Dank je, ja ik had een B&W 600 serie center en front speakers en was tevreden met de fronts, maar de center vond ik niet goed. Ik heb daarna iets van 4 centers geprobeerd voordat ik bij de chario syntar dialogue ben blijven hangen (nog steeds met die B&W 600 speakers, ergens in 1999). Ik ben inmiddels 3 frontspeakers verder, heb nu een complexe actief gefilterde zelfbouw speaker en ga nu voor de 100% match (center met dezelfde speakers, zelfde orientatie, zelfde crossover), maar tot die tijd doet die chario het echt nog prima.
Alle speakers zijn enorme compromissen, en als gevolg daarvan zitten er grote verschillen tussen merken. Sowieso al gewoon door het gebruik van verschillende componenten. Daardoor dat speakers een herkenbare klankkleur hebben, en ook gewoon anders reageren.
Onderdelen hebben geen klankkleur. De speakeunits hebben hooguit een response, vervorming en een afstralingpatroon. De wisselfiltercomponenten hebben gewoon de elektrische eigenschappen die ze die tot die componenten maakt. Het is het totale ontwerp (kastvorm, woofer/tweeters, wisselfilter) wat de klank bepaalt.
Heb je speakers van hetzelfde merk, dan is de center afgestemd op de overige set. Dat is overduidelijk te horen. Zelfde klankkleur, zelfde tweeters en midrange speakers, zelfs crossover, etc etc.
Natuurlijk is de center niet exact hetzelfde, maar hij is specifiek ontworpen om zo goed als mogelijk te combineren met de rest.
Je noemt het "niet exact hetzelfde", maar ik neem aan dat je geen ervaring hebt met de engineering van een speaker? Met afstraalgedrag? En welke invloed dat heeft op de totale klank van een speaker? Dus niet alleen de respons op 90graden, maar ook onder hoeken?
De crossover is al helemaal totaal anders. Dat is gewoon niet waar. De bafflestep van een center is anders, hij ligt meestal ergens in of op dus daar is rekening mee gehouden. Daarnaast is een center meestal Woofer/tweeter/woofer en dat vraag echt een totaal ander wisselfilter.... Hetzelfde filter is gewoon niet waar.
Een centerspeaker met horizontale verdeling van de speakers
IS fundamteel anders en klinkt
altijd anders "in room" (waarbij de response onder hoeken dus mee gaat tellen voor de klank). Ook die center die uit dezelfde serie van hetzelfde merk komt. Als je dat zelf niet vindt, dan kan ik je eerlijk gezegd niet serieus nemen.
Of het erg is dat een center anders klinkt? Nee niet echt heel erg. Als het maar een tonaal gebalanceerde speaker is, even hard staat, fullrange (>80Hz) zonder vervorming kan weergeven en geen extreme pieken in de response heeft (en je front speakers dat uiteraard ook niet hebben, dat hebben ze meestal niet). Dan merk je er niet zoveel van.
Je linker en rechter speaker klinken overigens ook al totaal anders in je woonkamer, omdat ze gewoon op een andere plek staan. Dat wordt ook altijd vergeten

. Maar verder gewoon perse die center van exact hetzelfde merk nemen joh, dan heb je perfect gelijk klinkende speakers.
Je moet echt nooit een center van een ander merk nemen. Dan liever een virtual center instellen...
ZOlang je maar een goeie centerspeaker neemt, is dit IMO echt slecht advies.
[
Voor 9% gewijzigd door
JvS op 30-07-2015 18:52
]