Nut van een centerspeaker uit dezelfde serie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
FeaR schreef op zondag 26 juli 2015 @ 16:05:
[...]

Enige waar je wel bij stil moet staan is als je de wens hebt om ooit naar surround uit te bouwen dat lastiger kan zijn met hoe ouder/exotischer de speaker is.
Dat is alleen maar lastig als je perse aan het dogma "de center en surrounds moeten van het/dezelfde merk/serie zijn" vast houdt.

Ik hoop dat er een moment komt dat de audiowereld beseft dat een speaker die zo fundamenteel anders is (MTM, horizontale oriëntatie units, een andere wisselfrequentie en een totaal andere kastvorm heeft én die je op/in een kastje legt) echt altijd toch al totaal anders klinkt dan een frontspeaker. Die houvast aan `het moet wel dezelfde serie zijn', is enkel gebaseerd op dat het er dan hetzelfde uitziet, van hetzelfde merk is, `dus dan zal het wel beter matchen'.

Wat je moet doen, is gewoon de best klinkende centerspeaker gebruiken. Dat mag echt rustig een totaal ander merk of type zijn. Tenzij je een extreem vreemd klinkende speakerset hebt ofzo.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

JvS schreef op zondag 26 juli 2015 @ 19:58:
[...]

Dat is alleen maar lastig als je perse aan het dogma "de center en surrounds moeten van het/dezelfde merk/serie zijn" vast houdt.

Ik hoop dat er een moment komt dat de audiowereld beseft dat een speaker die zo fundamenteel anders is (MTM, horizontale oriëntatie units, een andere wisselfrequentie en een totaal andere kastvorm heeft én die je op/in een kastje legt) echt altijd toch al totaal anders klinkt dan een frontspeaker. Die houvast aan `het moet wel dezelfde serie zijn', is enkel gebaseerd op dat het er dan hetzelfde uitziet, van hetzelfde merk is, `dus dan zal het wel beter matchen'.

Wat je moet doen, is gewoon de best klinkende centerspeaker gebruiken. Dat mag echt rustig een totaal ander merk of type zijn. Tenzij je een extreem vreemd klinkende speakerset hebt ofzo.
Dat is echt de grootste onzin die ik ook gehoord heb! Heb je ooit je eigen advies wel eens uitgeprobeerd? 8)7

Ik kan je uit ervaring vertellen dat mixen van center en stereo van verschillende merken een verschrikkelijk slecht idee is. Zolang de bronnen strikt gescheiden zijn, bijvoorbeeld puur en alleen muziek over stereo, en puur en alleen spraak uit de center, dan is er niks aan de hand. Maar zo gauw het gemixed is, wordt het een grote puinhoop. Dan klinkt het echt van geen kant meer. De intro muziek van Star Trek First Contact is een prachtig voorbeeld. Dat klinkt verschrikkelijk slecht wanneer je center en stereo gaat mixen van verschillende merken. Simpelweg omdat de muziek compleet over de drie speakers gemixed is. En daarbij is het mixen van een center dan net zo erg, als dat je twee verschillende speakers voor je stereo hebt. Is alles gematched, dan klinkt het fantastisch.

Alle speakers zijn enorme compromissen, en als gevolg daarvan zitten er grote verschillen tussen merken. Sowieso al gewoon door het gebruik van verschillende componenten. Daardoor dat speakers een herkenbare klankkleur hebben, en ook gewoon anders reageren. Heb je speakers van hetzelfde merk, dan is de center afgestemd op de overige set. Dat is overduidelijk te horen. Zelfde klankkleur, zelfde tweeters en midrange speakers, zelfs crossover, etc etc.
Natuurlijk is de center niet exact hetzelfde, maar hij is specifiek ontworpen om zo goed als mogelijk te combineren met de rest. Iets dat per definitie niet het geval is bij een ander merk.

Je moet echt nooit een center van een ander merk nemen. Dan liever een virtual center instellen...

Bij de surrounds speelt het probleem minder, omdat daar in het algemeen alleen effecten over gespeeld worden. Daarbij is het dan minder erg als ze qua klankkleur afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tot op zekere hoogte zijn speakers uit een set op elkaar afgesteld, dat klopt. Zelfde makers, zelfde engineering basis natuurlijk.
Maar het is en blijft een speaker. En een beetje receiver heeft tegenwoordig prima roomcorrectie, wat evt verschillen zonder veel problemen teniet doet. Een dip of piek ergens kan dan prima opgevangen worden door hem net in dat frequentiegebied wat hoger te zetten :)
Tuurlijk, als je op een stand als pure direct of whatever it's called draait omdat je het puur wilt hebben, dan zie je mogelijk een invloed. Maar dat kan zowel positief als negatief uitpakken, want smaken in geluid verschillen ook nog eens :)

Maar goed, dit is allemaal offtopic , en daar is TS niet mee geholpen. Ben benieuwd naar zijn ervaringen als ie MCACC gebruikt heeft :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Anoniem: 175233 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 17:10:
[...]

Dat is echt de grootste onzin die ik ook gehoord heb! Heb je ooit je eigen advies wel eens uitgeprobeerd? 8)7
Dank je, ja ik had een B&W 600 serie center en front speakers en was tevreden met de fronts, maar de center vond ik niet goed. Ik heb daarna iets van 4 centers geprobeerd voordat ik bij de chario syntar dialogue ben blijven hangen (nog steeds met die B&W 600 speakers, ergens in 1999). Ik ben inmiddels 3 frontspeakers verder, heb nu een complexe actief gefilterde zelfbouw speaker en ga nu voor de 100% match (center met dezelfde speakers, zelfde orientatie, zelfde crossover), maar tot die tijd doet die chario het echt nog prima.
Alle speakers zijn enorme compromissen, en als gevolg daarvan zitten er grote verschillen tussen merken. Sowieso al gewoon door het gebruik van verschillende componenten. Daardoor dat speakers een herkenbare klankkleur hebben, en ook gewoon anders reageren.
Onderdelen hebben geen klankkleur. De speakeunits hebben hooguit een response, vervorming en een afstralingpatroon. De wisselfiltercomponenten hebben gewoon de elektrische eigenschappen die ze die tot die componenten maakt. Het is het totale ontwerp (kastvorm, woofer/tweeters, wisselfilter) wat de klank bepaalt.
Heb je speakers van hetzelfde merk, dan is de center afgestemd op de overige set. Dat is overduidelijk te horen. Zelfde klankkleur, zelfde tweeters en midrange speakers, zelfs crossover, etc etc.
Natuurlijk is de center niet exact hetzelfde, maar hij is specifiek ontworpen om zo goed als mogelijk te combineren met de rest.
Je noemt het "niet exact hetzelfde", maar ik neem aan dat je geen ervaring hebt met de engineering van een speaker? Met afstraalgedrag? En welke invloed dat heeft op de totale klank van een speaker? Dus niet alleen de respons op 90graden, maar ook onder hoeken?

De crossover is al helemaal totaal anders. Dat is gewoon niet waar. De bafflestep van een center is anders, hij ligt meestal ergens in of op dus daar is rekening mee gehouden. Daarnaast is een center meestal Woofer/tweeter/woofer en dat vraag echt een totaal ander wisselfilter.... Hetzelfde filter is gewoon niet waar.

Een centerspeaker met horizontale verdeling van de speakers IS fundamteel anders en klinkt altijd anders "in room" (waarbij de response onder hoeken dus mee gaat tellen voor de klank). Ook die center die uit dezelfde serie van hetzelfde merk komt. Als je dat zelf niet vindt, dan kan ik je eerlijk gezegd niet serieus nemen.

Of het erg is dat een center anders klinkt? Nee niet echt heel erg. Als het maar een tonaal gebalanceerde speaker is, even hard staat, fullrange (>80Hz) zonder vervorming kan weergeven en geen extreme pieken in de response heeft (en je front speakers dat uiteraard ook niet hebben, dat hebben ze meestal niet). Dan merk je er niet zoveel van.

Je linker en rechter speaker klinken overigens ook al totaal anders in je woonkamer, omdat ze gewoon op een andere plek staan. Dat wordt ook altijd vergeten :P. Maar verder gewoon perse die center van exact hetzelfde merk nemen joh, dan heb je perfect gelijk klinkende speakers.
Je moet echt nooit een center van een ander merk nemen. Dan liever een virtual center instellen...
ZOlang je maar een goeie centerspeaker neemt, is dit IMO echt slecht advies.

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 30-07-2015 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een center mag nog zo goed zijn... als hij niet past bij de stereo speakers zal het totaal resultaat gewoon matig zijn.

Speakers zijn de meest vervormende onderdelen van je set. Neutrale speakers bestaan simpelweg niet. En daarom is het vrijwel onmogelijk om te mixen. Alle merken klinken merkbaar anders. De center afwijkend nemen van de stereo speakers, is daarom net zo onnozel als twee verschillende stereo speakers te nemen. Hoe goed je ook probeert te matchen, dat zal nooit lekker klinken wanneer een (muziek) mix over alle drie de front speakers loopt. Dat gebeurt niet altijd, dus het zal niet onmiddellijk opvallen. Maar wanneer het wel gedaan wordt, dan verpest een afwijkende center het compleet.

Alleen een center die door de fabrikant specifiek ontworpen is om te matchen met de rest van de serie zal goed overeen komen. Eventueel kun je een serie hoger gaan, als je hogere kwaliteit wilt... Fabrikanten houden i.h.a. dezelfde klankkleur tussen series, simpelweg omdat ze hun eigen idee hebben over het beste compromis. Een B&W 800 serie klinkt qua klankkleur hetzelfde als een 600 serie, maar levert meer detail en controle. Maar het zou raar zijn wanneer je qua stereo speakers met een 600 tevreden zou zijn, en bij de center een 800 wilt hebben... Dan heb je vreemde prioriteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Anoniem: 175233 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 17:39:
Een center mag nog zo goed zijn... als hij niet past bij de stereo speakers zal het totaal resultaat gewoon matig zijn.

Speakers zijn de meest vervormende onderdelen van je set. Neutrale speakers bestaan simpelweg niet. En daarom is het vrijwel onmogelijk om te mixen. [b]Alle merken klinken merkbaar anders. [/b[
Alle speakers klinken anders. Dat merken een bepaalde klank hebben is ook niet echt zo, zelfs binnen een serie kunnen speakers al behoorlijk van klank verschillen.
De center afwijkend nemen van de stereo speakers, is daarom net zo onnozel als twee verschillende stereo speakers te nemen. Hoe goed je ook probeert te matchen, dat zal nooit lekker klinken wanneer een (muziek) mix over alle drie de front speakers loopt.
Je strooit lekker met onnozel enzo, maar je gaat volledig voorbij aan mijn punt: Elke "MTM" center is een mismatch met een normale frontspeaker. Ze klinken gewoon echt anders dan normale speakers. Waarom heb ik hierboven uitgelegd met een behoorlijke technische uiteenzetting. Die negeer je compleet.
B&W 800 serie klinkt qua klankkleur hetzelfde als een 600 serie, maar levert meer detail en controle. Maar het zou raar zijn wanneer je qua stereo speakers met een 600 tevreden zou zijn, en bij de center een 800 wilt hebben... Dan heb je vreemde prioriteiten.
Dit is al helemaal onzin. Een 800 center heeft een totaal ander (veel beter) afstraalgedrag dan 600 center. Simpelweg omdat de midrange en tweeter boven elkaar zitten. Een 800 serie center is overigens een voorbeeld van een center die wel echt goed kan matchen met de fronts. Een 600 center is simpelweg een totaal andere speaker dan de normale frontspeakers.

Het zou me niets verbazen dat een 800 serie center beter matcht met 600 speakers dan de 600 center zelf. En dat een ander merk dat een betere center maakt dan die 600 serie center ook "beter matcht" met de 600 serie speakers dan de 600 center. Simpelweg omdat het een beter ontwerp is en het afstraalgedrag (en klank) beter is dan de 600 serie met zijn MTM configurate.

[ Voor 31% gewijzigd door JvS op 31-07-2015 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:50

Jag

Ik vind het wel een relevante discussie eigenlijk :). Het advies wordt namelijk vaak gegeven om een center van hetzelfde merk te nemen en het is maar de vraag of dat terrecht is. Centers hebben meestal een andere driver bezetting, vaak horizontaal mtm wat gewoon puur vanwege de looks is maar verder zeer ongunstig zeker voor center . Verder is de positionering anders en vaak de afmetingen van de baffle ook. Kortom, ik denk dat het een illusie is dat ie hetzelfde klinkt als je fronts. Ik zou dus ook zeggen dat je er beter op kam richten om gewoon een goed klinkende center te nemen. Bij voorkeur ook geen horizontale mtm :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

JvS schreef op zondag 26 juli 2015 @ 19:58:
[...]

Je hebt mij niet horen zeggen dat ik dat advies geef betreffende klank ;) Ik geef dat advies omdat 99% van de mensen toch graag dezelfde looks heeft voor de complete set. Al valt de subwoofer daar gelukkig steeds minder onder.

Bij deze de posts afgesplitst vanaf Moderne v.s. old-school speakers. Veel plezier met discussiëren en geen ruzie maken onder het vechten :>

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik heb mijn center vervangen.
Ben overgeschakeld van een Kef IQ9c naar een eitje. (Onwille van de afmetingen)
De hoofdspeakers zijn een paartje IQ90
Nadat de MCACC gelopen heeft kan ik niet zeggen dat ik achteruit ben gegaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

't Hangt allemaal van je oren af. (hoe goed ze nog zijn.)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Lip schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 10:04:
't Hangt allemaal van je oren af. (hoe goed ze nog zijn.)
Lijkt me niet relevant. Ook met slechte oren hoor je duidelijk verschillen tussen elke normale en plat liggende mtm speakers. Dat zit niet alleen in het hoog. Je moet je alleen niet door de audiofiele dogma's laten leiden, maar zelf goed nadenken wat belangrijk is :).

Wat trouwens een leuke test is, is om eens zo'n "ruis" rond te laten gaan (receivers kunnen die vaak genereren als je het volume van de speakers met de hand aan wilt passen). Dat zou je voor de grap eens moeten doen. Met die ruis kan je heel goed verschillen horen tussen de speakers. Moet je voor de grap eens doen met zo'n matchende set met een platte MTM center :).

[ Voor 22% gewijzigd door JvS op 02-08-2015 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:21
Tommie12 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 09:42:
Ik heb mijn center vervangen.
Ben overgeschakeld van een Kef IQ9c naar een eitje. (Onwille van de afmetingen)
De hoofdspeakers zijn een paartje IQ90
Nadat de MCACC gelopen heeft kan ik niet zeggen dat ik achteruit ben gegaan.
Geluid horen is ook erg lastig. Je raakt zo snel gewend aan het geluid.

Pas waren wij even in Den Haag en daar een Hifi zaak ingelopen. (Zit te twijfelen aan een sub). Dan even door de speakers en je hoort zo'n gigantisch verschil. Maar zodra je weer thuis ben hoor je dat veel minder.

Ik heb wel een center uit dezelfde serie (CMC), maar ze zeggen dat er een CMC2 bij hoort, die vind ik echt te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 616444

De vraag is meer wat het hele nut is van een centerspeaker.. Wanneer je goed je frontspeakers plaatst kun je ook de hele centerspeaker weglaten.

Zo veel missen doe je niet in een thuissituatie. Dat geld kun je m.i. beter investeren in betere fronts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

JvS schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 10:17:
Met die ruis kan je heel goed verschillen horen tussen de speakers. Moet je voor de grap eens doen met zo'n matchende set met een platte MTM center :).
Die test lijkt me dan ook weer niet helemaal eerlijk, om onder andere dit soort redenen:
- De center staat niet op dezelfde plek als de twee fronts (en evt je rears), waardoor het sowieso al 'anders' klinkt
- De center heeft zelden hetzelfde bereik als de fronts (vooral omlaag), waardoor ik ook daar verschillen zou verwachten bij generieke ruis
- De hoogte van de midden/hoge tonen van de front staat waarschijnlijk niet vaak op hetzelfde als die van de center

En mocht je het volume nog niet (automatisch) op elkaar hebben afgestemd, dan gaat het nog meer verschil geven.
In mijn geval staat die (matchende) center ook nog eens op een meubel met glas (dat weer op hout is gelijmd), terwijl de fronts redelijk vrije vloerstaanders zijn. Dus dat zal ook nog wel wat uitmaken voor het geluid.

Overigens zijn dat argumenten voor elke center, niet alleen de eventueel matchende. Maar het maakt het wel lastig om op basis van 'er is verschil te horen' te zeggen dat ze niet zouden matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Het is juist wel eerlijk. Het laat horen wat mijn punt is. De center is sowieso totaal anders qua design (zet desnoods alle speakers op small > 100Hz als je denkt dat dat veel invloed heeft op die ruisjes) en klinkt ook nog eens totaal anders omdat hij op een totaal ander soort plek ligt.

Het punt is: Fronspeakers en een platte "MTM" center matchen helemaal nooit! Wat je doet door dezelfde serie te kopen (of te stellen dat dat echt een must is), is schijnzekerheid en minder flexibiliteit en mogelijk zelfs een slechter eindresultaat bewerkstelligen.

Het gevoel dat het ineens wel een eenheid is als het allemaal hetzelfde merk is, en niet als het een ander merk is is echt gewoon een gevoel. Zolang ze tonaal maar niet extreem verschillen (en dat doen de meeste speakers niet, ook al zijn ze allemaal wel flink anders), kan een ander merk center een uitstekende match zijn en hetzelfde merk een slechte match.

Strikt genomen matchen zelfs je linker en rechter speaker niet met elkaar (jaja :P). Toch klinken die samen prima.

[ Voor 32% gewijzigd door JvS op 02-08-2015 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

JvS schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 11:37:
Het is juist wel eerlijk. Het laat horen wat mijn punt is. De center is sowieso totaal anders qua design (zet desnoods alle speakers op small > 100Hz als je denkt dat dat veel invloed heeft op die ruisjes) en klinkt ook nog eens totaal anders omdat hij op een totaal ander soort plek ligt.
Als je wilt bewijzen dat ze tonaal wel of niet 'matchen' moet je eerst zoveel mogelijk randvoorwaarden gelijk trekken, domweg in je standaardopstelling de ruis-generator per speaker switchen geeft allerlei extra veranderingen. Anders kan je er niet de conclusie aan verbinden die jij geeft (noch die de voorstanders van merk-match geven).
Voor een tegenstander van alle audiofiele uitspraken en voorstander van dubbel-blind testen geef je hier wel een heel slechte testmethodiek om te bewijzen dat je merk-matched center niet hetzelfde klinkt als je fronts ;)
Het gevoel dat het ineens wel een eenheid is als het allemaal hetzelfde merk is, en niet als het een ander merk is is echt gewoon een gevoel.
Dit is vast waar (ik ben je namelijk niet aan het tegenspreken), maar ook een belangrijk aspect... we houden onszelf op allerlei manieren voor de gek. Als ze niet bij elkaar passend eruit zien, zit het er dik in dat ze voor je gevoel niet goed klinken. En dat heeft waarschijnlijk een belangrijkere invloed op de uiteindelijke luisterervaring dan als ze helemaal perfect tonaal zijn afgestemd; tenzij je natuurlijk een center plaatst waarmee je de stemmen helemaal niet kunt verstaan ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
ACM schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 11:57:
[...]

Als je wilt bewijzen dat ze tonaal wel of niet 'matchen' moet je eerst zoveel mogelijk randvoorwaarden gelijk trekken, domweg in je standaardopstelling de ruis-generator per speaker switchen geeft allerlei extra veranderingen.
Dat klopt, maar dat is juist mijn punt. Overigens durf ik ook wel aan te stellen dat die speakers elk op exact dezelfde postitie gemeten in een dode ruimte totaal andere eigenschappen hebben :). In een kamer wordt dat effect nog eens sterker door positionering (dat zeg ik in een van mijn eerste posts al).
Voor een tegenstander van alle audiofiele uitspraken en voorstander van dubbel-blind testen geef je hier wel een heel slechte testmethodiek om te bewijzen dat je merk-matched center niet hetzelfde klinkt als je fronts ;)
Klopt. Ik zal het wat toelichten. Ik durf hem wel aan dat deze verschillen op een gerandomiseerde blinde test erg makkelijk gehoord zullen worden. Ze zijn namelijk erg goed meetbaar en zorgen voor meetbaar meerdere decibels afwijking in response en dat is simpelweg hoorbaar.
Dit is vast waar (ik ben je namelijk niet aan het tegenspreken), maar ook een belangrijk aspect... we houden onszelf op allerlei manieren voor de gek. Als ze niet bij elkaar passend eruit zien, zit het er dik in dat ze voor je gevoel niet goed klinken. En dat heeft waarschijnlijk een belangrijkere invloed op de uiteindelijke luisterervaring dan als ze helemaal perfect tonaal zijn afgestemd; tenzij je natuurlijk een center plaatst waarmee je de stemmen helemaal niet kunt verstaan ofzo :P
Yep, ook hier heb je gelijk in. Dat is wel hetzelfde als dure kabels kopen en daarmee een beter gevoel hebben en daarmee de betere ervaring hebben. Dit "gevoel" neem je volledig weg als je gerandomiseerd en dubbel blind gaat testen en neem ik in mijn stelling zeker niet mee. Daar kan je namelijk niet zo heel veel mee, behalve erkennen dat dat er is en dat dat voor veel mensen een belangrijke factor is.

Dat gevoel zorgt alleen niet voor de betere match. Dat gevoel zorgt voor de ervaring van de betere match. Die ervaring van de betere match zorgt weer voor zo'n audiofiel dogma "het is beter, want het is hetzelfde merk" en daar neem ik juist stelling tegen. Ik snap waar het vandaan komt, namelijk van hetzelfde waar veel audiofiele onzin vandaan komt: "het gevoel dat het wel beter moet zijn en dan ook beter horen", ook wel observers' biass genoemd :).

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 02-08-2015 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:23

Daniel36

vernieuwde formule

Ik heb het topic met grote belangstelling gelezen en ben geneigd mee te gaan met het kamp dat stelt dat het niet uit hoeft te maken of je een center van een andere lijn/merk gebruikt.

En AHBdV, met alle respect, op MIJ komt jouw pleidooi voor een center van dezelfde lijn/merk een beetje over als waar een specifiek topic voor is, namelijk: zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5
maar dan uiteraard mbt kabels.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:32

DjVe

Hatsaflats!

Ik ben het wel met JvS eens. In mijn center (uit dezelfde serie als mijn fronts), zitten zelfs compleet andere midwoofers tegenover de fronts. Alleen de tweeters zijn in beide modellen hetzelfde.

Volgens mij kan deze discussie ook doorgetrokken worden naar surround. Ik draai al jaren met (kleine) speakers achter van een ander merk, die diffuus geluid omhoog afstralen vanaf achter de bank. Plaatsing en afstraling is hier ook veel belangrijker dan het zogenaamd matchen van componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Daniel36 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 12:36:
Ik heb het topic met grote belangstelling gelezen en ben geneigd mee te gaan met het kamp dat stelt dat het niet uit hoeft te maken of je een center van een andere lijn/merk gebruikt.

En AHBdV, met alle respect, op MIJ komt jouw pleidooi voor een center van dezelfde lijn/merk een beetje over als waar een specifiek topic voor is, namelijk: zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5
maar dan uiteraard mbt kabels.
:)
De uitspraken van AHBDV zijn dusdanig extreem dat ik eerst dacht dat hij/zij aan het trollen is.
Het moge duidelijk zijn dat het voordelen heeft om alle speakers in een surround opstelling van het zelfde merk (en serie) te hebben.
Maar het is volstrekt onzin om te zeggen dat de center nooit van een ander merk mag zijn en beweren dat virtual surround dan nog een betere optie is vind ik al helemaal raar.

Aan de andere kant is de uitspraak van JvS, dat de best klinkende center ongeacht merk of type (bijna) altijd goed is een beetje te makkelijk.

Dat de ene speaker niet hetzelfde klinkt als de andere is een gegeven maar het is ook een gegeven dat er ontelbare merken, soorten, formaten speakers zijn die lang niet allemaal zo verschillend klinken en het is ook mijn ervaring dat het zeker wel mogelijk is een zeer goed klinkende (en uitziende) kombinatie van verschillende merken te maken.

Uiteraard is het aan te raden indien mogelijk de fronts en center van hetzelfde merk/serie te kopen. Al was het alleen maar om de moeite te besparen ooit een andere matchende speaker te moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 20:28
Ik denk ook dat het niet noodzakelijk is om eenzelfde centerspeaker te hebben als je front speakers.

Ik gebruik zelf 5 luidsprekers van dynaudio uit dezelfde serie, voornamelijk omdat ik de looks hetzelfde wou houden.
Kwa geluid zit er een wereld van verschil in de fronts en centerspeaker.
Als ik tv kijk en de stemmen stereo afspeel dan klinken ze vrij iel, ik mis dan echt body kwa stemmen.
Zodra ik de stemmen via mijn center af laat speler klink dezelfde stem wel vol.
Dat zal waarschijnlijk allenaal te maken hebben met het filter en het afstraalgedrag van de speaker.

Het zou dus zelfs mogelijk kunnen zijn dat een ander merk/type beter bij mijn fronts zou matchen dan de center uit dezelfde serie.

Ik ben er wel mee eens dat het wel om vergelijkbare speakers moet gaan, een center speaker van bv een satteliet setje zou denk ik wel helemaal mismatchen.

[ Voor 4% gewijzigd door Equazor_ op 03-08-2015 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Laatst online: 02-06 15:36
Ik hoor altijd een duidelijk klankverschil als ik schakel tussen 2.1 en 5.1, De rears,center,front zijn allemaal een ander merk/serie, Dit valt vooral op als je net schakelt tussen 2.1 en 5.1 en met muziek. Met films valt het al een heel stuk minder op. Maar al met al hoor je het wel. En het klankverschil tussen Heco en Mordaunt Short is dan ook enorm, Ik denk dat een center uit dezelfde serie een stuk homogener geluid zou geven in mijn geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 616444 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 10:31:
De vraag is meer wat het hele nut is van een centerspeaker.. Wanneer je goed je frontspeakers plaatst kun je ook de hele centerspeaker weglaten.

Zo veel missen doe je niet in een thuissituatie. Dat geld kun je m.i. beter investeren in betere fronts.
Inderdaad is het nut van de center speaker beperkt... Daarom dat ik ook aangaf dat je vaak beter een virtuele center kan gebruiken (hetgeen dus het center kanaal gewoon over de fronts stuurt) dan een afwijkende center.

De redenen om een center te gebruiken:
  • de TV staat niet in het midden tussen de fronts, of de fronts staan te ver uit elkaar.
  • de luisterpositie(s) zijn niet voldoende in het midden tussen de fronts.
  • de front speakers hebben niet voldoende hoge kwaliteit om het geluid goed te plaatsen.
In alle drie de gevallen, probeer je er voor te zorgen dat zaken als spraak keurig vanuit de TV lijken te komen. In de eerste twee situaties is een center noodzakelijk, omdat de geometrie van de geluidsopstelling niet correct is om dat alleen met stereo te bewerken. (Dat is ook de reden waarom bioscopen er mee werken)

In de praktijk is het voor de home-cinema vooral het laatste punt dat een center nuttig maakt. De meeste fronts die mensen hebben zijn kwalitatief niet dusdanig dat ze geluid net zo goed kunnen plaatsen als een aparte center speaker dan kan. En dan heeft het absoluut nut. Maar als je zeer goede fronts hebt, en de luisterpositie is correct, dan heb je sowieso een goede plaatsing van het geluid, en dan levert een center nauwelijks tot geen voordeel op. Er zijn echter niet zo veel mensen met een dergelijk goede set.

Maar het probleem van de center is echter dat je geluid nu niet door 2 maar door 3 luidsprekers verzorgt wordt, waarbij het kan voorkomen is dat (delen van) de muziek bijvoorbeeld door alle drie de speakers gespeeld wordt. En dat betekent dat ze qua klankkleur zeer goed bij elkaar moeten passen. De enige manier waarop dat mogelijk is, is hetzij exact dezelfde speaker als de fronts te gebruiken, hetzij een speaker die specifiek door de fabrikant ontworpen is om goed bij de fronts te passen. Andere merken speakers hebben vrijwel per definitie een compleet andere klank karakteristiek en zullen dus hoorbaar afwijken. En dat merk je dus ook gewoon heel duidelijk wanneer je luistert naar een stuk waarbij er daadwerkelijk over alledrie de speakers gemixed wordt.

Maar dan moet je natuurlijk wel in je luistertest een stuk hebben waarbij dat gebeurd! Daarom ook dat ik een voorbeeld gaf van een stuk waarbij het in de praktijk heel duidelijk hoorbaar is. En ja, het verschil is dan enorm. Dat is geen trollen, dat is mensen helpen om geen blunders te begaan bij de aankoop! Bij een snelle luistertest is het goed mogelijk dat je niet merkt dat de center niet goed tesamen met de fronts klinkt, omdat vaak de fronts en de center compleet gescheiden zijn. Dus alléén de achtergrond muziek over de fronts, en alléén de spraak en effecten over de center. En dan merk je natuurlijk geen probleem wanneer de center een andere klankkleur heeft, omdat die niet samenwerkt met de fronts. En als je dan later eens een stuk hoort, waarbij het wél een probleem is, dan zul je dat stuk de schuld geven, en niet je speaker mix, omdat je simpelweg niet weet hoeveel beter het kán klinken als je een andere center hebt.

De center moet zo goed mogelijk overeen komen met de fronts. En in de praktijk is dat vrijwel alleen te waarborgen door minimaal hetzelfde merk en serie te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
h4ze schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:16:
Ik hoor altijd een duidelijk klankverschil als ik schakel tussen 2.1 en 5.1, De rears,center,front zijn allemaal een ander merk/serie, Dit valt vooral op als je net schakelt tussen 2.1 en 5.1 en met muziek. Met films valt het al een heel stuk minder op. Maar al met al hoor je het wel. En het klankverschil tussen Heco en Mordaunt Short is dan ook enorm, Ik denk dat een center uit dezelfde serie een stuk homogener geluid zou geven in mijn geval.
Ik had een tijdje de chario Syntar 200 Tower en de Chario Syntar Dialogue (een goeie center voor zo'n type! Vergeleken met B&W 60CC, een Canton en een JBL destijds) en dat wat jij beschrijft had ik ook. Mijn set klinkt in stereo totaal anders dan als ik 5.1 activeer.

Nogmaals, dit soort centers klinken gewoon inherent aan het ontwerp ervan altijd behoorljk anders en dat is helemaal niet zo'n groot bezwaar. Een (platte "mtm") center uit dezelfde serie gaat mogelijk het probleem verminderen, maar het zal het verschil totaal niet wegnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Anoniem: 175233 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 14:55:
[...]

Maar als je zeer goede fronts hebt, en de luisterpositie is correct, dan heb je sowieso een goede plaatsing van het geluid, en dan levert een center nauwelijks tot geen voordeel op. Er zijn echter niet zo veel mensen met een dergelijk goede set.
Ik denk dat er vooral niet zoveel mensen zijn met een dergelijke opstelling :). Een centerspeaker voegt ook heel veel toe als je met 4 man in je woonkamer een film wilt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:38

JT

VETAK y0

Virtuele center is leuk in een perfecte omgeving waar je alle mogelijke en relevante variabelen volledig onder controle hebt:
- Plaatsing
- Akoestiek
- 1 persoon die precies in het midden zit (waag het dus niet om schuin in je biosstoel te gaan zitten waardoor je hoofd zicht een halve meter van het exacte midden bevindt)

99,9% van de mensen bevinden zich niet in de situatie waarin ze 100% controle hebben over bovenstaande aspecten en willen ook niet 100% stil en op dezelfde plaats zitten gedurende de film. Als je dan een center hebt die matcht met je fronts qua kwaliteit en zoveel mogelijk qua geluidskarakter ben je imho praktisch altijd beter af. Het zal ongetwijfeld in veel situaties helpen als je een center hebt met dezelfde tweeter en middrivers maar het is imho niet onoverkomelijk als dat niet het geval is. Zoals gezegd kun je bijzonder veel bereiken met roomcorrection.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Een center is qua ontwerp vaak zo anders dat ik me niet voor kan stellen dat die van hetzelfde merk moet zijn :) Ik heb een Kef 3005 setje en de fronts/surrounds hebben daarin een tweeter/woofer combo terwijl de center daarnaast nog twee extra woofers heeft voor meer laag. Daar gaat dus ook een behoorlijk ander geluid uit komen. De orientatie zal niet uitmaken aangezien de tweeter midden in de woofer zit maar die twee extra woofers maken behoorlijk verschil. Het zijn deels dezelfde onderdelen maar het ontwerp is verder nogal anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Laatst online: 02-06 15:36
JvS schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 15:02:
[...]
Ik had een tijdje de chario Syntar 200 Tower en de Chario Syntar Dialogue (een goeie center voor zo'n type! Vergeleken met B&W 60CC, een Canton en een JBL destijds) en dat wat jij beschrijft had ik ook. Mijn set klinkt in stereo totaal anders dan als ik 5.1 activeer.

Nogmaals, dit soort centers klinken gewoon inherent aan het ontwerp ervan altijd behoorljk anders en dat is helemaal niet zo'n groot bezwaar. Een (platte "mtm") center uit dezelfde serie gaat mogelijk het probleem verminderen, maar het zal het verschil totaal niet wegnemen.
Nee idd en buiten dat de rears maken ook al zon verschil ik zou het niet horen. En ik stoor me er ook niet aan. (en een duurdere center vervangen met een goedkopere wilt er ook niet in bij mij haha)
Als ik hem zou vervangen zou het sowieso een center worden die wat lager gaat, En dat doen die Heco en Mordaunt short beide niet dus zou sowieso bij weer een ander merk/serie uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JvS schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 15:02:
[...]

Met alle respect, maar als jouw set totaal anders klinkt wanneer je van stereo naar 5.1 gaat, dan is dat gewoon een bewijs dat het zaakje verschrikkelijk slecht op elkaar is afgestemd. Met een center uit dezelfde serie gebeurd dat simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Lees anders gewoon de tekst. Welke speakers en center gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Anoniem: 175233 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 17:45:
[...]

Met alle respect, maar als jouw set totaal anders klinkt wanneer je van stereo naar 5.1 gaat, dan is dat gewoon een bewijs dat het zaakje verschrikkelijk slecht op elkaar is afgestemd. Met een center uit dezelfde serie gebeurd dat simpelweg niet.
Op zijn minst heb je wel de neiging om het enigzins zwart/wit te zien :P. Onderken je wel dat ook een center uit dezelfde serie niet hetzelfde hoeft te klinken? Dat een andere afmeting van baffle, vaak andere midwoofers, andere orientatie en andere positionering tot vaak behoorlijke verschillen leiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Centers zijn specifiek ontworpen om goed te passen met de rest van de serie. Tenzij je een ongelooflijke slecht merk hebt, zullen die dan ook zeer gelijk klinken. Een iets andere positionering van midwoofer e.d. lijdt simpelweg niet tot significante verschillen.

Een center van een ander merk, is per definitie niet ontworpen om te passen bij een serie van een ander merk. En daar heb je dus onherroepelijk grote verschillen. Immers, speakers zijn nooit klank neutraal, en daarom kun je niet zomaar zaken mixen.

Als je grote verschillen hoort tussen 2.1 en 5.1 dan is dat omdat de center gewoon niet past omdat het van een ander merk is. En niet alleen omdat het een center is. Bij een 604 s1 in combinatie met de toenmalige grotere center, (B&W had er twee in de serie) hoor je gewoon geen grote verschillen als je switch tussen stereo en meerkanaals. En zo hoort het ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik heb een tijd lang de 604 s1 gehad icm een charia syntar dialogue en was zeer te spreken over de match :).

Maar misschien helpt het om wat argumenten te geven en niet alleen maar te stellen dat het zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:15:
Maar misschien helpt het om wat argumenten te geven en niet alleen maar te stellen dat het zo is.
Goed idee. Wanneer begin je daarmee? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik heb al beredeneerd waarom een andere driver bezetting en afmeting van baffle plus verschillen in positionering lijden tot grote verschillen. Dat kunnen we nog best wat verder uitdiepen, interessant onderwerp ook hoe directivity van een speaker zich verhoudt tot klankmatige verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:38

JT

VETAK y0

Anoniem: 175233 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 10:17:
[...]

Goed idee. Wanneer begin je daarmee? ;)
Ik zou zeggen, zoek eerst eens op wat bafflestep is. En ga dan eens weerleggen dat dit een niet-bestaand fenomeen is. Daarna weerleggen dat andere factoren als akoestiek een veel kleinere rol spelen dan een speaker uit dezelfde serie. Eveneens doe je de aanname dat verschillen tussen speakers en een center van een andere serie per definitie groot zijn. Lijkt me een goed plan om dat eens te onderbouwen met metingen. En vervolgens dat het een probleem is dat room correction niet kan oplossen. Dan is het niet meer alleen een aanname en sta je wat sterker met je standpunt.

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 04-08-2015 10:35 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Pagina: 1