Moderne v.s. old-school speakers

Pagina: 1
Acties:

• ricklamers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-09-2023
Hallo Tweakers,

Ik zou graag jullie advies hebben over het volgende. Binnenkort ga ik met een vriend in Rotterdam in een klein appartementje wonen (60m2) en met deze verhuizing zou ik graag een beetje redelijk audiosysteem aanschaffen zodat we met goed geluid films kunnen kijken en muziek kunnen luisteren.

Qua versterker zag ik wel potentie in de relatief eenvoudige maar toch goed beoordeelde Denon 520AE.

Qua speakers zit ik nog te zoeken wat ik moet doen. Nieuwe speakers of 2e handse oude beestjes van Marktplaats. Daar kom ik speakers tegen als B&W DM570 à €120. In de categorie nieuwe speakers leken deze: Boston Acoustics A 25 set (Zwart) à €99 wel wat.

Maar wat is verstandiger? Gaan voor nieuwe speakers of 2e hands oude modellen van een degelijk merk (bijv. B&W).

Het is de eerste keer dat ik HIFI audio apparatuur koop dus ik heb er niet heel veel verstand van. Al het advies is welkom.

Totaal budget is ongeveer €300/€350.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten,
Rick

[ Voor 0% gewijzigd door ricklamers op 26-07-2015 15:32 . Reden: Denon* ]

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:18

InFamous

excommunicado

ricklamers schreef op zondag 26 juli 2015 @ 15:17:
Boston Acoustics A 25 set (Zwart) à €99 wel wat.
Dat is geen set prijs maar per stuk prijs, klik maar door naar de website van HiFicorner.

Formerly known as Ragdoll

• ricklamers
InFamous schreef op zondag 26 juli 2015 @ 15:24:
[...]

Dat is geen set prijs maar per stuk prijs, klik maar door naar de website van HiFicorner.
Goed gezien. Dan wordt die optie al een stukje duurder. Dan kom ik met die boxen net op budget (€99*2 + €149 Denon).

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:25

RnB

Met dat budget zou ik voor tweedehands gaan.
De versterker zou je ook tweedehands kunnen doen, kan je ook daar een stapje hoger gaan dan de Denon die je nu op het oog hebt.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:53

OgWok

U.N.C.L.E.

Neem aan dat je Denon bedoelt? 2e hands speakers kopen? Uitgebreid beluisteren, front eraf en kijken of de foam/schuim randen of de rubber randen van de woofers OK zijn. Rubber gaat langer mee, foam wil na een jaar of 10/15 wel desintegreren.....

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou ook heel erg oppassen met een tweedehands versterker. Mn ouders hadden hier een Yamaha AX-1050RS. Deze is over een verloop van tijd slechter en slechter gaan presteren. Het aansluiten van een gloednieuwe Marantz stereo versterker deed de speaker compleet opnieuw opleven, veel meer dynamiek en een sprankelender geluid

• ricklamers
Bedankt voor alle reacties. Ik weet bijna zeker dat ik 2e hands speakers haal dan. Qua versterker denk ik dat ik dan toch een nieuwe aanschaf. Lijkt me een tijdsgevoeliger onderdeel.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:37

FeaR

In GoT we trust

ricklamers schreef op zondag 26 juli 2015 @ 15:17:
Maar wat is verstandiger? Gaan voor nieuwe speakers of 2e hands oude modellen van een degelijk merk (bijv. B&W).
Boston Acoustics is ook zeker geen ondegelijk merk :)

Het meeste is al wel gezegd in dit topic. Tweedehands heb je (veel) meer waar voor je geld. Zelfs al zouden de speakers nog niet te krijgen zijn is het tweedehands (natuurlijk) goedkoper. Als men netjes met de speakers om is gegaan dan zou ik me om tweedehands niet al te druk maken. Uiterlijke schade is dan nog iets waar je voor jezelf moet beslissen of je er wakker van ligt of het de minderprijs waard vindt. Als de speakerunits nog maar in orde zijn maakt dat niet uit. Dus goed luisteren of de speakers goed klinken en of de randen er nog goed uit zien. Vooral bij de oudere speakers wilde foam het begegeven, rubber gaat vele malen langer mee (al kan dat nog steeds uitdrogen en scheuren).

Enige waar je wel bij stil moet staan is als je de wens hebt om ooit naar surround uit te bouwen dat lastiger kan zijn met hoe ouder/exotischer de speaker is.

Met versterkers heb ik overigens ook geen problemen gehad om die tweedehands te kopen (of te verkopen). Ook daar ligt het weer aan de vorige eigenaar, als die er goed mee om is gegaan is er niets aan de hand. Ik zoek dan zelf ook altijd liever op HT Forum dan op Marktplaats naar tweedehands spullen. Al heb je met bepaalde merken/prijsklasses dat het automatisch om een liefhebber zal gaan en niet een starter.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• ricklamers
Nog een klein vraagje:

Ik ben nu verdeeld tussen B&W DM570 of Magnat Sonobull 20. Wat zouden jullie adviseren? Beide hebben ongeveer de zelfde prijs.

Iemand ervaring met een (of beide) van de twee?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Welke van de 2 heb je geluisterd? En wat was de uitslag van de luistertest?

• ricklamers
Beide nog niet, een afspraak gemaakt om de Magnat Sonobull 20 te beluisteren. Net ook een reactie voor de B&W DM570.

Dus luisteren zou de beste vergelijking zijn? Het is niet zo dat de een echt beduidend beter is dan de ander?

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:54

DjVe

Hatsaflats!

Als je ze op de grond gaat plaatsen, dan zou ik voor een zuil model gaan. Klinkt een stuk beter door de hogere plaatsing van de units en het is meestal ook wel iets compacter.

Iets als een JBL L6 ofzo, maar er is zeer veel te krijgen.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Altijd gaan luisteren. Eigen muziek meenemen en er de tijd voor nemen. Als de verkoper daar geen zin in heeft is er waarschijnlijk iets loos.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:54

DjVe

Hatsaflats!

Als iemand speakers bij me koopt, mag hij ze even werkend zien. Niet iedereen heeft behoefte aan vreemde in huis die uitgebreid gaat luisteren. Dat wil niet direct zeggen er iets mis is met het product.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

DjVe schreef op zondag 26 juli 2015 @ 19:50:
Als iemand speakers bij me koopt, mag hij ze even werkend zien. Niet iedereen heeft behoefte aan vreemde in huis die uitgebreid gaat luisteren. Dat wil niet direct zeggen er iets mis is met het product.
Mee eens, bij 2ehands heb je niet het voordeel van uitgebreid vergelijken.

Uren in iemand anders' kamer naar de luidspreker luisteren is overigens niet zo waardevol. Die klinkt in elke ruimte toch weer anders :).

Maar aan een speaker kan op zich niet zoveel stuk. Randen van de woofer zijn wel het meest kwetsbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 26-07-2015 20:00 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:19
En een versterker zou ik juist wel tweedehands kopen.
Als je een model van 2 jaar terug neemt, dan is de prijs al gehalveerd, en meestal is daar echt niks mis mee.
Wel altijd vragen of je die aangesloten mag horen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• ricklamers
Wederom bedankt voor alle reacties. Surround staat niet op de planning.

Morgen ga ik luisteren naar de B&W DM570 direct op de Denon versterker. Die haal ik ervoor op bij Foka in Rotterdam.

Heb wat FLAC audio files klaargezet om goed het hoog en laag geluid te kunnen testen.

Komt goed denk ik ;)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met FLAC en die Denon niet ;)
Die heeft geen digitale aansluiting, dus dan ben je voor de kwaliteit afhankelijk van de DAC die je gebruikt en je kabelzut. Als jij graag digitaal wilt moet je die Denon links laten liggen en voor een AV receiver gaan. Die kunnen 2e hands even duur zijn overigens :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ricklamers
The Eagle, dus als ik het goed begrijp is die Denon niet geschikt als je digitale audio af wilt spelen?

Waar moet ik op letten bij het kopen van een AV receiver? Aansluitingen?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ricklamers schreef op zondag 26 juli 2015 @ 23:44:
The Eagle, dus als ik het goed begrijp is die Denon niet geschikt als je digitale audio af wilt spelen?

Waar moet ik op letten bij het kopen van een AV receiver? Aansluitingen?
Kan wel maar dan moet je er 1 hebben met een dac, of je moet kijken naar de Marantz PM6005 die heeft een ingebouwde dac.
Je moet je trouwens niet verkijken op de kwaliteit die al uit sommige mobiele telefoons kan komen. Zo hebben bijvoorbeeld Iphones een prima Wolfson DAC aanboord.

• ricklamers
Hallo iedereen,

Korte update van mijn kant. Ik heb uiteindelijk besloten om een tweedehands boxenset en versterker te kopen.

Waar ik uiteindelijk voor gekozen heb was een set van 5 Hepta boxen (40hz-25000hz, 8 ohm, 100 watt) met een Pioneer VSX-1015 versterker met S/PDIF in.

Ik gebruik nu een MBOX 2 die ik mocht lenen van een vriend om een S/PDIF signaal van m'n computer naar de VSX te sturen. De Hepta boxen miste wat laag dus ik heb ook een subwoofer erbij van Energy. De XL S8. Ik hanteer een 2.1 setup waarbij ik dus maar 2 van de 5 Hepta speakers gebruik (geen surround met center en links/rechts achter).

Bedankt voor al het advies iedereen! De VSX-1015 met Hepta boxen op marktplaats op de kop weten te tikken voor €150 en de subwoofer + MBOX 2 mag ik lenen van een vriend. Al om al, low-budget heel tevreden over het geluid dat ik nu heb.

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Heb je foto's van die Hepta speakers? even gekeken op de site en daar zijn ze redelijk aan de prijs! dus klinkt als een goeie deal :)

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Mooi! Veel plezier ermee.

• The Eagle

The Eagle

Hepta is goed spul idd. Ik gok dat het zuilen zijn, en dan verbaast het me dat ze geen laag hebben. Dikke kans dat je MCACC (akoestische inregeling) nog niet gedraaid hebt. Kijk maar eens in het boekje en begin daar maar eens mee. Moet jij eens opletten hoe je speakers ineens klinken ;)

Die Pioneer is trouwens gewoon een AV receiver en geen versterker, maar dat had je vast zelf ook al door ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• The Eagle

The Eagle

Gelieve een TR aan te maken en het modden aan de personen met de rode naam over te laten.

@TS: in,iddels de boel ingeregeld met MCACC? En hoe klinkt het? :)

[ Voor 39% gewijzigd door FeaR op 02-08-2015 02:06 ]

Pagina: 1