeterstand ook wil uitlezen. Ik heb sindskort een nieuwe slimme meter (Sagemcom T210-D) en de baudrate is dermate hoog (115200) dat mijn Arduino het niet meer bij kan sloffen. Er moet dus iets nieuws komen.

Kan ik de uitgelezen data van jouw ontwerp wel eenvoudig doorsturen naar bijvoorbeeld Domoticz? Ik zie die mogelijkheid nog niet zo snel terug in de Arduino sketch? Ik zie namelijk wel een beetje op tegen zelf code kloppen op de Arduino (ik ben eigenlijk nog steeds een behoorlijke noob op dat gebied).

Ik heb je ontwerp als proef geupload naar Aisler, maar het is mij niet duidelijk hoe ik daar behalve het board ook de benodigde electronica onderdelen kan bestellen? Heb je misschien een tip? En wat kost het ongeveer in totaal? Alle hulp is welkom.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweetss
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-03-2020
Hoi Sleurhutje,

las deze (oudere) post, erg mooie opzet :)
Wellicht wil je nog reageren op een vraag.
In je code die je hebt toegevoegd zie ik dat de eventueel aan te sluiten sensors voor een watermeter niet afgehandeld worden. De void handleOffset() , void irqSensorPulse1() of void irqSensorPulse2() worden nooit aangeroepen in de code lijkt het.
Ben erg benieuwd of je daar nog een oplossing voor hebt.

AL OPGELOST. Ik heb verkeerde zoekargument gebruikt en zag daardoor de aanroepen niet 8)7

[Voor 10% gewijzigd door Tweetss op 02-07-2019 16:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweetss
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-03-2020
Hallo,
is de .php code (http://yourserver.url/log.php?) voor de oplossing van sleurhutje ook beschikbaar die nodig is om te uploaden naar een mysql database. Kan die niet vinden in deze blog.

[Voor 29% gewijzigd door Tweetss op 02-07-2019 19:08]

• ggt156
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-08-2019
Ik wil graag de slimme meter Iskra am550-ed1.01 koppelen aan een esp8266mod Lolin nodemcu v3.
Volgens info Liander rj12 stekker pin 1,2 en 6 gebruiken.
Maar hoe koppel ik het aan elkaar?

De voeding van de esp8266 met een usb-adapter aansluiten en heb ik dan alleen pin 2 nog nodig van de rj12 stekker of ....
Via home assistant en met esphome hier binnen wil ik graag werkend krijgen.

Wie heeft er een foto van de opstelling met uitleg voor een leek.

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:07
@ggt156

Misschien al gezien bekeken. Willem is hier mee bezig geweest. Mogelijk geeft dit aanknopingspunten.
https://willem.aandewiel....v4-slimme-meter-uitlezer/

Bij een rij nullen staat één vooraan.

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
Zijn er hier mensen die hun P1 meter direct met een esp8266/ESP32 uitlezen en daar een schemaatje van hebben? Vrijwel alle plaatjes uit de post zijn weg

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

• bartw2604
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:46
@AllInOneNerd

Hier is een schema van mij en hier is mijn code https://github.com/bartwo/esp32_p1meter

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
Kijk daar hebben we wat aan. Bedankt!!

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee