Blijft Retail Status Behouden Na Upgrade W8.1 Naar W10?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostHEX
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-04-2019
De vraag: ik heb W8.1 Retail gekocht in combinatie met een W8 Pro Upgrade Pack. Beide zijn nog ongebruikt. Als ik dus W8.1 Pro heb geïnstalleerd, en ik de upgrade uitvoer naar W10 Pro, wat gebeurd er exact met de Retail status?

De antwoorden die ik tot nu toe heb gekregen:
  • Als je van W8 Retail naar W10 upgrade, dan is de W10 installatie een OEM variant. Je W8 Retail product key staat na de upgrade gelijk aan een W10 OEM product key.
  • Als je van W8 Retail naar W10 upgrade, dan is de W10 installatie een OEM variant, maar je W8 key blijft behouden, evenals de W8 Retail status. Als je daarna dus van systeem wilt veranderen, moet je opnieuw de upgrade uitvoeren. Echter als je na dit upgrade jaar wederom van systeem wilt veranderen, moet je of terug vallen op de W8, of een W10 licentie kopen (indien je gebruik wilt blijven maken van W10), want het jaar voor gratis upgrades is vervallen.
  • Een upgraded W8 Retail licentie staat gelijk aan een W10 Retail licentie. Je kan dan na het eenmalig te hoeven upgraden van W8 naar W10, de komende jaren zo vaak van systeem veranderen als je wilt.
Welke van de drie is correct? Of komt er geen van de drie overeen met de werkelijkheid, maar is de situatie anders?

Bij voorbaat excuses als een moderator of sommige leden twijfelen of het juist is dat ik voor dit onderwerp een aparte thread start, maar ik had een aantal dagen geleden deze vraag geopperd in een van de grote W10 threads, en het is in die threads lastig om een helder en definitief antwoord op deze vraag te krijgen (van de paar leden die de vraag hebben proberen te beantwoorden, geeft elk weer een ander antwoord; en door de hoge stroom aan nieuwe posts van mensen met andere vragen, verzuipen de voorgaande antwoorden dusdanig snel, dat andere leden die antwoorden missen en ze vervolgens niet kunnen bevestigen/weerleggen). Tevens denk ik dat het ook in andermans belang is om hier een helder antwoord op te krijgen, gezien er zo ontzettend veel mensen hier en elders geen officieel antwoord op deze vraag weten, maar het belang van het wel weten van grote orde is.

[ Voor 41% gewijzigd door PostHEX op 03-08-2015 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:48
[Windows 10] Installatie en Upgrade Uitdagingen

Jouw antwoord is al meerdere malen daar gepost en staat zelfs vermeld in de eerste post.

De Windows 10 upgrade is gebonden aan jouw hardware maar je behoud gewoon je Windows 8 retail licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostHEX
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-04-2019
Ik ga er dan vanuit dat dat waar is. Ik heb op andere fora gelezen dat men daar ook contact had opgenomen met MS klantenservice, en de klantenservice wist het zelfs niet eens (tenminste de gene die zij schijnbaar spraken). Maar van alle antwoorden die men geeft komt de "De Windows 10 upgrade is gebonden aan jouw hardware maar je behoud gewoon je Windows 8 retail licentie." het frequentst voor.

Bedankt voor je reactie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-10 13:49
Ik had windows 8 pro via de actie van micosoft gekocht ( upgrade) later via upgrade 8.1 geworden en nu dus windows 10 pro met de bekende key hier.
Maar als ik slmgr.vbs -dlv uitvoer dan geeft ie aan dat ik een retail versie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
ivo1969 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 17:25:
Ik had windows 8 pro via de actie van micosoft gekocht ( upgrade) later via upgrade 8.1 geworden en nu dus windows 10 pro met de bekende key hier.
Maar als ik slmgr.vbs -dlv uitvoer dan geeft ie aan dat ik een retail versie heb.
Er zijn qua consument 2 versies..

retail of OEM...

retail is ALLES van losse verkoop

OEM is of losse verkoop, gebonden aan 1 PC, of geleverd MET de PC, van bijv. Dell of HP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Dat klopt dat weet ik maar mijn ik ben begonnen met windows 7 home oem ( windows meegeleverd op de laptop) , maar door de upgrades is de windows versie dus Retail geworden, daar ging het mij om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-10 06:41

spartacusNLD

This is Sparta!!

ivo1969 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:51:
Dat klopt dat weet ik maar mijn ik ben begonnen met windows 7 home oem ( windows meegeleverd op de laptop) , maar door de upgrades is de windows versie dus Retail geworden, daar ging het mij om.
maak niks uit.. je W10 zit aan je hardware vast. dus of het nu retail is of OEM maakt helemaal niks uit. Deze termen gebruikt MS bij de upgrade ook niet meer. Zie ook mijn chatgesprekken met de MS klantenservice spartacusNLD in "[Windows 10] Ervaringen & Discussie - Deel 2" lijkt me zeer duidelijk.. niet leuk natuurlijk maar het is wel duidelijk iig :) wil je een nieuw systeem? W10 kopen.. je huidige (gratis) W10 is NIET overdraagbaar naar andere hardware.

Dit omdat MS dit nooit zo bedoeld heeft en omdat je nergens een key kan krijgen om W10 op een ander systeem te activeren. Keyreader programma's werken niet. Dit is ''by design'' volgens MS

maar zoals eerder aangegeven.. dit is zeer uitgebreid besproken hier op t forum.. jou topic was dus niet nodig .

[ Voor 23% gewijzigd door spartacusNLD op 03-08-2015 19:28 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
kee, maar ik ben niet de starter van dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
ivo1969 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:51:
Als je het slim aanpakt zet je eerst Windows 7 terug erop en gebruik je deze key om naar Windows 10 te upgraden, dan behoud je nog je Win8 key voor iets anders ... Of je moet per se 10 Pro willen natuurlijk.
Zo heb ik het ook gedaan iig (maar wel op een andere schijf en nu weer 8.1 terug erin gezet).

[ Voor 7% gewijzigd door apis29 op 03-08-2015 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
ik heb de mazzel dat ik nog een legale windows 8.1 retail licentie heb liggen.
Dus als kan zowieso ook na een maand terug naar windows 8.1 pro als ik dat wil
Pagina: 1